Fórum témák
» Több friss téma |
Az igazság az, hogy én másmilyen válaszra számítottam.
Nem értem azt, hogy egy gyengébb gerjesztés mitől lesz jobb egy generátornak? Azt sem értem, hogy egy állandó mágnesnek (vegyük most a forgórészt állandó mágnesnek) miért kell a lemezelt mag? Hiszen, nem lehet örvényáramról beszélni. Továbbá, azt sem értem, hogy miért jobb a nagyobb légrés? Lényegében akármit írsz, nem tudom cáfolni, mert nem vagyok szakértő a dologban. Nekem egy csomó ellentmondás látszik az eddig általam tanultak és a most általad leírtak között. Na mindegy. Nem hogy oszlott volna a köd, inkább tán nagyobb lett nálam a generátor ügyében. Azért köszi. Majd tovább érdeklődöm. Meg olvasgatok.
Átfogalmazod még a válaszodat párszor, vagy ez már a végleges marhaság, amit ide leírtál?
Na így már más a leányzó fekvése...
Nézzük egyenként: "Az ideális generátor -Kicsi -olcsó -kicsik az állandó és a változó veszteségei -nagy teljesítményű nagy nyomatékú." egy szempontjából lehet valami ideális..., de nekem szélgenerátorhoz kell generátor, abból is a függőleges tengelyűhöz amihez vannak bizonyos input paraméterek ezek : - általában 20-as a percenkénti fordulatszám - közepes szélben 600-800 Wattot akarok kivenni a szélkerékből, a méretét ehhez fogom igazítani - a méret nem számít - a nyomaték nagyon változó, de jellemzően kicsi, van egy táblázat a szélsebesség éves eloszlására, nálam minden nap 10-15 km/h-s szél van, kivéve heti egy napot amikopr 30-40 km/h, 3 havonta meg egy napot 90 km/h. Előbbi elég kicsi nyomatékot jelent, utóbbi elég nagyot, de ebben van igazán energia. - feszültség: 21-60 Voltot kellene előállítani, ennyi menne az inverter bemenetére (lehet más invertert is választani, vannak 600 voltig működők, de akkor az nem lesz jó a napelemekhez ) esetleg letranszformálom, talán még nyerek is vele, ha azt is nézem, hogy 60 méterről kell elvezetni majd az ampereket... háromfázisú trafóm van ingyen. "Az indukált feszültség a menetszámmal és a körülfogott keresztmetszet fluxusának változási sebességével arányos " Ebben térek el a megszokottól, nagyobb a körülfogott keresztmetszet és a fluxus változás, és ez többször is van. "A menetszám növelése változatlan réztömeg mellett az ellenállást négyzetes arányban növeli, vagyis közömbös a veszteségekre. " Itt van a második eltérés. A menetszám marad egy aktív fázisra vonatkoztatva, a réztömeg összességében nő, viszont az ellenállás csökken - ez a geometriai elrendezés miatt van. Több réz kell ugyan, de ez ingyen van, hiszen az epoxitól veszi el a helyet, ami ára kb. ua. Egyszerre nem dolgozik minden tekercs, nem hagyományos 23 fázisos, mindig vannak pihenő tekercsek. "A mágneses keresztmetszet növelhető de a gép nagy lesz, és a huzal hossza is nő (ellenállás!) " A méret persze nő, de ezzel a kerületi sebesség is, azaz gyorsabb lesz a fluxusváltozás, az "aktív" huzalok hossza csökken (ahol az áram folyik épp) kb. 20 %-ot ("átlapolt Z tekercselés"), azaz így az ohmnos ellenállás is csökken. Itt még lehet hogy módosítok további 20 %-ra van némi esély... "A fuxusváltozás frekvenciája növelhető a fordulatszám növelésével, ami jó megoldás, (az áttétel nem elvetendő ötlet de most gondolatban ne éljünk vele)." - lehet hogy szükség lesz áttételre, extrém lassú a fordulat (20) de így már elég lesz ötszörös áttétel, az autógenerátorhoz kéne 150 szeres, egy menetben 10 nél nagyobb többszörözés nem jellemző... és akkor el se tudna indulni... max 3 havonta egyszer. "- Amit tehetünk, az a fluxusváltozás amplitúdójának növelése, az indukcióérték növelése által." ezért választottam erősebb N48-as mágnest az N35 helyett. de kisebb szélességben a 2 cm helyett 1 cm 4 mm légrésig veri a keskenyebb mágnes a szélesebbet, olcsóbb is... az erősebb mágnes kisebb kilépő felület sokkar erősebb fluxust eredményez "Sajnos a vas új állandó típusú veszteséget okoz," ezért hagyom ki, és próbálom viszonylag olcsón megépíteni a "légmagost" -azt nem írtam, hogy minden sikerül is... azt viszont igen, hogy elméletileg az elmélet és a gyakorlat között nincs különbség, gyakorlatilag viszont van. a gondolatmeneted ugyanaz volt mint az enyém, ugyanezeket a megoldandó problémákat írtam fel magamnak, mikor nekiálltam, csak mindegyikre kerestem valami megoldást, hogy jó-e vagy sem, majd elválik. ![]()
Mivel fórumtársunk időközben jelentősen átfogalmazta #703880 számú hozzászólását, mert menet közben rájött, hogy kettőt lapozott a tankönyvben, így érdekes fordulatot vettek a dolgok.
Ezért én ki is szállnék ebből a témából.
Ha erős mágnessel az 1.4T értékű állórész (csúcs) indukciót tartani tudod, akkor a nagyobb légrés a fogpulzációs veszteségeket csökkenti. Azonos hatású, mint az egyébként, a felületét leszámítva állandó fluxusú forgórész lemezelése. A pólusok nem körmös kivitele a haszontalan, de veszteségeket okozó tengelyirányú fluxust nem hozza létre. Az, hogy nem értetted meg, nem jelenti azt, hogy a válasz a marhaság. Te a hatásfokot akartad maximalizálni, ennek megfelelően válaszoltam. Szinte minden kompromisszum eredménye, a hatásfok növelése növeli az árat, csökkentheti a kivehető teljesítményt. Nem biztos, hogy az állandómágnesessé alakításon túl bármivel érdemes foglalkozni. Talán azzal sem, de ez nem egyértelmű.
Ez lehet egy olyan ok, amiért esetleg nem jön össze a dolog, és nem lehet kiszedni az elvárt teljesítményt.
Viszont ezek a mágnesek bivaly erősek, és sok van belőlük, biztos fogtál már a kezedben ilyen mágnest. Nekem már párszor kicsordult a vérem tőlük... ![]() A tekercseim 1 mm-re kezdődnek a mágnestől, és kb 3-4 mm-nél fejeződnek be, hiszen inkább "szélesek mint magasak" ... A példád ott sántít, mint ahogy nemrég utáltál rá, hogy a trafó az más mint a motor vagy generátor, mégpedig azért más, mert a trafónál egy tekercspár van egy vasmaggal, itt meg 30 mágnes 2 oldala, azaz 60 mágnesrész, találkozik 180 LAPOS !!! tekercsel. Ez egy teljes fordulat alatt "5400 trafó találkozása az ellenerővel". - remélem jól számoltam... ![]()
Kedves balogh!
Az autógenerátor "körmös" kivitele a szinuszos jelalak elérése miatt van. Gyakorlatilag színusz forma az is. Egy autógenerátor hatásfoka (20-50%) nem épp a legjobb egy szélkerékhez, ahol eleve kis energiákat tudunk kinyerni a szélből. A hatásfokát nem nagyon tudod növelni, az az állandó mágnes behelyezése után majdnem annyi lesz, mint ami előtte volt a gerjesztett tekercssel - lehet jobb is, ha erősebb az allándómágnes tere, mint a gerjesztett tér volt. A generátorból kivehető teljesítményt növelheted a fordulat növelésével. Alacsonyabb fordulaton is lehet működtetni, de akkor át kell tekercseltetni, több menetesre. Ha hagyod a tekercs menetszámát, akkor erős mágnessel olyan 500-1000 fordulatnál kezd el 14 voltot leadni, ez attól is függ, milyen erős és milyen átmérőlyű mágnest tudsz belerakni, meg a típustól is N35-N42-N48 stb. Egy esztergába befogva - terhelve lehet kipróbálni, milyen fordulaton mit tud. A vizszintes tengelyű szélkerekre olyan 400-500-as fordulat jellemző (TSR függő). Azaz áttétel is kéne. Úgy viszont nem biztos hogy elindul a ragadása (cogging) miatt (ez olyan 0,4-0,8 Nm - igaz sokak szerint ilyen nincs is). Én próbaképp összeraktam egy ilyet, aztán utána szét is szedtem, a mágnesek meg majd jók lesznek a levitációs tengelyemhez...
A minden szempontból ideális generátor valóban ilyen, kár, hogy megvalósíthatatlan. Gondolatmenetemet igyekeztem úgy alakítani, hogy a "gondolatkísérleti" generátorban minden " átalakítás" után változatlan legyen a beépített mágnes, és rézmennyiség és a méretei is változatlanok legyenek. Az biztos, hogy jól elrendezett, a térben állandó szögsebességű és értékű forgó gerjesztést létrehozó tekercselés a mágnesekben és az őket hordozó vaslemezekben nem okoz veszteségeket. (nincsenek fogpulzációs veszteségek, reluktancianyomaték) A hagyományos légmagos tekercselésről ez nem mondható el, ez is komoly hiányossága. Ez viszont azt jelenti, hogy ha a tekercselés ilyen mezőt hoz létre, akkor teljesen fölösleges a forgó, a mágneseket hordó vas mellőzése, mert csak előnye van. A tekercselésben az epoxi, levegő, stb. fölösleges, ha sikerül azt a térfogatot kihasználni az egyértelmű előny. A tekercselésed rendszerét még nem értem tökéletesen,(nem is szóltam róla) de jelentős fejlődést jelenthet a hagyományos légmagos generátorhoz képest. Belátható, hogy bármely forgó térben elhelyezett tekercs beköthető 3 fázisú rendszerbe úgy, hogy a feszültség vektor szöghibája legfeljebb 30° (700611, 700622)Ez a kihasználtságot növeli. Nem rossz a jó öreg 3 fázis! A nagyon változó terhelés esetén talán lehet használható a légmagos, de csak forgórész koszorúkkal. Az állórész-tekercselés vezetékeiben is indukálódnak örvényáramok, igen vékony huzalok kötegeit (Litze ?) kell használnod. A fluxusnak át kell haladnia a rézen is, mert nem a vas gyűjti magába, ez üresjárási (Állandó típusú) tekercs(!)veszteséget okoz. Az alacsony fordulatszám és a nagy nyomaték elég bizarul hangzik. 600W 30/min mellett az 191 Nm, egy 2.5 literes benzines motor csúcsnyomatéka!
Ha az elmélet és a gyakorlat között különbség van, akkor az elmélet és a mérés (megfigyelés) közül legalább az egyik hibás.
"A tekercselésed rendszerét még nem értem tökéletesen"
A jó öreg hullámos tekercselést akarja hasznosítani három fázisra, körben kiterítve légmagosan.
Látom kezded érteni mit is akarok...
A hagyományos három fázis egy zseniális megoldás, de ezt is módosítanom kellett. Teslának elég sokáig tartott, amíg meggyőzte a világot a három fázis előnyeiről. Végigolvastam a vitáit Edisonnal, és valóban a három fázis messze jobb mint az egyenáram, de úgy látom a mi esetünkben van jobb megoldás is a három fázisnál. A három fázist Tesla azért találta ki (itt Budapesten), hogy egyrészt a forgó mozgást kommutátor nélkül ki lehessen vitelezni motorokban, másrészt a transzformálásával nagy távolságra el lehessen juttani az eletromos áramot, harmadrészt több feszültséget is le lehessen venni a rendszerből, nem beszélve a csillag delta kapcsolásról... Ezekből nekem csak a "nagy távolságra jutatás" - kb 60 méter ami nekem kéne. Ha a többire nincs szükség, akkor elég a két fázis is, ami hatásfok és feszültség szempontjából kedvezőbb. A két "fázist" a ferde hornyolás biztosítaná, a mágneseim szögben vannak, ez a fázisok közötti egyenletesebb átmenetet biztosítja, és a generátorban sincs kisebb a mechanikai rezgés, lágyak az átmenetek. Az egyenletesebb átmenetet a mágnesek szélesebb fluxusa is segíti. A fázisok viszont több "ágon" jönnének az egyenirányítóig, igaz így több Gratez híd kell a rendszerbe, de ezekből mindig csak "egy és 1/3-ad" dolgozik egy kondira. (azaz nem 3 mint a háromfázisúnál, így a veszteség csak 2 helyen jelentkezik) Persze így mindig vannak pihenő tekercsek, de ezáltal a terhelés nem a szabványos 4-5 A/mm2 hanem akár 11 A/mm2 is lehetne. Azért a 5-öt céloztam meg. A tekercselést egyenlőre 0.67-es rézzel próbáltam, jobb lenne 1.2 vagy 1.6-os, de ez volt itthon. Esetleg 2-3 szálat viszek párhuzamosan, most egy excel táblában próbálkozom a méretezéssel, amibe a szél adatokat, fordulatot is be akarom vinni... A 191 Nm nem olyan vészes, 12db 1 méter magas szárnya van a szélkeréknek, ebből ha a terelő is fent lesz kb. a fele dolgozik. Azaz egy szárnyra jut 31 Nm. Az erő karja kisebb 1 méternél, mivel átm 167 cm a kerék, ennek a fele legyen durván 80 centi, így 38Nm jön ki szárnyanként. Egy szárnyhoz tartozik egy terelő, ami majd 1 m2.
Na már Erbe is kezdi érteni - vele is futottam egy kört
![]() Nálam mivel a mágnes két oldalán megy "hullámban" a tekercs, így nem minden negyedik "fázishoz" kell elvinni a "hullámot", hanem a másik oldalra is átmehet, a megfelelő helyre, ami megint rövidebb távolság, így a "felesleges" réz hossza csökken - ohmos ellenállás is csökken.. stb... Sajnos csak a külső átmérőn tudom a hullámot a másik oldalra átbujtatni. Belül mivel ott a tárcsa, hagyományosan keresztezik egymást. És nem 3 fázis, hanem 2, és nem "légmagos" és nem is "epoxy magos", hanem "rézmagos". ![]() A többi stimmel. Az átbujtatásokat még rajzolgatom, mert ez csak tegnap jutott eszembe, még át kell gondolom, működik-e. Még egy dologban eltérhetek az öreg hullámostól. Szegmenseket is lehet csinálni... de holnapra is maradjon valami....
és a generátorban sincs kisebb a mechanikai rezgés
*és a generátorban is kisebb a mechanikai rezgés
Ezen a helyen van egy autógenerátor átalakítás új rotorral, meg új tekercsekkel is.
Bővebben: Link
A generátor szemszögéből nézve a nyomatékot a 191 Nm nálam 60 mágnes tér és ugyanannyi tekercs között oszlik el. (az 1/3-od nem számolom).
Így egyre 3.1 N jut egy méteren, a generátor átmérő fél méter a sugár 25 centi, így ha jól számolom (a négyszeresét kell tudnia azaz 12,4 N az egy mágneses térre ható erő. A mágnesem, ha jól emlékszem 37 kilót vasat tud megtartani ami durván 370 N) Ha a légrést is figyelmbe veszem, akkor az 5 mm-nél is simán megtartja a 191 N-t ! Durván hússzor ennyit még tudna... Jól számoltam ? Ezekből a neókból van olyan ami 400 kiló vasat meg tud tartani egy db !!!
A rossz csatolástól és az aránytalanul sok mágnestől én változatlanul nem sok jót remélek. Ez a tekercselési rendszer viszont minél inkább átgondolom annál nehezebben kivitelezhető, de ha sikerül elkészíteni nagyon jó eredményekre számítok, DE csak két párhuzamos forgó vaslemezre egymással szemben elhelyezett mágnessor között. Ez a hagyományos légmagos két forgó,és egy állótárcsás generátor továbbfejlesztése lehet. A tekercselési tér jobb kihasználása (a légmagos, körtekercseshez képest) csökkenti a szükséges tekercsvastagságot, és így a légrést, javítja a csatolást, csökkenti a szinkronreaktanciát, kevesebb mágnest tesz szükségessé. Egy légrésben megvalósítható a tökéletes forgó mágneses tér, helyi lüktetések nélkül, vagyis nem lesznek forgórészveszteségek.
A terv a következő: A mágnesek közötti résben a vezetők pontosan sugárirányúak. A képeden látható módon futnak körbehajlított "négyszögjel" formában. A mágneseken kívül és belül kerül kialakításra a tekercsfej, ott már úgyis elférnek a keresztezések. Miután a vezető(köteg) egy kört megtett, kötegvastagságnyival odébb kerül a térben, és ez így megy körbe-körbe. Ha a folyamatosan halmozódó szöghiba a 60 villamos fokot eléri(+30°, -30°), a vezető kivezetésre kerül, a folyamat a második fázissal folytatódik tovább. összesen tehát szimmetrikus, 6 fázisú rendszert kapunk. Azonban az 1.-4. a 2.-5. és a 3.-6. fázis között az eltérés 180° vagyis ellentétesen sorba (vagy párhuzamosan) köthetők, mert feszültségvektoraik párhuzamosak, csak ellentétes irányúak. Az így készült 3 "tekercs"rendszer csillagba köthető. A zérussorrendű feszültségek nem biztos, hogy kiejtik egymást, ezért a delta nem feltétlen jó. A tekercs elkészítése talán sík falapra fektetett PET fólián, (formaleválasztó) kis, a lapba vert szögecskék, mint sablonok között kivitelezhető. A szögeket az impregnálógyanta teljes kötése előtt lehetne eltávolítani. A vastagság növelése nélkül a mechanikai szilárdság nehezen lesz biztosítható. Megoldandó feladat van bőven, de lesznek előnyei. Szerintem a vasmagosnál így is drágább lesz. Én változatlanul nem látnék neki generátort építeni, de ez jobb megoldás mint az eddigi légmagosak. Akár 0.7 T indukció is elképzelhető, ami nem lebecsülendő. Reluktancianyomaték egyáltalán nem lesz. Csak 0.2 mm alatti zománchuzal kötegei jöhetnek számításba. Legjobb lenne a tekercset sajtolva vagy vákuumfólia alatt impregnálni. Vékony üvegpaplan mindkét oldalán elférhet. Vaslemez koszorú nélkül nem lesz jó. Azzal viszont alaposan ki kéne számolni, próbálni.
Az állandómágnes jelentősen növeli a hatásfokot, mert elmarad a kefesurlódás és a gerjesztő-teljesítmény, ami (12V, 2-3A) 24-36W azért kb 5-10%. Részterhelésen több.
Két fázis esetében a tetszőleges vezető fesz. vektorának hibája legfeljebb 45° cos 45°= 0.707 ez már jelentősen csökkenti az eredő feszültséget. 0.707 a négyzeten=0.5 ez már komolyan növeli a rézveszteséget. 3~-nál cos 30°=0.866, ennek négyzete 0.75. Határozottan jobb a 3~.
Szerintem is még mindig sok a mágnes, pedig a felére vettem, mint az eddigi megoldások...
nagyobb fordulatnál (400-as) tovább csökkenthető a drága mágnes, és máris egy olcsó légmagos, otthon barkácsolható generátort kapunk... és durván 20 ezerből kijön. A két vastárcsát is ki lehet próbálni, eddig mindenki így épített, de szerintem sok esetben csak ront a helyzeten. Ne felejtsük el, hogy N48-as 1,42 Teslás mágnesnek az erőteréről van szó. Öntöttvas esetén a relatív permeabilitása ilyen értéknél 600 helyett csak 20. A nagy átmérő miatt a mágnesek nálam 5 centire vannak egymástól. Alig jut valami abból a mágneses térből a melette lévőnek... kvázi a mágnes egyik felének az erejét szinte teljesen elveszted... csak a szemben lévők hatnak egymásra, de azok már levegőben. Vas-nikkelnél az 1,42 Tesla fel sincs tüntetve, 1,37-ig van a táblázatban... Azaz nem mindegy, hogy az a vas milyen... Acélnál vígan 5000 ez az érték ennél a Tesla értéknél, kérdés szabad-e acélt használni itt ? Nem ártana egy protonprecessziós magnetométer a méricskéléshez... ![]() Más: Trafó-lemmeznél a relatív permeabilitás a 7600-ról 750-re esik le 1,42 Teslánál. A szögek azért nem jók, mert mentzárlatot okoztak, ezen már túl vagyok... de rájuk egy szigetelőt húzva működött a dolog. Az tuti hogy kivitelezni nem egyszerű, ezt sosem állítottam. "Szerintem a vasmagosnál így is drágább lesz." - ez is biztos, ezzel senki sem vitatkozik... De nem is találok boltban erre a fordulatra generátort, se vasmagosat se légmagosat, még ha 5-szörözöm is a fordulatot... Vasmagosat meg összebarkácsolni otthon nem egyszerű, pláne ekkora méretben. A kerékpár-agy motorok-generátorok jöhetnek esetleg szóba... a "csepel" gyárt is kb 20 ezerért... 500 W-osat. A mágnesem erjére rosszul emlékeztem, "csak" 16 kg-ot bír el egy db egy oldala, a 37 kiló a kétszer ilyen szélesre vonatkozik...
Egy a gond, a mágnes ereje megoszlik annyi felé ahány köröm van, azaz egy bika erős mágnes is a huszadára gyengül...
[OFF] Egy ideje nem jártam erre és gondoltam visszaolvasok.....hát pont úgy éreztem magam mint egy szántó-vető az atomfizikusok kongresszusán.....megyek megkeresem a büfét
![]()
Igazad van,ezek még addig sem jutottak el,hogy házilag legyártsanak egy szolárcella gyártó gépsort...
Ahhoz meg hogy kézimunkával gőzöljék fel a szilícium réteget az üveglapra,és ráépítsék az elektródokat,nincs meg a kézügyességük... ![]() ![]()
Nézd meg a 704162 hozzászólás linkjét, így is be lehet tenni mágneseket az autógenerátorba.
Ki akarok adni majd egy könyvet a legújabb találmányomról.
Lehet feliratkozni. A találmány lényege, hogy a bringával körözök az udvaron és a dinamó, meg bekapcsolva. De nem elvilágítom az áramot! Hanem, vagy egy dróttal elvezetem és akkut töltök vele (Ez az egyes verzió, de mindig elesek a drótban), vagy a csomagtartóra teszem az akkumulátor és úgy körözök vele, mint a postagalamb. Ezt akarom most kiadni.
Az mind semmi, de még egy méter drótot vagy egy darab mágnest sem gyártottak, csak egyszerűen megveszik.[OFF] Amennyiben a piszkálásom lett az életcélod, célszerű lenne privátban folytatni vagy ha van hozzá kedved akkor látogass meg!
....és te is elmondhatod hogy vadonatúj magyar találmány,mint ezek a birkák a napelemes tetőcseréppel. Egy pillanatra sem zavarja őket a szép új világszabadalmukkal kapcsolatban hogy máshol már 20 éve gyártják.....fentről lógasd le a kábelt és tegyél rá csúszógyűrűt szénkefével.
![]()
.”fentről lógasd le a kábelt és tegyél rá csúszógyűrűt szénkefével”
Gondoltam én, hogy hatalmas lehetőségek vannak ebben az ötletben. Az ugrott most be, hogy a dinamót a hátsókerékre teszem és felemelem a kereket. Ha nem éri a földet, hátha könnyebb hajtani. Látod, ehhez kell ám az ész! A következő fejlesztés pedig, ugyan ez, csak kiengedett fékkel. Hülyeségekkel nem nagy mutatvány előjönni. Még matekpéldákat is lehetne szerkeszteni hozzájuk.
Vas alatt kis széntartalmú ötvözetlen lemezt értek.
A mágnesed 1.4T körüli indukciója inkább telítési mint munkaponti érték, de egy adatlapot küldhetsz. Ahogy leírtam, a forgó vaslemeznek jó légmagos tekercselés (szimmetrikus 3~) mellett csak előnye van. (Itt a nagyobb tömeg és tehetetlenségi nyomaték nem hátrány) Gondolkodtam a tekercselésen, és alapvetően ez a bonyolult megoldás csak nagyon kis menetszámok esetén jobb. A szomszédos pólustekercsek igen rövid összekötése az előnye. Nagyobb menetszámok esetén már egyszerűbben meg lehet építeni Pl. egy autógenerátor tekercsrendszerének síkba képzésével. A tekercsek egyformák, sablonon készíthetők, majd átlapolva, ellapítva impregnálható a komplett állórész. A szimmetrikus 3~, a kis tekercsvastagság, a tekercsfejek mágnes-réseken kívüli elhelyezése, és a fázistekercsek átlapolása fontos. A vezetők itt is sugárirányúak, és a tekercselési tér nagyon kihasznált. A legjobb hatásfokot lapos négyzet-közeli alakú mágnessel lehet elérni. A négyzet A/k (Felület/ kerület) aránya a négyszögek közül a legjobb. Elgondolkodtál már azon, hogy egy generátorból csak az ohmos veszteségeket tekintve, adott hatásfok mellett a fordulatszám négyzetével (!!!) arányos teljesítményt lehet kivenni ? Egy 1:10 arányú, (még éppen) egyfokozatú áttétel az adott generátorod teljesítményét a tízszeresére növeli, változatlan értékű, de tizedakkora arányú(!) rézveszteség mellett. Ezért vagyok áttételpárti.
Igen, a nagy teljesítményeknél áttétel, meg vasmag a rézveszteség csökkentésére. Az indulási problémát meg meg kell oldani, amire biztos van lehetőség, de arról itt nincs szó egyszer sem.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |