Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikában kezdők kérdései
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal!
- Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni!
- És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Lapozás: OK   1055 / 4003
(#) Patesz24 válasza yohnsee hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Igy gondoltad?
(#) kiborg válasza smiler79 hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Szia!
Azóta már van felhúzó ellenállat a reset-en(vezérlő panelen), de nem hozott megoldást. De elméletileg ha én egy AVR kimenetre kötöm, akkor az miért nem jó ? Hiszen egy kimenet többet tud, mint egy felhúzóellenállás, nem ?
Rájöttem, nem jelöltem, hogy a C port 7es bitje a resetem a bővítőicknek, az AVR vezérli a resetjüket!
(#) yohnsee válasza Patesz24 hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Szia! Berajzoltam. Igazából mindegy, hogy melyik szélsőt, az a lényeg, hogy egyik szélső lábat összekötöd a középsővel, ez megy az IC 2-es vagy 7-es lábára, a másik a másikra. Kösd úgy, ahogy neked kényelmesebb, mert itt a potméter "csak" egy mezei változtatható ellenállás szerepét tölti be.
Üdv
(#) Patesz24 hozzászólása Nov 17, 2010 /
 
Ha valakit szépen megkérek tudna csinálni nekem egy beültetési rajzot erről mert nem akar sikerülni.Köszönöm előre is

duplavill.gif
    
(#) proli007 válasza raycoon hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Hello!
Ez pontosan így van, mert nem a vezetékben folyó áram, hanem a vezetéket körülvevő villamos tér a lényeg. És egy kis olvasnivaló, ha már így bele lendültél..
üdv! proli007
(#) smiler79 válasza kiborg hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
"Hiszen egy kimenet többet tud, mint egy felhúzóellenállás, nem ?" Ez nem igaz, mert az egy 47k-s ellenállás, ami sok esetben nem elég! A C port 7-es bitje egyértelműen látszik a kapcsolásból! A Reset hogyan van megoldva a programban, ha x ideig nem jön válasz a slave-től, akkor reseteled az összes eszközt a buszon? De ezzel már szerintem áttérünk egy másik topictémába!
(#) Patesz24 hozzászólása Nov 17, 2010 /
 
Miért van az,hogy ennél a kapcsolásnál a két led csak akkor hajlandó villogni ha a 9v os elemet a kezemben(fém házas az elem) tartom???

duplavill.gif
    
(#) kiborg válasza smiler79 hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Hol folytathatjuk ?
A reset még csak úgy van megoldva, hogy bekapcsoláskor alapállapotba hozza biztos ami biztos alapon az ICket. Nincs más funkciója jelenleg.
Kiborg
(#) Gafly válasza Patesz24 hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Arra tippelnék hogy egy lábat nem kötöttél be és "lebeg".
(#) Patesz24 hozzászólása Nov 17, 2010 /
 
Hello hát,hogy lebeg azt nemtudom de egyszerüen nem müködik szánjon már meg valaki egy bekötési rajzal pls.
(#) yohnsee válasza Patesz24 hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Lehet, hogy én vagyok túl kezdő a dologhoz, de amit említettél bekötési rajz néven, nos az IC lábkiosztására gondoltál? Mert a bekötési rajzot Te mellékelted (Vagyis a kapcsolási rajzot). Előző hozzászólásodban pedig beültetési rajzot írtál. Valójában neked nem nyák-rajz kell?
Üdv
(#) proli007 válasza Patesz24 hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Hello!
Tényleg mit is szeretnél? Lehet ezt? (De csak hogy jó napod legyen..)
üdv! proli007
(#) raycoon válasza proli007 hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Szia!

Köszi az olvasnivalót, nekem ez egyelőre kicsit magas, de a lényegét értem, legalábbis, ami az én problémát okozza. Jó lett volna kiszámolni bizonyításképpen, de az már tényleg sok nekem.

A lényeg, hogy ma szétbontottuk az egészet és az derült ki, hogy kettős probléma van, bár mindkettő ugyanerre vezethető vissza. Egyrészről a két váltókapcsoló közötti vezetéken alakult ki a kapacitív csatolás, ami elég sok volt (erősen égtek a lámpák). A másik meg a lámpaszár és a nullák által összeszedett vélhetőleg ugyancsak kapacitív csatolás. Az elsőnél azt vettük észre, hogy a spec vezeték árnyékoló hálóját, ha leföldeljük, akkor gyakorlatilag meg is szűnik az első probléma. A másikkal viszont sok mindent nem tudunk kezdeni. (A villanyszerelő topikban leírtaktól eltekintve.)

Nem hozzáértőként furcsa, hogy a második esetben a vezetékek korántsem mennek olyan párhuzamosan és olyan közel, mint az első esetben, és mégis létrejön ez a csatolás. Bár nagyon minimális az elsőhöz képest.

Mindenesetre nagyon szépen köszönöm mindenkinek a válaszokat. Tanultam valami érdekeset.

üdv, rc
(#) kiborg válasza smiler79 hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Hali!
Nézegettem a Mega16 Adatlapját, 40mA tud pin-enként. Mind a földhöz, mind a táphoz képest. A 47k-s ellánállás értéket honnan vetted ?
Kiborg
(#) Patesz24 válasza proli007 hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Nagyon,nagyon szépen köszönöm
(#) Tom1000 hozzászólása Nov 17, 2010 /
 
Sziasztok!
Segítségeteket szeretném kérni. Mivel nagyon alap szinten vagyok a elektronikában.Én amatőr csillagászattal foglalkozom. A csillagászati távcsővemet egy állvány tartja. Ezt az állványt két darab 6V-os léptetőmotor mozgatja. Ehhez a motorokhoz tartozik egy kézi vezérlő. Ez a távcső.
Bővebben: Link
Ez a kézi vezérlő.

Bővebben: Link

A probléma a következő. Ehhez gyárilag egy 6db-os góliát elem tartót adnak ami ugye 9v. De ez sajnos nincs meg. Meg elvileg nagyon keveset bír. Ezért én egy 12V 15Ahó motor akksiról hajtom meg. A bemeneti tápnál van egy L7806C-V IC amire közvetlenül csatlakozik a 12v-os táp és onnan megy tovább a panelre.
Bővebben: Link
Na ez a IC Nagyon melegszik ha működnek a motorok.
Egy perc alatt tűz forró lesz, pedig rá van csavarozva egy 2X6 cm-es aluminium lapra ami a panell alján végig fut. Egy olyan tanácsot kaptam , hogy forraszak be az IC lábaira egy 300nf és egy 100nf porcelán kondit hátha az segít a gerjedés ellen. Ezt meg is tettem , valamit javult a helyzett de még igy is elégé meleg az IC.
Bővebben: Link
Az lenne a kérdésem hogy ez igy jó vagy van e valami más módja annak, hogy ne melegedjen a kézi vezérlő.

u.i. Azért használom akkuról mert a régi gazdája is arról használta, (sőt autó akkuról). Nála is melegedett
de őt nem zavarta.
Előre is köszönettel: Tom1000
(#) qvasz2 válasza Tom1000 hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Idézet:
„ez igy jó vagy van e valami más módja annak, hogy ne melegedjen a kézi vezérlő”

Kevés neki az a hűtés, azért melegszik.
Idézet:
L7806C-V”

Ez ugye csak elírás? vagy tényleg 6V-os stabIC-vel akarsz 9V-ot csinálni?
(#) nagy_david1 válasza Tom1000 hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Szia!
Először is miért nem 7809 IC-t használsz? Egy az, hogy eredetileg is az elemek ekkora feszültséget állítottak elő, másodszor pedig így nem kell további 3V feszültségeséshez járuló teljesítményt elfűtened. Ha a góliát elemek is keveset bírták akkor ott van áramfelvétele is a gépezetnek. Mérj áramot. Ha 1.5A közelében jársz nem árt az IC-t egy nagyobb áramot is elviselő társára cserélni. Hanem ott vannak az LM25xx kapcsolóüzemű DC-DC konverterek is. Így az akkumlátor is tovább bírná. De nem ártana a borda méretét is növelni mivel szerintem ez nagyon kicsi.
(#) yohnsee válasza qvasz2 hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Szerintem nem. A stab ic-nek kb 2-3V-al magasabb feszültség kell a bemeneten, hogy működjenek. Viszont az számomra is homályos, hogy miért kell egy telepes cuccba stab IC? Nem elég sima a DC?
Vagy a készítő azt akarta kiküszöbölni, hogy az elemek merülése ne legyen hatással a motorok feszültségére?
Érdekes mindenesetre.
A kérdező melegedési problémájára pedig azt mondanám, hogy fejelje meg a stab ic-t egy PNP tranzisztorral. Ha rákeres az L78xx széria adatlapjára, abban benne kell lennie, hogy hogy építse meg. 3 alkatrész pluszban, melegedés kilőve. Persze csak ha van elég hely ebben a csoda szerkezetben.
Remélem tudtam segíteni.
Üdv
(#) yohnsee válasza nagy_david1 hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Megelőztél
Viszont megtaláltam a 78xx doksiját, megpróbálom ide feltölteni, ebben a 34. oldalon van az, ami a kérdezőnknek kell. (High current voltage regulator néven)
Üdv
(#) Tom1000 hozzászólása Nov 17, 2010 /
 
Sziasztok!
Nem én raktam bele a L7806c-v-ét ez így volt gyárilag benne. Én csak ráforrasztottam a két kondit. Gondolom azért tervezték igy mert eredetileg 6db góliát elemről kapta a betápot. És 9v-ból kellet neki 6v-ot csinálni. Lehet , hogy azért melegszik mert most 12-13V-ból kell 6V-ot csinálni? Én úgy tudom, hogy ez az IC 2-35V között terhelhető. A 7809-es jobban bírná a terhelést?
Azért maradnék az akksis betápnál ( a régi gazdája is azért cserélte le) mert az elemek 3-4 óra alatt kimerülnek.
(#) smiler79 válasza kiborg hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Amikor elkezdtem foglalkozni az ATMEL-el, akkor olvasgattam, az adatlapokat, onnan rémlett, de az még ATMEGA163 volt!
(#) toroB hozzászólása Nov 17, 2010 /
 
Üdv mindenkinek!

A RIAA topikból irányítottak ide, az volt a kérdésem, érdemes-e átalakítanom a korrektoromat elemes üzeműre. Eddig egy 9V-s régi discman adapterét használtam, de sajna abban sem vagyok biztos, mennyi kell a RIAA-nak. Talán rugalmasan etethető 6-12 V közt. Amúgy Lobosound a cucc. A RIAA topikban javasolták a stabilizált táp használatát. Egy 9 V elemhez képest milyen előnyei lennének ennek?

Köszi!
(#) nagy_david1 válasza Tom1000 hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Szia!
Most fogtam fel mit írtál. Persze, hogy az a baj, hogy 12-13V-ról működteted. Szinte kétszer akkora teljesítményt kell eldisszipálnia így az IC-nek. Hűtőborda sem erre a teljesítményre volt méretezve. Szerintem növeld a bordát vagy a fent említett megoldásokból válogass. Ezek szerint 6V-al működik a kapcsolás mint ahogy yohnsee sejtette. Szerintem maradj meg az LM25xx DC-DC konverternél. Az akku is jóval tovább bírná mivel nem fűtenéd potyára a "galaxist" és kisebb hűtöbordával is megelégedne. Ezzel a kapcsolással helyetesítenéd a mostani 7806 stabilizátor részét.
Öszzefoglalva vagy növeled a bordát esetleg az alaktrészeket is jobb paraméterüre cseréled vagy kapcsolóüzemet használsz.
Mindkettőnek leírtam a tulajdonságait, rajtad áll a döntés, hogy melyik módszert választod.
(#) Tom1000 hozzászólása Nov 17, 2010 /
 
Sziasztok!
Ok ! Azt hiszem veszek egy dc-dc konvertert és kiszedem
a L7806cv-ét és közvetlenül a konvertelből bekötök a kézi vezérlő áramkörébe.
erre gondoltam
Bővebben: Link
(#) mineral hozzászólása Nov 18, 2010 /
 
Sziasztok!

Egy olyan áramkörre van szükségem ami a bemenő TTL jel felfutó élére "A" kimenete aktív 100 ms-ig. Valamint a lefutó élére "B" kimenet aktív 100 ms-ig.

Én arra gondoltam, hogy két differenciáló tagot alkalmazok és azok tüskéivel indítok két 555-t monostabil módban.

De én hajlandó vagyok mindent túlbonyolítani. Van valami más ötletetek, megoldásotok erre?
(#) proli007 válasza mineral hozzászólására (») Nov 18, 2010 /
 
Hello! CD4538 adatlap 4. ábra üdv! proli007
(#) Patesz24 hozzászólása Nov 18, 2010 /
 
Hello ezt a rajzot át tudná nekem valaki tükrözni,hogy ki tudjam maratni a panelt.Köszi
(#) Patesz24 hozzászólása Nov 18, 2010 /
 
Köszi,Hát a mérete mindeggy szabadkézzel próbálom majd a nyákra rárajzolni
(#) smiler79 válasza kiborg hozzászólására (») Nov 18, 2010 /
 
A következőket vizsgáld meg a programban:
-ha csak az elején reseteled, akkor rakj egy oszcilloszkópot a reset lábra, és nézd meg, hogy ha hiba van, akkor történik-e reset!
-watchdog reset megy-e, ha megy akkor resetelve van-e bizonyos programrészek lefutása után?
-Próbáld úgy megcsinálni a programot, hogy 10ms-onként fusson le a program timer 0 owerflow hatására. A programod egyből watchdog resetel induljon! A watchdog resetet persze ennek megfelelően konfiguráld! A programot át tudod küldeni privátba? smiler79@freemail.hu (csak este) vagy itt linkeld be, hátha nálam hozzáértőbb ember is van aki olvas!
Következő: »»   1055 / 4003
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem