Fórum témák
» Több friss téma |
Igen, valóban benne van sok infó. Köszi, hogy feltetted. Ebből indultam ki. De itt sajnos nem 40x20x10-es mágnes méretre adják meg az adatokat. Ez sok helyen megvezethet. Azt hiszem az új tekercs tárcsámhoz a tekercsek menetszámát ismételten ki kell kísérleteznem a 0,8-as huzalra. Bár lehet hogy érdemesebb lenne dupla szállal dolgozni mint ahogy pudding1 is említi. Megnézem szimplán és duplán is mit mutat adott menet számon.
Ha dupla szállal akarsz dolgozni annak semmi akadálya,de szerintem felesleges,ugyan is a tekercsenként gerjesztett áram sürüsége(A)nem haladja meg az 1-1,5 A-t,csucsra járatva a generátort.A nagy ampert a sok,sok párhuzamosan kötött tekercs,ill.a hozzájuk tartozó mágnesek adják,na meg a mágnesek közti minimális légrés.A te esetedben már a O,8-1 mm-es drot kiváló kompromisszumot biztosit a tekercsek ,,,helyfoglalása,,, és a szükséges drot átmérő között.2.:a leirásban adott menetszámot legfeljebb max 1O százaléknál többel ne lépd tul,mivel az öszteljesitmény,UxI=W,nagyon leromolhat,Az alacsony fordulaton,nagyobb feszt,ill.,teljesitményt csak a mágnes párok növelésével érheted el,ebben az esetben ui.egy fordulatra,több mágnespár halad el az eggyes tekercsek elött.Persze több mágnes párhoz több tekercs is dukál,ami nagyobb rotor tárcsát,ill. nagyobb,lapátokat,stb,ezt még nagyon sokáig lehetne hatványozni.Ami viszont nagyon fontos,a mágnesek közti minnél kissebb légrés,ill.tekercstömb vastagság.Minnél kissebb annál jobb hatásfokra számithatsz.
Türelmem az lesz. Csak egy kicsit durva volt a "háromágú fadeszkás" hozzászólásod. Miért írsz ilyet ha még semmit nem építettél, egy rotort le nem gyártottál. Ezzel könnyen megsérthetsz másokat. És ennek a fórumnak nem ez a célja. Itt azért vannak rajtad kívül még sokan akik már sok mindenben szereztek tapasztalatot és nem sértegetik a másikat.
Az Rb miatt nem felesleges a dupla szál. De valóban ezt elöször ki kell számolni, hogy szimplán vagy duplán tekerje-e.
Üdv lehár!
Örülök hogy újra hallok felőled. Az utolsó hozzászólásodban ezt írtad. "Ami viszont nagyon fontos,a mágnesek közti minnél kissebb légrés,ill.tekercstömb vastagság.Minnél kissebb annál jobb hatásfokra számithatsz." Korábban azt irta valaki nekem hogy a mágnesek közötti távolság legalább a légrés kétszerese legyen mert egy tekercsben az ellentétes irányú mágneses érővonalak rontják a hatásfokot. Igy a 16 tekercs 16X2 mágnes kombinációt( amin te javasoltál nekem a fórum közepén valahol) lecseréltem 16 tekercs 12x2 mágnesre hogy legyen köztük hézag. Most megint lóg az egész!!! Melyik a jó variáció. A linkben bent vannak az általad írt adatok. nem tudom emlékszel-e rá. A mágnesek neodim:18x5 A drót: 0,315-ös Most kb. így áll, a tekercsek csak a régi minta mert műgyanta helyett megpróbáltam hobbyragasztóval kiönteni.
Így néz ki a ragasztós próbaöntés közelről.
Bírja a -20 fokot is és a + 50-et. Stabil de mégis egy kicsit rugalmas.(-20-ban is) És olcsó. Egy hátránya van talán. Öntéskor fel kell olvasztani a rudakat és nem tudom hogy mennyi hőt visel el a drót lakkozása? Ez 8mm vastag.
200°C-ot biztosan elvisel tartósan is, talán még a 300°C sem okoz gondot.
De vannak ún. forrasztható CuZ-k , ezek 400-450°C körül tisztítás nélkül is forraszthatóak, tehát a lakkozás leég.
Üdv Ih.he !
Köszönöm a bemérést! Amit meg a mágnesek anyagáról kiderítettél, az nagyon jó. Már lementettem. Küldtem üzenetet itt a fórum saját menü részében.
Üdv pudding1!
Én alkalmatlan vagyok egy csapat összefogására. Jobb nekem az esztergapadom mellett, vagy itt a számítógéppel, meg könyveimmel. Írtad nekem: imádom ezeket a vérre menő elméleti vitákat......Az se semmi, ami a Te részvételeddel ment a másik fórumon ma. Mintha kissé felkaptad volna a vizet...Tudom, az más volt...stb. ( ez nem bírálat, csak megjegyzés ). Ha meg allergiás vagy arra, ha a félkész légmagos gépedet leszólják (mint én), akkor cseréld ki alatta a feliratot: " Félkész és sajnos félresikerült, folytatása későbbre halasztva...." Szerintem van ezen a fórumon néhány olyan megjegyzésed, amit akár hetente is meg lehetne ismételni, annyira jó és megszívlelendő. Konkrétan egy: (#602620) pudding1. Igen, gondolkodjon mindenki egy kicsit, ha kell tanúljon vagy kérdezzen, és aztán döntsön saját maga, és ne bízza másra! Ezzel elkerülhető lenne sok felesleges munka meg kidobott pénz. Persze itt nagy a felelőssége a válaszadónak is. Nem lehet néhány felelőtlenül odadobott mondattal jótanácsot adni olyannak, aki bővebb magyarázatra szorul. Lassan lejár a magamnak megállapított egy hét. Örültem hogy összefutottunk. Sok sikert, jó napsütés, és jó szelet.
Igazad van.Pontositok.A minnél kisseb légrés,a két-két szembenlevö mágnesekre értendö,nem az egymás mellettiekre.A minnél kissebb tekercs vastagság szintén fontos(nem átmérö),mivel ez határozza meg a szemben levő mágnesek közti légrést.Már pedig remélem ezzel nem mondok ujjat,minnél kissebb a légrés,annál nagyobb a mágneses tér,annál nagyobb a gerjesztés.Viszont a tekercstömböt se érdemes tulságosan elvékonyitani,mivel könnyen elvesztheti a merevségét,és ha hajlékonnyá válik, surlodások keletkezhetnek a tekercstömb,és a mágnesek között.(ami nem jó senkinek).Egyébként ahogy elnéztem a képeket,nagyon szép munka.(tényleg tetszik)Márcsak össze kell rakni,bekötni,és letesztelni,aztán mehet is fel az oszlopra.
Üdv sziriusz! Igazad van , tényleg kiakasztottak, mert ezzel a félrevezetéssel legalább 50 embert vertek már át. (Konkrétan a 10kWh-800ah akku-egy háztartás teljes ellátása......mindez egy mondatban.) Sokat levelezek privátban és szinte hetente felbukkan valaki aki vett egy csomó akkut meg invertert meg egyebeket és nem működik úgy a rendszere mint ahogy a fórumokon olvasták. Mert az olyan felelőtlen alakok mint akire kiakadtam, tényként állítják a marhaságot és még véletlenül sem ismerik el hogy semmiféle gyakorlati tapasztalatuk nincs. (Asszem amíg nem alszom ki magamat rendesen nem fórumozok, mert túl hamar szakad a cérna.) Sajnálom akinek túl sok voltam.
Köszönöm.
A kevesebb mágnessel nem lesz kisebb a teljesítmény? A menetszámmal nemlehetne kompenzálni? 120-ról mondjuk 130-ra? A vastagság maradna 8mm.
Kevesebb mágnes,kissebb teljesitmény.A tekercsenként elért össz teljesitmény ,,,fix értékü,,, = UXI, ha növeled a menet számot nöni fog a fesz,de kissebb lessz az amper,és forditva.Ha valamivel alacsonyab fordulatra tervezel,akkor max. 10 százalékkal emelheted a menet számot.
Szia!
Ki tudnád nekem számolni a szükséges menetszámot az alábbi adatok ismeretében? Azért kérnélek meg erre, hogy legyen kiinduló pontom az új próba tekercsek elkészítéséhez. 2x20 db neodym (40x20x10) 15 db tegercs, 5 sorbakötve, a végeik csillagba. 0,8-as huzal Előre is köszönöm
12V=90-100 menet,Fi 1,4 mm.
24V= 180-200 menet,Fi 1mm. 48V= 360-400 menet,Fi 0,7mm Azért adtam minden feszülségre 2- féle menet számot, hogy az elsö csoport az a gyorsjáratú generátorhoz,a nagyobb menetszámot a lassubb fordulatú generátorokhoz alkalmazd.Ezek a tekercsek legfeljebb kettesével köthetök sorba,ill csillagba,igyigaz,több egyenirányito hidra lessz szükség,de joval nagyobb lessz az amper.Egyébként ezt a táblázatot Egy szintén a Hugy Piggot féle generátorrol feltett leirásbol vettem ki,abban megtalálod az optimális bekötéseket is.(van több féle változata,amelyik jobban tetszik azt választod magadnak)
Szia sziriusz.
Elolvastam a mágnesekkel kapcsolatos írásod. Jól összefoglaltad, sokat segíthet azoknak akik az első lépéseket próbálják megtenni a generátorépítésben. Ebben a fórumban, ami nekem feltűnt a másikhoz képest, hogy itt többen is 1 mm alatti huzalból roppant nagy menetszámmal készítenek generátort. Nagyon kevés szó esik (vagy egyáltalán nem esik szó) a belső ellenállásról. Akárcsak a leadott fesz. és áramerősség ez is az egyik legfontosabb jellemzője a generátornak. Sok esetben ezért nem működik megfelelően. Erről is kellene beszélni. A másik fórumon ez jobban kivan tárgyalva.
A mostani lapátok( 4db 150cm átmérővel 8-10 km/h szélben is forognak 50-70/perc de kibírták a 100km/h kétszer is.
Ha lassú fordulatra tervezem akkor hogy fog viselkedni nagyon erős szélben? Érdemesebb inkább középutat választani? Mivel a mágnesek számát lecsökkentettem 16-ról 12-re a menetszámot hogyan változtassam(120-ról) hogy megmaradjon a 12V-os akksihoz a jó töltési képesség közepes mondjuk átlag 15-30km/h szélben.
Szia Joco21!
Pedig már nem akartam többet itt írni. Igérem, ez az utolsó. A kitárgyalás sem visz előre mindenkit, csak azt a néhány embert, aki elolvassa, vagy érti is a leírtakat. Én nagyon sajnálom azokat, akik jótanácsok után menve esetleg már a harmadik elfuserált szerkentyűt csinálják. Nem kell mindenkinek pl. a generátor kiszámolásához érteni, ez természetes. Én is szeretnék zenélni, de az én hallásommal.... Hidd el végigolvastam visszamenőleg mindkét fórumot. Mindkét fórumon vegyítve van a rendkívül értelmes gondolat és az óriási butaság. Aki nem ért hozzá, hogy osztályoz? A kezdők alig kapnak segítséget, mert nem veszik a válaszadók figyelembe sem a céljaikat, sem a tudásuk tudásuk szintjét. Direkt kipróbáltam. Amit leírtam, azt tudom is folytatni, kb azzal az alapossággal, mint ahogy a mágnesekről írtam. A programom olyat is megmond, hogy a megadott adatok alapján mi lesz a felhasznált drót súlya . Sajnos nem ér semmit, mert még nem volt kipróbálva. ( két hete lett befejezve ).
Ha jól értem 2 tekercs van sorba kötve. így akkor az egy tekercs mondjuk 400 menet, a kettő akkor 800 menet. Vagyis a 800 menet adja ki a 48V-hoz a töltő feszültséget.
Ebből kiindulva akkor, ha én 5 tekercset készítek - mert ugye muszáj maradnom az 5 mellett a mágnestárcsák miatt - akkor nekem egy tekercs menetszáma 160 lesz. Jól értelmezem az összefüggéseket?
A hugh Piggott leirásban , a 21. oldalon megtalálod az ajánlott bekötést.ebben az esetben nem kell modosits semmit a tekercseken.Csak a szükséges számu tekercset kell elkésziteni.Amennyiben 12 pár mágnes,igy 12 tekercs kell.A te esetedben nyugodtan tervezhetsz lassu fordulatra,mivel számot tevöen ugyse fog nöni a fesz(még 1OO km-ora szsebességen se,azonkivül müködésbe lép a töltés szabályzó is.
Pedig már nem akartam itt lenni!
12 pár mágnes 12 tekerccsel az egy fázis! (én vagyok az okostojás a fázisaival régebbről). Az egy fázisról meg azt írják mindkét fórumon, hogy szétrázza a gépet, oszlopot. Te írtad nekem lazán: Igaz a szöveg angolul van de a mai világban ez gondolom nem jelent különösebb gondot. Nekem igen, nem tudok angolul. De a rajzot látom a 21. oldalon! Így aztán szóltam a gyerekemnek, olvasd már el. Mondta is, ez 12 pár mágnes, 10 tekercs, és 5 fázis egyenirányítóra kötve. Én úgy emlékszem, kétszeres generátor fordulathoz közel kétszeres feszültség, háromszoros fordulathoz közel háromszoros feszültség tartozik. A gyerek valamelyik fizika könyve írta. Sajnos a gyerek már elment, ez nem biztos. A gyakorlat mást mutat? Idézet: „Én úgy emlékszem, kétszeres generátor fordulathoz közel kétszeres feszültség, háromszoros fordulathoz közel háromszoros feszültség tartozik” Mivel érvényes a , ezért igaz amit mindasz, de csak terheletlen esetben!!! A légmagos látszólagos belsőellenállása NEM csak a vezeték belsőellenállásval egyenlő (erősen terhelésfüggő).
Az elöbb leirtam a választ erre ,,,lejárt a válasz idő,,, lementettem pdf-be és mellékeltem
Erre adtam választ:
A te esetedben nyugodtan tervezhetsz lassu fordulatra,mivel számot tevöen ugyse fog nöni a fesz(még 1OO km-ora szsebességen se,azonkivül müködésbe lép a töltés szabályzó is. Ha meg fellökted ezt a képletet, akkor : Csak terheletlen esetben!!! Kétszeres generátor fordulathoz pontosan kétszeres feszültség, háromszoros fordulathoz pontosan háromszoros feszültség tartozik. A képlet szerint. A közel szó bármit takarhat..... olyanokat, amiről Te beszélsz. A csökkenés nagysága meg sok mindentől függ. És csak azért szóltam hozzá, hogy ne készűljön el egy egyfázisú gép! Sajnálom a feleslegesen próbálkozókat. A hidakat se úgy építik, hogy csinálunk egyet, tapasztalunk, aztán megint egyet, és az ötödik már nem dől össze. Nekem még nincs gépen, az itteni megitélés szerint gyalorlati tapasztalatom. Ezért határoztam el, hogy abbahagyom az írogatást.
A válasszal mit kell titkolózni. Fórum, mindenki okulni akar. A jót ne titkold el. Közzéteszem: (A rajzot az előbb mellékeltem, a fázisok rajza is ott van a koordinátában)
Ha figyelmesen szemléled a 21.oldali bekötési rajzot,könyen rájöhetsz hogy ott nem 5 fázis hanem 1Ofázis.ugyanis 2 fázisnál kettö kivezetés,3 fázisnál három kivezetés,5fázisnál 5 kivezetés 1O fázisnál 1O kivezetés.És azért irom igy mivel itt is csillagkötés van akár a 3 fázisnál.Természetesen lehet 1O tekercset is használni,de 12-vel is SIMÁN fog menni,minden elméleti joslat ellenére.(ez csak azért van,mert nincs vasmag a tekercsekben)(tekinthetö paradoxonnak is).Kérlek hidd el. ki lett probálva mind a két féle mod.és legalább olyan jol ment az eggyik,mint a másik.Ami a feszt illeti,üresjáraton(terheletlenül) egy bizonyos szintig igazad van,terhelésnél(akkura kötve) már nem,itt fog ugyanis ,,,szinre lépni,,, a töltés szabályozó.Lásd a 41. oldalon.Ez egy bizonyos feszen felül plussz terhelést kapcsol a generátorra,akkura.Egyébként ugyanez a jelenség lép fel a gk.generátoroknál is,csak ott a töltésszabályozó leviszi a rotor gerjesztését.(ha direkbe kötöd a gerjesztést,és terheletlenül felpörgeted a generátort,akár7O-9O Voltot is könyen elérheted a 12voltos névleges generátorrol.Mivel az állandomágneses generátorok gerjesztése fix,ezért csak a plussz terheléses szabályozás jöhet számitásba.Sokaknak ez energia pazarlásnak tünik,de : és itt kellene gondoljanak a következökre,elsö sörban egy jól méretezett szkerék CSUCS ereje,nem haladja tul a generátorét,magyarán kis generátorra nem teszünk bazinagy lapátokat.Igy egy bizonyos terhelés,és fordulat elérése után egy olyan fékezö erö lép fel amitöl a generátor nem tud többet adni a kelleténél.2.mivel a szél elég ,,,rugalmas,,, eröforrás,(nem mint pl.az auto motor,ahol a generátor mechanikai fogyasztása jóval kissebb a motornyujtotta teljesitménynél.De ezt a fékezö eröt jol megfigyelheted akár a gk motornál is,ha valamennyire meglazitod a generátor ékszijját, és amikor kezded felpörgetni a motort, elkezd sivitani az ékszij.ilyekor kezdünk ,,,rugalmas,,, meghajtásrol(csuszo) beszélni.Mivel a legtöbben beidegzett merev meghajtáshoz szoktak,önkéntelenül is megprobálják igy kezelni a szgenerátorokat is,és ez sajnos nagyon sokat téves értelmezésre vezet.Pedig vannak itt a forumon is nagyon sokan akik igazán kiválóan értik a dolgukat,csak éppen szemléletet kellene váltaniuk,és akkor már is sinen lennének.Külömben az eggyik legelterjedtebb viharfékezés is ezen alapszik,egyszerüen rövidre zárják a generátor kivezetését,és a generátor nem fog teljesen leállni,hanem csak éppen hogy forog valamennyire.És még csak le se fog ÉGNI.Ez a generátorok egyik viharvédelmi változata.
Egyetértek veled
Én sem nézem jó szemmel, hogy sokan próbálhoznak, sok lóvét beleölnek és részeleges, vagy teljes kudarc, vagy esetleg működik úgy, ahogy a specifikáció leírja (HP), de azért az anagyagi megtérülést is szem elött kellene tartani. Ezért még én sem építettem generátátort, elöbb ki akarom mérni, hogy mire számíthatok most számolgattam, hogy kb 1500-2000 mérési pontot kell felvennem, féligmeddig automatizált mérés... . Nagyon sok mindent ki lehet következtetni eléméleti síkon, de gyakorlati mérést nem lehet kihagyni! pont ilyen a légmagos generátor is, sok minden kikövetkeztethető, de mérés nélkül nem lehet optimálisra tervezni, mégis sokan kérnek tanácsot a méretezéshez. Szerintem a gyakorlati tapasztalat sem ér semmit elméleti háttér nélkül. Legalábbis ha tapasztalok valamit, azt tudni akarom megmagyarázni, tudni az elméleti hátterét, átlátni az összefüggéseket. Ha ez megvan, akkor valószinű tudok úgy változtani paramétereken, hogy jobb legyen az adott célra, de ha nincs, akkor csak vaktában lövöldözés, meg találgatás megy... A szélgenerátor tervezése is kimondottan ilyen.
Nagyon jól irtad,más szóval fején találtad a szöget.Ami a gazdaságosságot illeti itt viszont szeretnék egy kicsitt finomitani,valoban,ahol van hálozati áram,mondhatod hogy rövid,és középtávon nem nagyon éri meg.De pl.itt erdélyben nagyon sok helyen olyannyira elszigetelt helységek vannak ahova talán még a következö évszázadban se lessz villany.(és tanyák,üdülö házak,menedékházak,stb.)Ezek esetében viszont már szinte csak az eggyetlen számitásba vehető,és gazdaságosan,hosszú távon használhato energia forrás.(az esetek tulnyomo töbségében napelemekkel kombinálva).Ami az elmélet gyakorlattal való kombinálását illeti,ugy is lessz jó,viszont a legtöbb konstruktort viszont inkább csak a gyakorlati része érdekli,pontosabban,szeretnének egy jól kikisérletezett épitési rajzot,leirást,minden felesleges,elméleti ,,,tulhajtás,,, nélkül.A legnagyobb tiszteletem az elméleti sikon gondolkodoknak,mivel nagyon sok esetben nekik sikerült ujjat,jobbat alkotniuk.De : a legtöbb kezdő szélkerekes sajnos nagyon hamar beleun a tulhajtott elméletekbe,és kedveszegetten feleadja.Szerintem ezért volna jó ha a magas röptü elméleteket kedvelök nyitnának maguknak egy külön vita forumot,ahol aztán kedvükre,,,kiröpködhetnék,,, magukat,helyet hagyva a gyakorlati épitöknek(érts : békén hagyva).
nem tudja valaki van e magyarnyelvü leirás a hugh piggotos generátor megépitéséröl?csak annyit szeretnék hozzászolni az egészhez ha feltéleznénk hogy tudnák angolul a leirtak alapján nekiállnák megycsinálni a tekercseket a méretek alapján meg a többit és mivel már egyszer kiprobált megépitett szerkeztröl van szo akkor mindenféle okoskodás nélkül müködnie kéne .nameg kérdezném hogy mennyiböl jön ki ugyan egy ilyen generátor nektek akik megépitettétek?mert a mágnesek nemis olyan olcsok.mondjuk hangszoro mágneseket lehet szerzni de ehezis kéne akkor leirás hogyis kell megcsinálni.az biztos nemolyan egyszerü de elhatározás és hosszas anyagbeszerzési idö kérdése.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |