Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Labortápegység készítése
Egyéb népszerű labortáp témák:
- SMPS labortáp
- Labortáp javítása
Lapozás: OK   134 / 842
(#) tilde válasza Pioneer hozzászólására (») Márc 31, 2009 /
 
De jóó, akkor mégiscsak jól gondoltam, már megilyedtem, hogy ilyen analfabéta vagyok.
(#) zoly15 hozzászólása Ápr 3, 2009 /
 
Sziasztok..
Megépítettem Ezt a tápegységet..
Működik de nem teljesen úgy ahogyan kéne neki..
Leírom hogy mit csinál:
- letekert feszültségnél 1.6V van a kimeneten
- az áramkorlát led Folyamatosan világít
- letekert áramkorlátnál ha tekerem felfelé a feszültséget max 4V jön ki.. Ha feltekerem maximumra az áramkorlátot akkor van a kimeneten 31V..
Mit nézzek meg hogy jól működjön?
Előre is köszönöm!

Üdv!
(#) Ricsi89 válasza zoly15 hozzászólására (») Ápr 3, 2009 /
 
Helló!
1. Az a led nem az áramkorlátot jelzi.
2. Ha leveszed az áramkorlátot, akkor feszültség sincs. Áram nélkül nincs feszültség sem. :yes:
3. Mennyi a negatív fesz? A P1-el lehet beállítani, hogy letekert P2-nél 0V legyen a kimeneten. Ha nincs meg rendesen a negatív fesz, akkor nem is tudod levenni 0-ra.
(#) zoly15 válasza Ricsi89 hozzászólására (») Ápr 3, 2009 /
 
Szia!
Akkor az a LEd mit jelez?
Bekapcsolást?
Miféle negatív fesz?
Gondolom valami IC táp lehet..
Felvilágosítanál ezekről?

Üdv!
Idézet:
„Ha leveszed az áramkorlátot, akkor feszültség sincs. Áram nélkül nincs feszültség sem”

Ez tény és való
Egy másik tápomon lehet a feszültséget állítani akkor is ha az áramkorlát minimumon van..
Ebből gondoltam hogy ez is hasonló lehet..
(#) Ricsi89 válasza zoly15 hozzászólására (») Ápr 3, 2009 /
 
Akkor a másik tápodon nem lehet teljesen nullára levenni az áramot. igen a led csak a bekapcsolást jelzi. A feszültséget a 4,7V-os zéneren kellene megnézni, hogy megvan-e. meg megpróbálni letekert fesznél P1-es trimmerrel állítani, hátha lentebb tudod vele vinni a feszt.
(#) zoly15 válasza Ricsi89 hozzászólására (») Ápr 3, 2009 /
 
Szia!
Most hogy mondod, a másik tápon 20mA az alja..
Állítottam a P1-en és a kimenet beállt 100mV-ra
Tehát a tápnak semmi baja nincs csak én nem ismertem még
Bocsi a késő esti fárasztásért, ráadásul feleslegesen
De legalább tudom hogyan működik!
Köszönöm!

Üdv!
(#) Ricsi89 válasza zoly15 hozzászólására (») Ápr 3, 2009 /
 
Na látod, hogy megy ez.
(#) Erick hozzászólása Ápr 4, 2009 /
 
Nekem lenne egy kis problémám megint!
Az lenne a kérdésem,hogy ma éppen az Attila féle hővédelmet szereltem be a szintén Attila által kitalált kapcsolóüzemű labortápba,és amikor végeztem és ki akartam próbálni,már csak fele annyi feszültséget és áramot adott ki magából,mint amennyit előtte(max 22V és 4,5A)
Nemtudom hogy ezt mi okozhatja?
Mondjuk a fetek a hűtőbordán attól elromolhattak hogy furtam ott egy lyukat a shottky diódának?
De szerintem ez nem lehet,mert utána még müködött mostanáig! Ma annyit próbáltam csinálni hogy a hővédelemnek az alsó hőfok korlátját megemelni egy kicsivel,ezt ugy próbáltam hogy forrasztottam rá egy trimmerből és egy ellenállásbol álló feszosztót,ezután a hővédelem máűködött is,csak ezután vettem észre hogy a maximális áram és feszültség ami kijön a tápból csak a fele az eredetinek!
Nem zártam össze semmit a tápban véletlenül sem,ezért nem értem mi lehet a baja!

Ha valaki segítene nekem azt nagyon megköszönném!
Üdv Erik!
(#) Apa8 hozzászólása Ápr 5, 2009 /
 
Attila88 kapcsolóüzemű labortápját építem, és az élesztésnél a 15V segédtáp rákapcsolásakor a panelmérőm a 0 karaktert nem hajlandó kijelezni
Segítséget előre is megköszönöm

Apa8
(#) MolnarG válasza Apa8 hozzászólására (») Ápr 5, 2009 /
 
Attila ma 2 évet fiatalodottt
(#) spikk válasza Apa8 hozzászólására (») Ápr 5, 2009 /
 
A cikk tartalmazza a választ.
Szerk.: A lap alján...
(#) Apa8 válasza spikk hozzászólására (») Ápr 5, 2009 /
 
Bizonyára nem fogalmaztam pontosan.
Pl.:1.808-at úgy jelzi ki. hogy a nulla karakter teljesen sötét. Tehát az a panel ahol a 0 lenne nem világít.
(#) proli007 válasza Apa8 hozzászólására (») Ápr 5, 2009 /
 
Hello!
A hétszegmenses dekóder RBI bemenete fixen nullán van. Pedig ha jól emlékszem, azt egy tranyó és egy kapcsoló kapcsolja. (Mert ha ez a bemenet nulla, és a szám is nulla, akkor "nullkioltás van. De ennek csak az első számjegynél szabadna érvényesülni, és attól függően, hogy áramot vagy feszültséget mér a műszer.)
üdv! proli007
(#) Attila86 válasza Apa8 hozzászólására (») Ápr 5, 2009 /
 
Most borzasztóan fáradt vagyok egy kimerítő válasz megírásához, ezért csak annyit írok hogy Proli007-nek igaza van. A nulla csak a legnagyobb helyértéken oltódhat ki, akkor is csak feszültségmérő állásban. Erről egy tranzisztor és egy kapcsoló gondoskodik, ezeket kellene ellenőrizni.
(#) Apa8 válasza Attila86 hozzászólására (») Ápr 5, 2009 /
 
Köszi mindkettőtöknek még majd nézegetem és referálok.
(#) san398 válasza Attila86 hozzászólására (») Ápr 6, 2009 /
 
Attila: megcsináltam a módosításokat a labortápon BAT46 és 3,3V-os zenerekkel. Nem igazán úgy működik ahogy kellene.
Mindhárom potméter a minimumon:A kijelzőn 0,6V
1. Az áramerősség potmétert a nulláról eltekerem a kijelzőn 0V
2. Az áramerősség potmétert a nulláról eltekerem és elkezdem a feszültség állító finom potmétert tekerni a kimenő feszültség rögtön felugrik a maximumra.
3. Az áramerősség potmétert a nulláról eltekerem (a finom feszültség állító a minimumon) és elkezdem tekerni a feszültség állító durva potmétert, a kimenő feszültség folyamatosan szabályozható.
Valami ötlet, hogy mit nem jól csinálhattam?!
(#) Attila86 válasza san398 hozzászólására (») Ápr 6, 2009 /
 
Ezt a hibát nem okozhatta az az öt dióda amiket bekötöttél. Legfeljebb ha rosszul forrasztottad őket be., vagy ha hibásak. Azelőtt működött a táp? Pontosabban; ilyen hibája a plusz öt dióda előtt is volt? Gondolom nem. Ez esetben valami módosult az áramkörben diódákon kívül is. Például forrasztási hiba.

Érdemben nem igazán tudok sajnos segíteni neked, mert most pár napig nyákot kell terveznem reggeltől estig...
(#) san398 válasza Attila86 hozzászólására (») Ápr 7, 2009 /
 
A diódák bekötése előtt működött a tápegység az egyetlen hibája az volt ami miatt a diódák bekerültek.(bekapcsoláskor néha a maximális kimenő feszültség volt a kimeneten)
(#) proli007 válasza san398 hozzászólására (») Ápr 7, 2009 /
 
Hello!
Akkor vedd ki a diódákat, hogy vissza áll-e az eredeti állapot!
üdv! proli007
(#) san398 válasza proli007 hozzászólására (») Ápr 7, 2009 /
 
A hibajelenségek megmaradtak a diódák eltávolítása után is.
(#) mex válasza san398 hozzászólására (») Ápr 7, 2009 /
 
A segédtápfeszültség rendben van?
(#) san398 válasza mex hozzászólására (») Ápr 7, 2009 /
 
Igen a segédtáp feszültsége rendben van.
(#) mex válasza san398 hozzászólására (») Ápr 7, 2009 /
 
Érdemes megnézni a potikat is, ellenállásméréssel kiszűrhető a csúszka kontakthibája. Ha hibátlan, és más forrasztási gond sincs, akkor cseréld az ic-t.
Egyébként meg ajánlom figyelmedbe: #403853
(#) mex válasza mex hozzászólására (») Ápr 7, 2009 /
 
Bocsi, ezt nézd: #403939
(#) proli007 válasza san398 hozzászólására (») Ápr 7, 2009 /
 
Hello!
Feltételeztem, azért írtam. Amúgy nem csak tekergetni kellene, hanem mérni is. (Egyébiránt csak azért szólok bele, mert "Attilánk" nem ér rá.)

Ezt a típusú feszültségszabályozást azért nem szeretem (előnyeinek ellenére) mert a potik kontakthibája, vagy szakadása esetén, a kimenőfeszültség maximumra ugrik. (Ezt annak idején is kifejtettem, csak a kutyát nem érdekelte...

- Minden esetre, ha az áramszabályzó poti minimumon van, és a feszültség szabályzó kontakthibás (és így a szabályzásnál nincs meg a visszacsatolás) akkor ezt a D7 Led-nek jeleznie kell. Hiszen az IC4A "-" bemenete a P2 lecsavart állásában az analóg GND (táp + kimenete) ponton van, a "+" bemenete pedig zárt szabályzólánc mellett szintén ezen a potenciálon kell lennie. Ha nincs így akkor a "+" bemenet a referencia felé mozdul el. Azaz pozitív feszültéget kap. Így az IC kimenete is potitív tápra egy és a Led világít.
- Ha a potik rövidzárban vannak (táp kimenő feszültsége nullára van leszabályozva), akkor a kimeneti feszültség nulla. Ha ilyenkor kontakthiba lép fel, a kimenet felugrik a tápra. Az IC4C "+" bemenete felugorna a referencia feszültségre. De ezt a beépített két zéner megakadályozza, és a feszültség csak 3,3V+0,7V-ra megy fel. (ez alapból nem gond)
A probléma, hogy a kimeneti C14-es kondi több mint 30V-ra feltöltődik. Viszont amikor a poti újból rövidzárat mutat (kontakt hiba miatt), akkor a C14 töltése a feszültségszabályzó potikra kerül. Az áram a kondiból a szabályzópotikon át, z R10-en és a diódákon keresztül záródik. Ez a tranziens lökés, viszont megfekszi a potik csúszkájának gyomrát.
- Valószínűnek, hogy a potijaid kontakthibásak voltak,
és most már az áramlökések miatt szakadtak is a poti minimum oldalán. Ezért van az a jelenet, hogy "elkezdem a feszültség állító finom potmétert tekerni a kimenő feszültség rögtön felugrik a maximumra". Tehát a finomszabályzó poti szakadt.
A tranziens áram csökkentése miatt, az R10 ellenállását, 100ohm-ról 2,2kohm-a kellene emelni. (35V kimenetél, a csúcsáram 350mA is ehet, ugyan ez 2,2kohm esetén ez16mA) Az ellenállás csere egyébként is indokolt, mert a műveleti erősítő két bemenetén azonos impedanciát kellene hogy lásson. Így a bias-áram azonos offset feszültség hibát okoz mind két bemeneten.

Idézet:
„(a finom feszültség állító a minimumon) és elkezdem tekerni a feszültség állító durva potmétert, a kimenő feszültség folyamatosan szabályozható”


Ez azt jelenti, hogy a durva feszültségállító jól működik.

Ha terhelés nélkül az áramszabályzó potmétert elmozdítod, akkor IC4D kimenetének +5V közelébe kell kerülnie.

üdv! proli007
(#) san398 válasza mex hozzászólására (») Ápr 7, 2009 /
 
Az IC csere és a diódák tranzisztorok kimérése volt az első dolog amit megnéztem! Eszembe nem jutott volna, hogy megnézzem a potmétereket! És igazad lett, a P5-ös pozíciójú 1kohm-os potméter (ami a finom feszültség szabályozás) szakadt. Szétszedtem és látszik a hely ahol a hiba van. Maximum ha 50-60-szor állítottam a potmétert.Ezek ennyit bírnak? (műanyag házas műanyag tengelyes potméter) Vagy csak én fogtam ki hibás darabot? Én ez utóbbira tippelek! Ekkora véletlen lehetséges, hogy pont akkor jött elő a hiba amikor a diódákat beépítettem!?
Akkor amikor említetted a #403853-as hozzászólásodban a módosítást, ki is próbáltam, sokkal jobb volt de nem volt 100%-os megoldás nálam, ezért az Attila által javasolt módosítást is kipróbáltam.
Ha ezek a műanyag házas műanyag tengelyes potméterek ilyen kevés ideig bírják akkor melyik a megbízható típus?
Köszi a segítséget!
(#) san398 válasza proli007 hozzászólására (») Ápr 7, 2009 /
 
Ezt teljes mértékig leszimulálta a táp. Az előző hozzászólásomban leírtam.
Az R10 ellenálláson kívül valami változtatást javasolsz még?
Köszi a segítséget és a választ amit írtál!
(#) proli007 válasza san398 hozzászólására (») Ápr 7, 2009 /
 
Hello!
Hát természetesen a poti mérését és cseréjét. Az után, pedig próba és közben mérések. Mert csak tekergetéssel kitalálni mi bajod van...?
De azért ajánlanám azt is, hogy mélyedj el a táp működésébe (ha eddig nem tetted meg) mert a végcél, nem a táp, hanem az ismeretek.
üdv! proli007
(#) mex válasza san398 hozzászólására (») Ápr 7, 2009 /
 
Nekem is potidilemmám volt... A helipot 3 fordulatos kivitelben jó lenne, de nem kapható, a 10 fordulatos macerás, maradtam az egyszerű körpályás kivitelnél, csak nevesebb gyártótól. Ezek Bourns tipusok, a panel meg a Proli007-féle kicsit átvariálva (külön segédtáp). Itt nem kell tartani a kontakthiba->felugró feszültség bajságtól.
(#) san398 válasza proli007 hozzászólására (») Ápr 7, 2009 /
 
Ha tudnál ajánlani egy általad megbízhatónak mondható labortápot azt megköszönném.
Következő: »»   134 / 842
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem