Fórum témák

» Több friss téma
Hírek » Robotautót fejlesztett ki a Stanford Egyetem
Robotautót fejlesztett ki a Stanford Egyetem
Beküldte: Topi, idő: Jún 21, 2007, forrás: Berta Sándor - sg.hu

A jármű már túl van az első sikeres teszteken és elindul a novemberben megrendezendő DARPA Urban Challenge 2007 versenyen.

A Stanford Egyetem kutatói által kifejlesztett Volkswagen Passat típusú gépkocsi a szakemberektől a Junior fantázianevet kapta és képes részt venni a mindennapos városi forgalomban éppúgy, mint kikerülni a legkülönbözőbb akadályokat és betartani az összes amerikai közlekedési előírást.


"Mindannyian tudjuk, hogy a személygépkocsik minden fejlesztés ellenére még mindig nem elég biztonságosak. Évente az Egyesült Államokban csak közlekedési balesetekben több mint 42 000 ember hal meg, világszerte pedig egymillióan. Emellett a mai autók nem eléggé hatékonyak, dugókat okoznak és a vezetőknek még a hosszú szakaszokon is mindig koncentrálniuk kell. Az intelligens autók alapvetően fogják megváltoztatni mindezt és a társadalmunkat" - jelentette ki Sebastian Thrun, a Stanford Egyetem informatikai professzora és a Junior csapat vezetője.

Az egyetem két évvel ezelőtt Stanley nevű járművével már megnyerte a DARPA Grand Challenge versenyt, amelyben a robotautóknak sivatagi körülmények között kellett bizonyítaniuk. A gépkocsit több GPS- és lézerszenzorral, egy kamerával és más eszközökkel szerelték fel, hogy biztosítsák sikeres célba érkezését. A Junior a Stanley továbbfejlesztett változata.

Az autó közelében lévő objektumok és akadályok távolságát nyolc úgynevezett LIDAR-rendszer méri. Az egyik lézeres egységet a Junior tetején helyezték el, hatótávolsága 100 méter, egy másik LIDAR kizárólag az utat, a talajt és az útfestéseket figyeli. Egy harmadik eszköz panorámaképeket készít a környezetről. A befutó adatokat két, egyenként 2,3 GHz-es órajelű négymagos Intel processzorra épülő fedélzeti számítógép dolgozza fel. Egyúttal ezek a készülékek irányítják a járművet. A Junior aktuális pontos helyzetének és a haladási irányának a meghatározásért egy GPS-vevőből és más szenzorokból álló rendszer felel. A fedélzeti egység 30 centiméteres pontossággal végzi el a feladatát.

A fedélzeti számítógépek megbirkóznak a kereszteződések és más gépkocsik jelentette közlekedési helyzetekkel. A Junior a valószínűségszámításra épülő 500 különböző algoritmus segítségével tájékozódik a környezetében és hozza meg az aktuális döntéseit. Maga a döntéshozatal folyamata csupán 300 milliszekundumig tart. Ez pont elég az autó lefékezésére, a sávváltásra, amennyiben egy másik jármű túlzottan megközelítené a robotgépkocsit.

Az első tesztek mindenesetre bíztatóak, Junior minden feladatot sikeresen elvégzett. Az első kísérletben 20 mérföld/órás sebességről kellett lefékeznie, a másodikban meg kellett állnia a stoptábláknál, meg kellett fordulnia és ki kellett kerülnie a felbukkanó akadályokat. A végső tesztekre októberben kerül sor. Amennyiben a jármű azokon is sikeresen szerepel, úgy elindulhat november 3-án a DARPA Urban Challenge 2007 versenyen.



Hozzászólás íráshoz bejelentkezés szükséges!
 
Írta: Molnar Zsolt, Idő: Jún 21, 2007
Jo kis cucc csak a kocsi ugy nez ki mint egy adoallomas!
es oldalt a kocsin GOOGLE!
az anyos ulesen ulo nem lat ki S !
 
Írta: HubaBuba, Idő: Jún 23, 2007
Szerintem dobenetes menyi idejuk van az embereknek:D
 
Írta: kerteszsasa, Idő: Jún 25, 2007
Jók ezek az autók, csak a felelősséggel van a gond.
Ha balesetet csinál, akkor kit vonnak felelősségre? a tulajdonost vagy a gyártót? ugyanis egy gépet nem lehet perelni.
 
Írta: sheza, Idő: Jún 27, 2007
Utállom mikor mások vezetnek és én csak ott üllök...föleg ne egy robot vezessen helyettem...ha meghalok az a saját hülyeségem miat legyen ne másoké miatt
 
Írta: Phoenix, Idő: Jún 29, 2007
A sok csucstechnika mellet egy kicsit az esztetikara is odafigyelhettek volna... elrejthettek volna a sok szenzort a tetejen. amugy en is inkabb a sajat hujesegem miatt karanbolozzak ne egy robot miatt
 
Írta: Thowra, Idő: Júl 4, 2007
Üdv mindenkinek!
tetszik a dolog, történetesen én és pár haver is dolgozgatunk 1 hasonló jármű megépítésén, ugyan az még csak aksiról megy, és nem rendes utcai autó hanem 1 házi kreáció.
A kocsira terveztem 1 fedélzeti számítógépet (IP MMX laptokp), és van 1 asztali gép is ami rádiós úton álandó kapcsolatban van a kocsival, de a kocsi, ha megvan az útvonalterv akkor magától is boldogul.
Sok sikert minden hasonlóra vállalkozónak.
 
Írta: Lui, Idő: Júl 5, 2007
Throwa Ti miért kezdtetek bele ilyet építeni? Tudsz mondani bővebbet is az autótokról? Vagy ez már üzleti titok? :-)
 
Írta: Thowra, Idő: Júl 9, 2007
Tudok mondani, nincs komolyabb üzleti titok, amatőr csapat vagyunk.
A kezdeti lépések nyilvánosak az interneten, bárki utánépíthet egy olyan elektromos kocsit ami képes megtanulni az útvonalat amin haladt, és vissza is talál rajta.
A www.gerzsenyirobi.uw.hu lapon a barkács részben megtalálható a leírás, és van szpftver is mellékelve.
Ha valaki szeretne építeni egy ilyen "járművet" szívesen segítek!
MSN en is felvehet akinek segítség kell. cím: thowra@freemail.hu
Erre a címre írhattok is.
 
Írta: tatabike, Idő: Júl 23, 2007
Én naponta elég sokat vezetek a budapesti forgalomban, gondolom senkinek sem kell bemutatnom. Naponta minimum 5-6 olyan helyzet fordul elő, ahol ez a kocsi tuti becsődölne, és rapityára törné magát, vagy mást. Megintcsak több olyan eset van naponta, amit csak úgy tudsz megoldani, hogy Te magad is megsérted a közlekedési szabályokat, különben jól összecsukod magad, vagy a kocsidat. Nem tudom mit csinálna egy olyan helyzetben, amikor már nincs hely fékezni, vagy manőverezni. Felszállna?
 
Írta: tatabike, Idő: Júl 23, 2007
Én naponta elég sokat vezetek a budapesti forgalomban, gondolom senkinek sem kell bemutatnom. Naponta minimum 5-6 olyan helyzet fordul elő, ahol ez a kocsi tuti becsődölne, és rapityára törné magát, vagy mást. Megintcsak több olyan eset van naponta, amit csak úgy tudsz megoldani, hogy Te magad is megsérted a közlekedési szabályokat, különben jól összecsukod magad, vagy a kocsidat. Nem tudom mit csinálna egy olyan helyzetben, amikor már nincs hely fékezni, vagy manőverezni. Felszállna?
 
Írta: boutondor, Idő: Júl 25, 2007
Utálom a VW-eket. Ebből kifolyólag a robot VW-eket még jobban. Sőt, a hanyag lesza.om a másik autóst típusú embereket is. Ha tudna mindenki normálisan, becsületesen, tisztességesen közlekedni, akkor semmi szükség nem lenne ilyen méreg drága, agyon bonyolított, bizalmat nem nyerő "IZÉKRE". De hát élni se tudnak így az emberek..... B.
 
Írta: boutondor, Idő: Júl 25, 2007
Na meg hol a vezetési élmény?!

B.
 
Írta: embervagyok, Idő: Aug 9, 2007
Ez már a sokadik fejlődéssel kapcsolatos dolog amit leszoltok. Jónagy maradi parasztok vagytok már nem azér :D.
Tata honnan gondolod hogy becsődölne? Emberek programozzák, akik akár hiszed akár nem, biztos hogy vezettek már zsúfolt és bonyolult helyen. Még ha össze is törné magát a gép (bár van rajta fék szóval izé...) akkorse biztos hogy másodjára is megtörténne mert elemzik a szituációt, és átírják a programját. Több év alatt pedig biztosan megtanítják rendesen menni.
Nömköll a kapálógép sö me én kapálni akarok hinnye!
 
Írta: embervagyok, Idő: Aug 9, 2007
"utáom a üje folkszvágeneket..." mégijet b**meg... az autó márkáján vagy kiakadva.... ez azért uh... itt, amikor a lényeg hogy legyen benne motor meg hogy guruljon... Biztosan az lesz a döntő hogy tök hamar kimennek a kormánycsuklók, nehéz kereket cserélni, vagy hogy igénytelen a kárpit... Szegény két gép ami bele van csavarozva biztosan jobban érezné magát egy merciben :D .
 
Írta: AlieV, Idő: Szept 4, 2007
tiszta Knight Rider!
Már csak Michael Knight és Devon hiányzik. Na meg Bonie aki szervizeli. :D
 
Írta: vastagricsi, Idő: Szept 12, 2007
Csatlakozom az előttem felszólalóhoz. Nem az autó márkája fogja eldönteni hogy mennyire sikeres a robottechnika ami benne van. Mellesleg sztem a vw kategóriáján belül az összes létező konkurens gépét lealázza mind teljesítményben, mind gazdaságosságban mint konfortban. Erről ennyit.
 
Írta: Zotya, Idő: Jún 25, 2008
SZIASZTOK A Knight Rider KODJÁT KI TUDJA ITT AZ MSN-CÍMEM AKI TUDJA AZ IRJA MÁR LE
 
Írta: el, Idő: Júl 24, 2008
Egy lamborghini murcelago ba egy ilyen kütyü és minden zsír.
azt írtátok h inkább a saját hülyeségetek miatt karambolóznátok....balbalbal.
a balesetek többségében nem a vétkes hal meg
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem