Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
Olvasgatom a topicot és már nekiestem megcsinálni a norbi magánweblapja féle villanypásztort. Aztán egy két dolog miatt elbizonytalanodtam. Pár oldallal korábban is van aki szívott vele. Az lenne a kérdés, hogyha valakinek van ez a fajta ami műxik az hogyan és milyen alkatrészekkel rakta össze, vagy van valakinek egy tuti működő rajza nyáktervvel együtt? Nagyon megköszönném.
Egyébként az említett pásztorról gépkönyvem is van. A hibakeresésnél vigyázz, mert az 50u kondin működésközben 100 volt fölötti fesz van! Egyébként én megépítettem modernizált változatban. Ha valamit nem értesz nyugodtan írj.
Köszönöm szépen! Ez már kicsit átláthatóbb, mint az enyém volt...
Szerintem egyedül nem fog menni a hibakeresés, valószínű hogy írni fogok. de megpróbálom. Köszönöm a rajzot mégegyszer: uli
Először győződj meg a tirisztor működőképességéről. Dióda állásban mérj a katód és az anód közt (a vastagabbik kivezetés felülről és a fémház között). Egyik állásban sem szabad átvezetnie. Persze a vastagabbik kivezetésről kösd le a vezetéket.
Mértem. A tirisztor jónak tűnik. Mindössze ha a két lábát kötöm össze akkor mutat a műszer valamit, de másképp sehogy.
Esetleg más valami, amit megpróbálhatnék kimérni? Köszi: uli
Helló!
Az említett vill.pásztorról van még egyébb kapcs. rajzod? A Tr2-tekercs adatai érdekelnének. Mert a feltett rajzon nem látszik,de úgy emlékszem mintha ezen a képen rajta lenne, csak ez már nem az eredeti méret.
Sokmindent kellene mérned... Először is a tápfeszültséget megkapja-e minden tranzisztor,meg kell mérni az áramfelvételt is,ha minden jó akkor az egyenirányitó diódát is mérni kell. Az 50µF-os kondin feszültséget kell mérni,de vigyázva,mert itt 100V-on felüli érték is lehet és komoly áramütést kaphatsz! Ha nincs feszültség rajta akkor kikötött állapotban az ASZ1015 tranyót kell mérni. Miután ez régi germánium tranyó némi (M ohmos) átvezetése lehet záróirányba,de semmiképp sokkal kevesebb. Egyenlőre ennyi,ha nincs hibás alkatrész folytatjuk.
Köszönöm. Holnap igyekszek lemérni mindent. Azt már most is meg tudom mondani, hogy az 50 uFos kondin 35-40 V körül van a fesz. Tehát akkor az ASZ tranzisztor működik, azzal nem lehet gond ugye?
Holnap méregetek még és szólok ha elakadtam. Esetleg az OC1075 típusú tranzisztorokat mivel lehetne helyettesíteni? A tranzisztor-atlaszban nem találtam csak a 1045-öt. Említettél egy modernebb változatot is. Ha publikus a rajza, megtennéd, hogy felteszed ide? Elképzelhető hogy inkább megépítem azt, mint hogy ezzel babráljak. Köszönöm: uli
Tr2 tekercs sima autó gyújtótrafó. A T1 N1=8 menet átm.=0,3mm, N2=80 menet átm.=0.3mm, N3=800 menet átm.=0,15mm.
Hali!!
A már említett villanypásztor kapcsolás működik! Wartburg gyújtótrafóval 12V 500Ma es trafóról megy és keveset fogyaszt! Nyáktervem van ha valakinek kell dobjon mailt! Jahm és TINÁBA is összedobtam bizrtonság kedvéért Üdv.: Danee
Azért érdekelne Tr2, mert kicsit szeretném növelni a kimeneti áramot,hogy erősebb legyen.Egyébként én is gyújtótrafóval szoktam meoldani csak ez gyengébb mint a gyári.Te mindig gyújtótrafóval helyetesíted?
Próbáld meg a Tr1 kimenőfeszültségét megemelni, bár nem tudom fér e még rá plusz vezeték. Esetleg az 50u kondít értékét növeld.
Az OC 1075 helyett tehetsz akármilyen PNP szilícium tranzisztort, csak akkor mind a kettőt cseréld. Az 50u kondin 100 V körüli feszt kell mérni. Írtad 40-50 V körülit mértél, forraszd le a tirisztorról a vezetéket és úgy mérd meg. Előfordulhat a tirisztorra menő pár száz nanós kondi a rossz. Egyébként az építés sem egyszerűbb, mert akkor a T1 trafót neked kell elkészíteni.
Köszönöm a választ. Én ezt a kapcsolást még eddig nem építettem meg, hanem a tirisztoros gyújtás elvén működőt csináltam meg ami a kondit kb 400 V-al tölti és ezt kapcsolja a trafóra. Szerintem a kettő kb. azonos erősségű lehet.Én még ezt szeretném javítani egy erősebb trafóval. Bár ahogy olvasom amit te csináltál az a kondit csak 130 V-al tölti. De ha növelem a kondin a feszt. szerintem csak a kimenő fesz. emelkedik az áram viszont csak nagyon kismértékben emelkedhet. A kimenőfesz.-ből pedid már nem hiányzik több.
Köszönöm. Holnap megnézem. Az is igaz mondjuk, trafó ügyben sosem álltam a toppon. Végülis csak drótom nincsen...
Tranzisztorral kapcsolatban ismét, bármely általános típus jó? Nincs semmi kritérium, hogy pl. 100 V fölötti legyen. Bár szerintem ott nincsen nagyfeszültség ugye? pl BC556 jó bele ugye? Köszönöm: Uli
Igen a kimenő áramot nagyon befolyásolja a Tr2 teljesítménye. Nagyobb teljesítményű trafó lenne a megoldás, de szigetelési problémák miatt házilag nem kivitelezhető. Esetleg két trafó párhuzamos működtetése, vagy egy korszerűbb nagyobb teljesítményű. Nagyobb teljesítményű gyáriban láttam nagyobb trafót, műgyantával kiöntve.
Nincs semmilyen komoly megkötés, 20v fölötti megfelel, szerintem az OC 1075 sem több.
Sziasztok.
Közben beüzemeltem norbi féle villanypásztort amivel az előző oldalon gondom volt. Az lenne a kérdés, hogy normális az ha a bekapcsolás után 5-10 sec múlva indul csak be a gyújtótrafó? Továbbá másodpercenként 3-4 szikrát ad amit nem is tudok lassítani és gondolom emiatt az szikraköz is csak kb. 3 mm-es. Mondjuk a hangja elég határozott. Köszi.
Szerintem meg van a probléma okozója.
A 10nF-os kondi zárlatos. CSak fóliakondival helyettesíthető? Van monitorból 10nF-os 2kVos kerámiám. Az nem jó a helyébe? uli
No betettem, még majd a tranyókat kell még megvenni, aztán próba. Kössz a segíséget mindenkinek.
Még egy kérdésem lenne: A diódákat ki lehet cserélni valami1N típusúra? Utánanéztem, a siek3: 300V/6A, a siek7:700V/6A. Ha esetleg vezsek bele másikakat, fontos, hogy 6 ampert elbírjanak? Számomra nagyon soknak tűnik az a 6 amper. A feszültséget még értem, miért kell ekkora, de én szerintem ott nem kéne ekkora áramnak folynia. Szóval cserélhető, vagy inkább maradjanak? Kössz :uli szerk: Pl ilyenre: BY 550 Dióda, egyenirányító 1000V 5A 200ns
Jó lesz a BY550.
A tranyókat is cserélni kell?
Szerintem nem kell, de 20 Ft-os tétel, meg kicsi modernizálás ráfér az egészre
Aztán nemsoká írok, sikerült e megjavítani, vagy sem. Köszi mindenkinek uli
a siek3: 300V/6A, a siek7:700V/6A, csak 0,6A helyettesitőnek az 1N4004-7-ig akármelyik jó.
Végülis akkor nem kell nekem 5 meg 6 Amperos dióda?
Kössz: uli amúgy még mindíg nem sikerült megvenni az alkatrészeket, de igyekszek, mihelyst lábra tudok állni, megyek érte. És kössz a segítségeteket: uli
No, megvagyok vele. Kicserélve a rossz kondit, és az elkókat, nagyon jól működik, de a régi tranyókat vissza kellett raknom. A BC212 kevés ide, vagy nem tudom miért, de azzal nem működött. Csak a tápfesz elvételekor szikrázott, addig a kondit töltötte. Mi sípol benne egyébként?
A diódákat is hagytam még, úgy voltam ha ezzel működik most akkor hagyom, majd idővel kicserélem. De a tranzisztorok megleptek. Na mindegy, ez van. Majd talán egyszer azt is megoldom. Köszönöm szépen mindkettőtöknek a segítséget. uli
A Ge és a Si tranyók nem csak az alapanyagukban különböznek egymástól,hanem a nyitófeszültségükben is eltérés van. Ebből következik,hogy valószinű rossz munkaponti beállitásba kerültek a Si tranyók.
Az inverter hangját hallod, mert néhány KHz-en működik.
Sziasztok! Én az alábbiáramkörből építettem villanypásztort, de a problémám a következő. A kimeneti impulzusnak az időtartamát nem tudom lecsökkenteni, pedig a leírás azt írja, hogy a két változtatható ellenállással állítsam minimális értékre. Én próbalámpát tettem a tranzisztor kimenetére és 0,5 mp.-ig világít, 0,5mp.-ig sötét. A gyújtótrafó így túl hoszú ideig kapja az impulzust, és szerintem emiatt melegszik a tranzisztor is, az egyenirányító is, és a trafó is. Ha a sötét időszakot meg tudnám növelni, és a világosat minimálisra tudnám csökkenteni akkor szerintem a fogyasztás is lecsökkenne. és a melegedés is megszünne. Ebben segítsetek nekem. Egyébként szikrát azt ad, bár nem egyet ad megszakításonként, hanem néha még többet is szinte hegeszt (szerintem ezt sem jó így). Előre is köszi a válaszokat.
Ha jól értelmezem, az ellenállásokon kel változtatnom. De az én rajzomban melyiken, és milyen értékű legyen? Sajnos ehez nem nagyon értek.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |