Fórum témák
» Több friss téma |
Hellosztok!
Tinával szimuláltam a végfokot, és a szimulációs eredmények tükrében változtatásokat eszközöltem a kapcsoláson: 1., Az emitterellenállásokat kicseréltem 0,47 ohm-osra. Ezzel nőtt a soros feszvisszacsatolás, viszont emiatt csökkent a fokozat eredő feszültségerősítése (ez nem is baj, mert a teljes készülék erősítése - véleményem szerint - túlságosan nagy volt). 2., A kicsatolókondenzátort kicseréltem 4700 µF-osra, emiatt csökkent az alsó határfrekvencia. 3., A magashangok a készülékben nem csengtek (kb. cin-cin helyett szin-szin), emiatt kicseréltem a VC31-es kondenzátort 47 pF értékű kerámiakondenzátorra. Emiatt nőtt a felső határfrekvencia. 4., Növeltem a pufferkondenzátor értékét 10000 µF-ra, emiatt nagy hangerőnél stabilabb a működés. 5., Természetesen át kell kondizni a teljes készüléket. A készülékről igyekszem felvenni egy Bode-diagramot, hogy ,,láthatóak" legyenek a változások. Véleményem szerint a készülék sokkal hallgathatóbbá vált, a mélyei nem pufognak annyira, a magasak jobban csengenek, a hangkép valósabbá vált, a tere kicsit kinyílt. Akinek van még ötlete arra, hogy mit lehet még változtatni ezen a receiveren, kérem, ossza meg velem. Üdvözlettel: Hurka, egy lelkes Videoton rajongó
A hangerőszabályzó poti köréből kikötötted a loudness áramkört?
Az emitter ellenállás növelése nem hat a végfok eredő feszültségerősítésére, mert azt a negatív visszacsatolás állítja be (8,2K/390R). Viszont így csökken a kivezérelhetőség, mert az emitter ellenállásokon nagyobb feszültség esik így kevesebb feszültség vehető ki a végfokból. A másik pedig az, hogy a védelem hamarabb lekorlátozza a végtranzisztorokat. Egy ilyen változtatásnál módosítani kell a védelem osztóját is, hogy megmaradjon a max. kivehető áram (VR18-VR23, stb..). Még módosítani... - VR08 helyett esetleg egy áramgenerátor? - A becsatoló kondi nem csökkenti a mélyhang-átvitelt? - Én a VC12 -es feszültség-utánhúzó kondit is nagyobb értékűre cserélném. Alacsony frekvenciás kivezérlésnél kevés, elfogy a szufla...
Egyetértek jól tetted hogy kicserélted a kondikat.
Én a 6383as VT. rádióerősítőbe oldalanként 4db.Bd... texas gyártmányú végtranzisztort építettem be, azóta nagyon szépen szól. Kis hangerőn is jobbak a mélyek, full hangerőn nem torzít be, még 4ohmos hangdobozokkal is keményen szól.
Tényleg nem okoz visszacsatolást a két 0,16 ohm ellenállás? Mert a tankönyvem meg az órai jegyzeteim mást mondanak... Kérlek, valaki hozzáértő mondja meg!
Ilyen tápfesznél és 4R terhelésnél valóban jobb sztem is az eredeti értékű emitterellenállatot megtartani.
Viszont a szabályzóban is érdemes körülnézni, ha már a VC31 cserére kerül, akkor az SC24-SC08-at sem érdemes kihagyni. Az erősítő nem csak végfokból áll.
Az én cleopátrámban az összes skálaizzót ami 6,5V 0,3A-es volt kicseréltem 6,5V 0,1A-re. A gyári teljesítményűvel rádió üzemmódban, ha huzamosabb ideig működik, amikor az összes világít igen felforrósodik a készülék belseje.A csere után észrevehetően csökkent a belső hőfok. Mivel ez a típus amúgy is hajlamos az elhangolódásra, a rossz szellőzés és a belső hőfok emelkedés még rádobott egy lapáttal az említett hibára.
Persze, negatív visszacsatolást okoz a végtranzisztorok emitter-ellenállása, de az egész végfok eredő feszültségerősítését a kimenetről a VT16 emitterkörére visszakötött negatív visszacsatolás határozza meg.
Azzal, hogy megnövelted az eitterellenálások értékét, csökkentetted a végtranzisztorok erősítését, de a fentebb említett negatív visszacsatolás miatt a szabályzókör visszakorrigál, vagyis megnövekszik az első fokozat feszültségerősítése, hogy pótolja a kieső erősítést, és meglegyen a visszacsatoló tagokkal beállított érték. Az áramkorlátozás viszont már hamarabb (kisebb áramnál) fog működni, mert nagyobb emitterellenálláson ugyanakkora áramnál nagyobb feszültség esik, és mivel az emitterellenállásokon eső feszültséget figyeli a rövidzárvédelem, ezért a nagyobb ellenálláson kisebb áram is elég az áramfigyelő tranzisztorok nyitásához. Vagyis, kisebb áramnál beindul az áramgenerátoros üzemmód, azaz csökken a max. kimenőteljesítmény. Ha az emitterellenállásokat módosítod, akkor a védelem tranzisztorainak a bázisosztóját is módosítani kell. Azt nem írtad, hogy a loudness áramkört kikötötted-e?
Hát, igen... sok mindent cserélni kellene ebben a végfokban. Aztán meg ott tart az ember, hogy épít bele egy jobbat.
Az említett végfokkapcsolás a tranzisztoros technika hőskorából származik! Nézz körül Sipos Gyula: Hifi Erősítők építés c. könyv 146. oldalán. Mivel a Videoton jeles munkatársai egy Texas Instruments kapcsolást építettek meg a Prometheus rádióba. Ezt tovább rontották a "szabályzó modul" beépítésével a Cleoparta/Aida sorozatba, de az igazi baklövést a Cleoparta/Aida végfokpanel megtervezésével követték el! Ugyanis ott 1-1.5mm-re van a bemenet és a kimenet nyákfóliája. Emiatt alapból gerjed a fokozat. Ezt a lehető legrosszabb, ámde a legbiztosabb helyen "orvosolták". Beépítették a C31/VC31 kondenzátort, így csökkentve a modul nagyjelű erősítési sebességét és a magasfrekvenciás átvitelét. Ide tegyél 33pF-os kondenzátort és azt a kondenzátort, amit innen kitermeltél, forraszd a modul 2-4 lába közé! Szerintem le fogsz hidalni az eredménytől!!! De minden képpen cserél ki a kicsatoló kondenzátort valami LowESR 63V típusra! Ezen átalakításokat nem fogod megbánni, viszont sok pénzbe nem kerül!
Én a helyedben a hangoló feszültség meglétének ellenőrzésével kezdeném. Hisz elhangolódásról, !ÉS! csökkent hangolási lehetőségekről írsz.
Rendben megmérem. Ezt melyik IC-n mérjem és hanyas lábon? Illetve mekkorának kellene lennie? 5,6V? A 741-es IC-n?
Az uA741-es 11-es lábán szerintem 15V körüli feszültséget kéne mérned. Illetve a TDA1062 15-ös lábán 13,5V körüli feszültséget kell mérned.
Az egyik kollégámnál ilyen hibajelenség volt. A 741-es IC hibásodott meg.
Ez volt az egyike azon három IC-nek, amiről valaha is hallottam, hogy "ok nélkül" hibásodott meg. Persze én nem vagyok szervizes, akik marék számta cserélték az ilyen hibás kis jelő IC-ket...
A tuner hangolódását sokminden okozhatja.
VT szervízben dolgoztam, rengeteg vidis készüléket javítottunk, sorolok párat, ami gyakori hiba volt: A legtöbb problémát idős készülékek esetében a potméterek, trimmerek szénréteg ellenálláspályáinak szakadozása, értékváltozása okozza. Ugyanazt az elhangolódási hibát okozhatja a programozó egység (tasztatúra) hibája, a tunerben lévő trimmerek hibája, a forgókondi végén lévő hangolópotméter hibája. Mivel a tasztatúra és azon belül az összes programozó potméter, és a hangolópotméter (amit a skála forgat) mind párhuzamosan vannak, és az eredő ellenállásuk befolyásolja a hangolófeszültség-tartományt, ezért bármelyik szakadozása, vagy pl. a tasztatúra csatlakozójának kontakt hibája mind hangolódást okoz. A tunerben lévő trimmerpotikkal kell az alsó és a felső hangolófeszültség értékeket beállítani, ráadásul külön a két FM sávhoz, ezek nagyon gyakran kontakt hibások lettek. Ezenkívül voltak még azok a hibák, amiket előzőleg már mások írtak Neked. A hangolófeszültség körében található szűrőkondi, és magában a tunerben található hidegítő kerámia kondenzátorok is okoztak ilyen hibát, de ezek jóval ritkábban. Ezeken kívül is voltak még más alkatrész hibák, pl. Varicap hibák, szakadozó/kontakt hibás tekercsek, Isostat kapcsolók, stb... de ezek is jóval ritkábban jelentkeztek. Nem egyszerű hiba, de szerintem kezdd a trimmerekkel, meg egy szervízkönyvvel, hogy a csere után be tudd állítani a hangolófeszültségeket. Legtöbbször a tuner trimmereinek cseréjével ezek a hibák megszűntek.
Köszönöm neked is a tanácsot. Nos megnézem mit tehetek de szerintem ez nekem még sok lesz.
Én azért dobtam be ezt a hangoló feszültség méréses dolgot, - bár én nem voltam szakmabeli, csak hobbim volt az elektronika - mert egy hasonló készüléknél anno az okozott ilyen problémát, hogy a hangoló potméterekben lévő apró rugó, ami akkor kapcsolódik, amikor benyomod az aktuális gombot, na ez eltört, és az okozott valamiféle szerencsétlen zárlatot. A párhuzamos kötés miatt, az összes többi potméternél elhúzta a hangoló feszültséget, gyakorlatilag hiába hangoltad, a feszültség alig volt képes változni.
Erre gondoltál,hogy ez is rossz lehet?
Ha igen akkor ezt hogy lehet cserélni?
Első körben jó ha kicserélem a Tunerben lévő potmétereket újra?(RA6350S -2 pdf fájlban van az FM tuner. UP01,UP02,UP03,UP04,UP73,UP56 UP,60)Az UP 73 az 470R lenne?A potméterek lineárisak legyenek?Illetve kicserélem a TDA1062,UA741,UA3089-es IC-t is.Bővebben: Link
A forgókondi végén lévő hangolópotméter az melyik számú lenne? (AP 83 ?) Ha nem akkor melyik,mert ezt is kicserélném.
Nekem az a véleményem, cserélni csak akkor cserélj, amikor egyértelműen bebizonyosodott valamiről, hogy az a rossz. Ez igaz minden alkatrész esetében.
Ezért kellene a "előírt" feszültségeket leellenőrizni, hogy hátha megtalálod, mi az a vélhetően 1 db 20 forintos alkatrész, amit megevett a fene. De ehhez szakértelem vagy marha nagy szerencse elengedhetetlen feltétel.
Először is, a hangolófeszültségeket kell beállítani az FM modulban lévő trimmerekkel (min. és max. értékek a két FM sávon). Ha ezek jók, és elmásznak az adók, akkor kell tovább keresgélni. Ha a hangolófesz min. és max. értéke mászik el, akkor első körben a tunerben lévő trimmereket dobáltam ki mindig, majd újra beállítottam.
Írtam, mik okoznak hangolódást, sajnos, sok oka lehet. Ha szakadozik a tasztatúrában valamelyik potméter szénpályája, vagy a hangolópotméter szénpályája, azzal nem tudsz mit csinálni. Egy bizonyonyos kor után előszeretettel szakadoznak ezek a felgőzölt szénrétegek. Nem kontakt hibát írok, tehát nem a leszedő érintkezők hibáját, hanem magának a potméternek a szakadozását. Szerintem sem a tasztatúra, sem a hangolópoti nem szerezhető már be hozzá. A tasztatúra az, aminek a fotóját feltetted, a hangolópoti meg a forgókondenzátor hátlap felőli végére van felszerelve. Ha megtalálom a szervízkönyvet, megnézem az FM modul beállításait.
Itt van a kapcsolási rajza.Bővebben: Link
Illetve majd azt is leírnád nekem,hogy melyik potikat kellene beállítanom és,hogy hol mérjem közben a feszt?
Nna...
A hangolópoti poz. száma: AP84, és az AM modul tömbvázlatán találod meg a jobb felső sarokban, ha van rajzod. Csatoltam a szervízkönyvből az FM modul beállítását. Nincs itthon szkennerem, úgyhogy fényképeztem.
Itt a többi kép.
Nagyon szépen köszönöm a leírást.
Egyből kérdeznék is.Az "O-C" váltókapcsoló az melyik lenne illetve mikor van "C" állásban? Illetve a leírás úgy szól,hogy: A hangolófeszültség potencióméter csúszkája közvetlenül a maximális hangolófeszültségű ponton áll. Ez a potméter az UP 73-as lenne?
Az O-C kapcsoló a CCIR gomb. Benyomva veszi a készülék a CCIR sávot, ott magasabb a hangolófeszültség.
A hangolópotmétert maximumra pedig úgy tudod állítani, hogy kitekered jobbra, ütközésig a skálát, és a tasztatúrán (programozó egységen) manuális hangolást állítasz be. (Bal első gomb benyomva) Érdemes ellenőrizni szemre is, hogy tényleg maximumig elfordult-e a hangolópotméter, mert ha a skálahúrozás nem jó, vagy el van csúszva a skálamutató a zsinóron, akkor nem biztos, hogy a jobb oldali skála-végállás ténylegesen a maximum állás a hangolópotinál. De a beállításokhoz FM jelgenerátor, wobulátor, signal méter kell. Nem tudom, ezek vannak-e neked... Van egy egyszerűbb beállítási mód, ahhoz nem kell, csak egy multiméter, meg a füled. Nem egyenértékú a gyári műszeres beállítással, de megfelelő műszerpark híján alkalmazható. A beállításokat egyébként minden esetben kikapcsolt AFC -vel kell csinálni, ez fontos! Ha eszembejut minden lépés az egyszerűbb beállításhoz, leírom. Az a baj, hogy már jó régen volt, mikor ilyen tunereket javítottam és állítgattam...
Köszönöm szépen. Ez sokat segített. Egyébként az 1-es lábon 11V-nak kell lennie és én 13V-ot mértem. Most ezt beállítottam 11V-ra és a csatornákat beállítottam és egyenlőre nem hangolódtak el és nem is megy el a vétel.Még nézegetem,hogy jó-e így.
Sajnos csak multim van. A fülem az miért is kell a méréshez? Csak arra,hogy tudjam,hogy elállítódik-e a vétel?
Ha utána kellett állítani a hangolófeszültséget, akkor én a helyedben kicserélném a tunerben a trimmereket.
Az egyszerűbb tuner-behangolásnál az FM demodulátor S -görbéjét fülre kell belőni a demodulátorkör tekercsének vasmagjával, és elég nehéz. Ráadásul műanyag, vagy alumínium, vagy réz hangoló-csavarhúzó kell a tekercsek hangolásához, mert azok nem húzzák annyira el a kört, ha hozzáérsz a vasmaghoz. Hogy mik utalnak arra, hogy a demodulátorkör S-görbéje hibásan van hangolva? Torz, recsegő, halk hang, rossz frekvenciamenet, rossz helyre húz az AFC (nem a térerő jelmaximumára) Ha ezek közül valamelyik fennáll, akkor gyanús lehet a dolog. Egyébként is érdemes belőni a tunert, mert idővel a hangolt körök elmásznak, széthangolódnak. Néha csak így szemre, meg fülre hangolás után szinte megtáltosodott egy-két tuner. Egyébként az új, gyárból kikerült készülékek sem voltak tökéletesen belőve. Elég sok idő belőni a tunert, lehet, hogy nem foglalkoztak vele sokáig a gyártósoron... |
Bejelentkezés
Hirdetés |