Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Death of Zen (DoZ) 20W-os A osztályú erősítő
Témaindító: vendelkiraly, idő: Dec 17, 2007
Témakörök:
Még nem döntöttem nagyban függ majd a vízhűtés minőségén. Bármilyet megvehetek.
100 ohmnál is 1.7 Amper lesz az arámfelvétel amely ugyanazon tápfeszen ugyan az a "watt". A 2N3055 Jó hűtés mellett Tartósan elvisel "4 amper" egyen áramot.
Régebben 25 volton teszteltem KAMAZ ablaktörlőmotorral..
Tehát 100W-ot disszipál Ic=4A és Uce=25V -on. Ez a 115W-os katalógusadatba belefér, de olyen hűtést készíteni nem egyszerű, ami ezt hűvösen tartja. Egészen pontosan 25 Celsius Fok alatt! Ha pl. 50 Celsius Fokra fölmegy a hőmérséklet, akkor már meghal a tranzisztor ugyanezen adatok mellett! Mindig nézni kell a katalógust, különös tekintettel a SOA -t ábrázoló diagrammra.
Igazából az előző Post -om arra irányult, hogy önmagában a kollektor árama nem mond semmit!
Ic mindig függ W és a V hányadosátol és persze celziusz.
A helyzet az, hogy nem kell matematika órát tartanunk egymásnak 22 éve gyakorolom a szakmát és te se ma kezdted. A katalógus adatokat pedig mindig nézni kell!! bármit is építesz, és nem árt tartalékot is számolni.
Buktató:
Az áram beállító trimmerel kell kicsit játszani. Ahogy CIROKIL is írta érdemes fixre cserélni, ha már véglegesre beállt a rendeszered. Sajnos a feszültségfelező poti kismértékű elmozdítása hatására is fog változni az áram, így érdemes játszadozni vele akár fél nap járatás után is. Én úgy csináltam, hogy pár napig hagytam a trimmert, amit csak "lazán" forrasztottam be így könnyen kiszedtem és lemértem az értéket. Ha jól emlékszem 23k volt. Az érték viszont erősen tranzisztorfüggő tehát csak a végleges rendszerhez tudod lemérni. Furcsának hangzik, hogy SMD cuccokból akarod összerakni, de végülis miért ne. A 100 ohm-os ellenállásokkal azért vigyázz! Oda én is azt javaslom, hogy nagyobb telesítményűt tegyél azok ha nem is sokat, de picit melegednek. A vízhűtésre kíváncsi leszek kb. mire gondoltál? Becsatoló kondinak használj valami jó minőségűt (MKT,MKP...) Mivel gyakorlott szakember vagy én másra nem hívnám fel a figyelmet. Jó építést! ![]()
A napokban javítottam egy High-end erősítőt!Megosztom veletek a tapasztalataim.A bemeneti RCA hátul középen volt egy panelen amin a négy relés digitális bemeneti választóról egy motoros potin keresztül a végfokra ment a jel!Nem használtak 10cm vezetéket a bemenethez!!És a trafót az előlaphoz helyezték el!Ez két okból is jó.Kellően el lettek szeparálva egymástól a ki és bemenetek és a hálózat.És nem kell 50-60 cm vezetéken vinni a bemenetet!Ezt a megoldást fogom én is alkalmazni az erősítőmnél!És tervezek hozzá egy digitális bemeneti modult is e célból!Bár a motoros potim nincsen a hobby raktáramban sajna.
Ja és egy kérdés!Az M102/B hiperszil mekkora teljesítményt képes túlgerjesztés nélkül átvinni?? 5,2X3,2 a vaskeresztmetszete.Én 160VA- re gondoltam.
kb. 50V-ról érdemes szerintetek próbálkozni ezzel a végfokkal?
2X36V-os trafóm lenne hozzá.
36x1,41=50Volt egyen.Ehez inkább a tápos verziót érdemes megépíteni!Csak pár egyszerű alkatrésszel kell több hozzá.
![]()
Sziasztok!
Picit eltértem ugyan az eredetileg ígért időponttól, de most végre csak sikerült feltöltenem azt a bizonyos pár képet amit megígértem. Cirokl: Persze, lehetséges, itt van hozzá a link. Ebbe a topicba nem töltöm fel még egyszer ugyanazokat a képeket, mert még a végén kapok a fejemre érte ![]() Alkotó: Idézet: „Egy kis kitérő: SE1025-ből kétféle van. Az első néhány 100 darab, egy spec. STK IC-vel volt felépítve” Igen, hallottam róla, de nekem tranyós verzióm volt mindig is (SE1025B) - ennek ellenére mindig szerettem a hangját. Most se lett rosszabb, de nekem már van olyanom, amit az Orionnál szívesebben hallgatok. (igen, a DoZ-ra gondoltam) Idézet: „Ha kettős szigetelésű a trafó, akkor a bemeneti csatlakozó közös hidegpontját kösd rá a bordára (azért nézd meg előtte minden tranyó jól el van e szigetelve, nehogy feszültség legyen rajta), mert az elektromosan jól fog árnyékolni ezáltal.” Igen, ezt eszközölni fogom, köszönöm hogy figyelmeztettél rá. A tranyók természetesen jól el vannak szigetelve egymástól, ugyanis nem csak közös hűtőbordán vannak, de a hűtőbordák mindketten fémes kapcsolatban vannak a házzal, tehát egymással is. (így hát muszáj volt jól szigetelnem..) Idézet: „Jó helyen laksz ebből a szempontból.” Igen, ebből a szempontból...sajnos a környék már nem ennyire jó, de az már más lapra tartozik.
Ezt főleg neked kell eldöntened.
Én inkább lebeszéllek a külön tápos megoldásról. Főleg a +2 tranzisztor fűtése, azaz hűtése miatt. 50V-al is simán működik az erősítő a szerző is ezt írta. Viszont jobban fog fűteni. Ha meg tudod oldani a hűtést, szerintem hagyd az 50V-ot, egyébként is terhelve, az nem lesz 50V, hanem csak kevesebb. Ja és az áramból is lejjebb vehetsz, ha nem a teljesítményre utazol. A másik nézőpontból, pedig lehet hogy jót tesz egy feszstabilizátor. ![]() Most aztán sokat segítettem mi? De legalább hallottál pár érvet. ![]() Ha megépíted, MJL4281-et fogsz használni???
Szerinted ez a kapcsolás mennyire érzékeny a 3055 minőségére?Én megépítettem a paneleket mezei texas tipusokkal.Ez volt itthon, és ha tetszik a hangzása veszek bele MJ-ket.Még nem hallottam szóllni.Csak labortápról állítottam be az áramot.Nem akartam arról véleményezni!Trafó gondokkal kűzdök.
Szia : Gratulálok az erősítődhöz! Ez a beépítés az leleményes megoldás !Én csak azt kérdezném hogy mennyi a beálított nyugalmi áramod ? Milyen végtranyókat használtál , És még egy tiszteletteljes kérdés mértél hőfokot ?Nos ezeket csupán csak azért kérdezném mert látom azok a gyári bordák nem valami nagyok ?
![]()
ON Semiconductor gyártmányú MJ15003-asok vannak benne.
Szia!
Köszönöm a gratulációt! Annyira azért nem lett kulturált a bedobozolása, de hát így sikerült...mindegy, majd következőre már jobb lesz! ![]() A nyugalmi áramom 1.7A. Végtranyókról épp most nyilatkoztam az előző hozzászólásomban, de akkor még nem láttam a te hozzászólásodat ![]() Hőfokot még nem mértem, eddig 'kézrátételes' módszerrel működtek a dolgok ![]() Ma kb 2 óra zenehallgatás után olyan 40°C körülre saccoltam a borda, illetve a tranyók tokjának hőmérsékletét. Na de most megint bekapcsolom, hagyom menni egy kicsit, és egy óra múlva megírom, hogy a hőmérő mit mond a hőmérsékletről egy óra járatás után. szerk.: még annyit hozzáfűznék, hogy ventilátor nélkül 1.2A-en már fél óra alatt annyira forróak lettek a bordák, hogy alig tudtam megfogni őket - ekkor tettem be a ventiket, amitől aztán szinte jéghidegek lettek. Na ebben a pillanatban elszállt az agyam, és megemeltem a nyugalmi áramot az ajánlott 1.7A-re. Ha már úgyis zajonganak (szerencsére alig hallhatóan csak) a ventilátorok, akkor legalább legyen már rendes kimenőteljesítményem is ![]()
Sajnos én csak drága ST típussal és olcsó CDIL típussal próbáltam még a kartonnyákos próbaverziónál. Talán az ST szebben szólt, de nem sok különbséget véltem felfedezni.
Az MJ15003 típus már többünknél bevált. Azt várom, hogy valaki egyszer MJL-el csinálja meg. Aki nem sajnája rá a pénzt, vagy van neki pár darab elfekvőben az kipróbálhatja. Hapro kollégában bízok ![]() ![]()
Nos már a belső elrendezésről is tárgyaltunk itt egyszer kétszer ! Amit irsz arról a gyári erősitőről . az valószinű egy jó elrendezés ! Nem tudom ezt láttad e- már ebben sincs a jelvezeték 20 cm !Ez az én általam barkácsolt DoZ És ami még talán szerencsés a tápvezetékek is mindössze a leghosszabb is csak 6cm !Szóval lehet igy is ? házilag is jó elrendezést kialakítani némi odafigyeléssel!
![]()
Cseles!!!
![]() Szép munka! Első ránézésre azt hittem, hogy elékötöttél mindenféle hangszinszabályozót, meg egyéb "kiegészítőt", de az írásodból minden kiderült. ![]()
Így már értem a dolog lényegét ! Azért ha lehetséges akkor a kedvemért meg a többiek kedvéért is csinálhatnál ilyen hőmérőzést ! :eek2:
Bukta van, én megcsináltam volna MJL-el, de (szerencsére!) lebeszéltetek róla
![]() ![]() Habár az is igaz, hogy MJL talán nem vacakoltam volna annyit a hűtőbordára való felfogatással. Mivel a különböző L- és T-idomokat nem nagyon szeretem használni, ezért közvetlenül a hűtőbordára szereltem a végtranyókat, ami viszont némi fémmunkával is járt (ami még nem lenne baj, csak idegesítő, amikor már kész a végfok, és akkor veszed észre, hogy valamelyik tranyó kollektora fémes kapcsolatban van a bordával, mert átszúrta a csillámot valami egészen apró pici sorja darabka...) szerk.: Cirokl: Igenis, már megy a végfok! Megtaláltam a hőmérőszondát is, most járatom egy kicsit, és egy órán belül megírom hogy milyen eredményeket kaptam! Vendelkirály: Neeem, természetesen nem szennyezem ilyesmikkel a hangképet ![]() ![]()
HUHA!!!
Én beszéltelek le? Most hirtelen nem emlékszem! Én csak azt szoktam mondani, hogy az drága és csak az csinálja azzal, aki megteheti. Ha én voltam a lebeszélő, akkor ezer bocs és egy anyamedve!!! Azért hidd el így is jó lesz és az MJL-eket szerintem tokozás miatt nehezebb kordában tartani hűtés szempontjából.
Jaj, ne viccelj, ezt úgy mondod (írod) mintha haragudnék rád, pedig erről szó sincs!
![]() Emlékeim szerint nem mondtátok hogy ne használjam, csak hogy a hűtés miatt a TO-3 jobban ajánlott. Mellesleg végső soron örülök hogy a TO-3-as tokozást választottam (most hogy már minden építési nehézségen túl vagyok). Idő közben megejtettem azt az ominózus hőmérést is - az eredmények egészen jók lettek. Kivezérlés nélkül, azaz maximális disszipációnál a ventilátoros hűtés 42°C-t biztosított a hűtőbordákon mérve. Szerencsére a ház alja és teteje is perforálva van, így van hova mennie a hőnek.
Leginkább az nyugtatott meg, hogy "a szerző is ezt írta" mondatrész. szóval hűtés nem probléma, így marad a síma 50V. És valószínű MJL4281 lesz a tranyó, vagy MJL3281, de ez majd még egy PA-300 és egy HIRAGA dobozolás után következik, nem számítok olyan nyárnál előbb az elkészültére ennek. Egyenlőre csak információt gyűjtök, és adatokat, nameg alkatrészeket.
Egyébként a síma Zen Pass-on is gondolkodok...majd lesz valami. Ja..stab tápot nem használnék hozzá, ha egy mód van rá. Tapasztalatom szerint az nem tesz túl jót a hangjának.
Hali!
Sok gyönyörű erősítőt találtam itt, gratula hozzá! Ti mekkora kimenőkondikat használtatok max? Én mikor a 4700µF-ra rátettem még egy 10.000µF-ost egy lórúgásnyival szebbek lettek a mélyek. Egyébként az AB osztályú erősítőnél is érdemes kipróbálni a kicsatolókondit aki még nem próbálta, meg fog lepődni a hangján.
Hát gyakorlati példák azt mutassák hogy 2200uf - tól 10000uf szokták a kimenőkondikat alkalmazni .Valahol olvastam hogy 10000uf fölött már nincs értelme? nem tudom még sohasem próbáltam ! Itt az ideje a próbának? Ehhez a DoZ - hoz is 4700 uf szokott berakni a legtöbb erősítő építő!
![]()
Azt mondod, hogy szebbek lesznek a mélyek?
Szebbek, vagy több lesz? Egy próbát megér, majd ha legközelebb szétszedem a házat lehet teszek ez irányba egy kísérletet.
Szia!
A képeken néztem, hogy csináltál valami "kondi komplexumot", ha jól sejtem, az lehet a kimenő rész (3 kondiból). Megkérdezhetem, hogy az miből áll?
Köszönöm a segítséget.
100 ohmos smd is van 1W-os. "Sajnos a feszültségfelező poti kismértékű elmozdítása hatására is fog változni az áram, így érdemes játszadozni vele." Lehet, hogy ide is hellitrimmert építek. Kössz még egyszer hasznosak voltak a tanácsok. A vízhűtés kb 4-szer jobb a léghűtéstől. Valószinűleg 5-ös rézlemez, melyen 8-as rézcsövek futnak spirálban.És építek hozzá egy kis szivattyút. Amely egy külső hőcserélőt lát el hűteni való vizzel. Egyenlőre keresem legegyszerűbb megoldást, ha valakinek van ötlete szivesen fogadom. [quote][/quote] |
Bejelentkezés
Hirdetés |