Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » RIAA korrektor
Témaindító: Ghost Rider, idő: Aug 25, 2006
És ilyen mérőlemezt hol lehet beszerezni, és mennyiért ?
Szia!
Ez az én tűmhöz lett beállítva, viszont a szimulációk is ezt indokolják. Ízlések és pofonok, mert ha valaki szereti a túlzott mélyhangokat, az maradhat a 390kohm-nál. Nekem kicsit soknak tűnt olyannyira, hogy elnyomta a zenét.
Húú.. ez a mérőlemezt valamikor a '80-as évek vége felé vettem. Manapság kapható-e az nem tudom.
Akkor most már nagyon kíváncsi vagyok rá, hogy szól nálam.Eddig mindig keveseltem a mélyeket.
![]()
Az is vagyok eredetileg,nem tévedtél.(Úgy kezdtem.)
De szívesen lemérném a füled "karakterisztikáját" is. Ha van időd rá,akkor ezt te is megteheted magadnak, csak egy generátor kell és egy fejhallgató. Ha kiderül,hogy a füled 50-14.000Hz-ig jeleníti meg neked a hangfrekis jelet a fejedben,akkor utána elkezdhetünk vitatkozni hogy melyik a jobb műszer, az emberi fül, avagy néhány átviteltechnikai műszer. ..és akkor a következő kérdés, hogy a 20-20KHz-ig átvivő berendezés mit is jelent az emberi fülnek valójában.
Majdnem ráhibáztál! 25-17500Hz-ig hallok. De! Amit a műszer mutat az nagyon kevés! Ha rákapcsolsz a műszeredre egy zenét, akkor mit látsz? A kevert hanghullámok ellenőrzésére csak a fülünk képes. A hangminták pedig a fejemben vannak a saját hallásom szerint. Amit meg nem hallok azt hiába mutatja ki a műszered.
Ezt hogy mérted le?
Valahol van a neten egy "hallás teszt". A 17500Hz-es határ kicsit soknak tűnik egy átlagos magyar fülhöz, a 25Hz meg alacsonynak.De legyen.A fül karakterisztikája viszont nem egyenletes.Vannak benne "lyukak".Egyszóval nagyon hullámos az a karakterisztika. Ergó: minden ember máshogy érzékeli a keveret hanghullámokat. Nincs két egyforma fül.(a bal és a jobb se!)
Ezt a tesztet ajánlom "hétköznapi fül" tesztelésére:
Ha itt a tesztben(hangfelismerés) gondja van valakinek, akkor ne habozzon orvoshoz fordulni egy hallás vizsgálatra, és lentebb a hangerővel. Bővebben: Link Keresek egy jó átviteli tesztet is.
Mindent hallok, mindent felismerek ..
![]() ![]()
Azt te csak gondolod így elsőre.
![]() Ajánlanám mindenkinek ezt az oldalt: A használata: jelöld be az 1KHz-et, menj lefelé mondjuk -81dB-ig. Ezt én kényelmesen éppen még hallom a fejhallgatómon,ezért állítottam be ezt a szintet.majd kezdj el lépkedni balra ezen a -81dB-s jelszinten. Ne csalj! Figyeld meg,hogy melyik hangot hallod. Utána menj jobbra az 1KHz-től szintén a -81dB-s szinten. Most nézzük mit tudsz! De becsületesen ám. :yes: Bővebben: Link
-81 dB-lel csináltam én is az 1 kHz-et mág -87-tel is hallom, de itt már belevész a hangkártya alapzajába
![]() Eredmény : az 1kHz -81-dB hez képest 187 Hz-től 12 kHz-ig hallom a hangokat-81 dB "hangosan". a 16kHznél -75 dB, lefelé125 Hz-en -75 dB, 90 Hz-en-72 dB, 60 Hz-en -60 dB, 45 Hz-en -48 dB, és 30 Hz-en -30dB értékeknél hallom ugyanazt a hangerőt, mint 1kHz -81 dB-nél Hú bakker, 1 kHz-en "megkaptam" 0 dB-vel is a fülesbe ![]()
Ha beállítasz egy jelszintet,és magadban megjegyzed hogy milyen erősséggel hallod,akkor a többi freki jelszintjét is be tudod állítani,hogy ugyanolyan erősséggel halljad.Ezután kapsz egy görbét.
Az enyém ilyen lett:
enyém ilyen .. Most már értem miért nem hallom magamat sosem próbákon, és miért csak a cineket
![]()
51 dB különbség a 30Hz-nél. Hát,megpróbálhatod másik fejhallgatóval is,de azt írják a neten direkt,hogy egyszerű fejhallgatóval próbáld és ne komoly hangfallal.
Kocos! Várjál! úgy nézd,hogy azonos szinten érezd a hangot. Nem lehet végig egyenes a középtartományban.
16Khz-et hallom még -72dB-en...
30Hz-et meg -27dB-en nagyon halkan... Elég fura lett a görbém!
Az 50 dB különbséget figyeld.Ha húzol egy vonalat - látom te -81 dB-hez tetted a viszonyítást, akkor ami
-31 dB felett van, azt úgy kell tekintened, hogy hivatalosan már nem hallod.(Az átvitel technikában is a -3dB-es pontokat vizsgálják hivatalosan.) Ha beállítanád a mérőjelet úgy, hogy az 1KHz-et "éppen" meghallod,tehát eggyel lentebbi jelszintet már nem. Ha úgy mennél balra, majd jobbra az 1KHz-től akkor még jobban meg fogsz lepődni az eredményen. Érdemes megnézned.
Iiigen.
Ha ezt a karakterisztikát összehasonlítod az erősítőddel,akkor milyen konklúziót tudsz levonni? Ha nem győztelek eddig meg,akkor a füledet elképzelheted egy végerősítőnek is, aminek az átviteli frekvencia sávja 30-16KHz-ig tart, és ebbe az erősítőbe bejátszol egy High-End RIAA korrektort,aminek az átvitele 10-22KHz-es. Nos? Milyen spektrumú hangok fognak előjönni a hangfaladból? Mi lesz a 30Hz alatti és a 16KHz feletti tartománnyal? ...és akkor bejön a képbe, hogy baxxxxus, akkor én azért tekerem fel mindig a mélyet meg a magasat az erősítőn.(Vagyis többnyire nem lineáris az átvitel.Lepke vagy Baxandal, de beleszól.) Hát igen. Ezért. ![]()
Igen, de ez a "besüppedt" görbe a hangerő ( hangnyomás ) növekedésével egyre lineárisabb lesz ! ezért nagy hangerőn már egyenleteseben hallunk! ezért emel ki mélyeket a loudness szabályozó kis hangerőn, mert kevesebbnek halljuk. Én a magam részéről nem hazsnálok hangszínszabályozót, bár egy most készülő erősítőmbe lesz, mert kértek
Eléggé elkanyarodott a téma a korrektorokról. Ne off-oljuk már szét ezt a topikot.
Sajnos nem. Nem lesz lineáris.A jelenség sajnos inkább az, hogy az öregedessel egyes frekvenciák elviselhetetlenül zavaróak, míg egyes tartományokban kezd süketülni az ember. Vagyis ellentétben azzal amit te állítottál, a "szakadék" egyes spektrumok között nőni fog. A fül kb. 2-3 éves korunkban a legjobb, 40 évesen már vannak lyukak bőven a karakterisztikában és az alja és teteje elég meredeken zuhan már.70 éves korban (főleg férfiaknál) az átvitel 50-10KHz -re leszűkül.
Az én szegény apukám már hallókészülékes.Teszteltem a hallását, mielőtt meggyőztem a készülék használatáról.Sajnos elszomorító a karakterisztika görbéje.Az ami neked 1KHz-en -81 dB, az nála -30 dB, és akkor ehhez vedd hozzá a 30-40 dB-es különbségeket az alsó és felső sávban. Sőt, pont a 200-400Hz közötti sávban van egy lyuk a hallásában, ezért anyukám szavait erősebben hallja, mint az enyémet. Vannak olyan jelenségek is, amikor a fülnek kialakul egy saját rezonencia frekvenciája, ezt csak egy komolyabb hallásvizsgálaton derülhet ki,ebből alakul ki később a fülzúgás.(ami sok esetben igen tartós betegség) De akkor RIAA: Én azt mondom, hogy legyen jó minőségű karakterisztikája az RIAA korrektornak, legyen jó minőségű átvitele a végerősítőnek, és nem kell elfordulni a hangszínszabályózótól sem. Hiszen a fülünket (az átvitel gyenge pontját) itt tudjuk korrigálni.
igen ezt tudom, hoyg az öregséggel a "sávszélesség" csökken, de én nem ezt írtam . Olvasd el mégegyszer amit írtam légyszíves, és nézd meg a Feltcher-Munson, és Robinson-Dadson görbéket
![]()
Pontosan értettem hogy miről beszélsz,de ezzel is csak azt támasztod alá,hogy az egészet egy bizonyos szubjektivítás jellemzi.Minden ember hallása más és más.Más a sávszélessége, fájdalomköszöbe,a hangintenzitásra való érzékenysége.
A BME-ről nézd ezt meg.Egy szubjektív dologról beszélünk.Ez jellemzi a fület.Egy RIAA korrektor vagy egy Hi-Fi, vagy egy High End cuccnál pedig objektív mérhető dolgokról beszélhetünk.Ezért írtam,hogy én nem tudom elfogadni azt a magyarázatot High End cuccnál,hogy hallgasd meg,hogy mennyivel jobban szól.Én nem tudom megállapítani,hogy te mit hallasz,amikor én egészen biztosan másképpen fogom hallani azt,akármit is csinálok. Érted? Bővebben: Link
Értem . Nekem is mindig be akarják magyarázni, hogy a Warwick basszusgitárok milyen jól szólnak, és fel vannak háborodva, ha mondom, hogy nekem nem tetszik, és hülye vagyok, mert midnenkinek tetszik
![]()
Igen.És valójában lehet hogy csak arról van szó, hogy a te füled lineáris torzítása sokkal rosszabb,mint a többi emberé.
Ahogy minden jelátvivő "berendezésnek" úgy az emberi fülnek is van torzítása. Itt jegyezném meg,hogy szerintem végerősítő, RIAA korrektor esetében a torzítás a leglényegesebb elem a paraméterek között.
Közben találtam folytótekercset is.
Azt is belerakom majd a HFM-1 tápszűrésébe. +3900µF puffer,470µF puffer(2) 1µF tantál hidegítés ![]()
Udv,
Nem teljesen egyet ertek a loudness es a hangszinszabalyzok hasznalataval. Szerintem nem azert szuksegesek (ha egyaltalan szuksegesek ezek az eszkozok), hogy a fulunk velt vagy valos hibait kiegyenlitsuk. Szerintem egyaltalan nem az a cel, hogy az audio reprodukcioban a fulunk "atvitelet" kiegyenlitsuk. A fulunk olyan amilyen. Eletkorral es egyenenkent eltero. Az audio atviteli lancnak szerintem az a feladata, hogy a felvetelt huen kozvetitse. Ha elmegyunk egy elo koncertre amin akusztikus hangszerek szolalnak meg ott sem fogjuk (es nem is tudjuk) kiegyenliteni a fulunk atviteli egyenetlensegeit. Nem is kell, hisz azt halljuk termeszetesnek amit mindenfele manipulacio nelkul hallunk. Ha ugyanazt a koncertet a Zeneakademai nagytermeben hallgatjuk mas lesz mint ha szabadteren vagy epp egy temploban hallanank. Ez is rendjen valo es mindegyik termeszetes es egyiket sem kell(ene) kiegyenliteni/manipulalni sehogysem. Az audio reprodukcios lancnak epp az a szerepe, hogy az adott felvetelt a leheto legkisebb torzitassal tegye szamunkra hallhatova. Ebbe pedig nem fer bele szerintem az, hogy loudnesst hasznalunk vagy hangszinszabalyzot. Csak akkor latom letjogosultsagat maximum a hangszinszabalyzonak ha a szobank akusztikaja torzitja el a hallottakat oly mertekben amit muszaj kiegyenliteni. De akkor mar inkabb elsosorban a szoba akusztikajan javitanek es ha semmi mas nem segit akkor nyulnek csak a hangszinszabalyzohoz. A loudnesst pedig semmikepp nem tartom celszerunek akusztikus zenehez mert amit eloben a fulunk is halkan hall azt minek felerositeni mestersegesen otthoni zenehallgataskor? Elektronikus zenere a fenti gondolatmenet szerintem teljesen felborulhat. Ott mindenki egyenlitsen ki ugy ahogy akar, hasznaljon ki-ki izlese szerint loudnesst es/vagy hangszint, vagy amit akar. Mivel a zene forrasa eleve elektronikus igy esely sincs arra, hogy ismerjuk a hangszerek eredeti, termeszetes hangjat.
Szerintem is így van , hangszín használata torzításokat és + zajt visz a hangképbe és rontja a fázisviszonyokat , ezzel térleképzés is sokat romlik .
Károsnak tartom használatát . Persze gyengébb cuccokon ezzel próbálják élvezhetővé tenni a hangzást , nagyon meg lehet szokni , elfedi a valóságot .
A közértben kapható készétel ízének olyannak kell lennie, mint amilyenre a készétel készítő cég szakácsa megálmodta. Egyáltalán nem javaslom az ilyen ételekhez a só útólagos hozzáadását. Az útólagosan sóval ízesített ételek íze teljesen elfedi azt az ízkompozíciót, amit a szakács állított be. Ráadásul a sós ízekhez hozzá lehet szokni, és teljesen elronthatja a korrekt ízészlelő képességünket, előbb utóbb el lehet jutni oda, hogy mindent egy kicsit sósabban eszünk. Ismert dolog az, hogy a különböző ételek egymást után fogyasztva befolyásolják az íz észlelésének képességét, ezért az is megfelelő lehet, hogy egy nagyon sótlan ételt fogyasszunk előtte, ami után a kevésbé sósat is megfelelőnek fogjuk ítélni. Az is ismert dolog, hogy a különféle tányérokból fogyasztva más az étel íze, de ugyanígy az evőeszközöket is említhetném.
Szóval a készételt legyen annak bármilyen az íze, fogyasszuk útólagos ízesítés nélkül. |
Bejelentkezés
Hirdetés |