Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Motorgyújtás
Ha az, rakhatsz bele TIC106osat. Személyes tapasztalatom alapján jobb valamivel a BT151 nél
uli
annak valami hasonló a munkapontja, vagy nagyobb ellenállás kell a gate körbe? most 22ohm van
Ezt én meg nem mondom neked, de én ezt egy az egyben egy BT151es helyébe tettem be, és nincs vele probléma. Hasonló funkciót látott el, mint neked.
uli
Egy tirisztor vagy működik, vagy nem, köztes állapot nehezen elképzelhető, és a BT151 nagyobb teljesitményű mint a TIC 106.
Ha a tekercs új, akkor előfordulhat, hogy jóval nagyobb menetszámot sikerült felcsévélni hasraütéses módszerrel, sokkal nagyobb feszültséget ad le,és ettől valóban átüthet a tirisztor, de ez teljes működésképtelenséggel jár. Nagyobb feszültségű példánnyal kell próbálkozni, mondjuk BT 151/800 De sokkal valószinűbbnek tartom a kondenzátorok meghibásodását a túlfeszültség miatt, ez valóban gyújtáskihagyásokat okoz.
Igen valószínű ott lesz a gond, mert ahogy hozzányomtam a kondik lábához egy 1u 630V-os kondit jó lett., utána a régi kondikat kivettem (2db 470n 400V párhuzamosan), és beraktam egyedül az 1u-at, de így is kaka, szaggat. Szerintem ott lesz a megoldás, hogy 2u kell, csak azt nem tudom, hogy mekkora feszkó??
Most veszek egy BT151/800-at meg egy 2u-s (400..630V?) kondit, hátha...,már a tököm tele van akácfavirággag ![]()
Sziasztok.
Rometre szereltem egy digitális (kerékpár) kilométerórát. Tökéletesen működik - amíg testelem a gyújtást, egyébként vagy nem mér semmit, vagy álló helyzetben megyek 70-el.. ![]() Első próbálkozás az volt, hogy egy darabka ferritre tekertem az érzékelő kábeléből 3..4 menetet (bifiláris szűrő), de ez nem volt hatásos. Valaki csinált már ilyet? Illetve van ötlet? hmli
Rossz kerékpár órát vettél. Nem a reklám helye, de a Cateye Velo 5 sokaknál bizonyított már. 3500Ft körüli az ára, de ennyit bőven megér egy megbízható sebességmérő, amit egyáltalán nem zavar a gyújtás.
Hmm. A motort vettem 4 darab ezresért, azért az arányokra figyeljünk.
![]() Szerk: ilyen volt nekem x évvel ezelőtt a bringámon, valóban hibátlan.
sikerült elhozni a gyujtást, a szétmelegitésnél, szétszedésnél a chip-tranzisztor hozzávezetései sajnos leszakadtak,(valószinü hogy ez is ment tönkre) de a hozzávezető tappancsok megvannak. A TO92-es egy tirisztor (sikerült leolvasni és beazonositani
![]()
Helló MEX!
Tényleg a kondi volt a ludas, meg az egyik dióda nyiffant ki (töltő) 2-2,2u-ós kondi kell a kapcsolásba, 50ohm a gate körbe. így jól működik a szerkezet ![]()
Örülök az eredménynek!
Ha esetleg lenne deprez műszeres voltmérőd ami tud 1000V-ig mérni (sima elektronika nélküli) akkor érdemes lenne rámérni a kondira üzem közben, hogy mégis mekkora feszültség van rajta átlagosan.
Íme a rajz. Egy kicsit sántít az smd tranzisztor emitterkörében a magányos (fordított polaritású!) smd elkó, de többször is átnéztem. Egyedül az 56k-s ellenállás smd, a többi mind hordozóra rápréselt ellenállások, a zömén látszik, hogy köszörüléssel trimmerelték. A chiptranzisztort persze nem tudtam kimérni,mivel leszakadtak a hozzávezetései és tönkre is ment, azt logika szerint rajzoltam. Valószínűleg nagyobb feszültségű darlington, amiben mindig van inverzdióda, esetleg beleintegrált zenerdióda is ( mint például BU931ZPFI)
Szóval ameddig bírta, vígan elment a Simson a megszakító helyett. (párszáz métert) Vajon hogy működhet korrektul ez a kapcsolás?
Mégegyszer (sokadjára ) nézd át a tantálelkó környékét, nincs-e esetleges kisütőellenállása, mert igy bizony nehezen tudom elképzelni, hogyan indul a töltése nulláról minden gyújtási ciklus után. Inverz üzemmódba kényszeritené a tranyót?
Maga a kapcsolás egyébként a szinuszgörbe pozitiv csúcsa után, amikor a 0,5 ohm ellenálláson csökkenni kezd a feszültség szakit meg, de ebben a formában nem vagyok biztos a működőképességében. Ha esetleg lesz egy kis kedvem, rajzolhatok egy hasonlót, mert ilyen megoldással már találkoztam, igaz ott nem a megszakitót helyettesitették közvetlenül, de az elv az dettó.
Megnéztem, és nem változott a kép . Leszedtem egyébként az össtes leszedhető alkatrészeket, és úgy is leellenőriztem. Ez hasznos is volt mert pl. így derült fény a végtranzisztor B-C közötti 800 ohmos ellenállásra, ami a dióda alatt bújt meg. A 1.5µF elkó alatt nem volt semmi, a csík , ami +, lefelé mutatott, és az smd tranzisztor n-p-n struktúrájú. Lehet, hogy a tranzisztor e-b irányban 5V körül "letörik?" Mivel általában itt visszirányban kb ilyen feszültségen zener diódaként viselkednek. De igy elég bizarr...
Igen, bizzar....
Másrészt, ha az elkó ekkora feszültségre képes töltődni, akkor a tranyó bázisának már 5.6V-on kellene lennie. Ehez viszont a 0.5 ohm-on több mint 11A áramnak kellene folynia! Szóval nem értem. Ha a tekercs polaritást vált akkor sem tud kisülni, legalább egy dióda kellene még hozzá.
Arra gondoltam, mivel mérésre minden alkatrész jó a végtanzisztort kivezetve behelyettesítem 2SD1071 vagy hasonlóval, ezek japán gyújtás-darlington-végtranzisztorok, magas bétával, beépitett zeneres védelemmel,elláton nagyobb hütöfelülettel, aztán ha lesz megszakitós motor,-próba.Esetleg nem lehetne az asztalon valami hálótati trafó szekunder oldalán, némi kisértékü ellenállással megfejelve(hogy ne tudjon túl nagy áram kialakulni) "szintetikusan" kipróbálni?
Az ötlet nem rossz, de valóban tegyél egy mondjuk 10-21W-os izzót sorba. Aztán ha működik esetleg, akkor jön a fejvakarás, hogy milyen módon applikáld a simsonba, mert ott egy fordulat alatt három szikrád is lesz.....
Az eredeti helyén csak egy pozitiv, és egy negativ szinuszhullámhoz hasonlitó impulzus volt, ezt birta, nem is tervezték többre.
egy fordulat alatt csak kettő! Ha jól emlékszem, 4 db mágnes van, ami mondjuk É-D átmenetnél produkál szikrát, D-É átmenetnél a darlington inverzdiódája vág. Ha alsó holtpontban-átöblítésnél van szikra, az nem zavar. De mint korábbanis irtam, ment a Simson párszáz métert, a kivezetés volt a testen, a ház kiszigetelve a tekercsre ment.
Teljesen biztos nem voltam a hat mágnesben én sem, de mintha azt olvastam volna valamelyik topicban. Úgy már azért bezavarhat.
Megerősítem, 6db mágnest tartalmaz a Simson lendkereke: Bővebben: Link.
Helló!
Volna egy furcsa kérdésem. Ha van egy rossz gyújtótekercses CDI rendszerű robogó gyújtás, akkor annak hibás alkatrészét (tehát a gyújtótekercset) ki lehet-e váltani egy akkumulátorról üzemelő inverterrel? Pl egy astabil 555-ös egy tranyóval szaggatja a tápfeszültséget egy hálózati trafó szekunderén, és a primeren előáll a 2-300V. Használok ilyet tartalmazó gyújtást (valamelyik RT évkönyvből) megszakítós rendszerhez, de most csak az inverter részére lenne szükség, amit egy az egyben bekötnék egy rossz gyújtótekercs helyére. Őrült ötlet, vagy működőképes? Krisz
Eza tiszavirág életű felhasználás egy Simson robogóra volt rászerelve. Lehet, hogy annak négy mágnese van? Mindegy, hiszen nem működött sokáig úgyhogy igazából nem ez a vita tárgya. Viszont kaptam máshonnan egy másféle kialakítású tönkrement "elektronikus megszakítót" aminek két kivezetése van,szigetelt a háztól, és más az elrendezése. A tirisztor meglepetésre ugyanaza tipus (P0102DA), az elkó ugyanúgy1.5uF, viszont nem smd, hanem csepptantál kivitelü.Minden ellenállás a hordozóra felvitt, a paramétereik hasonlóak, de mégsem egyeznek, az elkó ugyanolyan szisztémával van bekötve az npn tranzisztor emitterébe.(tranzisztor itt is kiforrasztva bekötés, struktúra ellenőrizve) A tirisztort a rajzon csak "tokosan" ábrázoltam, de szerintem teljesen egyértelmü. Lehet hogy valahol a visszarajzolásnál kétszer is "megettem a kefét"?
Nem biztos, hogy jó ötlet. Nagyban függ a cdi belső felépitésétől. Az ilyen inverteres cuccokat a gyújtás időtartamáig leállitják, különben a tirisztor beragadhat, nem képes kikapcsolni, mert az inverter állandóan nyomja a töltést a kondi felé, azonban a nyitott tirisztoron hoz létre tartóáramot.
Ezenkivül az előgyújtásszabályzott tekercstáplálású cdi-k nemcsak a pozitiv, hanem a negativ félhullámot is használják, és az sem mindegy, hogy a jeladó és a tekercs impulzusai egymáshoz képest fokban mennyire helyezkednek el egymástól.
Nem valószinű a kétszeri "kefeevés", de attól még nem tudom hogyan is működhet.
Irtad,hogy kipróbálod, kiváncsian várom az eredményt.
Ha még nem tetted volna meg, mérj a tranyó kollektor-emitter kivezetései között is, hátha van ott egy dióda a tokon belül sunyiba megbújva, mert úgy egycsapásra érthető lenne a működése.
Értelek! Teljesen ésszerű a magyarázatod. Akkor rossz volt az elgondolásom, és mégsem valósítható meg.
Esetleg volna javaslatod, hogy mitévő legyek? Ez egy Peugeot Speedfight, aminek rossz a gyújtótekercse (gondolom menetzárlatos), és nagyon gyenge szikrát produkál. Alkatrészt nem tud hozzá szerezni az illető, ezért gondolt egy akkus gyújtásra az eredeti jeladóval. Ja, és mindez távsegítséggel megy, nincs itt személyesen. Gondolom így látatlanban elég nehéz az adott jeladóhoz illeszteni a gyújtást. Talán egyszerűbb lenne, ha valahol újratekercseltetné a gyújtótekercset. Krisz
Újra kell tekercseltetni, ez a legjárhatóbb út.
Rendben, javasolni fogom az illetőnek.
Köszi!
sziasztok. lenne egy olyan kérdésem felétek,van egy rover tip gépkocsim és abban egy sebeségmérö sensor ami a kilométerorának ad jelet,viszont nem müködik mindig,szétszedtem átforrasztottam és egy egy pár napig jo volt,de ismét elromlott,a fö gondom az hogy itthon se külföldön nem lehet beszerezni,használtan van de nem biztos hogy sokáig jo lenne.esetleg valaki aki meg tudná javitani, vagy késziteni egyet?lehetséges lenne?egy ugn 3130u tip azt hiszem unipoláris érzékelö van benne,vagy tudtok e valakit aki a hobbielektronika oldalon segiteni tudna nekem--köszönöm
|
Bejelentkezés
Hirdetés |