Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » DCF77 óra Nixie-csövekkel
Próbáltad már kézzel adogatni neki az órajelet? Úgy meg tudnád nézni, hogy az áramkör többi része jó-e. Nem néztem meg a nyákot, de gondolom az 1Hz-es generátor az a +5 V-ot kapcsolgatja ki/be, amit kézzel is meg lehet csinálni próbának.
Zoli
Hi
Most akarom kipróbálni. De szerintem 5V, meg 2 voltot kéne neki kapocslgatni...
TTL IC-knél a jól emlékszek, a 0 szint az 0.8 V-ig van, az 1 szint 2V-tól van a bemenetre meghatározva, kimenetre pedig 0.4V, 2.4V -ok az értékek.
Megcsináltam azt a generátort amiben a 4013 meg a 2db 4017 van és működik, egy ledet villogtattam vele, kb 1 másodpercenként villogott.
, csak mennyire 1Hz az 1Hz?
Ha nem méred be pontos frekimérővel, akkor jobb a hálózati 50Hz. Nem rossz az, nem tudom miért fikázzák sokan. Az órák nagy része arról jár, és nem olyan rosszak. Én egész évben hozzá sem nyúlok, csak téli / nyári átálláskor.
Isamisa!
Tegyél 1 ledet a 4017 12-es (kimenet) lábára egy soros 820 ohmmal. Ha leded villog van 1Hz. A cmos ick milyen tápról mennek? Az is +5V? Én csökkenteném a 2,2Mohmot 470Kohra és betennék egy 5,6V-os zenert az 1nF-dal párhuzamosan. Gyanítom, hogy nem korrek a váltóról az átmenet detektálása.
Hi
Ok megnézem... A cmos Ic-k is 5VDC-t kapnak. a 2m2 persze nem tettem be. Hanem a 470Ohmot. Meg próbáltam egy 10K-s potival is játszani. 5,6V zéner-holnap meglesz...
Hi
Ahogy nekem is mint Gyu-nak. van 1 Hz. Ennek örülök. Villog a led, ránézésre 1Hz-enként. Na már azt nem tudom ezt miért nem jó a 7410-nek Az IC-kket is kicseréltem. Minden úgy van mint a rajzon. Lehet illeszteni kéne a 7410-es bemenetéhez?
Szerintem most nem kell illeszteni.
A 7410 3. lába tápon van? Hol mérted az 1Hz-et?
Hi
Igen rajta van az 1K-n keresztül. a 4017-es 12. lábán. http://www.hobbielektronika.hu/forum/topic_hsz_57599.html?highlight=1#57599 Ebben a hozzászólásban van az összeollózott kapcsrajz. A feszt a leden mérve (soros 470 Ohm, extra fehér led) 0-és kb. 2,6V körül mozgot. A leddel együt bekötve sorosan a 7410-be. Nem villogott a led. Csak ha a földre kötööttem. Isa Idézet: „0-és kb. 2,6V körül mozgot” Hát, ott 5V kellene. A 4017 kimeneti árama max. kb. 1mA. Szerintem túlterhelted a LED-del. Idézet: „A leddel együt bekötve sorosan a 7410-be. Nem villogott a led” Ezt nem értem. A 4017 és a 7410 a LED-en keresztül volt összekötve? Úgy nem is szabad villognia, sőt, az lenne a baj, ha villogna.
Igen erre már rájöttem hogy miért nem világít Kevés neki az áram. De ha be van kötve akkor a leden a fesz 1,8V és 2,5V között mozog. És ez a 7410-es adatlapja szerint állandóan a HIGH -ban van... Simán kivéve a ledet nem megy a kapcsi... Egy nyomogómbal (vele sorosan egy 1k-s ellenálás és párhuzamosan egy 10nF, a pergésmentesítés miatt) kapcsolgatva az óra 1-es változik, de nem normálisan, 1, 8,0 5, Szal össze visza. És ugysem indul meg a másodperc számlálása...
Amúgy még arra jöttem rá, hogy így nem 1Hz-en villog a led, nekem akkor a legpontosabb, amikor az első 4017 15-ös lába nem az egyeshez van kötve, hanem a 6-os hoz(stopperral mértem).Ja és az AC bemenetnél nekem 33K-s ellenállat van.
A kapcs. rajzban nem láttam hibát, úgyhogy induljunk el elölről:
1. ellenőrizd minden IC-nél a földet és a tápot 2. válaszd szét az 1Hz generátot meg az óraművet: ne legyen semmi a másodpercek 7490 IC 14-es lábán. 3. az óragenerátor kimenetére tegyél egy tranzisztoros erősítővel LED-et, és úgy nézd meg, hogy villog-e. Ezt nézd meg a 4017 12-es lábán és a 7410 6-os lábán is. Vagy mutatós multiméterrel is jól látszik a változás. Lassítani is lehet 0,5Hz-re, ha az 1. 4017 reset lábát földre kötöd, minden kimenetét szabadon hagyod és a 12-es lábáról mész a 2. 4017 órajel bemenetére. Így multiméterrel könnyebb mérni, mert csak 2 másodpercenként lesz változás. 3. a másodpercek 7490 IC 14-es lábára köss 10K (vagy ami kéznél van) felhúzó ellenállást a táp felé és egy nyomógombot a föld felé. Ha nyomkodod, számolnia kell normálisan. 4. a kapcsolásban lévő nyomógombokkal, meg az összevissza kijelzéssel most ne foglalkozz, meglátjuk, mire jutottál eddig, aztán utána.
pbalázs, Gyu, vicsys, zoknee, Tonsil , szabi83
Mindannyiatoknak köszönöm a segítséget és hogy arra áldoztátok az időtöket hogy a sok hülyeségemet átnézzétek. Csak az én balgaságomon múlott az egész pbalázs: ahogy írtad , a 7410-es 6-os lábán volt a bibi. Mert rosz helyre kötöttem, Az utolsó másodpercmutató 7490 14. lába helyett az 1. IC 4013-as 1. lábára... Átköve szépen elkezdett számolni... Most már csak azt kell bemérnem amit Gyu mondott hogy valóban az 1Hz-az az 1Hz... Köszönöm mégegyszer Idézet: „köszönöm a segítséget és hogy arra áldoztátok az időtöket hogy a sok hülyeségemet átnézzétek” Nekem ez felüdülés így a vizsgaidőszakban. Idézet: „hogy valóban az 1Hz-az az 1Hz” Szerintem jó a kapcs.rajz: az 1. lábat kell a 15.-re kötni, mert úgy oszt 5-öt.
Örülök hogy működik végre
Majd egy videót kérhetnénk róla, esetleg pár szép képet, bedobozolva, meg kidobozolva . Zoli
Természetesen lesz róla minden...
Most már csak az az egy csű nem akar müködni. Ráadtam külön tápfeszt nem világított. Cseréltem, nem világít az új sem, cserélem a 74141-et. nem sikerült, valszeg elrontottam a forrasztást. elég régi kéétoldalas nyák... téma hétvégére elnapolva, most tanulok egy sort. ( lehet tényleg csak egy sor lesz belőlee )
Nos. a másodpercek szépen mennek...
De utánna elhal a jel... berajzoltam mi a probléma még mindig.. Azt hittem a csű a rosz, de a panel csere után sem világít a perc 1-es. valószínű nem vesz fel semmi áramot, mert az ellenáláson 185V-ot mérek. Eközben a tápfesz 190V körül van... A rajzon berajzoltam hogy a másodperc 10-est vezérlő 7492-ről hova megy a jel. Az 50nF-os kondi előtt megvan a változás. Utánna már semmi. állandóan csak 2,2V-ot mérek ott. minek az a kis kondi bele? Meg miért kell a 10k-s ellenálláson lehúzni a földre??
Hát szerintem az az 50n kicsi oda átmenetnek. nem elég hoszu az ipulzus. szerintem köss vele parhuzamosam meg egy 100n ost s nézd meg mi történik.
Próbáld meg resetelni a percek számlálóit, ekkor a csőnek 0-t kell mutatnia, ha minden jó. Lehet, hogy ott áll a számláló, ahol a dekóder nem érti.
Ha egy az egyben a rajz szerint csináltad, akkor közvetlenül földre kötötted a reset lábat, úgyhogy egyszerűbb lesz léptetni: vagy nyomod a "minutes set" gombot, vagy kiveszed az 50nF kondit és rákötöd közvetlenül az 1Hz-et. Ha az 50nF előtt jó a változás, akkor kicsi a kondi, vagy nagy a 10k ellenállás, és túl rövid impulzus lesz a 7492 bemenetén, ahogy huba is írta. Multiméterrel nem tudod mérni a változást a kondi után, mert olyan gyors. Ez a kondi-ellenállás páros egyébként egy differenciáló tag, nézz utána, ha érdekel. Azért kell a két kondi, meg az ellenállás, hogy két helyről (másodperc 7492 és minutes set gomb) úgy mehessen jel a 7490-re, hogy egyik se nyírja ki a másikat.
Hi
Köszi A rajz szerint csinláltam, és ha jól értem az összes reset láb a földen van. A nyomógombal nem történik semmi érdemleges. Betetem egy 100nF-osat párhuzamosan, semmi eredmény. Öszekötöttem kondi nélkül, semmi eredmény, Megpróbálom az ellenálást kicserélni, és közvetlen az 1hz-et rákötni.... Jah hogy diferenciáló tag... Csak nem ismerem fel, hiába tanultam most ilyet fél évig... Irányítástechnika: PD-tag, PI-tag, PID-tag, egytárolós arányos tag stb... a végén kezdtem megőrülni hogy tanuljuk tanuljuk de semi értelme...
A perc számláló tök ugyanolyan, min a másodperceké, ez, gondolom, megvan.
Közvetlenül kell impulzusokat adnod a bemenetre, ilyenkor nem kell oda ellenállás, de ha ottvan, az nem baj. És ne legyen semmivel összekötve a percek 7490 bemenete, csak az impulzus forrással. Ellenőrizd a tápot is az IC-ken.
Hi
jah, megvan. ellenálás, kondi nélkül adtam neki az 1Hz-et. a 7490 kimenetein szépen lehet mérni a kódot. De a 74141-es nem dekódolja. Az utánna következő 7492-es viszont veszi a jelet, és szépen ugy változnak a számok mint a másodperc 10-esei. utánna már mind a kettő csőben csak valami derengés van, a jó perc 10-es csöben is. Na és hogy most visszajöttem megírni ezt az üzit, lerántottam a földre és eltört az egyik cső.
Az egész számlánccal az a bajom, hogy a reset nincs kivezetve, így nincs egy kezdeti alapállapot. Szerintem ez a te bajod is. Ugyanis induláskor nem tudni, hogy éppen hol áll.
Amikor csináltad, elfelejtettem mondani, hogy egy reset azért kellene. A 7490 kimenetein az a kód van, aminek lenni kell, tehát 0 és 9 között? Csak mert a többi kódot nem biztos, hogy érti a 74141. Foglalatban vannak az IC-k? Ha igen, akkor 7490 és 7492 kivesz és direktben adni a kódot a 74141-nek a "derengés" kiderítése miatt. Már nem emlékszem, hogy mitől szokott ez lenni. Ha eltört a cső, legalább alaposan meg tudod nézni, hogy milyen belül
Hi
A 7490 kimenetén mérésem szerint az a kód van... De ezt még átnézem az adatlapja szerint... Jah, foglalatban vannak az Ic-k. Megróbálom direktben. ekkor elég lenne ha 5V-ot és nullát adnék neki?? Vagy a nulla helyett inkább, 0,6v-ot? Mert azt hirtelen nem tudom hogyan.. Jah hát meg is néztem csak ez pont az egyik szupi másodpercszámláló volt... Nah lehet hagyom a francba az egészet, és csinálok egy uj vezérlőt az egészenek. úgy ahogy a másik kapcsi van. 4017-ekel végig. Meg MPS-A 42-vel.... Amugy a csövek jók. a lábakrol lekötve a főld felé világít..
A 74141 bemeneteire közvetlenül mehet a 0 és 5V, de egy bemenetet se hagyj lógni a levegőben!
Szerintem ne csinálj másik vezérlőt, mert a saját hibáidból tanulsz a legtöbbet, és a végén többre fogod értékelni. Bár, ahogy emlékszem, én sok komplett óra paneljét törtem össze kalapáccsal, mert nem tudtam megcsinálni. Na az igazi örömöt okozott
Miután eltört véletlen a csö, azután féleraktam parkolópályára, és összeszedem a projektjeimet... meg rendbeszedem az alkatrészeimet.
És vizsgaídőszak is van... És nem tudok rászánni kicsit hosszab időt. De lehet maeste kicserélem a csövet... |
Bejelentkezés
Hirdetés |