Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Propeller Clock
Hello.
Ha lesz hozzá adatlapod, majd elkérhetem én is? Épp most bontottam szét egy kidobásra ítélt, táp nélküli sony videót, és a kazetta meghajtó motorja egy lapos kis léptető motor(mint amilyen a PC floppy-kban szokott lenni motor, csak vastagabb), ugyanezzel az IC-vel, csak nincs rajta az a papírdarab, sem a Sony felírat. ... és ahogy látom a Te IC-dnek furatszerelthez hasonló lábai vannak, míg az enyém SMD, és nincsenek is rajta felfogatáshoz való fülek. A videó fejmotorját sikerült beüzemelni , méghozzá egész egyszerű volt a helyzet, mert a meghajtó IC-jéről lekerestem a datasheet-et, megnéztem melyik 2 lábra megy a táp, rákapcsoltam a tápot, és elkezdett forogni a fejmotor, szépen egyenletesen, nem kis sebességgel. Készültem rá, hogy lesz benne tekercses forgótrafó, mert itt már tudomást szereztem róla , és van is benne. Lehet, ha megtanulok PIC-et programozni, akkor lesz bellőlle egy Propeller Clock. Üdv.Tomi
Szia!
Olyan propellereknél "szokás" a portokról közvetlenül járatni a ledeket, ahol csak 7-8 darab van alkalmazva, pl. az eredeti "Bob Blick" órája. Inkább tegyél be a ledekhez SMD meghajtó tranyókat, ellenállásokat, akkor nem merülnek fel terhelési problémák a PIC-nél, így biztonságos lesz az üzemeltetése is.
Helló.
Ha lenne adatlapom odaadnám, de nem találok sehol az interneten. Nagyon reménytelennek tűnik.
Hali
nagyon szépen köszönöm a gyors választ bár 1 kicsit lehangolt mert helyszükében vagyok nade mind1 akkor is meglessz további kellems napokat
Szia!
16F628A datadheet, DS40044F-page 133, 17.0 Electrical Specifications: Idézet: „Maximum output current sunk by any I/O pin 25 mA Maximum output current sourced by any I/O pin 25 mA” Idézet: „(Nagyon reménytelen)nek tűnik.” Pedig a helyzet koránt sem az! Csatolok 4 képet, közben szövegelek. Kép0173: Itt a rejtélyes Cxa8005 IC, aminek PDF-jét nem találjuk, és ami kissé külsőre eltér a tiédtől. Kép0175: A motor, amit vezérel, és a kép felénél, jobb oldalt látható az IC. ...amit mára sikerült forgásra bírnom. A nagy nyákon (amihez csatlakozik a motor nyákjának fekete csatija) találtam 2 db szürőkondit, és nagy valószínűséggel ott jelen volt a táp, még mikor videó volt. Rákapcsoltam polaritás szerint sacc/kb 12V-ot (ahogy írtad adatlap nélkül csak kísérletezni lehet, nekem erre pedig rengeteg időm van ), és felpörgött, de 1-2 másodpercen belül fokozatosan csökkent a sebessége a motornak, míg végül leállt. Levettem a bordás szíjat, és már nem állt le, de tudom, hogy még nem értem el a célt, mert csak valahogy ki lehet bellölle csikarni még többet, ha már ráakasztották a gyárban a bordás szíjat. Kép0176: A fejmotor, aminek rézszínű szalagkábele a forgótrafóhoz "megy", másik kábele, pedig a tekercsekhez, és a 177-es képen látható jobb oldali tüskesorhoz, amin látható is a TOSHIBA gyártmányú, TA 8424F IC. Ennek meg is van az adatlapja, ahogy írtam, és működik is rendesen. (itt is a már fentebb leírt technikát alkalmaztam , de itt nem a kondik útján azonosítottam a táp helyét, hanem az IC adatlapja alapján) Talán kicsit off, de szerintem köze van a prop clock-hoz is. Üdv.Tomi
Helló.
Egy ilyen capstan motort nem egyszerű beindítani főleg adatlap nélkül. 5V és 12V biztos kell neki esetleg 2.5V is némelyiken. Most már komolyan szétnéztem a neten orosz és kínai oldalakon is de én feladtam 2 órán át kerestem de semmi használható, még helyettesítője sincs. Vagy kitalálom hogy kell bekötni vagy elkerül a polc mélyére.
Szia
HQvideó-nál láttam komplett Capstan mocit, aminek a vezérlője a rejtélyes cxa8005. Bővebben: Link Írok majd nekik, hogy hátha tudnak az IC-hez adatlapot keresni. Vagy nem járható az út? Üdv.Tomi UI: Nem sokkal, ahogy reggel írtam, máris tökretettem a fejmotor IC-jét. Ideiglenesen a műszer mérőcsúcsával adtam rá a feszkót az IC-re, ez alatt picit megmozdult a mérőcsúcs, és máris ment rá az IC másik lábára a 12V. Füst nem jött ki belölle, szóval lehet még működik, csak nem úgy, ahogy eddig --> sehogy!
...egyébként elindult a motor, forog, csak annyi baj van vele, hogy eléggé lelassul, holott, mikor a feszültséget ráadom a szűrőkondikra (a cxa IC körül lévőkre), akkor elég gyors, csak fokozatosan lelassul .
Mint korábban írtam, le is áll, de annyi változás történt, hogy a motornak nekinyomódott egy kis műanyag elem, ami a motor forgórészének széléről hivatott letisztítani a port, piszkot. (ezt rendeltetés szerűen eltávolítottam, csak tekertem a videó mechanikáján) Így már bordás szíjjal is forog a motor, de ugyanúgy lelassul, csak nem áll le. Holnap rákapcsolom a feszültséget (fix bekötéssel ), és megnézem, hogy a Cxa lábain milyen feszültségeket mérek. Azt még nem tudom, hogy az mennyire gond, hogy a Te IC-d Cxa8005AS típusú, az enyém pedig "sima" cxa8005. Talán ugyanazok a lábak, nem tudom.
Sziasztok!
Csak akkor lehetne tápra kapcsolni a motort, ha azok a hozzávezetések a csatlakozó pontokon is megtalálhatók. Ezután ide érdemes megfelelően bekötni az áramforrást, (ezt inkább egy hozzávaló csatlakozóval megoldva) és további mérésekkel, vagy először legalább 1-10K ellenállással a pozitív tápról, (nem kell a teljes tápfesz, elég 6-7V is), a többi csatlakozó kivezetések funkcióit elemezni. Ha nincsen adatlap, az elemzés csak kísérletezéssel folytatható, de vigyázva, mert pl. a szervó bemenete (ha van), az csak 2.5V körüli lehet, ezeket ”nagy” ellenálláson keresztül szabad tápra kötni, különben ”kuka” lesz a kísérletezésünk eredménye. - Az ilyen régebbi gyártmányú Capstan motoroknak még nem kellett 5V-os külön tápfesz, elképzelhető, hogy itt sem szükséges. A CXA 8005 SMD 30 kivezetéses, míg a CXA8005AS csak 24 lábú, emiatt a bekötésük különböző.
Hát igen problémás a dolog janocsi tanácsát érdemes megfogadni és egy árammérőt sem árt betenni az áramkörbe. A fokozatosan lelassuló motor 2 dologra utalhat 1. hogy eleve baj van a motorral 2. valamilyen más feszültség szükséges még pl. szervo. Én az utóbbira gyanakszok, de remélem amikor próbálgattad a motort az ujjad az ic-re tapasztottad, mert ha melegszik az már rég rossz, esetleg ha pont a szervóra kötötted a feszt.
Megkérdezni megkérdezheted őket, legfeljebb azt mondják, hogy nekik sincs. Egy próbát megér.
Sziasztok!
Szerintem csak egy labortáp használatával érdemes kísérletezni egy ilyen motor elemzésénél, ahol szabályozható a kimenőfeszültség, és látható a felvett áram is. Ha valóban szeretnénk működésre bírni, ez elengedhetetlen feltétele az eredményes munkának. (Valószínű néhány csatlakozó kivezetést már ki is lehet zárni, amelyek csak passziv áramköri elemekhez csatlakoznak.)
Üdv.
Idézet: „néhány csatlakozó kivezetést már ki is lehet zárni” Igen, ez így van, már ki is szúrtam, hogy kb 3-4 láb már kiesett a "játékból", mert azok a főpanelhez mennek a motor oldalánál lévő hall szenzortól. (A tekercs lapos forgórésze alatt, és a tekercsek közepén vannak még 4 lábú SMD hall szenzorok, szerintem azok felelősek a motor vezérléséért, ezek csatlakoznak is a CXA motorvezérlő-höz, ezért gondolom, hogy a "látható" hall szenzor kizárható) Egy kérdés! Mi az a szervo? Nem tudom pontosan, de gondolom, hogy a vezérlő IC belvilágában található egy adott rész!. Természetesen rendelkezem labortáppal. Köszi Üdv.Tomi
Szia!
Mivel nincs a vezérlő IC-hez adatlap, körültekintőbben kell eljárni a csatlakozó bekötését illetően. Pontosan tudni kell melyik pontja a GND és melyik pontja a pozitív tápfesz. Ezek ismeretében már könnyebb a többi csatlakozó pont kielemzése. A Capstan motoroknál van előre-hátra forgatás, van engedélyezés/tiltás, és van a ”szervó”-nak elnevezett, ami ez esetben a vezérlő IC ”Controll” bemeneti pontja lenne. Általában ezeket logikai (TTL) szintű feszültségekkel vezérlik, éppen merre forogjon, stb. A ”Controll” bemenetre jellemző, hogy ez valóban a vezérlő legbelső moduljához kapcsolódik, ahol itt a három Hall szenzor vezérlésével valósul meg a motor szinkronban történő logikai működtetése, áram-hőmérséklet figyeléssel, stb. Ez a része az áramkörnek minden (Brushless) motorvezérlőben megtalálható. Az offset feszültség ezen a bemeneti ponton 2.5V körüli lehet. Ha ez a bemenet nem kap feszültséget, (100K !), akkor szinte alig vesz fel áramot a motorvezérlő, hiába vannak helyesen bekötve az egyéb logikai elemek. Lehetséges, hogy a logikai szintekhez kell egy 5V-os segéd-tápfesz is ”valamelyik” csatlakozó pontjára, ez egy Z-5.1 diódával is megoldható, a főtáppal soros 220 Ohm-os ellenállás közbeiktatásával. A próbához 7V-tól érdemes a tápfeszt rákapcsolni, ez alatt a vezérlő IC nem tud helyesen működni. Brushless_animáció - Elnézést a túl hosszú (offos) szövegért, szinte lehetetlen erről rövidebben, érthetőbben fogalmazni.
Sziasztok! Nagyon érdekes felfedezést tettem Megoldottam úgy látszik egy óriási problémát a hagyományos tekercses bázisos átviteli módnál!! El sem hiszem!! Egyszerűen a bázisról tekercsre menő csatlakozónál kötöttem rá 3db 4,7nF kerámia kondit az áttvitt teljesítmény jelentős módon emelkedett! A szofita világít mint a fene a fet esküszöm ép langyos!! Próbáltam még tenni rá de akkor romlik a hatásfok megnő a felvett áram.. Nagyon érdekes,hogy az üresjárati áram emelkedett de ha terhelem akkor sem nagyon emelkedik mivel a terhelés kiemészti azt az üresjárati áramot.. Nagyon érdekes..Most tesztelem az üresjárási melegedéseket a pc venti forgorészén.. Érdekes most nem a tengely melegszik mint kondi nélkül hanem a mágnes.. Viszont elviselhető a mértéke úgy nézem..(ezeket a dolgokat most itt írom a műhelyben tesztek közben).. Különösen ajánlom janocsi figyelmébe a leírtakat nem tart sokáig kipróbálni
És rádió sem lett belőle most néztem szkópon ez nagyon kontrollálható stabil működésű nem mint a rádiós mivel kísérleteztem ott óriásiakat változott a freki a terhelés függvényében itt ez nem lehetséges mivel mikrokontroller adja a stabil PWM-et mit finoman lehet is állítgatni milyen kitöltésű legyen.. Egyszerűen a rezgőkört kell behangolni és már minimum dupla a hatásfok Vasárnap megpróbálom kissebb menetszámoknál mit mutat (most 100:100 a teszt)
Érdekes az üresjárási áramot elfűti vagy a motor mágnesén vagy ha nincs a szekunderben semmi akkor a feten..
Sziasztok!
Meg szeretném építeni a 886 alapú órát. Alkatrészek beszerezve, NYÁK megvan, ventilátor, tekercselés kész. Első problémába máris beleütköztem A bázis működik, URC22 távval használom, bekapcsol/kikapcsol, motor szabályozható, minden jónak tűnik, de a forgótrafó szekundere nem terhelhető kellően. 2db HEX file-t találtam itt a topicban, az egyik esetében 2V ami lejön egyenirányítás után, a másik HEX file pedig terheletlenül kihajtja 12V-ig szépen, de terhelve egy kis izzóval 7,5V köré esik le a feszültség. A tekercs 100menet / 150menet 0,3mm CuZ huzalból. A rés a tekercsek között 0,5mm, mivel nem tökéletes kör keresztmetszet, van ahol 1,5mm, de több sehol. kézzel tekercseltem, az egész uverapid ragaccsal megkeményítve, teljesen önhordó. Azon töröm a fejem, hogy a ventilátor mágnese, illetve a belső fém merevítés egy nagy rövidre zárt menet. vagy tévedek? ez nem számít? Bár akkor nagy áramot venne fel. A FET nem melegszik, (IRF530-at tettem be, ez volt itthon.) Az áramfelvétel minimális, 100mA alatt van. Tudtok okosat? Mivel a tekercs meghajtása SW-ből történik, megoldható a módosítás? Mellékelve 2 kép, sajnos telefonos, a fotomasina le volt merülve. Minden tippet köszönök!
Szia! Jó lesz az építsd meg! El fog indulni vele! Majd ha esetleg nem lesz elég a fényerő kell a kitöltésen állítani! A mostani kísérletem javítani fog az átvitel hatásfokán ..
Szia!
Nagyon jó hírek. A kondenzátor rezgőkört csinál a tekercsből, jobban hasznosul a mágneses térbe bevitt energia.
Szia!
A nagyobb Rds-t kompenzálhatom nagyobb betáppal Igazából az aggaszt, hogy nagyon kicsi a terhelés, mégis zuhan a feszültség. Kétségtelen, hogy a propeller nem konstans terhelést jelent, de akkor is keveslem Hétfőn összerakom a propellert, kíváncsi vagyok nagyon. Régebben építettem Bob féle órát, ott egyszerű DC motort használtam, és szénkefével vittem át a táplálást. (Régi NDK hajszárítóból kiszedett bronzpersely forog, erre dolgozik a kefe) 12 éve megy 7/24-ben, még bírja, pedig már 3 tápegységet megevett, mert a kapcsolóüzemű tápok nem bírják ilyen sokáig, mint a szénkefe Csak ez máshol lesz. Köszi a bíztatást!
Már most merném javasolni egy 10nF kerámiakondi elhelyezését a primér tekercs kivezetéseivel párhuzamosan!! Ha esetleg rákötsz egy szofita izzót be lehet hangolni kondik hozzáadásával a legjobb tteljesítményátvitelt csak a kitöltés és a tápegység ne változzon azzal próbáld mivel járatni akarod..Mérd a felvett áramot azon látszik leg jobban az optimális behangolás de az izzó fénye is elárulja nem nagyon kényes nanoFarádonként lehet ugrálni 6-15 közt. Ami lényeges nem igényel semmilyen átalakítást a bázis.. A szekunderre nem kell semmi ott nem találtam értékelhető javulást..
Szia!
Egy ilyen kísérletsorozatot már korábban én is elvégeztem a hagyományos forgótrafós átvitellel, ahol rezonancia pontot kerestem a legjobb hatásfokhoz. A rezonancia 11-14KHz között volt a legjobb kb 8.2nF-dal az állón, és 5.6nF a forgó tekercsen. A gond az lett, hogy a jó átviteli teljesítményt rontotta az erős sípoló hangja, emiatt az egész megoldás akkor még elfogadhatatlan volt. A kísérleteket szinuszos meghajtással végeztem, (TDA2030). Miután más lehetőségek is beléptek az átvitellel kapcsolatos megoldásokhoz, ezt nem is vizsgáltam már tovább. Itt:
Sziasztok . Van egy video motorom és nem tudom meg lehetne-e oldani ezzel a propelleres óra meg hajtását és milyen módón lehetne vezérelni ezt a tipusu motort? Kérem segitsetek
Szia!
Ez a videó-fejmotor felépítésben nem a legjobb összeállítás, ha jól látom, nincs a motor sztátoron a meghajtó IC. Egy szalagkábellel tudnád összekapcsolni a ”hozzávaló” meghajtó áramkörhöz, ha azt be lehet még üzemelni. (Néhányan a meghajtó IC-t ki szokták fűrészelni az eredeti alaplapból a hozzá tartozó áramköri elemekkel, csatlakozóval együtt.) Ha mindez megvan és működik a motor, természetesen megfelelne a propeller hajtásához.
A new propeller clock is born. Look at the photographs. Many thanks to everyone.
Google Translate: Egy új propeller óra születik. Nézd meg a képeket. Sok köszönet mindenkinek.
További fényképek. Additional photographs.
Additional photographs. See new feature. See new "seconds" hand.
Google translate: További fényképek. Lásd az új funkció. Lásd az új "másodperc" kezét.
The propeller clock uses Hp41C prop628.asm, 09/09/2009, File Version: 2.27. I added some extra code for the seconds hand.
Thanks. Bill M (motoad) Google translate: A propeller óra használ Hp41C prop628.asm, 09/09/2009, Fájlverzió: 2.27. Én hozzáadtam némi extra kódot a másodpercmutató. Köszönöm. Bill M (motoad) |
Bejelentkezés
Hirdetés |