Fórum témák
» Több friss téma |
A probléma az, hogy mit tekintünk hibás/helytelen következtetésnek.
Miért lenne az hibás/helytelen következtetés, ha az embernek tetszik valami?? Itt van a kutya elhantolva. Az lehet egy hibás következtetés, ha úgy indulsz neki, hogy ennek tetszenie KELL, mert ezmeg az meg amaz: jót mértem...
Ez nem veszekedés!
![]() Vita, amely előrébbviszi a tudományt! ![]()
Dehogyis veszekszünk. Szerintem nagyon hasznos ez a vita (nem olyan, mint amit KD mester folytatott), mert mindenkinek van álláspontja a dolgokról - amit a tapasztalatok, ovasottak, hallottak alapján kialakít - ezt ismertetjük egymással. Ebből mindenki profitálhat.
Idézet: „Hibás logika. ” Mondod Te! Ha fejhallgatóval hallgatod vissza akkor igaz logika. Ha meg Hangszórón, akkor a szoba vagy teremakusztika és a hangsugárzók valamint az erősítő újra torzítják a jelet a "fülmikrofonhoz képest" ezért ezek a hatások az "eredeti" jelet kétszer torzítják el (mert már a felvételnl is átment ezen a torzuláson). Hogy ezek után mit hallasz, azt nem tudom... Idézet: „Én nem értem miért veszekedtek itt folyton...” Ez tenyleg nem veszekedes, hanem - ahogy elottem is irtak - egy hasznos "vita" amibol talan Te is tanulhatnal. Idézet: „...elvont elméleti dolgokon.” Egyreszt nem elmeleti, hanem nagyon is gyakorlati! Masreszt csak annak elvont aki nem erti. Egyebkent sokfele A osztalyu erosito kapcsolasa elerheto a szakirodalomban es az Interneten is csak korul kell nezni! Az analog erosito technikaban mar nem igazan van uj a nap alatt. Kulonloeges, soha nem latott, egyedi erosito topologiakat mar nem talalnak ki mert amit lehetett azt mar szinte mind megcsinaltak. A meglevoeket lehet (es erdemes) kombinalni, finomitani, alakitani. Idézet: „Miért lenne az hibás/helytelen következtetés, ha az embernek tetszik valami??” Felreerted amit irtam! Az nem helytelen kovetkeztetes ha tetszik valami ... mert az nem is kovetkeztetes hanem egy allitas ![]()
Persze a torzítás benne van a rendszerben, de szerintem a fülmikrofon és hangszóró rendszer közelíti meg talán legjobban ez életet (a füles nem tud hasbaverni a basszusokkal). Jó, mondjuk a terem adottságai a koncert esetén, nagyon számítanak, de egy kellően nagy teremben nem túl közel a zenekarhoz, szerintem már teljes az analógia.
Én amúgy szívesen összehoznék veled, vagy akárkivel egy hallgatási tesztet, (remélem addigra kész lesz a FET-es cuccom), márcsak a lejátszóm tesztelése végett is!
![]() Idézet: „a fülmikrofon és hangszóró rendszer közelíti meg talán legjobban ez életet (a füles nem tud hasbaverni a basszusokkal).” A fulbe illesztheto mikrofonnal keszitett felveteleket ( binaural recording ) csak fejhallgatoval erdemes hallgatni. Nem azt mondom, hogy csak azzal lehet, hanem azzal erdemes!!! Es itt szo sincs hasbavero basszusokrol, hanem az elethu sztereo térérzet a lenyeg.
Miért?
A logika azt diktálná, hogy feltételezve, hogy a mikrofon érzékeny a releváns frekvenciákra, hogy pont azt lehet lemodellezni, mintha egy akusztikus!(mint írtam is fentebb) koncerten lennél. A két mikrofon felveszi azt amit a füled hall, és még többet, a hangszorókkal pedig egy szobában szimulálod a vonósnégyest. Mert ugye valaki írta fentebb, hogy nem csak a fülével hall az ember. Sokszor vetik is a fülesek szemére, hogy csak a fejben szól a zene az egész testes élmény helyett. Namármost két hangfal tud egésztestes élményt nyújtani. Szerintem.
A hangdoboz onnan szól, ahonnan a hangszerek. Neki azt kell generálni, ami onnan hallatszik. A műfejes felvételt szerintem is csak fülessel lehet visszaadni, mert a mikrofon által "hallott" hangot (amit a fülünkkel hallunk) ugyanoda rekonstruálja.
Idézet: „Namármost két hangfal tud egésztestes élményt nyújtani.” Itt nem errol (egesztestes elmeny) van szo (ahogy korabban is irtam). A realisztikus sztereo ter az ami szamit a binauralis felveteleknel. Imi65 tomoren es egyszeruen ramutatott a miertre. A lenyeg az ember hallasanak az iranyerzekeleseben van! Az iranyerzekelesben pedig az emberi test felso reszenek (vallak, fej) es a kulso fulnek kulcsfontossagu szerepe van! Ezert nem mindegy hol van a mikrofon. Nezz utana ennek a temanak a neten mert erdekes. Az a link amit mutattam egy wikis cikkre jo kiindulasnak.
Annak magyarázatát miben látod, hogy a csöves hang részletgazdagabb?
Az én fülem úgy látszik ellenkezőt hall, én bizony vitáznék. A csöves hang az anaalóg lemezek korszakában volt jó, amikor kénytelen kelletlen muszáj volt az analóg mesterfelvételt equalizálni, komprimálni 40-50 !! dB-lel. Amikor egy tiszta "sz" betűs ( nem besziszegős) nem magyar préselésű lemezért egy havi fizetést adtunk. Amikor választhattunk, hogy két méregdrága hangszedő küzül, melyiknek a hibáit vagyunk képesek hosszabban hallgatni. ( nekem MC-20 és Sonus jutott anno) Akkor a csövesek 2. harmonikus jótékony mindent elfedő mormolása nagyon ki tudta símítani, a többnyire teljesen hibás, torz hangokat. Darvas ezt írta pl: " a csövesen nem hallom, dehát nem is érdekel" Azután jött a hibrid korszak, a digitális mesterszalag és analog lemez. Na itt tartoltak a csövesek, mert a tranzisztorosok és IC-sek a sokkal részletezőbb hangjuk miatt pontosan kihozták a felvételből a kezdetleges AD-DA átalakítás hibáit, a jittertől elkezve a periodikus kvantálásig mindent. Természetesen mindannyian arra gondoltunk, hogy hogy az erősítők szólnak rosszul. Aki kedvet érez olvassa vissza mit írtak akkoriban Darvas-ék erről, hogy soha-soha nem lesz jó a digitális felvétel. És nem lett igazuk. A hangmesterek megtanulták az új technikát és fantasztikus, azelőtt sohasem hallott minőségű felvételek születnek minden nap. Vegyétek észre, hogy a millósra árazott csöves technikát kivétel nélkül mindig, valami 30 éves LP-ről interpretálják, sohasem HD CD-ről....
Sajnos én ugyanazt tapasztalom, mint Te, csak tényleg fordítva. Igaz, nem volt túl széles palettám, a kis (lapos) VT erősítő, majd egy Kenwood FET-es, majd egy Onkyo bipoláris. Közben sok más készülékre is "ráhallgattam", Quad-405 (utánépítés), Technics cuccok (többféle), JVC, stb, de összességében nem túl széles ez a paletta, nálam tapasztaltabb hallgatózók szép számmal vannak.
De. A csövest meghallgatva (CD-ről) nekem pont az jött ki (és nem csak nekem, hanem a családtagoknak, ismerősöknek is), hogy egy csomó dolgot egyszerűen nem , vagy nem úgy hallottunk a CD-ről viszont, ahogy azt a félvezetőssel megszoktuk. A másik érdekes tapasztalat, hogy a CD-ről (optikai kábellel) készített MiniDisc digitális másolat félvezetőssel szinte megkülönböztethetetlen az eredetitől, viszont csövessel kifejezetten van benne valami, amitől nem tetszik, zavar, mindazonáltal igen könnyen megkülönböztethető. Érdekes, hogy a kazettás magnó is ugyanezt "hallja" vagyis a digitális másolatról készített felvétel könnyen észrevehetően gyengébb, mint az eredeti CD kazetta-másolat. Ebből én arra következtetek, hogy a csöves "válogatósabb, vagyis jobban "kihozza" a hangforrás minőségi gondjait. Ebből kifolyólag az Onkyot elajándékoztam, a Kenwoodot, és a kis VT-t eladtam. Jelenleg csak a CD-t használom műsorforrásnak. A számítógép (integrált) hangkártyája szinte hallgathatatlan csövessel, viszont a félvezetős korszakban nem volt vele akkora baj (azért bőven volt). Egy deszkamodell SE-t vittem egy ismerős srácnak régebben. Mikor meghallgatta, Ő is elcsomagolta a dobozába a Canbridge Audio termékét, és feltette a Vaterára. Viszont még HD CD-t sosem hallottam csövessel, de szívesen meghallgatnám, mit produkál egy még tökéletesebb forrásanyagról. Idézet: „A csövest meghallgatva (CD-ről) nekem pont az jött ki (és nem csak nekem, hanem a családtagoknak, ismerősöknek is), hogy egy csomó dolgot egyszerűen nem , vagy nem úgy hallottunk a CD-ről viszont, ahogy azt a félvezetőssel megszoktuk.” Itt azt akartam írni, hogy a félvezetőssel megszokott hanghoz tudtunk viszonyítani. És abban egy csomó részlet vagy nem volt meg, vagy nem úgy hangzott, mint a csövessel.
Igen, de mi "lekopírozzuk" a csöves hangszóróval mért frekimenetét és úgy hasonlítunk.
Az a bizonyos alul felül minimum 3-3 dB-es kiemelés nagyon csalóka, könnyű összekeverni a részletekkel.
De ez a -vélt, vagy valós - kiemelés a sáv végeken még mindig nem magyarázza, miért nem szólal meg tisztességesen vele a kazettás, vagy a tuner. De még a MiniDisc sem. Csakis a CD. Félvezetőssel "dögösebb" enyhén ráemelt magas-méllyel mindegyik, miért pont a csövesnél nem jön ez be?
Mert nincsen benne 2. harmónikus. De én a digitalizált magnó felvételre számítógéppel tettem 2. harmónikust, kb. 0.5%-ot. Döbbenetes a különbség, próbáld ki te is.
A leggyengébb IC-s kütyüvel is szép klasszikusan szól. Én nem elméletileg beszélek, én ezeket kipróbáltam. Számomra az a jó eszköz, ami élethűen szól. A festett nőket sem szeretem, bármekkora is a mellük. Idézet: „miért pont a csövesnél nem jön ez be?” Mert a csöves hangjának pont az a lényege, hogy a trafó telítésbe megy. Ha ráemelsz a mélyre, magasra, egyre kisebb lesz a dinamikája, ami egyenlő a hangosságérzet növelésével. Miért nem építettek 800 W-os csöves erősítőket? Az eszközök párhuzamos kötése ott még könnyebb a kimenő trafó miatt. Építettek, de azok nem szóltak "csövesen". Ma is meg lehet hallgatni a nagy teljesítményű HK csöveseket, totál csőd, a csőhívők szempontjából. Teljesen tranzisztoros a hangjuk. Vagyis korrekt. De ezzel én már átmennék az összehasonlítós topikba.
Már vártam egy ilyen beszólást, de szerintem felesleges egy vitaszálat kiszedni az eredeti környezetéből...
Kezdek elkeseredni.
![]() Már a harmadik fetpár megy ki, holott ugyanez a konfig már működött. Bővebben: Link 27 voltot kap, és rögtön átég. 3,5A-es biztit raktam a táp után és egyből leverte. Mi lehet a baj? Illetve mit érdemes mérni/nézni bekapcsolás előtt? Lehet, hogy rosszak a fetek? (De ennyi??)
A kapcsolás szerint 27V-ról hajtva 4,3 V jut a FET-ek G-jére. Bizonyos FET-ek ekkora feszültségtől már teljesen kinyitnak, ezzel rövidre zárva az áramkört. A helyedben a 47k ellenállásokat hasonló értékű precíziós trimmerre cserélném, így finoman be tudnám állítani a nyugalmi áramot.
Ez a kapcsolás Nelson Pass (Ha ez mond neked valamit) "The Complementary Zen" nevű kapcsolásának erősen lebutított koppintása. Az eredetiben pl. megvan a nyugalmi áram beállító trimer és úgy általában korrektebben van méretezve. Komplett leírás van a tulajdonságairól működéséről (igaz angol)
Megszámoltam pontosan négyszer tettem fel ide a linkjét ha már a minimál koncepciót favorizáljátok, de nektek ez kell... A stabilizált táp is azért kell neki, mert rendkívül érzékeny a konstrukció nyugalmi árama a tápfeszre, főleg ha nagy meredekségű a FET! egy két volt emelkedés (vagy még annyi se kell) is végezhet vele.
Köszi a hozzászólásokat.
A problémám az, hogy ez már működött, ráadásul 27 helyett 28,5V-ról. Semmit nem változtattam, csak kicseréltem a feteket. Terhelés nincs rajta. Nem értem. Ennyire szórnak e fetek?
Ha más a típusa igen, de azonos típuson belül más gyártóval is szórhat rendesen a nyitófeszültsége, de lehet valamelyik ellenállás forrasztása engedett el. Nem véletlen élesztik az erősítőket óvatosan, pl. izzó lámpát kötve a tápba, vagy a tápfeszt emelik fokozatosan stb. (közben mérik a feszt, áramot).
Bár erre a micsodára én nem pazarolnék időt, FET-eket meg pláne nem!
"Bár erre a micsodára én nem pazarolnék időt, FET-eket meg pláne nem! "
Háááát öööö.... de én úgy szeretnék egy FET-es A-osztályút. Mit javasolsz helyette?
Vagy innen: Japán fanatikusok oldala pl. ezt: MOS FET 7 Amperrel!
Van az oldalnak angol nézete is de akkor nem minden látható! Nem minden A osztály, de azért érdemes szétnézni. Ezekhez tényleg eléggé elszántnak kell lenni...
Végülis ez volt a probléma.
Vettem a fáradságot és műszerrel indítottam. És láss csodát: sikerült beindítani, miután 4 áteresztő tranyót és 6 fetet kidobtam. :eek2: 27V-nál 1,4A nyugalmi lett... Szóval akármennyire is fáj sokaknak, mégis megmarad. ![]() Illetve egy meghallgatási teszt kéne.... |
Bejelentkezés
Hirdetés |