Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Hőkapcsoló áramkör 12V-os
Lapozás: OK   3 / 7
(#) vision61 válasza cedasy hozzászólására (») Okt 15, 2009 / 1
 
Közben rajzoltam egy skiccet hogy érthetőbb legyen, amit írtam.
A rajz azt az állapotot szemlélteti, amikor a kapcsoló óra kikapcsolt állapotban van.
Relé bőven elég pl. egy ilyen: Bővebben: Link
Adatlapja: Bővebben: Link

skicc_1.jpg
    
(#) cedasy válasza vision61 hozzászólására (») Okt 15, 2009 /
 
Köszönöm, sokat segítettél.
Most megyek aztán keresek ilyen relét.
A hobby elektronikában van ilyen ?
(#) cedasy válasza vision61 hozzászólására (») Okt 15, 2009 /
 
ja és akadna esetleg egy egyszerű kapcsolásod 12v ventillátor ki-be kapcsolására hő föggvényében ?
Nem akarom, hogy állandóan pörögjön a venti , csak akkor amikor meleg a fűtőtest.
(#) proli007 válasza cedasy hozzászólására (») Okt 15, 2009 /
 
Hello!
Ez esetleg elég egyszerű lesz?
üdv! proli007
(#) cedasy válasza proli007 hozzászólására (») Okt 15, 2009 /
 
Szia,
Ez tényleg nagyon egyszerűnek tűnik.
Ügyes ...
Hova érdemes menni alkatrészeket vásárolni ? (Budapesten)
(#) marcall hozzászólása Dec 1, 2009 /
 
üdv!

Erről a kapcsolásról tud valaki valami tapasztalatot mondani!?
Hűtő ventilátor szabályzó
(#) kaqkk válasza marcall hozzászólására (») Dec 1, 2009 /
 
Nekem ez a kapcsolás megvan (gyári dobozolt 230v os )
és vagy 30 DB ! Ha érdekel keress meg priv
(#) m.joco hozzászólása Dec 12, 2009 /
 
Hello
Megépítettem ezt a termosztátot egy erősítőhöz, ezzel a módosítással, mivel két ventilátort kapcsolna.
Furcsa hibát produkál: Amikor melegítem a schottky-t, a komparátor nem kapcsolja "normálisan" a kimenetét magasra (és a ventilátort be), hanem bekapcsolja, majd kb. 1 másodperc múlva ki, és így kapcsolgatja. Majd ha jobban melegítem, akkor nagyobb frekvenciával, majd egyszer csak bekapcsolva marad a venti. Mind a két komparátorral ez a helyzet. Aztán amikor hűl ki a dióda, akkor megint kapcsolatni kezdi a kimenetét, majd lassabb frekivel, majd teljesen kikapcsolja a ventit.
Ezt az okozhatja, hogy maga a komparátoros rész kétszer van megépítve, és közös a referencia feszültségük és közös a schottky is? Esetleg gond lehet, hogy nem árnyékolt kábellel van bekötve a schottky?
Kipróbáltam azt is, hogy rövidre zártam a műv. erősítő kimenetének a visszacsatolásában lévő 470n-os kondit. Ekkor már nem kapcsolgatott, viszont olyan lett, mint ha túl nagy lenne a komparátor hiszterézise: szóval beállítottam az egyik műv. erősítő nem invertáló bemenetén lévő potival, hogy kb akkor kapcsoljon a műv. erősítő, ha langyos a schottky, viszont ezután amikor lehűlt, nem kapcsolta ki a venti. És ez fordítva is igaz lett: ha potit lejjebb tekertem, hogy kapcsoljon ki szobahőmérsékletnél, akkor meg amikor felmelegítettem, akkor meg nem kapcsolta be a ventit.
Mi lehet a probléma?
Üdv.
(#) proli007 válasza m.joco hozzászólására (») Dec 13, 2009 /
 
Hello!
Attila és Alkotó, már nyálazott a problémán.
- Ha nem helyesen tervezed a nyákot, akkor egy kis földhurok is pozitív visszacsatolást okoz, így a kapcsolás a visszacsatoló kondi segítségével, relaxációs oszcillátort képez. A bemeneti jel, mint egy "modulálja" ezt a "PWM" generátort. Ezért az említett viselkedés.
- Ha a kondit rövidre zárod - akkor ahogy láttad is - a kondival soros ellenállással (pozitív visszacsatolás) komparátorrá válik a kapcsolás. Ha a hiszterézis nagyobb, mint a földhurok hatása, nem fog "kattogni", viszont jelen alkatrészekkel a hiszterézis nagy. A hiszterézis mértéke, a visszacsatoló ellenállás jelentős növelésével csökkenthető.
üdv! proli007
(#) m.joco válasza proli007 hozzászólására (») Dec 13, 2009 /
 
Hello
Már működik, azt kondenzátort rövidre zártam, és a visszacsatolásban lévő ellenállást kb 4-5 MOhmosra cseréltem, így már jól működik (pár fokos hiszterézise így is maradt, de ez megfelel a célra).
Köszi segítséget.
Üdv.
(#) alioka válasza szabi83 hozzászólására (») Dec 31, 2009 /
 
Helloka feltudnád tenni ezt a rajzot ugy kiegészítve hogy 40 fokon bekapcsol megy megy aztán ha ismét 40 fok alá esik a hőmérséklet akkor kikapcsol,220voltra kéne és am keringető szivattyut müködtet,a gyári érzékelö cirka 2 nap müködés után 80 fok felett kiakad és szeretnék végre müködöképes cuccot szoval terv az érzékelő 40fokon bekapcsol és mikor 40re vissza esik kikapcsol
előre is köszi és ha van mód rá privátba irj ha van megoldás

Üdv alika!
(#) dörmi hozzászólása Máj 15, 2010 /
 
Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni.
Meg építettem EZT a kapcsolást ebben a formában és egy pici módosítással is. A módosítás abból áll, hogy az R1 és a P1 helyet cserélt a termisztorral, az R3 pedig 1M. A módosított a fűtésért felelős (amit nagyon precízen is tart, 0,1°C hiszterézissel) Az eredeti pedig fölé van állítva 0,2°C, ha netalán valami gond lenne a fűtéssel megszakítja a fűtést, így nem szalad fel a hőfok.
Nos, ami a problémám, nehéz beállítani a tized fokokat, mert túl nagy a potméteren a szabályzási tartomány. Számomra elegendő lenne a 35°C-40°C közti szabályzás. Ellenállások módosításával el tudom-e érni a nekem megfelelő tartományt?
Elnézést ha butaságot kérdezek, de elég kezdő vagyok még.
(#) kadarist válasza dörmi hozzászólására (») Máj 15, 2010 /
 
Köss a potival párhuzamosan egy 100 kohm-os ellenállást. Így szűkíted a szabályozást. Az érték nem biztos, hogy jó lesz, ezért érdemes a beállítás erejéig egy trimmerpotit használni.
(#) dörmi válasza kadarist hozzászólására (») Máj 15, 2010 /
 
Sajnos ez nem jó megoldás. Megmértem a nekem megfelelő beállításnál a poti értékét ez 8,15K. Kicseréltem a 100K potit egy 10K potira és a helyzet változatlan. Ugyan olyan nehezen lehet megtalálnia tized fokokat. A termisztor ellenállása 17,27K bekapcsoláskor, kikapcsoláskor pedig 17,18K.
(#) proli007 válasza dörmi hozzászólására (») Máj 16, 2010 /
 
Hello!
- Az NTC hőfokváltozási tényezője, kb. -3,6%/°C Tehát, ha a potin 1°C tartományt szeretnél állítani, akkor a oti középállása mellett, az R1+(P1/2) értékének 17,2kohm-ot kell kiadni, ahol a poti értéke a 17,2kohm 3,6%-a. kb. 500ohm. Így R1-re kb.17kohm adódik, amit csak ellenállás összegzéssel lehet megvalósítani. (15kohm+2kohm)
- A tizedfok pontossággal azért óvatosan kell bánni. A NTC feszültség osztójánál, 0,1°C változás, kb. 21mV-os feszültség változást jelent. Miközben az IC offset feszültség hibája, elérheti a 15mV-ot. (és az offset drift értékét, akkor még nem vettük figyelembe.)
Az R3 által megvalósított hiszterézis, kb. 160mV-ra tehető, ami kb. 8°C- hiszterézisnek fele meg. Ez mellett a 0,1°C kapcsolási érték szinte elenyésző...
(Bocs figyelmetlenségből, az ellenállás értékét nem az R1-re, hanem az NTC értékére számoltam, de az útmutatás alapján újra számolhatod..)
üdv! proli007
(#) dörmi válasza proli007 hozzászólására (») Máj 17, 2010 /
 
Szia!
Köszönöm a válaszod. Sikerült részben elérnem valamit, igaz hogy még nem teljesen a várt eredmény. Most ott tartok, hogy sikerült egy kicsit közelebb kerülnöm a nekem megfelelő értékekhez. Ezt Úgy értem el, hogy az eredeti 100K poti helyére betettem egy 5K potit középállásba. A termisztort betettem a keltetőgépbe ahol 37,8°C van 0,1°C hiszterézissel.
A 15K (R1) helyére betettem egy 100K helipotit. Ezt addig tekergettem, míg a led nem világított. Ekkor kiforrasztottam a helipotit és meg mértem az ellenállását ezután helyettesítettem egy 22K+2K ellenállással. Itt már viszonylag kőnnyeben tudok állítani a hőfokon, mint eredetileg. De még nem az, amit szeretnék. Kezdőként nekem így egyszerűbb volt, mint számolgatni. Sajnos azt se tudom, hogy kezdjek hozzá kiszámolni az értékeket. Bevallom kicsit kínai, amit írtál, de ez az én tudatlanságom.
(#710289) Hozzászólásomban lévő adatok igen csak hamisak mivel el követtem két hibát is.
- áram alatt volt a termosztát mikor mértem a termisztor ellenállását.
- a potit nem forrasztottam ki a helyéről mikor mértem az 8,15K ellenállást rajta.
Üdv! Dörmi
(#) proli007 válasza dörmi hozzászólására (») Máj 18, 2010 / 1
 
Hello!
Nem lesz kínai, ha megérted, ennek az egyszerű komparátornak a működését. A négy ellenállás (amiben az NTC-is van) egy hidat alkot. A híd átlójában akkor van zéró feszültség, amikor a híd ki van egyenlítve. (A keresztágak szorzata egyenlő.) De mivel itt az egyik oldalon 2db. 10kohm van, ami a tápfeszültséget felére osztja, az NTC oldalnak is pont felére kell osztani a feszültséget a híd kiegyenlítéséhez. Ez akkor jön létre, amikor az NTC azonos értéken van éppen az alatta lévő ellenállással.
A híd kiegyenlítése azért fontos, mert ezt érzékeli a differenciál erősítő fokozat. Ha a híd nincs kiegyenlítve, akkor erre, vagy arra billen az IC kimenete, függően attól, hogy a műveleti erősítő bemenetén milyen polaritású feszültség van. (a 10kohm-os ág feszültsége a magasabb, vagy az NTC ág feszültsége magasabb)
Tehát ez eddig egy nullpont komparátor. Ennek billenési értékét módosítja a 100kohm-os visszacsatolás. Mely ha a kimenet fel vagy le billen, növeli, vagy csökkenti a 10kohm-okon a "fétáp" feszültséget. A 100kohm által létrejött módosítás fogja a ki-be billenési potot módosítani. A ki és bebillenés közötti feszültség különbség a hiszterézis. Melyre alapvetően azért van szükség, mert különben a zajfeszültségek (és a földhurokáramok által módosított bemeneti feszültség miatt) hatására, ide-oda billegne a kapcsolás.
Tehát az NTC alatti ellenállással a hőfokot állítod be, (mert ott kapcsol majd, mikor az NTC egyenlő az ellenállással) a visszacsatoló 100kohm-al, pedig a hiszterézis értékét.
üdv! proli007
(#) dörmi válasza proli007 hozzászólására (») Máj 18, 2010 /
 
Szia!
Nagyon szépen köszönöm a részletes tájékoztatót, így most már kezdem érteni a működését a kapcsolásnak.
Üdv. Dörmi
(#) koczka hozzászólása Aug 5, 2010 /
 
hello
Kty10-es hőkapcsolóval szeretnék kapcsolgatni ventilátorokat és a +,-, 12 voltot a venti és az áramkör is egy trafóról kapja,de ha a és ha ventit kapcsolja valamiért elkezd össze vissza kapcsolgatni, hogy lehetne kiszürni a ventiről visszaható zavarokat?
(#) proli007 válasza koczka hozzászólására (») Aug 9, 2010 /
 
Hello!
Lerajzolhattad volna a tényleges megoldást, hogyan kötötted be a szabályzót és a ventilátorokat, mert a zavar oka lehet akár több is. Esetleg próbáld meg a komparátor áramkört stabilizátorról járatni..
üdv! proli007
(#) koczka válasza proli007 hozzászólására (») Aug 14, 2010 /
 
Hali
Köszönöm válaszod kipróbálom az ötleted, gyorsan azért össze dobtam egy bekötési rajzot.
(#) erobi82 hozzászólása Nov 20, 2010 /
 
Megcsináltam ezt a kapcsolást. Előfordul, hogy a kimeneti relé be "prelleg". Próbáltam már a hiszterézisen is állítani, de nemnagyon múlt a prell, de szerintem annak nincs is köze a kimeneti reléhez, csak a ki és bekapcsolás közötti hőmérséklet különbséget állítja. Egyféleképpen nem prelleg, hogyha a relével párhuzamosan teszek egy 22µF-os elkót, de ez nemtudom mennyire jó, mert nem külső tranzisztoros a kimenet, nemszeretném a belsőt elpukkantani. Adatlapjából számomra nem derült ki mit bír a belső tranzisztor.Jó a kondis megoldás, vagy mit tegyek hogy ne prellegjen
(#) proli007 válasza erobi82 hozzászólására (») Nov 21, 2010 /
 
Hello!
Már volt gond ezzel a kapcsolással, a C2 bementi kondi el van írva. Ha nem aksiról megy, ennek szűrése semmit nem ér. Tegyél helyette egy minimum 100µF-os kondit..
üdv! proli007
(#) brainiac hozzászólása Jan 14, 2011 /
 
Sziasztok
Azt szeretném kérdezni hogy a mellékelt kapcsoláson ez az ntk ellenállás: http://www.hestore.hu/prod_10022433.html jó?
Mert az nincs feltüntetve hogy ntk vagy ptk kell.
Valamint még azt szeretném kérdezni hogy mit kell átalakítani ahhoz hogy pl egy adott hőfoknál ne bekapcsoljon hanem kikapcsoljon a relé mert én egy erősítő hővédelmét szeretném megoldani ezzel.
(#) proli007 válasza brainiac hozzászólására (») Jan 14, 2011 /
 
Hello!
Ha NTC ellenállást használsz, akkor egy adott hőfok felett fog bekapcsolni a relé. (Ha PTC-t használnál, fordítva lenne, de az egyébként is elég ritka madár..)
De ha a Venti 12V-os, akkor ajánlom figyelmedbe ezt az egyszerű megoldást is..
üdv! proli007
(#) brainiac hozzászólása Jan 14, 2011 /
 
Köszönöm a válaszod de én nem ventilátort akarok róla hajtani hanem azt akarom hogy pl ha eléri a 100 fokot a hűtőborda akkor kapcsoljon le a relé, ezáltal kikapcsolná az erősítőt és nem károsodna a végfok.Csak azt nem tudom hogy akkor mit kell változtatni rajta hogy ne bekapcsoljon egy hőmérséklet elérésénél hanem kikapcsoljon a relé.
(#) mugab válasza brainiac hozzászólására (») Jan 14, 2011 /
 
Mondjuk ha átkapcsolós relét használsz és az alaphelyzetben zárt érintkezőket használod, az megoldásnak tűnik...
(#) csacsa72 hozzászólása Jan 15, 2011 /
 
Ehhez mit szóltok.
(#) brainiac válasza mugab hozzászólására (») Jan 15, 2011 /
 
Mondjuk ha itt lehetne olyan relét kapni akkor fel sem tettem volna a kérdésem..
(#) brainiac hozzászólása Jan 15, 2011 /
 
Ha így kötném be a relét akkor nem lenne jó?
Elméletileg így pont fordítva működik.
Bocsánat ha nagy hülyeséget írtam :S
Következő: »»   3 / 7
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem