Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Villanymotor bekötése
Emberek, itt keverednek a fogalmak.
A teljesítmény áttételtől függetlenül ÁLLANDÓ végig a rendszerben. Amikor egy autó mondjuk 40-el halad elsőben, akkor is megegyezik a motor által leadott teljesítmény a kerekeken mérhető teljesítménnyel. Ha az autó ötödikben 180-al megy, akkor is megegyezik a motor leadott és a kerekek által az útra juttatott teljesítmény. Ami nem azonos a motoron és a kerekeken az a nyomaték és a fordulatszám. De a három jellemző összefügg, mint ahogy az előző hozzászólásomban írtam. A fordulatszám könnyen számolható az áttételből, a teljesítmény állandó (a veszteségeket leszámítva - néhány százalék), így a nyomaték már adódik. A másik: amikor egy motorra azt mondjuk, hogy 2,2kW-os, akkor az a TENGELYÉN LEADOTT NÉVLEGES teljesítmény, nem pedig a villanyhálózatból felvett. Ezt a teljesítmény tudja leadni a megadott környezeti hőmérséklet és légnyomás mellett (a hűtés miatt lényegesek ezen paraméterek) folyamatosan, amíg el nem kopik a csapágya. Ettől nagyobb teljesítményt is le tud adni rövidebb időn keresztül, mint ahogy Atis57 írta. A névleges fordulatszámból és a névleges teljesítményből számítható a névleges nyomaték. A legnagyobb nyomaték, amit a motor le tud adni, az a billenőnyomaték, ez a névleges nyomaték 1,6..2,5-szöröse szokott lenni (speciális motoroknál nagyobb is lehet). Ezt a nyomatékot nem vehetjük ki belőle folyamatosan, mert túlmelegszik a motor. A billenőnyomaték azért van, hogy lökésszerű terhelés ne okozzon gondot. A felvett teljesítmény a leadott teljesítményből és a motor hatásfokából számítható, villanymotorról lévén szó, ez igen kedvező, 90% feletti. 2,2kW-nál már talán 95% körül van (meg kell nézni a gyári adatokat), tehát a hálózatból nagyjából 2,3kW teljesítményt vesz fel, amikor a névleges terheléssel jár. Ha kisebb a terhelés, a hálózatból is kisebb teljesítményt vesz fel. Lehetne úgy is árulni a motort, hogy 2800 fordulat, 7,5Nm névleges nyomaték. Ugyanazt a motort jelenti, mint a 2800 fordulat 2,2kW. Mivel a villanyhálózatból a felvett teljesítményt kW-ban mérjük, valószínűleg ezért alakult az ki, hogy a motorokat is teljesítmény szerint címkézik fel, nem nyomaték szerint. Aki ért hozzá, az úgyis át tudja számolni, ha szüksége van rá. Hogy miért drágább a kisebb fordulatszámú motor az jó kérdés. Általában jellemző, hogy azonos teljesítmény mellett a kisebb fordulatszámú motor nagyobb méretű, emiatt több anyag kell bele, és lehet, hogy az anyagköltség miatt drágább.
A trafós példád nem jó. Úgy lenne jó, hogy van 100W-os trafó 50V 2A-es szekunderrel, meg van 25V 4A-es szekunderrel. Az áram megfelel a nyomatéknak, a trafó az áttételnek, a feszültség a fordulatszámnak, a teljesítmény meg teljesítmény marad.
Az a baj, hogy rossz kifejezéseket használtok. Mi az, hogy terhelés? Egy fűrészgépnek alapvetően szüksége van egy megadott erőre, hogy a fűrész tudja vágni a fát. Ez az erő és a szalagot hajtó kerék sugara adja meg a nyomatékot, amire szükség van. Namost hogy a dolog azért haladjon is valamelyest, a fűrészt egy valamilyen sebességgel járatni kell. A fűrész sebessége megegyezik a kerék kerületi sebességével, amiből meghatározható a kerék fordulatszáma. Tehát megvan a keréken szükséges nyomaték és fordulatszám, ebből adódik a teljesítményigény. Ezt a teljesítmény tökmindegy, hogy mekkora fordulatszámú motorból állítjuk elő, a lényeg, hogy a motornak a teljesítményt le kell tudnia adni. A fordulatszám és a nyomaték illesztését meg reduktorral kell megoldani. Persze ideális esetben a motor direktben hajthatja a szalag kerekét, csak ez az ideális eset nemigazán fordul elő, így szükség van áttételre. Idézet: „Azért ezt átverésnek veszem,a piszok eladó részéről!” Az eladó nem tudja, hogy neked mik az igényeid. Ha te beállítasz hozzá, hogy 2,2kW-os 2800-as fordulatú motor kell, akkor azt ad. Ha csak teljesítményt mondasz, akkor nyilván rákérdez, hogy mekkora fordulatszámú kell.
Üdv mindenkinek!
Azt szeretném tudni, hogy ha egy 2,2KW 380/220 villanymotort mind két módon tudumk működtetni a 220-as módban veszít a teljesítményéből, és ha igen, kb. mennyit? köszönöm.
Szia! Ha mindkét módon tudod működtetni, akkor felejtsd el a 220V -os üzemeltetést. Semmi előnye, viszont rengeteg a hátránya. Pl. 2/3 csak a teljesítmény (-1LE), kis nyomatékkal indul, rázkódik, sokkal nagyobb áramot vesz fel, indításhoz kiegészítőkre van szüksége (kondi).
Köszi a választ. A helyzet az, hogy hol itt kell használnom a villanymotort, hol pedig ott. Azt szeretném elérni ha megoldható, hogy SEMMI helyszínen végzett átkötögetéssel tudjam működtetni a berendezést. Azt gondoltam hogy kisebb lesz a teljesítménye, de nem tudtam mennyivel. Kevés családi háznál van 380 ezért keresek olyan megoldást ami mindenütt működik. A motornak viszont kell az erő, ezért nem tudom kiváltani 220-al. Legalább 2,2 KW de inkább a 3 KW-os az ideális. Szerinted van ilyenre lehetőség?
Én eddig 3kW-ossal találkoztam 220V-os ban, nagyobbal nem. Sajnos az 1 fázisú motorok áramfelvétele aránylag magas, ezért szerintem nem nagyon készítenek ettől nagyobbat. Az is probléma, hogy sok háznál nincs elég bejövő A, Pl. 3X10A-ral 3 fázison elmegy a 2,2kW, esetleg a 3kW is, de ha 220V-ost akarsz működtetni ugyanerről a hálózatról, csak 1x10A fog a rendelkezésedre állni (a másik 2 kihasználatlanul marad), ami indulásnál kevés lehet egy 2,2kW-os 220V-osnak is. Talán ezért mégis célszerűbb lene egy 220V-os motor.
Az előző hsz-omből láthatod, hogy a 3 fázis 2,2kW-ból jó, ha marad 1,5kW 1 fázison. Ilyen 220V-os pedig már létezik, viszont a fele annak, amit szeretnél. 3kW sajnos 220V-ról szerintem nem reális elvárás, mindenütt biztos, hogy nem lesz működőképes. 220V-os konnektorral 16-19A-t nem lehetne megnyugtatóan átvinni, főleg nem úgy, hogy 1-1,5 Alu vezeték van belekötve a falban. Itt egy cég egyfázisú katalógusa, ebből megnézheted, mekkora áramokat igényel egy adott teljesítményű gép.
Hello!
Ha a konnektor terhelést nem vesszük figyelembe, akkor számodra a megfelelő megoldás lehet, egy frekvenciaváltó. Kis szépséghibája az ára. (Ha jól emlékszem, ennél a teljesítménynél kb. 60-90eFt.) Persze ez csak akkor jó ötlet, ha iparszerű tevékenységet végzel és ki tudod gazdálkodni. Viszont a motort sokkal jobban ki lehet "okosítani". üdv! proli007
Köszönöm a választ. Valóban megoldás lehet, bár csak sejtem mi is lehet az. Ha a teljesítményről beszélünk, mit kell figyelembe vennem? Mit kell vele kezdenem? Ha megkeresek egy villanyszerelőt, Ö nagy valószínűséggel tudni fogja a beszerelés lényegét?
Mégegyszer, köszi
Szia!
Nagyvonalakban: Ez a készülék, egyenirányítja a 230V-ot, majd úra váltófeszültséget készít belőle, de már három fázist. A frekvencia változtatható, így a fordulatszám is változik, elég nagy tartományban. (kb. 10..200%) A jóbbak speciálisan erre a célra készült motorokat alkalmaznak, de normál rövirdezárt forgórészű motorral is üzemeltethető, csak nem akkora fordulat tartományban. A frekiváltó teljesítményénél a motorteljesítményét kell figyelembe venni. (Van egy tól-ig határ, amihez használható a vezérlés) Ha egy átlag villanyszerelőt keresel meg, az nagy valószinűséggel, nem fogja tudni, mit kell tenni. De bekötni nem nagy mulatság, a gépkönyv alapján elvégezhető, különösebb tudás nélkül is. Viszont a készülék programozása, már más dolog. (esetleg 200 programlépést is meg lehet határozni) De nem kell megrémülni, csak tudni kell, mit szeretnél elérni a motornál. Ahol megveszed, fognak segíteni a beprogramozásnál. Azután már csak használnod kell. üdv! proli007
Köszönöm a kielégítő válaszodat. Még egy kérdés: elég megadnom a motor teljesítményét és adják hozzá a megfelelő frekvenciaváltót is? érdemes lehet ebből használtat vásárolni? a vaterán pld. sok ilyesmit találtam.
Az én villanymotorom: 380/220 2,2KW-os és egy hajtóművel van egybeépítve. ezt szeretném használni "bárhol" Köszi az infókat.
Helló!
- Igen elég a teljesítményt és a motorfeszültséget megadni. - Hát a Vateráról nehéz állástfoglalni. Esetleg elviszed a motort az eladóhoz, beköti, kipróbáljátok. Mert itt azért hibás bekötéssel, más feszültséggel (230/400V, mert van néhány amelyik mind egyfázisról, mind 3fázisról üzemeltethető, de nem biztos) haza lehet vágni. Viszont ha elkötik a feszültséget, vagy ki-bemenetet akkor elpuffan és arra az eladó nem fog garanciát vállalni. Szóval körültekintően kell eljárni, mert nem kevés pénzről van szó. - Ha az eladó büfé a dologban, akkor be tudja neked programozni, és legyen gépkönyve. (legalább is hozzáférhető) üdv! proli007
Hello!
Ha 230V-ról akarod használni, akkor olyan frekiváltót kell venned aminek a betáp oldala 1 fázisú. Valamint ilyen esetben a motort deltába kell kötni. (3 fázisú frekiváltó esetén csillagba kellene kötni.)
köszönöm neked is, most ezt mind kimásolom és ennek tudatában fogok eljárni, mert ez eddig nagyrészt latin volt nekem.
Kösz.
Hy.
Egy ismerősöm vergődik favágással.3kw 220-380 motor a régebben említett csillag-delta kapcsolóval megoldva.A gond,hogy 1.5 év alatt 3x cseréltük.Ő most vett egy monof motrot is Én is a frekivátót ajánlanám egyben motorvédelmed is van,csak a paraméterek beállítása után igyekezz pormentesen zárni(a hútést viszont igényli,én egy 40x40-es dobozba tettem) monof be 3f ki-jól fog üzemelni.
hello szakik
uj vagyok itt kérdésem lenne 380/ 220 motort szeretnék bekötni 220 v ra kondi nélkül egy ventilátor lenne rajt szinte nulla terheléssel amugy a moci 180w os direkt nemvettem nagyobbat nemkell hogy eröslegyen csak forogjon elöre is köszi greczn
erre a tüzhelyre szeretném felrakni
amugy 2760 at forog raknák rá nagyobb ékszijtárcsát is hogy gyorsabb legyen az áttétel esetleg valami vélemény az ötletröl?? köszi greczn
220/380V-os motorhoz mi értelme a csillag-delta kapcsolónak? Az ilyen motort hazánkban nem szabad deltában járatni. Ne csodáld, hogy 1,73x-os túlfeszültséggel minduntalan leég. Csillag-delta átkapcsolót (az indulási áramlökés csökkentésére) csak olyan motorhoz szabad alkalmazni, amelyik 380V delta (háromszög) feszültségű.
2800-as motort már nem kell gyorsítani. Ahogy látom, kovács tűzhelyre teszed, mi anno 1400-es mosó motorral hajtattuk, még így is sok levegőt termelt.
nem megy kondi nélkül??
az szivás azt mondták hogy megy hát de énsem biztam benne azért regisztráltam ide ! a hangal nemlessz gond mármint te a tüzhelyre gondoltál ugye?! megoldottam már távtartóval ami sikeresen visszaverte a tengely iszonyat jobbra illetve balra kottyanását
hello szakik
ma hoztam egy öntvény centrifugál ventillátort 3fázisu ugynéztem 3 kivezetésevan arra volt rákötve a vezeték de a házra a földelés be volt kötve kérdésem ezt a motort kondival tudnám 1 fázisrol üzemeltetni adat tábla nuku rajta rakok fel majd képet biztos láttatokmár ilyesmi motort előre is köszi greczn
Az egyik állásban kihasználod mono mocihoz(a kondikat kapcsolod,deltában pedig mint három f motrot kapcsolsz-valahol joval előbb ott a rajz is.
Lapozz vissza bátran érdemes megnézni. Ja és nem a motor nem bírta,hanem a kapcsoló -mechanikailag Már félve írom ezek után,de a fúrész kerületi sebességét 2100 fordulat körülire tegyétek(gyári kör és szalagfúrészek alapján írom).A vágás minőségét pedig az anyag hosszanti vágásánál lehet észrevenni(és persze az sem mellékes,hogy mennyire kíméli a fúrészt illetve a cirkulalapot)
Hogy monora kösd lehet hogy nem ártana még három kivezetés(ha jol emlékszem Karbatarto és Profi-bocs ha tévedek-december körül témázták
hello szakik
kérdésem lenne 380/220 forumrol rol jövök van egy centrifugál ventim 3 fázisu létezik az hogy csak 3 kivezetésevan a mocinak a sorkapcson csak annyivolt a másik három csupasz volt létezik? és ha létezik ilyen akkor ezt lehet e 1 fázisra kötni elöre is köszi greczn
Pedig jó helyen jártál, csak nem találtad meg ezt
Ha csak három kivezetése van, akkor deltába van kötve belül; egyfázisú működtetéshez először szét kellene szedni, aztán különválasztani a tekercsvégeket (ha lehet), végül tudomásul venni a teljesítménycsökkenést |
Bejelentkezés
Hirdetés |