Fórum témák
» Több friss téma |
Ahogy nézem, a feszültség-figyelésre használt osztó a kimeneten alapból fogyaszt 1/2 mA-t, ehhez képest az 1mA nem sok változás... Én csináltam hasonló áramkört, csak 60V-ra, bár annak nem volt folyamatos terhelése, hanem időnként a feszültséget rásütöttem egy kis ellenállásra. Ami nálam máshogyan nézett ki:
- A feszültség visszaszabályozására a T7 tranzisztor a C4 kondit zárta rövidre, és így ritkította / állította le az impulzusokat. - Az 555 és a MOS-FET között volt egy kis npn tranzisztor, aminek a kollektor ellenállása biztosan teljesen kinyitotta a FET-et. Nálam, amikor elérte a kívánt kimenőfeszültséget és leállt az oszcilláció, akkor az 555 kimenete (3 láb) magasba ment. Ezért kellett bele a tranzisztor, hogy ilyenkor a MOS-FET gate-je 0V-ot kapjon és le legyen zárva. (Tehát 555 3. láb -> 1k ellenállás -> BC 182 bázisa. BC182 emittere földön. BC182 kollektora -> T8 MOS-FET gate ÉS 1k ellenállás a tápfeszültségre.) - Én az L1 tekercset nem a stabilizált 12V-ra kötném, hanem a stabilizátor elé. Kisebb árammal terhelem a stabilizátort, a teljesítményrésznek kisebb feszültségkülönbséget kell leküzdenie. Nem lehetséges, hogy éppen ez a probléma? Ha nagyobb áramot akarsz kivenni belőle, az megrántja a stabilizátor kimenetét, az visszaszabályoz és összegerjed a te szabályozóddal. (120V 1mA, az a 12V-nál 10mA, ami nem sok, de impulzusban lehet, hogy nagyobb áramot próbál felvenni...) Tudom, ez nem megoldás, de talán mégis segít...
Én megpróbálnám még azt, hogy a 12V-ot egy ellenálláson keresztül kapcsolnám ( kb- 5-10 Ohm ) és még megmérném a bemeneten az áramot is.
Erre eszembe jutott a régi jól bevált módszer: egy izzón keresztül adni a tápot. Pl. egy 12V-os autófényszóró, ami 50W körüli. A fényerőből lehet sejteni az áramot. Ha nagyon fényes, akkor szinte biztos, hogy rövidzár van.
Sziasztok.
Tud valaki tippet adni, hogy hol tudnék (lehetőleg bp-en) DC-DC in: 36-42V out: 12V konvertert beszerezni? Kb. max 70W-os terhelése lenne. (elektromos bicikli 3x12V-os telepére 12V-os szivargyújtó aljzat kialakításához)
Sziasztok
Korábban találtam itt egy kapcsolást (már nem találom a topikot), amivel 12v egyenből 24v egyent lehet csinálni. Megépítettem a kapcsolást, de nem működik. Ha ráadom a 12v-ot, a kimeneten 18v jelenik meg. Légyszi valaki magyarázza el a működést, mert pontosan nem értem. Az IC1 kapcsolgat a IC2 és IC3 között? Egyszer az IC1, egyszer az IC2 adja a 12V-ot és ezért lesz a kimeneten 24V? A helyzet a következő: - Ha bent van az IC1, akkor az IC-k tápfesze leesik 6V-ra. A bemenetek megvannak (3V?) de a kimeneteken nincs semmi. Gondolom az alacsony tápfesz miatt. - IC2-nél a 14 és a 7-es lábon is 18V van a testhez képest. Így ugye a IC2-nek nincs tápja - A D2 és D3 helyett egy sima nagy teljesítményű diódát raktam be, a Q1 helyett pedig BC547-et Valószínűleg ha megértem a működést, továb tudok lépni. A kapcsolást csatolom. Köszönöm Tamás
A működés dióhéjban:
IC1a adja az ütemet. IC1 b,c,d és Q1 az a részből érkező négyszögjel időben eltolt impulzusokat csinál. IC2 és IC3 meghajtó fokozat a MOS-FET-hez. A diódákat érdemes a megadott típusra visszacserélni, vagy más, megfelelő áramú, feszültségű és sebességű diódával helyettesíteni. A lényeg, hogy szerintem a szokásos 50Hz-en használatos diódák itt nem lesznek jók. Eredetileg ugye IC2-nek nincs tápfeszültsége. Amikor az alsó FET bekapcsol, a C9 a D2-n keresztül feltöltődik tápfeszre (12V). Ekkor már lesz az IC2-nek is tápfeszültsége, így az a rész is működik. A következő félperiódusban a felső FET kapcsol be, C10 a D3-on keresztül feltöltődik tápfeszre (12V). A kimenet, a C9 és C10 soros kapcsolása miatt 12+12=24V. A kimenetre érdemes lehet még egy hasonlóan nagy, de 25-40V-os kondit tenni (C9-C10 elég lehet a 16V-os is). A bemenet és a kimenet nem földelhető össze! A bemenet földje egyik félperiódusban közel a 24V negatívjához (D3), a másik félperiódusban pedig a 24V "közepéhez" (C9-C10 közös pontja) van kapcsolva. Idézet: „Ha bent van az IC1, akkor az IC-k tápfesze leesik 6V-ra. A bemenetek megvannak (3V?) de a kimeneteken nincs semmi. Gondolom az alacsony tápfesz miatt.” Elvileg 6V-os tápfesszel is menniük kellene az IC-knek... A 18V pl. úgy jöhet ki, ha a felső FET sosincs kinyitva. Az alsó feltölti a C9-et, majd a következő félperiódusban a két kondi feszültsége kiegyenlítődik a soros kapcsolás miatt, vagyis 6-6V lesz mindkettőn. Ezután megint feltöltődik a C9... Így 6+12=18V lesz a kimeneten. Ha a soros 1k (R8) ellenálláson nem esik feszültség, akkor az IC2 nem azért nem kap feszültséget, mert zárlat van, hanem mert a 7 lába nincs összekötve a C9-C10 közös pontjával. Szerintem ezt nézd meg először.
Helló!
Olyan dc-dc konverter kellene, ami 12V-ból csinál nekem kb 40V-ot és 6V-ot középmegcsapolással(a 6V váltóban kell). 555-ös ic-vel meg lehetne oldani? Egy VFD kijelző táplálásához kellene. Valami egyszerű megoldás kellene, ezért is gondoltam az 555-ösre.
Heló
Egyik ismerősöm hozott egy szivargyújtóba épített 5V-os "tápegységet" hogy csináljak belőle 9V 1A-est. A bemenő feszültség kb 14V. Szétszedtem, és egy DC-DC konverter van benne, MC34063-as IC-vel. Van benne egy 5,1V-os zener, az lenne a kérdésem, hogy ha ezt kicserélem 9,1V-osra, akkor ennyi változtatás elég lesz? Az IC adatlapjában az van, hogy Output Switch Current to 1,5A. Az ajánlott kapcsolásoknál viszont mindenütt ott van, hogy 500mA. Bírja ez az IC az 1A-es terhelést?
Van néhány diagram, ahol 1,5A-ig terhelték. Én ezen nem gondolkodnék, egy tranyós verziót használnék inkább. Szerintem az IC csak rövid ideig húzná.
Méregettem, jelenleg az van, hogy a Q2 folyamatosan nyitva van. Bár volt egy érdekes jelenség, párszor előfordult, hogy ha rámértem a IC1 tápjára, és ott csak 3 voltot mértem, akkor a kimeneten megvolt a 24V, ami szépen lassan visszacsökkent 18V-ra. Közben pedig a Q3 erősen melegedett. Viszont találtam a panel alatt a Q3-nál egy fémdarabot, ami bekavarhatott.
Úgy érzem az IC1-nél van gond, mintha nem működne. Az normális, hogy leesik a tápfesze 6V-ra és a bemeneteken pedig 3V van? Ha a diódák lssúak, okozhatnak ilyet? Az IC2 7-es lába össze van kötve a közös ponttal, megnéztem, sőt átnéztem az egész kapcsolást, nem rontottam el semmit. köszönöm
Az adatlapja szerint van saját referencia feszültsége, vagyis az 5.1V-os zener nem a kimenőfeszültség beállítására van benne. Arra két ellenállás van, azokat is meg kell változtatni.
Igen, már rájöttem, mikor visszarajzoltam a kapcsolást. Beforrasztva néztem a zenert, kiforrasztottam, és egy 7,1V-os biztonsági zener. Már felhúztam a feszt 9V-ra, de nagyon melegszik az IC 1A-nél, és 2V-ot esik a feszültség. Az induktivitáson mit kellene módosítanom?
2V * 1A = 2W
Elvileg az több, mint amit elvisel. 1.25W Szerintem is a külső tranzisztoros megoldás lenne a jó, ahogy bbatka írta. A .pdf-ben látszik, hogy csak minimális változtatást kell végrehajtani hozzá.
Megtervezhetem, megépíthetem. A részleteket privátban beszélhetjük meg.
Igazatok lehet, az is lesz. A gyári panelon is rajta van a tranzisztor helye, meg ellenállásoké, holnap beforrasztgatom. Annyi kérdésem lenne még, hogy ha tranzisztorral kapcsolgatom a tekercsre a feszt, akkor a tranzisztor nem fog ugyanannyira melegedni mint az IC? Sajnos elég kicsi helyen van az egész, és nem is szellőzik.
A tranzisztoron valószínűleg kisebb feszültség esik. Nagyobb a tok mérete, nagyobb a felülete. Lehet rá kis fémlapot szerelni, ami javítja a hőleadást.
De ha az egész be van dobozolva, és nem lehet hűteni, akkor mindenképpen túl fog melegedni a belseje. Esetleg, ha a tranzisztor hűtését ki lehet vezetni a doboz külsejére. Szivargyújtót említettél, arra egy fém gyűrűt lehetne tenni és ahhoz csavarozni a tranzisztort, persze elektromosan elszigetelve attól.
Heló
Nézegettem az adatlapot, és a csatolt képen lévő rajz hasonlít legjobban a panelon üresen hagyott alkatrészek beforrasztásához. A kérdésem az lenne, hogy az induktivitást nem kellene megváltoztatni? Eddig 5V-os volt, most meg 9 kellene. Gondolom ami a tranzisztor bázisát lehúzza földre ellenállás, oda jó lesz 1k. Bocs, hogy ennyit kérdezek, de eddig még nem volt dolgom DC-DC konverterekkel. (a működését nagyjából értem)
Rossz a rajz, amit feltettem, ezzel negatív feszültséget lehet előállítani. Megcsináltam a helyes rajzzal, meg is van a feszültség, de nagyon melegszik a tranzisztor. Az induktivitáson mit kellene módosítani, hogy ne melegedjen annyira?
ÜDv!
Van egy MC34063 típusú DC-DC konverterem, viszont nem találok hozzá pontos kapcsolási rajzot. 3V-ot szeretnék 16V-ra növelni, a kimenet 150mA. A problémám, hogy találtam hozzá egy excel táblázatot ahol ki lehet számítani a tekercs méretét stb. de az ellenállások értéke és a kondenzátorok sincsenek feltüntetve. Ha esetleg tudtok egy működő kapcsolást azt megköszönném.
Ez már régen volt pontos címet nem tudok, de feltöltöttem ide.
A kimenő feszültséget nem a tekerccsel állítod be, hanem az R1-R2 arányának változtatásával. Az adatlapon a Figure 13-at nézd meg.
Akkor hagyhatom a 180, 0.22 ohmos ellenállásokat én is? És 0.22ohmot hol lehet kapni? A képlet akkor ugye |Vout|= 1.25*(1+R2/R1).
Az adatlapon minden szükséges infó megvan. A 0,22 ohm-os ellenállással állítod be a max. kimenő áramot (itt 175mA). Ilyen ellenállást minden alkatrész-kereskedésben kapsz.
Bocs, hogy csak most válaszolok...
A katalógus alapján 0.5V a maradékfeszültsége, ami 1A mellett már 0.5W. Érdemes lenne hűtést alkalmazni. Egyéb ötletem jelenleg nincs...
Üdv
És az induktivitással nem lehetne játszani, hogy kevésbé melegedjen? Szerintem az nem fél watt disszipáció, mert kb 2 mp alatt majdnem szaga van a tranzisztornak. De ma este megnézem szkóppal a jelalakot, hátha okosabb leszek tőle.
Végre sikerült összeraknom az áramkört, az adatlap alapján de nem működik most se. Íme a kapcsolás.
2,6V-ra 0,57V jelenik meg a kimeneten. Ha tudjátok mi lehet a baj ne kíméljetek.
2,6V van a bemeneten? Legalább 3V kellene.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |