Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » VF2 végerősítő
Sikeresen felélettek a kíni NYÁK-ok.
Nyugalmi áram beállítva 100mA-e. +-50V-ot fog majd kapni, remélem jó lesz 8 ohmos hangszórókhoz.
A működést nem befolyásolja, de a szememet zavarja a FET-ek össze-vissza "dülöngése".
Csak így tudtam elérni, hogy fúrásnál ne menjek bele a lamellákba. Pár fúrószára eltörtem már, ennél a bordánál, mert belement a lamellába. Nem ehhez a hűtőbordához terveztem a nyákot.
A hozzászólás módosítva: Dec 2, 2018
Lehetnek olyan körülmények amik felülírják a látványt.
A Te konkrét problémádra két megoldás is kínálkozik. Egyszer a furat nekimehet a bordának, az nem okoz semmilyen gondot. Jobban kell a fúrásra és a menetfúrásra figyelni, de megoldható. A fotó talán megtévesztő, de úgy tűnik mehettek volna még több mm-el is jobbra-balra a furatok, ha nem törekszünk a horony közepén maradni a furattal. Másik lehetőség, ha már így kell lennie a lyukaknak (vagy azok már megvannak), ha a lábakat oldalirányba elhajlítod kis mértékben. Ez utóbbira azért ritkábban látni példát de technikailag kivitelezhető. Ugyan másfajta tokozású félvezető akadt a kezembe, de kitekergettem a lábát egy fotó kedvéért.
Legközelebb ilyen esetben elhajlítom a lábakat, mint a képen is szerepel.
Ez már így marad, levágtam a fölösleget, így nem tudnám már hajlítgatni sem. A furatok meg közvetlenül a bordák mellet van, nem középen vannak. A hűtőbordán látszik a felfogatója is, ami jelenleg felül van, de az egész borda meg lesz fordítva, tehát, ha le is szedném a doboz tetejét, akkor sem fogom látni a FET-eket. Az erősítő alá meg befér a táp és a védelem, marad köztük 2 cm hézag. Melléjük meg bekerül a trafó.
Egy másik építésnél esetleg fontold meg a kengyeles szorítás valamilyen formáját.
Szia! Nagy a csábítás, hogy amin lyuk van abba beledugjunk valamit
A tranzisztornak a furat ellenére az a jó, ha a leszorító erő egyenletesen hat a hűtőzászló és a borda között, tehát jobb az alkatrész középpontjára nyomást gyakorolni. Legközelebb erre is jó gondolnod, mert a felfogatásban is nagyobb szabadságot biztosít. Közben látom Alkotó kolléga is felhívta erre a figyelmedet.
Tekintettel arra, hogy maga a szilícium lapka nem a furat alatt van, ráadásul gyakran le is van karcsúsítva a lapka és a furat közötti területen a hordozó alaplemez. Bár ez a TO220, Multiwatt15 meg hasonló tokozásnál igazán gond. A TO247 még talán a szerencsésebb megoldás, de ott sem árt a leszorítós módszer. Extraként folyamatos erővel nyomja a félvezetőt a bordához, így mindig biztosítva van a jó hőátadás. Egy esetleges szervíz esetén is könnyebb a leszerelés.
Ne dőlj be mindennek amit a neten olvasol. Nem tudom ki kezdte terjeszteni ezt a nem jó a csavar jobb a lemez dolgot, de egy nagy butaság. Főleg ennél a TO247 toknál. Úgy 30 éve tekerem a csavarokat a félvezetőkbe, de eddig semmilyen hátrányát nem tapasztaltam a lyuknak. A tok közepe 4mm-re van a furattól, a lemezes "szorítás" esetén az erőkar ettől jóval hosszabb lesz, amihez még hozzájön az is, hogy a lemeznek töredéke szorítóereje van egy csavarhoz képest. Végeredmény: a csavarral lehúzott tokot kombinált fogóval is alig lehet utána megmozdítani, a lemezes alól meg az ujjammal kihúzom a tranyót. Sőt, némelyik lemez olyan "szorítóerőt" produkál, hogy be tudok húzni közé és a tok közé egy papírlapot anélkül, hogy a papírlap sérülne. Vicc. Plusz a csavar rögzít is, én sokszor szerelek úgy, hogy semmi más nem fogja a nyákot a bordához, ennek megvan az az előnye, hogy a félvezetők mögött is használható
marad a nyák mert nem kerül oda furat, nem kell a furatok miatt szélesebbre méretezni a nyákot. Ha adott bordára építkezel akkor pedig célszerű eleve ahhoz tervezni a nyákot, és akkor nem lesznek ilyen csálén álló tranyók. Egyébként a lamella sem gond, oda is lehet simán furatot készíteni de ahhoz a lamella közepén kell megfúrni. Ha nem középen fúrod akkor elviszi a fúrót.
Írtam már régebben erről, a TO220 toknál, főleg a gagyinál amelyiknek kézzel hajlítható a füle ott lehet gond. De ma már sok TO220 tok készül egyben kivitellel mint pl. ez a dióda, és ipari felhasználás mellett is megállja a helyét, még csavarral is.
Persze kicsit elrugaszkodtam a talajtól. A TO247 valóban az egyik legjobb ebből a szemszögből, a TDA7293/4 meg a másik véglet.
Az ki is maradt az írásomból, hogy a képen látható rugós lemez nem csak hogy jóval gyengébb nyomóerőt képvisel, hanem ez még csökken is ahogy az anyag öregszik, fárad. Néhány század, ezred mm távolságnövekedés a tok és a borda között is jelentősen növeli a hőellenállást, ezt nálunk mérték is annak idején a cégnél a laborban, ott is a csavar nyert. De én már azt várom hogy mikor kezdenek el a 2N3055-höz is középen fogató lemezeket gyártani, mert az még feldobná a napomat.
Komolyra fordítva a szót, nem is annyira csúnya hogy dőlöngélnek a fetek.
Nem biztos hogy jól látom, de ezen a képen valami hasonló lehet. A felforrasztás mennyire lehet hasznos. Én STK IC-k kiváltására tervezem hasonló méretű 3mm vastag vörösréz lapkára szerelt egy-két pár TO220 tok felforrasztását. Természetesen a lapkát kell szigetelten feltenni a hűtőre. Mivel a VF.. tagjainál a drain-ek úgy is egy potenciálon vannak, így adja magát az ötlet.
Nagyjából kész vagyok a bedobozolással. A dobozon alapból pont ott van a kivágás, ahol a hűtőborda is, így az remélem nem lesz gond. A trafó, meg csak így fért be a dobozba. Bekapcsoló gombnak még meg kell jönnie és kész is vagyok utána.
Hangszórót rákötve, semmi alapzajt nem hallottam.
Szia!Kinél sikerűlt legyártatni a nyákot?
Sziasztok!
Valaki próbálta már ezt a kapcsolást VIDEOTON végfok modul kiváltására? 6380s típusú hifi erősítőbe fogom építeni, ami eredetileg szimpla feszültségű 60V-ról ment, ezért kapott még egy trafót. Még élesztés előtt állok, a VF2-KDmod-130W Alkotós átrajzolatát vettem alapul.
Szia!
Én már elég rég tervezgetek egy hasonló modot,csak 6383S-be.Kíváncsi leszek nálad milyen eredményt hoz.
Megjött a főkapcsoló hozzá.
A képen szereplő trafó nem fért el mellette. Így beletettem egy kisebbet, ami kb 200W-os lehet. Egyenirányítva +-43V. Nyugalmi áramot beállítottam 140mA-ra. Ennek a trafónak csak egy szekunder tekercse van, az létezik, hogy ezzel sokkal szebben szól, mint az előző trafóval? Valamint ki és bekapcsolásnál nincs semmi pattogás, viszont néha amikor kikapcsolom, akkor a számítógépem egere is lekapcsolódik a gépről 1-2 másodpercre.
Sziasztok!
A 130W/8ohmos változat (+/-50V IRFP240/9240) mekkora feszültségen biztonságos 4 ohm -on? Esetleg ha leveztné valaki azt is megköszönném. Buék mindenkinek!
Szia!
A fetek közül a "P" csatornásnak van nagyobb maradék ellenállása, tehát azt vesszük alapul. Az IRFP9240 esetében ez 0,5 Ohm. Tehát a tápfeszültség árama maximális kivezérléskor a 8 Ohmos hangsugárzón, valamint ezen a fél Ohmos RDSon ellenálláson keresztül folyik a föld felé. Tételezzük fel, hogy a tápegység keményen tartja az 50 V-ot. (I=U/R) képlet megadja, hogy 50/8,5=5,88A a max áram. Ez az áram a hangsugárzón 47V feszültséget kelt. Mivel a kimeneti teljesítménynél egy szinuszhullám torzítatlan átvitelét vesszük példaként, ezért ennek a 47V-nak az effektív értékével számolunk. Csúcs per gyök kettő az egyenlő 33V. Teljesítmény egyenlő feszültség négyzet per terhelő impedancia. Jelen esetben 136W 8 Ohmon. Jó gyakorlati arány, ha a kimenő teljesítmény duplája a végtranzisztorok összes veszteségi teljesítménye. Itt ez 300W. Mivel 4 Ohmon sem kellene jobban terhelni az IRFP-két, maradjon a 130W kimenő. A szükséges kimenő feszültség az egyenlő négyzetgyök alatt PxR, vagyis 130W szor 4 Ohm az 520, ez a gyök alatt 22,8V. Ennek a csúcs értéke 32,25V. Ezen a feszültségen a 4 Ohm 8,06A áramot folyat át, ami a fél Ohmos fet maradék ellenállásán 4,03V feszültséget ejt. Ennyivel kell nagyobb feszültség a szükséges kimenőtől, vagyis 32,25+4,03=36,28V. Természetesen 1-2V oda-vissza nem jelent észrevehető változást.
Szia RobyBoy!
Sikeresen megépítettem a VF2-s modulokat a 6380s-be. Meg vagyok vele elégedve, a hangja is szép, erőteljes szerintem. A paneleken elhelyeztem 100K-s trimmer potikat a hangerő beszabályzására, hogy ne lehessen túlvezérelni torzításig, bár most a maximum értéken vannak, még nem volt lehetőségem csúcsra járatva tesztelni őket. Alapzaja is csak annyi van, amennyit az erősítő maximum hangerő állásánál a VIDEOTON gyári előfokból összeszed. (Szeles) Halkabb hangerőállásnál (fél állás alatt) illetve előfok nélkül teljesen zajmentes a VF2 modul. A nyugalmi áram beállítása gond nélkül ment (80mA). Az élesztésnél H7-es autóizzókat használtam hozzá a +60/-60V tápágakban sorosan kötve. Az R9; R10 ellenállásokat 3,3K-ról 3,9K-ra, az R11; R19 ellenállásokat pedig 2,7K-ról 3,3K-ra növeltem. Az alkatrészeket nem válogattam, a kimeneten mérhető egyenfeszültség az egyik modulon 12mV, a másikon -81mV. Nem tudom, hogy ez normális-e ? Készítek még hozzá egy relés hagszóróvédő áramkört is: http://users.atw.hu/majki/elektro/kapcs/protect/protect.htm Mivel nekem megvan a sablon, szívesen elküldöm neked lay formátumban, ha a 6383s-hez kell. Nekem is van egy olyan erősítőm, hibásan került hozzám, lehet, hogy építek bele egy ilyet. Az én esetemben (6380S) a tápegység modulokat és a 7815 ic-t el kellett szigetelni a műszerdoboztól. A negatív tápfesz oldalon pedik megfordítani a 470µF os elkót. Az átépítést biztosan szebben is meg lehetett volna csinálni, nekem így sikerült Sok sikert az építgetéshez ! A hozzászólás módosítva: Jan 6, 2019
Szia!Köszönöm a választ ,és örülök a sikeredhez,szép munka!Tetszik a panel rajzolat is,főleg így hogy már tudjuk nem gerjedékeny és zajos.Így megköszönném ha átküldenéd.Szerintem a kimeneten mért minimális dc még nem vészes,eltérés az alkatrészek szórásából is adódhat.Valahol olvastam még itt,hogyan lehet csökkenteni,de szerintem a nagyobb szakik hamarabb megmondják,míg megtalálom. reloop? Az átépítést is jól megoldottad,bár nem tudom,a karton mi célt szolgál?Hogy ne dőljön a kondiknak a panel?Illetve a pasztát se sajnáltad a fetektől ahogy látom. Na de úgy érzem nekem is el kellesz kezdeni megint építeni egyet,mert így még jobban hajt a kíváncsiság.
Igen, az a karton csak az ideiglenes védelmet szolgálta a végleges rögzítés előtt Teljesen jó volt az oda Az a baj, hogy nagyon ki volt centizve a helyem. Jobban jártam volna kevesebb kondival, de most sajnos csak ezek voltak elérhetőek a számomra így ezekkel oldottam meg.
Amit még elfelejtettem mondani, hogy a 6380s esetében negatív tápfesz oldalon lévő tápegység modulból a 7815 IC-t is ki kellett forrasztanom, illetve a 230V os kapcsolót kellett kicserélnem egy kisebbre, hogy elférjen ott a második trafó. Biztos vagyok benne, hogy jó lesz ez a VF2 modul az erősítődbe. A 6383S végfok modulnak a Mute részét viszont nem tudtam rátervezni a modulra, abban segítségre lesz szükségem, hogy mi is kell oda pontosan. Van arra esetleg valami ötleted ? Persze anélkül is szólnia kell a VF2 modulnak
A kínai nyákok, olcsóak és egyszerűek, csak forrasztani nem érdemes, mert olyan vékony a rézfólia, hogy 230 C,fokon elfüstöl, lepereg a panelról.
Nekem a "kínai panel"-lel kapcsolatban teljesen más a tapasztalatom. Tökéletes minőség, nehéz lenne olyan szempontot találni, amiben elmaradna a legkifinomultabb elvárásoktól is.
Kifogástalan furatgalván, minden várakozástól jobb forraszthatóság, gyorsak, pontosak, és olcsók. A rézvastagság választható opció, de a legvékonyabb is kb. 35 um. Mit lehet ezen kívül még kívánni egy paneltól? A hozzászólás módosítva: Jan 10, 2019
Hidd el, nem kíméltem én ezeket. 400 fokon forrasztottam, egy lábat többször is (ellenállás csere). Majd acetonnal leszedni a gyantát. A nyák pontosan ugyan úgy nézett ki, mint újkorában. Szöveg nem jött le az acetontól, de az ellenállás színkódjai igen.
Aztán kapott fordított polaritást is ez a végfok, de a nyákon semmi nem látszik, viszont a vezetékek melegedtek (1mm2) rendesen. Eddig nekem nagyon is bevált. |
Bejelentkezés
Hirdetés |