Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   3 / 151
(#) Lucifer válasza kyrk hozzászólására (») Dec 22, 2006 /
 
Ez nagyon jó.
Köszi szépen.
(#) Lucifer hozzászólása Jan 31, 2007 /
 
Üdv mindenkinek!

Akadt egy kis problémám a témában:
A H-hídam felső két N-csatornás FET-em meghajtásával bajlódom.

Tudom használjak P csatornásat, de nem tallok hasonló kaliberűt IRL3803-hez.

Tudom létezik spec meghajtó IC. A Retnél amit találtam (IR2117) nincs csak DIP8 tokban. Abból a 2 motorhoz kellene 4 darab, ami nem kis helyet foglal.

A következő ötletem alapján kellene valami olyan egyszerű DC-DC konverter, ami képes mondjuk 5 Volt betáptól 14 Volt betápig kb. tápfesz + 5 Volt vagy nagyobb feszültséget előállítani. Ebből elég lenne egyet megépíteni a két motorhoz, majd ezt PNP tranyókkal kapcsolgatnám a FET-ek GATE-jére.

Szerintetek érdemes-e foglakozni ezzel, avagy nyerek vele helyet, esetleg költséghatékonyabb lenne-e így?
Ha valakinek van valami jó linkje, kérem ossza meg velem.

Válaszaitokat előre is köszönöm!
(#) Tomee válasza Lucifer hozzászólására (») Feb 2, 2007 /
 
Csinálsz egy pl.: 20V-s tápfeszt valami Step-Up konverterrel (pl.:MC33063) és ezt kapcslod PNP tranyókkal a fetek Gate-jére úgy ahogy gondoltad. De NPN tarnyóval megvalósítva.Alapból egy ellenálláson keresztül tápra menne és azt meg egy NPN tarnyón keresztül földre húzni.
Most én is keresgéltem ilyen nagy áramú P csatornás fetet, de én sem találtam. :no:
(#) Lucifer válasza Tomee hozzászólására (») Feb 2, 2007 /
 
Üdv Tomee!

Köszi a válaszodat ismét sokat segítettél.
Ésss MC33063 van a Retnél SO8-as tokban.
Szuper!

(#) Tomee válasza Lucifer hozzászólására (») Feb 2, 2007 /
 
Idézet:
„Csinálsz egy pl.: 20V-s tápfeszt valami Step-Up konverterrel (pl.:MC33063) és ezt kapcslod PNP tranyókkal a fetek Gate-jére úgy ahogy gondoltad. De NPN tarnyóval megvalósítva.”


Ide került némi ellentmondás.
Szóval NPN tranyós megvalsóítás lenne szerintem a nyerő.
Azért mert ha PNP-t a +20V-s tápra kötőd és a bázisát meg egy ellenálláson keresztül +5V-al vezérelnéd akkor a tranyó állandóan nyitva lenne. => Ahhoz, hogy teljesen lezárjon a tranyó a bázisára +20V-s tápfesznek kéne jutnia.
A PNP tranyó akkor nyit ki ha a bázis fesz a nyitófeszültséggel kissebb mint az emitter (jelen esetben emiter a tápon van), tehát +5V-s vezérléssel mindig nyitva van.

Ürülők, hogy tudtam segíteni.
(#) szabi83 válasza szabi83 hozzászólására (») Feb 8, 2007 /
 
A kimenetre h-hidat szeretnék tenni, a PWM jelet két relével kapcsolom majd rá (nem egyszerre!).

irfz44n-t használok.

kérdés(ek):

a pwm jel elég lesz neki vajon? (max 5V amplitudó)

a FETre hány A-s védődiódát rakjak?

mi a jobb ha 8db FET* lenne vagy 4db izmossabb FET? (gyárilag 80A -s van benne?!)

* kettőt párhuzamossan gondoltam

motor 24VDC 500W (~21A)

a TIP tranyókat mind, irfz44-re cserélhetem?

üdv


(#) szabi83 válasza szabi83 hozzászólására (») Feb 8, 2007 /
 
(#) eSDi válasza szabi83 hozzászólására (») Feb 8, 2007 /
 
Az 5V-os PWM azt tutti nem elég! Nem fog kinyitni teljesen a FET! Valami speckó FET meghajtó kell maj elé...
(#) szabi83 válasza eSDi hozzászólására (») Feb 8, 2007 /
 
ir2111 vagy ilyesmi?
(#) eSDi válasza szabi83 hozzászólására (») Feb 8, 2007 /
 
Igen. Valami ilyesmi, de én még ilyen nagy áramokkal nem dolgoztam, úgyhogy nem tudom, hogy elég e neki ez a meghajtó vagy esetleg valami erősebbet kellene nézni...
(#) szabi83 válasza eSDi hozzászólására (») Feb 8, 2007 /
 
értem!

amugy a pwm-et kipróbáltam a motorral 1 aksiról.

szabályoz(ott ), kb 1 percig mennt aztán beált a max fordulatra

fetten, volt dióda, mind kettő meleg volt, de ez érthető mert áram szaladgál .

mitől ált be vajon?


üdv
(#) szabi83 válasza szabi83 hozzászólására (») Feb 9, 2007 /
 
h-hídról letettem, ahhoz PIC kellene.. hogy normálissan menjen.
(#) szabi83 válasza szabi83 hozzászólására (») Feb 9, 2007 /
 
Vettem 6 mm2 -es kábelt + vég:nezze:.
veszek 7810-et és ezt rakom össze, kimenetre teszek 100ohmon keresztűl irfz44n-t, lehet h kettőt is!? gatet lehúzom 1k-val földre. így 9.1V lesz a max amplitúdó, ami sztem már elég lessz a Vgs-re. :yes:

üdv

PIC_0001.JPG
    
(#) szabi83 válasza szabi83 hozzászólására (») Feb 10, 2007 /
 
1k-t nem raktam be, de kettő is kevés

van 60A-s teszekbe azt.

rövidzár áram mennyi lehet, hogy lehetne kiszámolni?
(#) szabi83 válasza szabi83 hozzászólására (») Feb 10, 2007 /
 
:rinya::rinya::rinya::rinya:
(#) szabi83 válasza szabi83 hozzászólására (») Feb 10, 2007 /
 
hoppá az 555 is tönkre ment, mert a táp és a 7-es lábon lévő 470 ohm tűz forró, nah szép

amik vannak 60A-s fettek meg lehet h rosszak, bontottak..
(#) szabi83 válasza szabi83 hozzászólására (») Feb 10, 2007 /
 
nem ment tönkre csak aza 20mA fűtti
viszont a 60A-s fettek télleg rosszak
(#) Lucifer válasza Tomee hozzászólására (») Márc 25, 2007 /
 
Sziasztok!

Lassan végre kezd kialakulni a motorszabályzóm. Elkészítettem a Tomee által javasolt MC34063 -s DCDC konvertert. Remekül működik. Egyedül az a gond vele, hogy relatíve lassan fut fel a feszültség.
Mondjuk ez mindegy, gyk. úgysem fogok csőgázzal indulni. A felső fetek vezérlésén azonban még mindig dilemmázok.

Á elképzelés az, hogy a FET-eket felhúzom a +20 Voltra. Ezáltal ezek mindig nyitva lesznek. Ezeket húznám le a földre a PIC által vezérelt NPN tranyón keresztül. Igenám, de ha az NPN tranyó valamilyen oknál fogva elromlik, akkor valószínűleg az egész végfokrész mehet a kukába.

jelű elképzelésemet az esc2.png képen láthatjátok. A PIC egy PNP tranyót (BC558) at vezérel. A FET GATE biztonságosan a földre van húzva, így a FET alapesetben nyitott.
A PNP tranyót pedig az alábbi módon vezérelném: nem a PIC GPIO bitjeivel vezérelném, hanem a
TRISIO-val. Ugyanis ha az adott láb bemenet, akkor elvileg nagy ellenállású állapotba kerül. (Legalábbis ha az adatlapot jól értelmeztem.) Ha pedig kimenetre állítom az adott bitet, akkor még ha 1-en áll GPIO adott bitje akkor is kinyit a PNP tranyó. Igen tudom itt is van hibalehetőség, ha esetleg a PNP tranyó zárlatos lesz.

Szerintetek melyik a járhatóbb út?
Válaszaitokat előre is köszönöm!





esc1.png
    
(#) Lucifer hozzászólása Márc 25, 2007 /
 
Hurrá... Nem engedett csak egy képet hozzáadni.
Csatolva a 2. kép

esc2.png
    
(#) gulyi88 válasza Lucifer hozzászólására (») Márc 25, 2007 /
 
erre pont jó lenne pl az IR2111 vagy valami ilyen félhíd meghajtó ic ..
MAXIM nak is vannak csak azok 175 volt szinteltolást tudnak max (ide jóó) és még fetmeghajtó is van benne,
abból kell 2 db és meg is van oldva (gondolom H -híd)
http://para.maxim-ic.com/cache/en/results/28022.html

szerintem ez lenne egyszerűbb
csá
(#) Lucifer válasza gulyi88 hozzászólására (») Márc 25, 2007 /
 
Ismerem őket, csak van velük egy pár gond:

Nincs SMD-ben a RET-ben. RC autóba épül, szóval a méret számít. És azért 4 db DIP8-as IC foglal egy kevés helyet.

Drága, 2 motorhoz 4 darab kell, kapásból 1600HUF, az MC34063 meg 100 HUF + a többi mazsolával max 500 HUF, és akkor bőven rászámoltam.

Szóval szerintem maradok a DCDC-s dolognál. Csak a kérdés, az, hogy a felső FETeket melyik módon vezéreljem.
(#) Lucifer válasza Lucifer hozzászólására (») Ápr 4, 2007 /
 
Üdv!

BÉ megoldás elvetve. A PIC portjain védődiódák vannak. Azaz ha bemeneti állapotban nagyobb feszt kap a tápra lesz lehúzva. Azaz az NPN tranyó mindig nyitva maradna.
(#) lali hozzászólása Máj 26, 2007 /
 
szevasztok:van egy heggeszttögépem amelyben24v-os 100w-os motor tolja a drotot és ezt a motort kéne jól, tartosan szabályozni,én probáltam bd250-sel de 1-2 nap után elszál különösen hogy nagy meleg van,ebben kérném a segitségeteket üdv:lali
(#) árpix válasza lali hozzászólására (») Máj 26, 2007 /
 
Heló !
próbáld 555-tel PWM-ben és BUZ11 -es fettel
(#) Moderátor hozzászólása Máj 26, 2007
 
Idézet:
„24v-os motor 5-7A-való szabályozása”
téma ide áthelyezve.
(#) lali válasza árpix hozzászólására (») Máj 26, 2007 /
 
szevasz:nem tudnál egy rajzot feldobni köszi lali
(#) mario1111 hozzászólása Júl 3, 2007 /
 
Sziasztok!

Új vagyok!

Szeretnék egy 500 wattos motorhoz vezérlést építeni.
Az elvárás az,h 48 voltról üzemeljen és 25 ampert bírjon ki, de jobb lenne sokkal nagyobb amperes. Ha valaki tudna ilyent küldeni nekem akkor azt nagyon megköszönném. Ha lehet, akkor olyan kellene amit már valaki megépített és tényleg működik.

mario1111@freemail.hu


Üdv!
(#) kyrk válasza mario1111 hozzászólására (») Júl 3, 2007 /
 
Van egy olyan gyanum, hogy erre konkret megoldast nem fogsz itt kapni.

Ha valaki segiteni akarna annak tudni kellene, hogy milyen motorrol van szo? BLDC/AC/DC motor?
Mit ertesz vezerles alatt? Ki-Be kapcsolas? Fordulat szam szabalyozas vagy vezerles?

Aztan felmerul a kerdes, hogy mihez kell?

Nem lenne celszerubb venni egyet boltban? Boltban draga de mukodik vs. otthoni nem biztos, hogy elsore mukodik ezert akar szinten lehet draga, ha viszont mukodik akkor olcso de ez sem biztos. Lasd: kinai filleres cuccokal versenyezni nem lehet..

Legfontosabb kerdes. Mennyi kivansz raszanni? Fogos kerdes. Picit tematol eluto de lattam mar tobb olyan embert (magamat is) aki akart valamit csinalni es bizonygatta, hogy hazilag toredek aron ossze lehet hozni. En mondogattam (magamnak persze nem), hogy nem mert rajon ilyen koltseg meg olyan koltseg. A vegen sajnos igazam lett Tehat komolyan el kell azon gondolkozni, hogy nem-e eri meg megvenni a dragabbat a boltban mint sajat magam kesziteni egyet. Utobbinal a sajat munkam "ingyen" ha kozben oromomet lelem a dologban.
(#) ferci válasza mario1111 hozzászólására (») Júl 3, 2007 /
 
Írd le pontosan, mit akarsz... a motor is 48 voltos-e, irányváltás kell-e, stb.........
(#) mario1111 hozzászólása Júl 3, 2007 /
 
Hát a téma címe DC motor szabályozás.

http://www.technobots.co.uk/index.html?lang=en-uk&target=d201.html

ezen a linken van egy 500 wattos motor, de az 24 voltos. Én ugyanilyet szeretnék 48 voltosban. Elektromos bringába kell, úgyhogy nem kell hátramenet, csak előre és a sebeségét szeretném szabályozni. Nekem az is jó volna,ha lenne hozzá bolti vezérlő, de sehol nem találok (legalábbis hazait). 4-5000ret rászánnék.

üdv
Következő: »»   3 / 151
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem