Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » RIAA korrektor
Témaindító: Ghost Rider, idő: Aug 25, 2006
És ilyen mérőlemezt hol lehet beszerezni, és mennyiért ?
Szia!
Ez az én tűmhöz lett beállítva, viszont a szimulációk is ezt indokolják. Ízlések és pofonok, mert ha valaki szereti a túlzott mélyhangokat, az maradhat a 390kohm-nál. Nekem kicsit soknak tűnt olyannyira, hogy elnyomta a zenét.
Húú.. ez a mérőlemezt valamikor a '80-as évek vége felé vettem. Manapság kapható-e az nem tudom.
Akkor most már nagyon kíváncsi vagyok rá, hogy szól nálam.Eddig mindig keveseltem a mélyeket.
Az is vagyok eredetileg,nem tévedtél.(Úgy kezdtem.)
De szívesen lemérném a füled "karakterisztikáját" is. Ha van időd rá,akkor ezt te is megteheted magadnak, csak egy generátor kell és egy fejhallgató. Ha kiderül,hogy a füled 50-14.000Hz-ig jeleníti meg neked a hangfrekis jelet a fejedben,akkor utána elkezdhetünk vitatkozni hogy melyik a jobb műszer, az emberi fül, avagy néhány átviteltechnikai műszer. ..és akkor a következő kérdés, hogy a 20-20KHz-ig átvivő berendezés mit is jelent az emberi fülnek valójában.
Majdnem ráhibáztál! 25-17500Hz-ig hallok. De! Amit a műszer mutat az nagyon kevés! Ha rákapcsolsz a műszeredre egy zenét, akkor mit látsz? A kevert hanghullámok ellenőrzésére csak a fülünk képes. A hangminták pedig a fejemben vannak a saját hallásom szerint. Amit meg nem hallok azt hiába mutatja ki a műszered.
Ezt hogy mérted le?
Valahol van a neten egy "hallás teszt". A 17500Hz-es határ kicsit soknak tűnik egy átlagos magyar fülhöz, a 25Hz meg alacsonynak.De legyen.A fül karakterisztikája viszont nem egyenletes.Vannak benne "lyukak".Egyszóval nagyon hullámos az a karakterisztika. Ergó: minden ember máshogy érzékeli a keveret hanghullámokat. Nincs két egyforma fül.(a bal és a jobb se!)
Ezt a tesztet ajánlom "hétköznapi fül" tesztelésére:
Ha itt a tesztben(hangfelismerés) gondja van valakinek, akkor ne habozzon orvoshoz fordulni egy hallás vizsgálatra, és lentebb a hangerővel. Bővebben: Link Keresek egy jó átviteli tesztet is.
Mindent hallok, mindent felismerek .. Pedig olyan süket vagyok, mint az ágyú 37 Hz körül bizos hallok, mert hallom a basszusgitárom H húrját, de ha Drop A -ra lehangolom, akkor hallom a 27,5 Hz-es A hangot is ....
Azt te csak gondolod így elsőre.
Ajánlanám mindenkinek ezt az oldalt: A használata: jelöld be az 1KHz-et, menj lefelé mondjuk -81dB-ig. Ezt én kényelmesen éppen még hallom a fejhallgatómon,ezért állítottam be ezt a szintet.majd kezdj el lépkedni balra ezen a -81dB-s jelszinten. Ne csalj! Figyeld meg,hogy melyik hangot hallod. Utána menj jobbra az 1KHz-től szintén a -81dB-s szinten. Most nézzük mit tudsz! De becsületesen ám. :yes: Bővebben: Link
-81 dB-lel csináltam én is az 1 kHz-et mág -87-tel is hallom, de itt már belevész a hangkártya alapzajába egy olcsó sennheiser fülhallgatóval hallgatózom, így a mélyhangok eleve nincsenek jól lesugározva
Eredmény : az 1kHz -81-dB hez képest 187 Hz-től 12 kHz-ig hallom a hangokat-81 dB "hangosan". a 16kHznél -75 dB, lefelé125 Hz-en -75 dB, 90 Hz-en-72 dB, 60 Hz-en -60 dB, 45 Hz-en -48 dB, és 30 Hz-en -30dB értékeknél hallom ugyanazt a hangerőt, mint 1kHz -81 dB-nél Hú bakker, 1 kHz-en "megkaptam" 0 dB-vel is a fülesbe
Ha beállítasz egy jelszintet,és magadban megjegyzed hogy milyen erősséggel hallod,akkor a többi freki jelszintjét is be tudod állítani,hogy ugyanolyan erősséggel halljad.Ezután kapsz egy görbét.
Az enyém ilyen lett:
enyém ilyen .. Most már értem miért nem hallom magamat sosem próbákon, és miért csak a cineket
51 dB különbség a 30Hz-nél. Hát,megpróbálhatod másik fejhallgatóval is,de azt írják a neten direkt,hogy egyszerű fejhallgatóval próbáld és ne komoly hangfallal.
Kocos! Várjál! úgy nézd,hogy azonos szinten érezd a hangot. Nem lehet végig egyenes a középtartományban.
16Khz-et hallom még -72dB-en...
30Hz-et meg -27dB-en nagyon halkan... Elég fura lett a görbém!
Az 50 dB különbséget figyeld.Ha húzol egy vonalat - látom te -81 dB-hez tetted a viszonyítást, akkor ami
-31 dB felett van, azt úgy kell tekintened, hogy hivatalosan már nem hallod.(Az átvitel technikában is a -3dB-es pontokat vizsgálják hivatalosan.) Ha beállítanád a mérőjelet úgy, hogy az 1KHz-et "éppen" meghallod,tehát eggyel lentebbi jelszintet már nem. Ha úgy mennél balra, majd jobbra az 1KHz-től akkor még jobban meg fogsz lepődni az eredményen. Érdemes megnézned.
Iiigen.
Ha ezt a karakterisztikát összehasonlítod az erősítőddel,akkor milyen konklúziót tudsz levonni? Ha nem győztelek eddig meg,akkor a füledet elképzelheted egy végerősítőnek is, aminek az átviteli frekvencia sávja 30-16KHz-ig tart, és ebbe az erősítőbe bejátszol egy High-End RIAA korrektort,aminek az átvitele 10-22KHz-es. Nos? Milyen spektrumú hangok fognak előjönni a hangfaladból? Mi lesz a 30Hz alatti és a 16KHz feletti tartománnyal? ...és akkor bejön a képbe, hogy baxxxxus, akkor én azért tekerem fel mindig a mélyet meg a magasat az erősítőn.(Vagyis többnyire nem lineáris az átvitel.Lepke vagy Baxandal, de beleszól.) Hát igen. Ezért.
Igen, de ez a "besüppedt" görbe a hangerő ( hangnyomás ) növekedésével egyre lineárisabb lesz ! ezért nagy hangerőn már egyenleteseben hallunk! ezért emel ki mélyeket a loudness szabályozó kis hangerőn, mert kevesebbnek halljuk. Én a magam részéről nem hazsnálok hangszínszabályozót, bár egy most készülő erősítőmbe lesz, mert kértek
Eléggé elkanyarodott a téma a korrektorokról. Ne off-oljuk már szét ezt a topikot.
Sajnos nem. Nem lesz lineáris.A jelenség sajnos inkább az, hogy az öregedessel egyes frekvenciák elviselhetetlenül zavaróak, míg egyes tartományokban kezd süketülni az ember. Vagyis ellentétben azzal amit te állítottál, a "szakadék" egyes spektrumok között nőni fog. A fül kb. 2-3 éves korunkban a legjobb, 40 évesen már vannak lyukak bőven a karakterisztikában és az alja és teteje elég meredeken zuhan már.70 éves korban (főleg férfiaknál) az átvitel 50-10KHz -re leszűkül.
Az én szegény apukám már hallókészülékes.Teszteltem a hallását, mielőtt meggyőztem a készülék használatáról.Sajnos elszomorító a karakterisztika görbéje.Az ami neked 1KHz-en -81 dB, az nála -30 dB, és akkor ehhez vedd hozzá a 30-40 dB-es különbségeket az alsó és felső sávban. Sőt, pont a 200-400Hz közötti sávban van egy lyuk a hallásában, ezért anyukám szavait erősebben hallja, mint az enyémet. Vannak olyan jelenségek is, amikor a fülnek kialakul egy saját rezonencia frekvenciája, ezt csak egy komolyabb hallásvizsgálaton derülhet ki,ebből alakul ki később a fülzúgás.(ami sok esetben igen tartós betegség) De akkor RIAA: Én azt mondom, hogy legyen jó minőségű karakterisztikája az RIAA korrektornak, legyen jó minőségű átvitele a végerősítőnek, és nem kell elfordulni a hangszínszabályózótól sem. Hiszen a fülünket (az átvitel gyenge pontját) itt tudjuk korrigálni.
igen ezt tudom, hoyg az öregséggel a "sávszélesség" csökken, de én nem ezt írtam . Olvasd el mégegyszer amit írtam légyszíves, és nézd meg a Feltcher-Munson, és Robinson-Dadson görbéket Persze nyilván ismered, csak félreolvastad, amit írtam. Án a hangnyomás, és frekvenciamenet közötti összefüggésre céloztam nagy hangnyomáson a görbe nem olyan besüppedt, mint alcsonyan, ezért normál hangerejű zenehallgatásnál nem olyan vészes a dolog, és itt már igen is fontos, hogy az erősítőnk 20 Hz-től 20kHz-ig lineáris legyen. De a basszus hangszerek amúgy is nagyobb hangnyomással kell, hogy megszólaljanak, hogy "egy hangerővel" halljuk a magasabb frekvenciájúakhoz képest . példa : egy 50 Wattos gitárerősítő mellé legaább 300 Wattos basszuserősítő kell ugyanolyan érzékenységű hangsugárzó mellett
Pontosan értettem hogy miről beszélsz,de ezzel is csak azt támasztod alá,hogy az egészet egy bizonyos szubjektivítás jellemzi.Minden ember hallása más és más.Más a sávszélessége, fájdalomköszöbe,a hangintenzitásra való érzékenysége.
A BME-ről nézd ezt meg.Egy szubjektív dologról beszélünk.Ez jellemzi a fület.Egy RIAA korrektor vagy egy Hi-Fi, vagy egy High End cuccnál pedig objektív mérhető dolgokról beszélhetünk.Ezért írtam,hogy én nem tudom elfogadni azt a magyarázatot High End cuccnál,hogy hallgasd meg,hogy mennyivel jobban szól.Én nem tudom megállapítani,hogy te mit hallasz,amikor én egészen biztosan másképpen fogom hallani azt,akármit is csinálok. Érted? Bővebben: Link
Értem . Nekem is mindig be akarják magyarázni, hogy a Warwick basszusgitárok milyen jól szólnak, és fel vannak háborodva, ha mondom, hogy nekem nem tetszik, és hülye vagyok, mert midnenkinek tetszik
Igen.És valójában lehet hogy csak arról van szó, hogy a te füled lineáris torzítása sokkal rosszabb,mint a többi emberé.
Ahogy minden jelátvivő "berendezésnek" úgy az emberi fülnek is van torzítása. Itt jegyezném meg,hogy szerintem végerősítő, RIAA korrektor esetében a torzítás a leglényegesebb elem a paraméterek között.
Közben találtam folytótekercset is.
Azt is belerakom majd a HFM-1 tápszűrésébe. +3900µF puffer,470µF puffer(2) 1µF tantál hidegítés
Udv,
Nem teljesen egyet ertek a loudness es a hangszinszabalyzok hasznalataval. Szerintem nem azert szuksegesek (ha egyaltalan szuksegesek ezek az eszkozok), hogy a fulunk velt vagy valos hibait kiegyenlitsuk. Szerintem egyaltalan nem az a cel, hogy az audio reprodukcioban a fulunk "atvitelet" kiegyenlitsuk. A fulunk olyan amilyen. Eletkorral es egyenenkent eltero. Az audio atviteli lancnak szerintem az a feladata, hogy a felvetelt huen kozvetitse. Ha elmegyunk egy elo koncertre amin akusztikus hangszerek szolalnak meg ott sem fogjuk (es nem is tudjuk) kiegyenliteni a fulunk atviteli egyenetlensegeit. Nem is kell, hisz azt halljuk termeszetesnek amit mindenfele manipulacio nelkul hallunk. Ha ugyanazt a koncertet a Zeneakademai nagytermeben hallgatjuk mas lesz mint ha szabadteren vagy epp egy temploban hallanank. Ez is rendjen valo es mindegyik termeszetes es egyiket sem kell(ene) kiegyenliteni/manipulalni sehogysem. Az audio reprodukcios lancnak epp az a szerepe, hogy az adott felvetelt a leheto legkisebb torzitassal tegye szamunkra hallhatova. Ebbe pedig nem fer bele szerintem az, hogy loudnesst hasznalunk vagy hangszinszabalyzot. Csak akkor latom letjogosultsagat maximum a hangszinszabalyzonak ha a szobank akusztikaja torzitja el a hallottakat oly mertekben amit muszaj kiegyenliteni. De akkor mar inkabb elsosorban a szoba akusztikajan javitanek es ha semmi mas nem segit akkor nyulnek csak a hangszinszabalyzohoz. A loudnesst pedig semmikepp nem tartom celszerunek akusztikus zenehez mert amit eloben a fulunk is halkan hall azt minek felerositeni mestersegesen otthoni zenehallgataskor? Elektronikus zenere a fenti gondolatmenet szerintem teljesen felborulhat. Ott mindenki egyenlitsen ki ugy ahogy akar, hasznaljon ki-ki izlese szerint loudnesst es/vagy hangszint, vagy amit akar. Mivel a zene forrasa eleve elektronikus igy esely sincs arra, hogy ismerjuk a hangszerek eredeti, termeszetes hangjat.
Szerintem is így van , hangszín használata torzításokat és + zajt visz a hangképbe és rontja a fázisviszonyokat , ezzel térleképzés is sokat romlik .
Károsnak tartom használatát . Persze gyengébb cuccokon ezzel próbálják élvezhetővé tenni a hangzást , nagyon meg lehet szokni , elfedi a valóságot .
A közértben kapható készétel ízének olyannak kell lennie, mint amilyenre a készétel készítő cég szakácsa megálmodta. Egyáltalán nem javaslom az ilyen ételekhez a só útólagos hozzáadását. Az útólagosan sóval ízesített ételek íze teljesen elfedi azt az ízkompozíciót, amit a szakács állított be. Ráadásul a sós ízekhez hozzá lehet szokni, és teljesen elronthatja a korrekt ízészlelő képességünket, előbb utóbb el lehet jutni oda, hogy mindent egy kicsit sósabban eszünk. Ismert dolog az, hogy a különböző ételek egymást után fogyasztva befolyásolják az íz észlelésének képességét, ezért az is megfelelő lehet, hogy egy nagyon sótlan ételt fogyasszunk előtte, ami után a kevésbé sósat is megfelelőnek fogjuk ítélni. Az is ismert dolog, hogy a különféle tányérokból fogyasztva más az étel íze, de ugyanígy az evőeszközöket is említhetném.
Szóval a készételt legyen annak bármilyen az íze, fogyasszuk útólagos ízesítés nélkül. |
Bejelentkezés
Hirdetés |