Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni:
Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel.
Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek.
Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
Alkotónak van egy elviekben müködő vezérlője..Reggel előturom és felteszem..
Sajnos a többi amit találtam nagyon elkeseritett,,ezért adtam fel a tirisztoros szabályzást a másik trafómon a szekunder oldalon..(Nehéz dió a vezérlés és szinte sehol nem közlik)..
Ez nem is lenne nagyon bonyolult.2-vel simán menne neki
Megtaláltam Alkotónk közzétett rajzát..
Szerintetek elégséges lehet e ide?
Vannak tirisztorok ithol, csak a kapcsolás okoz problémát..
Szivesen megvalósitok bármi müködőképes dolgot.. Sajnos a szekunder oldali tirisztoros vezérléshez átturtam a netet,sikertelenül.. Hátha a primer oldal egyszerübb..
Megtaláltam a számitást amivel elkezdtem a teljesitmény számitást..
Ez az EI számitásnál van a 3.oldalon..(2.7cm2 es vasnál) "Mindig azt a keresztmetszetet kell figyelembe venni amin a teljes fluxus áthalad. EI illetve M magoknál általában! a vas két széle pont fele akkora keresztmetszetű mint a közepe amin a csévetest van. Tehát ha véletlenül a vas szélének a keresztmetszetével számoltál akkor: 2.7cm2*2=5.4cm2, 5.4cm2*5.4cm2=29.16W " A másik infó pedig a Transzformátorok ,tipusaik fórumban van a 2.oldalon.. "Egy trf terhelhetőségét úgy tudod meghatározni, hogy megméred a vasmag keresztmetszetét (a tekercs belsejében levő keresztmetszet!) cm négyzetben. ezt a számot négyzetre emeled, és elosztod 1,18-al. A kapott éték a vas terhelhetősége VA-ben." Hát innen sikerült öszeollóznom ..
Köszönöm az infót! Nem mértem meg, mert nem az enyém. Csak a képen láttam és kíváncsi voltam mi lehet az.
Szia!
Igen csak neked mag típusú transzformátorod van, ott mindenhol azonos a keresztmetszet, nem kell a kettes szorzó.
Ilyesmi szabályzásra gondoltam én is megfelelő tirisztorral.
A szekunder oldali szabályzásra a Rádiótechnikában van kapcsolás, itt a HE-n is fent van valamelyik hegesztős topikban. De a primeroldali egyszerűbb.
Hegesztőtrafóhoz nagyon jó ez a szabályozás. Már régen csináltam ezeket, de ha jól emlékszem csak annyit kell tenni vele mindösszesen, hogy a szabályozást nem kell nullára leengedni. Nem is lenne értelme, mert olyan alacsony lenne a gyujtófeszültség, amivel nem tudnál ívet fogni.
Most már értem a cséve miatti kavart..Egy vason van 2 cséve..
A szekunder oldali is jó lett volna de kb fél év alatt sem sikerült használhatót sem innen a hobbiról sem máshonnan létrehozni.. A panelszerkesztéssel vagyok gondban,igy kapcsolásból maximum légszerelten megy..Legtöbb helyen maga a kapcsolás átlátható lett volna de a tirisztorok vezérléséről szinte semmit sem tudtam meg.. Minden más megy panelkészités mérés javitás évtizedek óta,,valahogy a paneltervezésbe még nem tudtam beilleszkedni.. A primeroldali szabályzást mindenképp megvalósitom hiszen 3db hegesztőtrafó is vágyakozik utánna..Kisebbek - nagyobbak..
Lenne két kérdésem:Menyire érzékeny a kapcsolás a tirisztorokra?
Tehetek e mást a TIC126 helyett? PL BT151,esetleg paraméterben hasonló,vagy más tokban levő..? Ill mi lenne ha a szabályzó potmétert kiegészitve egy 1k-s vagy kisebb potival anyira álitanám hogy ne lehessen nullára zárni? Igy belül elférne és nem kellene tartani hogy valamikor is elfelejtődne..
A "kis" tirisztor bármi lehet. A "nagyok"-ra kell odafigyelni.
Persze a potit jól gondolod, de nem jó a lépték. Elég csak a felső 1/3-ban szabályozni, és ellenállásnak meg ott van már eleve egy soros ellenállás a panelon (pl. 22kohm poti+vele sorba 47kohm ellenállás) Mellékeltem egy képet az én egyik szabályzómról.
Tehát a kis tirisztorok a meghajtók a nagyok az áramot szabályozzák ha jól látom..
A szabályzópotméter stimm,ha kérhetlek ird már meg nekem a kis ill a nagy tirissztorok határértékeit mekkora feszültség áram érték lehet minimálisan és ideálisan.. (Nem tudtam meg a nagyobb tirisztorok paramétereit a rajzról..) Ill mégegy ha jól értelmezem egy segédtrafó van aminek 2*13v és 110 voltos szekundere van,ide lehet e eltérés pl 2*12v - 110v?.. Jó lehet e a 2n2646 helyett a 2n4871 ?,paraméterben ugyanaz ,más tokban..
Közben megtaláltam a nagyobb tirisztor tipusát,2n690..
Gondolom ide minél hűthetőbb kellene.. (600v 35a)
Sziasztok!
Van egy 16 portos HUB-om, elszállt benne az elektronikus transzformátor. Mivel úgy kaptam ,ezért nem tudom megmondani, hogy mi történt vele pontosan. Szeretném beüzemelni egy másik transzformátorról, hogy működik e még egyáltalán vagy pedig az egész elszállt úgy ahogy van. Ki lehet valahogy deríteni, hogy hány voltot adott le a trafó amíg működött? Mivel 5 kivezetés van rajta ezért gyanítom h 2 feszültségszint is volt rajta. (Talán 5V és 12V) Segítséget előre is köszönöm, később képeket is tudok felrakni ha szükséges.
Hello! Tudnátok mondani valami helyet, ahol olcsón
(akár használtan) lehet trafót venni? Előre is kösz!
Szia!
Millió lehetőség van,akár ha a google-be beirod is.. A legfontosabb az hogy milyen teljesitményü,feszültségü trafó kellene neked..
Szia!
Esetleg tudsz e képet csinálni a trafóról és az állapotról melyk oldal hibásodott meg? (primer - szekunder)..
Sziasztok. Kaptam egy Tesla lejátszóból egy trafót, de nem tudom pontosan melyik a ki illetve bemenete, és hogy működőképes-e. Mind a két oldalán 3-3 kivezetés van. Lemértem az ellenállásukat. Egyik odlalt a középső és felső kivezetés között 87 ohm, a középső és alsó között 67 ohm. Másik oldalt (ahol van egy zöld kábel is) a kivezetések között 0 az ellenállás, és mintha ki lenne folyva valószínűleg a szgietelő anyag. (Puha barna cucc)
Arra gyanakszom, hogy talán leégett. Valaki tudna esetleg valami tippet adni?
Szerintem kutya baja. A 87 ohm és a 67 ohm sorba a 220 V (127 V és 220 V (együtt)), a másik oldal 2*9 vagy 1*12 V valószínűleg. A 0 ohmot milyen műszerállásnál mérted, szerintem csak nem kapcsoltad alkalmas mérőállásba a műszert (ott nagyon kis ellenállás van).
A műszer 1.9 ohmot mutatott de arra gondoltam, hogy eleve alapból ír 1,2 ohm ellenálástmaga a kábellel. ondoltam h talán a cinelés miatt lehet az a + 0,7ohm. Mindenesetre holnap akkor kipróbálom. Köszi a választ.
Sziasztok.
Sikerült megtekercselnem végre a transzformátort. Ki is próbáltam. A feszültségek üresjárásban jók, egy kicsit nagyobbak is.Áramot is akartam mérni, de a multkor behalt a multim árammérő része. Viszont eléggé jól fűt. Ezt mi okozhatja? A vasat csak ugy gyorsan pakoltam bele, az I idomokat nem tettem. Ezért hangos. Okozhatja talán ez is a melegedést? A primer oldalon a 780 menet helyett, azthiszem,hogy csak 700 van. Az mennyire normális, hogy a szekunder tekercseknél a vezetékvizsgáló fütyűl? A menetek 45, 60, 80. A huzal vastagságok pedig 0,3 és 0,8. Köszönöm a válaszokat.
Túl van gerjesztve valószinűleg. A kevesebb menetszám, és a vasmagkeresztmetszet csökkentése (I lemezek), együttesen ezt okozhatták.
Értem. Köszönöm a válaszodat. A primer csak azert kevesebb, mert mar nem akarozott szépen tekergetni, csak kivancsi voltam, hogy ra fér-e, mert a szekunder miatt csökkentettem a primer ablakot.Az még átlesz tekerve. Talán még azt a 850 et is rátekerem.
És egy kérdés. A fütyülés az nem probléma?
Inkább zúg az nem fütyül.... Az már magasabb freki lenne. Ha a lemezelés adja a hangot, az csak zavaró, de ha a huzal is rezeg, akkor előbb-utóbb várható a menetzárlat, pláne, ha nem sorba sikerült a tekerés. A szigetelés az egymásra fekvő részeken ledörzsölődhet,és kész a zárlat. Többek közt ezért is szokták lakkozni a tekercseket.
Nem a trafó fütyül, az zúg. Az normális.
A multiméter vezetékvizsgálója fütyül, ha mérem vele a szekundereket. A paraméterek fentebb már leírtam.
Hogyan mértél?
Hát csak ugy, hogy a multi dióda vizsgálójával, külön külön mindegyik szekundert. Fütyült. Az ellenállás méréssel pedig 1,4 - 2 ohm körülieket.
Nekem akkor szokott ilyet hallatni, ha valami zavar, kerül kapacitiv úton a mérőzsinórra. Tekercsszigetelést a dióda állásban nem érdemes mérni.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |