Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok,
én még csak kezdő vagyok, ezért szeretném kérni a véleményeteket. Ha Isten és a kormány is úgy akarja, nemsokára megyek silóernyőzést tanulni.Már nagyon várom! Lényeg a lényeg, régóta foglalkoztat egy egyszerű, olcsó, viszonylag pontos digitális magasságmérő megépítése.Már kerestem kapcsolásokat, nem sok sikerrel.Egy télleg nagyon egyszerű műszerre gondolok. Ha valaki tud segíteni, van kapcsolása, vagy esetleg ő magának összerak egyet, és közzéteszi nekem, az hihetetlenül jó lenne!Kérem ha valaki tud segítsen! Előre is köszönöm, János
Szerintem legegyszerübb: GPS vevő, mikroproci, kijelző. A másik megoldás a légnyomásmérés.
Gyáriak nagyon drága? Esetleg búvár mélység mérőt átkalibrálni?
Mit találtál eddig? Esetleg még lehetne gps-t venni az mutatja a tenger szint feletti magasságot, és alapba nem is tévednél el.
Nekem drága.Főleg a GPS.ÉS a lényeg: az alkotás öröme odaveszne.Én légnyomásmérésen alapulóra gondoltam.Olyat tudtok csinálni.Eddig semmi konkrétat nem találtam.Viszont nem lehet túl bonyolult, ha órába is meg bicskába is belefér...
Hello, a NET-en sokat találhatsz, a varázsszó: "altimeter", "variometer"
Szenzornak a Motorola MPX4115A-t javallom, ezt lehet kapni hazánkban. Hacsak variót akarsz, az egyszerű lesz, ám mivel igen kis feszültségváltozásokat kell jelezni, gondosan kell zavarmentesíteni és jó minőségű alkatrészeket kell használni. Analóg magasságméréssel 2000 méternél már sokat lehet tévedni, (gondolom barokamra nincs) ide inkább a digitális (PIC) megoldás kellene. (Használt ukrán varióhoz mit szólsz kb 12ezerért? Egy ilyennel is nagyot lehet repülni!!)
Hosszú kutatásom eredményeképpen ezt találtam, ennél egyszerűbb szerintem nincs. A képletekből láthatod, hogy a magasságmérésnél egy logaritmikus görbét kell közelíteni, kétséges ennek a sikere. A variónál kis szivárgású mylar kondi, s minden tekintetben kiváló paraméterekkel rendelkező OPA a javallott. S ott a telepes táplálás, stabil fesz kell. Az ukrán variónak némiképp gyengéje ez, a 9V os elemet gyorsan meríti, a Flytech, Brauniger ügyesen megoldotta, 2 AA celláról ~14mA-ből még egy "fedélzeti számítógép" is táplálkozik. Szóval, egész embert igényel egy ilyen project.
Nem olvastam el a leírást amit belinkeltél, de annyit hozzáfűznék, hogy a variométer és a magasságmérő két különböző műszer, a variométert a pillanatnyi függőleges emelkedést méri m/s-ban. Bár lehet, hogy a siklóernyőzésnél ugyan olyan fontos az emelkedés mérése is mint a magasságmérés, mert a siklóernyőzők a függőleges levegő feláramlásokat (termik, lejtőszél) használják ki.
Ismerem ezeket a műszereket, a kettő között van különbség, az tény, de egyazon adatból dolgozik mindkettő és igen gyakran egybeépítik a kettőt, legalábbis a siklóernyőzérhez gyártott műszereknél.
Ismerem a siklóernyőzőket is...fontosabb a varió, mint a magasságmérő... S hogy valami értelmeset is írjak: a GPS alapú varió ma még elégtelen a siklóernyőzésben, mert ide a 0,2m/s-os érzékenység az ajánlott.
Találtam a neten egy (a nevéből ítélve) német férfit, aki már épített egy variós, magasságmérős szerkezetet.A kapcsolást akár le is tölthetném, de ez meghaladja a képességeimet.Ezért írtam neki, hogy küldjön nekem egy nagyon egyszerű rajzot.Már válaszolt is, hogy rendben, csak küldjem el hogy milyen szenzort akarok.Gyorsan kerestem is egy olcsót (van 50000Ftért is).A kiválasztott egy majd 3000Ftos darab.Remélem jó lesz, és tényleg ilyen kezdőknek való mint amilyen én is vagyok.Egyébként Medve nagyon igazad van, a varió a siklóernyősöknek sokkal fontosabb.De több éves álmom teljesülne, ha magasságmérőt építhetnék
Egyébként további tanácsokat még várok, az előzőeket meg köszönöm
Linkeld már be légyszives, hogy mit választottál! A szenzorral vigyázni kell, mert olyan kell, ami nyomástartományban megfelel, ilyen célra legyen az eszköz: "Aviation Altimeters", "Weather Stations and Weather Reporting Devices", magas szintű és hőmérséklet kompenzált kimenete legyen, mert ezt biztosítani erősen haladó szintű feladat. Az olcsó szenzorokban nincs jelkondicionálás, csak egy wheatstone híd, ehhez precíz elektronika kell még. A 4115A megfelelne a célra ám elég régi típus, biztosan van jobb ennél.
Ha van kérdésed, ird meg....olvasd el a barométer topicot is!
Azt meg tudnád mondani, hogy ezek a szenzorok milyen elven működnek? Amúgy nem akartalak megkérdőjelezni, látom jártas vagy a témában, csak azért tettem a megjegyzésemet mert paraq kifejezetten magasságmérőt szeretett volna a építeni. Én a vitorlázórepüléssel kerültem közelebbi kapcsolatba, ott egyaránt fontos műszer a magasságmérő és a variométer, de igazatok van a siklóernyőzésnél tényleg fontosabb lehet a vario.
"referencia vákum" van egy cellában, annak az alakváltozását mérik.
PRESSURE PC-15191 (HWL) CONNECTOR HARNESS 4040PC SERIES
Ezt a szenzort választottam (mert a legolcsóbb amit találtam) Remélem a célnak megfelel.Itt találtam: Bővebben: Link .Eddig még csak egy poloskát építettem úgyhogy remélem meg tudom csinálni.Egyébként vállalkozó kedvűeknek : http://ludens.cl/Electron/Vario/vario.html .Ez egy komoly magasságmérő varióval.
Kérem használni azt a bazinagy URL gombot és úgy beszúrni a linkeket... Így semmit nem ér, egy bemásolt link, mert még sortörés is kerül bele.
Köszönöm
Szia!
Sikerült megépíteni a variót? Ha igen agyjából milyen anyagköltséggel?
De remélem azért használni fogsz stoppert ,és vagy riasztást . Az ugrási magasságból ki lehet számítani (tudni kell) mikor éred el a 800- métert. A házilag készített eszközökön az életed múlhat. (ha 100% arra hagyatkozol)
Siklóernyősök kikérik maguknak az "ugrást". Itt föleg azért érdekes a magasság, hogy ne sértsen légteret, meg inkább az emelkedési-süllyedési sebbesség ami fontos. Azért is érdekelt volna, hogy sikerült e megépítenie a srácnak, meg ,hogy hogy működik élesben.
Igen, kikérjük magunknak.
Azóta már elég régóta nem olvastam a fórumot, és sok minden változott.Szerencsére sikerült találni szponzort, úgyhogy mostmár megvan az "A" vizsga, és a teljes felszerelés varióstól, tokostól, stb. Természetesen azért ha lesz hozzá kapcsolásom, meg elég gyakorlati tudásom, szívesen megépítenék egyet, de anyagilag nem biztos, hogy jól jön ki. Azért köszönöm a kommenteket, ha valakinek sikerül, feltétlen értesítsen!
Sziasztok!
Én nem régen kezdtem el érdeklődni a motoros sárkányrepülés iránt. Sajnos hamar rá kellett jönnöm, hogy ez a hobbi is milyen nagyon költséges. Műszerek terén is ott lehet hagyni egy kisebb vagyont, így felvetődött bennem is a gondolat, hogy készítenék egy magasságmérőt és variometert. A TME-nél (Szenzorok) lehet kapni MPX4115A és MPXA6115A6U szenzorokat. A kérdésem az lenne, hogy ezekkel milyen pontosságot lehet elérni magasságmérés terén? Tehát pl. 1méteren belüli pontosság megvalósítható? Valaki csinált már ilyesmit azóta mióta meg lett nyitva a téma? Köszi
Én egy 4115-tel játszottam, egy Depré volt a kijelzés, saccra a 10cm es magasságváltozást látni lehetett a műszeren, de igencsak idegesen mozgott. A nagyobb visszacsatolással nyilván megnyugodott, az érzékenység rovására. Azonkivül még el is mászott lassan, hogy ebben mennyi szerepe volt a légnyomás változásának, azt nem tudom. Nyilván melegedett lassan, de a táp elég stabil volt (3 ppm). Lehet rajta mit fejleszteni.
Ám az a véleményem, hogy pontosságról, mivel a légkör nyomását mérjuk, ami igencsak változik, nem is beszélhetünk. Inkább egyfajta felbontást emlithetünk, amely egy magasságváltozás, amit a kimeneten, ha mégoly kicsi feszültségváltozással is, de a szenzor lereagál. Ez, én ugy találom, ennél a szenzornál több, mint elegendő. Digitális szenzor alkalmazásánál inkább jobban értelmezhető a felbontás, zavarvédettebb, korszerűbb megoldást kapsz, mint az analóggal. Ui.: A rajzon rosszul irtam: az érzékenység 1M Ohm visszacsatolással 3m/végkitérés, anélkül 0,5m/végkitérés. A műszer egy magnó kivezérlésmérője volt. 5V-ra adott végkitérést (?)
Szia!
Hú, akkor én valamit nagyon rosszul gondoltam. Én azt hittem ezzel a szenzorral max 4-5méteres pontosság érhető el... És mennyi neki a max magasság, aminél még működik? Közben találtam egy nagyon hasznos honlapot: Vario Azonban az itt említett MS5534B szenzort nem tudom honnan lehet beszerezni és mennyiért.
Az adatlap szerint 15kPa-ig mér, ki kell számolni a híres barometrikus magasságformulával, hogy ez hány méterre esik, nem tudom igy hirtelen, de ott már több mint légtérsértés lenne repülni. Tetszik a link, olcsó lenne, ha van program! (beszél ez a varió??)
Lehet, hogy butaságot írok, de közvetlen a földfelszín környékén van 10kPa körül a nyomás és minél magasabbra megyünk a nyomás is annál kevesebb lesz.
Tehát 10 és 15 kPa között mi nem használjuk ki a szenzor tartományát. Viszont azt nem tudom, hogy 2000m magasan mennyi a nyomás... Ahogy én számolgattam a nyomás méterenként 3Pa körül változik. Ezért kérdeztem a pontosságot! Az általam linkelt honlapon írja is a srác, hogy az MS5534-el 10Pa körüli pontosság érhető el, míg az SCP1000-el 4Pa. Tehát én ebből azt a következtetést vontam le, hogy az utóbbi szenzorral érhető el kb 1m-es pontosság. Kérdés, hogy a feltevéseim mennyire helytállóak ??? Üdv.: Zoli
Erre mondják, hogy jól tévedsz A tengerszinten 100kPa körül van a nyomás. Amikor én benne voltam, ugy jött ki, hogy 8m-enként 1mBarral csökken a nyomás, igy itt lehet, hogy ugyanarról beszélünk.
A felbontással kapcsolatban: még nem rágtam át magam a cikken, feltételezem, hogy ezek digitális szenzorok, azt kell megvizsgálni, hogy a kimenetén 1 bit változása mekkora nyomásváltozás hatására következik be, majd ezt ráhuzni a magasságformulára, és megvan az érzékenység.
Tehát a képlet az egyik alakjában igy szól:
h= -ln(p/p1).R.T/g Ahol h a magasság, p: nyomás 0 méteren, p1: nyomás az aktuális magasságon, R: univerzális gázállandó: 286, T: hőmérséklet Kelvinben, g: gravitációs állandó, 9.81 m/s2 Ennek annyi hibája van, hogy állandó hőmérsékletű gázoszlopot feltételez, amit éreztél te is, hogy mennyire nem igaz, de ez állítólag nem sok hibát visz be. Majd előkeresem a mappámat ezekről, de ha jól emlékszem 5000 méteren a nyomás fele a 0 méterhez képest és a csökkenés közel exponenciális.
Mgasságszámítás:
http://www.csgnetwork.com/pressurealtcalc.html A gameboyos magasságmérő nagyon teccik. De magyarországon valaki tudja hol lehet beszerezni a hozzávaló szenzort?
Elkészültem a magasságmérővel, de kb. 30cm-t, ugrál a mérési eredmény.
Akinek készült már el magasságmérő attól kérdezném, hogy kb. mekkora ugrálásra, lehet számítani? Egyébként HP03MA típusú digitális szenzort használtam.
Sziasztok!
PIC chip használatával szeretnék készíteni egy magasságmérőt nyomásmérő segítségével. Kinek milyen ötlete van? Később szeretném még úgy is hogy küldje a jelet a gépnek és onnan lehessen nézni. Várom a javaslatokat! :worship:
Vitorlázol? Laptopon szeretnéd nézni a magasságot?
Válaszolok magamnak néhány gondolatébresztő dolgot.
Ha ejtőernyőznék óvatosan építenék magamnak is ilyet. Miért? - nem mindegy mikor nyitsz ami a minimális földetérési/becsapódási sebesség elérése miatt nyilván evidens - a magasságmérőt resetelni illik gondolom a földetérés várható szintjén/helyén hogy pontosan számolja a légnyomáskülönbségből a magasságot. ( ez siklóernyőzés során nem annyira lényeges néhány méter ide vagy oda, van időd körülnézni hogy hol vagy és hova akarsz leszállni) A siklóernyős tapasztalataim a következőek: -a starthelyen állva a gyári variók mindíg más és más értéket mutatnak attól függően, hogy milyen légnyomásviszonyok uralkodnak (hideg melegfront, szélcsend, szélvihar...) és ki hol nullázta a műszerét, tehát mindíg lesz néhány akár tízméteres magasságeltérés az előző hetihez képest Én egy GPS-sel röpködtem ami mindíg az aktuális műhold alapján számolt 10 méteres pontossággal magasságot és el is tárolta a megtett úttal egyetemben, másodpercenként frissítette a kijelző adatait sebesség, magasság (ezeket használtam a legtöbbet) és repülés után a repülés idejét és pontos berepült útvonalat magasságértékekkel együtt le lehetett menteni és megnézni a térképen, hogy mit és hol csináltál a repülés ideje alatt. Ami hasznos lett volna Vario ami nem volt, de nyilván vehető és építhető: Aki nem ismeri annak írom le (bocsánat érte) hogy mit csinál, mert itt a fórumon sok jó Szaki van aki élből tudhat megoldásokat is ez alapján. Tehát a légnyomásváltozás függvényében csipog sípol. Ezen felül grafikusan kijelzi a változás mértékét oszlopdiagrammhoz hasonlóan. max 10 m/sec változásig ha jól tudom. A grafikus kijelzés szerintem felesleges elég lenne. ha csak a változás mértékét írná ki egy kijelzőre, de ez sem létkérdés mert elég tudni hogy emel-e a légáramlat és melyik oldalon vagy éppen süllyedsz (ezt már néhány száz méteres magasságban nehéz megítélni műszer nélkül) Emelkedésnél magasabb a hang és minél nagyobb az emelkedés annál gyorsabban sípol Süllyedésnél pedig alacsony a hangszín. Szerintem ennyi is elég lehet kezdésnek A magasságmérés kalibrálását/pontosítását meg lehet oldani úgy hogy egy térképről, vagy gps-ről leolvasott adat alapján valahogy letárolod a technikában és ahoz képest számoltatod ki a PIC-cel az aktuális értéket. Tehát a javaslat a következő: Fukciógombok/kapcsolók 1. ki/bekapcs 2. kalibrálási funkciók be/ki (nehogy menet közben el tudd állítani) 3. nullázógomb (relatív magasság pl. lesszállóhely) 4. tengersszint feletti magsságérték kalibráció fel (nem szükséges annyira) 5. tengersszint feletti magasságérték kalibrálás le (nem szükséges annyira) 6. érzékenységállítás vagy mintavételi idő pl 3 fokozatban lehessen állítani (nem szükséges annyira, de van értelme, hogy ne csipogjon annyit, ha nem muszály) 7. hang ki/be A 4. és 5. ös gomb nyilván lehet háromálású kapcsoló is. Kijelzési infók - emelkedés / süllyedés ( ez lehet valami napsütésben is jól látható kontrasztos kijelző vagy erős fényerejű ledek, színes kijelzőt nem igazán javaslom) - magassági érték a leszálláshoz viszonyítva - magassági érték tengersszint feletti Jó építést és repüléseket kívánok! |
Bejelentkezés
Hirdetés |