Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Akkumulátor töltő
Sziasztok!
Az alábbi kapcsolásban, az R5 milyen értékű, vagy hogy kell megválasztani? Már megépítettem, és a beállított értéknél világít a zöld led, és még mindig nyomja 3 amperral. Ezt a kapcsolást át lehet úgy alakítani, hogy manuálisan lehessen állítani az ampert? Előre is köszi!
Hello! Az régi rajzon 10kohm van. De ha nem állítja le a töltést, meg kell nézni, hogy a T2 nyitva van-e. Vagy is lehúzza-e a kollektor feszültségét. Az eljut-e a D1 anódjára. Mert a nyomógombnak alaphelyzetben zártnak kell lenni. Vagy is akkor bont meg, mikor megnyomod. Ha a gomb nem bontó, hanem záró, akkor nem is fogja leállítani a töltést, csak ha megnyomod. üdv!
Hello! Én 100k raktam R5-nek. Már részben megoldódott a probléma, forrasztási hiba volt. Viszont, ha beállítom 14,2 V-ra elkezdi tölteni úgy, hogy a zöld led nem világít, majd 13.6 V-nál világít, de a töltés megy tovább. Mikor elérte a 14,2 V-ot, akkor sem kapcsol le, 970 mA-rel nyomja, de ez alá már nem megy. Lehet 100k zavar be? Üdv!
Mit értesz az alatt, hogy beállítom 14,2V-ra? Mivel a kapcsolásban az R3/R4 felére osztja az aksi feszültséget, a P potival is a 14,2V felét kell beállítani. Aztán a működést lehet úgy ellenőrizni, hogy Kiveszed a D1 diódát, az aksi helyére pedig egy szabályozható tápot kapcsolsz. Ekkor a feszültség változtatásával ellenőrizhető a működés.
A 100kohm nem okozhat gondot. Azért szükséges, mert a C2 kondival egy integrátor kapcsolást alkot. Mert a hullámzó töltőáram miatt, szűrni kell az ellenőrizendő feszültséget. De a műveleti erősítők felé maximum kb. -100nA áram folyik, annak feszültségmódosító hatása a 100kohm-on 10mV lesz. üdv!
A töltő feszültség 14,2V. Itt nullára kéne kapcsolnia. Vagy tévedek? Minden esetre megfogadom a tanácsod, és ellenőrizni fogom az általad leírtak alapján. Üdv!
Igazából kapcsolni nem tud. Csak ha táppal próbálod "úgy látszik". Mert ez alapvetően egy nullkomparátor, aminek nincs hiszterézise. Vagy is inkább "meredeken leszabályoz". Vagy is valahogy be fog állni egy egyensúlyi állapot. De a lényeg, a töltési feszültség nem fog tovább emelkedni. üdv!
Üdv mindenkinek!
Találtam egy rajzot. Egyszerűnek tűnik a megépítése. Van esély, hogy valóban tudja amit a leírásban ígérnek és működőképes a jelenlegi formájában? Előre is köszönöm a segítséget!
Hello! Amit találtál, annak "továbbfejlesztett változata" van kicsit feljebb itt. Itt egyutas az egyenirányítás, ami inkább "regeneráló töltőre hasonlít", mint töltőre. Mivel minden félperiódusban tölti az aksit. Ezt igazából csak kis áramnál illik elkövetni, mert a trafó nem örül a féloldalas terhelésnek. Azt viszont elfelejtették írni, hogy a töltőáramot, igazából csak a trafó belsőellenállása korlátozza majd.
De ez az "átkapcsol csepptöltésre" cseppet marketing szöveg. Mert mi kapcsol itt, mire? Amikor az aksi feszültsége a potival beállított határ alatt van, a Q2 ne,m gyújt be, és így a Q1 az R4||R5 segítségével nyitva van. Amikor meg eléri a beállított feszültséget, akkor Q2 kinyit, elszívja Q1 Gate áramát, és az nem tud begyújtani. Erre az aksi feszültsége leesik, és Q1 újból gyújtani fog. Tehát az aksi feszültsége ott fog "lepkézni" ahova a potival beállítottad. Ha ezt csepptöltésnek nevezzük, akkor legyen az. Természetesen én ezt csak a rajz alapján mondom. üdv!
Üdv mindenkinek! Köszönöm proli007! Az általad belinkelt rajzot úgy ahogy van meg lehet építeni vagy volna rajta változtatni való? A rajz közlése utáni beszélgetés miatt kérdem.
Ha jól tudom, ezt többen megépítették. De a működése hasonló, mint amit Te is belinkeltél, csak precízebb a lekapcsolási szint, mert műveleti erősítő végzi az összehasonlítást, és van korrekt referenciája is. Olvass vissza mit írnak róla. Minden estre áramkorlátozás itt sincs, a töltőáram itt is a trafón múlik. Amivel nincs gond, csak éppen"esetleges" a töltőáram értéke. üdv!
Mi a véleményed, egy LM317-tel épített egyszerű áramkorlát a kapcsolás bemenetén megoldaná az áram szabályozását vagy valami szentségtörésre gondoltam?
Hello! Elvileg megoldható, de egy LM317-nek igazán a szűrt egyenfeszültség való. Mert ebben a tirisztoros kapcsolásban csak abban az időpillanatban folyik áram, mikor a a trafó feszültsége magasabb, mint az aksié. Ekkor az aksiba "hatalmas" csúcsáramok folynak. De mivel ez az idő kisebb hányadában van, ennek a csúcsáramoknak az átlagértéke kb. a harmada mint a csúcs. Töltésbevitelnél viszont "áram gyanánt" annak átlagértéke számít. Vagy is ha ezt az IC maximális 1,5A-es csúcsáramával korlátozod, akkor is legfeljebb 0,5A átlagáram érhető el. (A tirisztor viszont nem lenne képes egyenáramról működni, mert soha nem kapcsolna ki.)
Szűrt egyen feszültségnél, ez nem áll fenn, mert ott mindig magasabb a feszültség, tehát az "csúcsáram áram" és az átlagáram azonos lehet. Amúgy a kimeneten diódát is alkalmazni kell, mert az IC nem igazán szereti ha a kimeneti feszültsége magasabb mint a bementi. Ami itt az aksi miatt alapból fennáll. De mekkora töltőáramot szeretnél amúgy elérni? Ilyen kapcsolásnál, ellenállással, vagy még inkább izzóval szokás az áramot korlátozni, ha arra szükség van. üdv! A hozzászólás módosítva: Nov 21, 2013
Üdv! Max. 5 A elég lenne. Két db 50Ah-s savas munkaakku. Van idejük töltődni. Ha az kedvezőbb számukra kevesebb is elég. Egy Tesco-s 6A-os aksigyilkos töltő trafója az alap. Az akkumulátorok élettartama a legfontosabb, a töltési idő másodlagos. Egy hónapban nincsenek ötször használva. Csepptöltési lehetőség is jó lenne szintén az élettartam miatt. Téli időszakban egyáltalán nincsenek használva az akkuk és olyan helyen tárolom őket ahova nehezen tudok eljutni. Ha töltésre kerülnek jó lenne ha maradhatnának pár napig.
Hello! Nem ismerem a gazdaságos töltőt. De általában az egyszerű töltőkben semmi szabályozás nincs. A túltöltést úgy akadályozzák meg, hogy a trafó feszültségét alacsony szintre választják. Persze ez nem bombabiztos módszer, mert a hálózati feszültség is változhat. Ha megnézed a tirisztoros rajzot, akkor láthatod, hogy a trafó feszültsége 17V-ra van megadva. Mert minden nemű szabályozáshoz-kapcsoláshoz többletfeszültség kell.
Ha a töltődre jelenleg 6A van megadva, akkor várhatóan nem is ad le többet egyszerű trafó-egyenirányító-aksi felállásban. Az esetek többségében a trafó inkább alá van méretezve, mint fölé. Ha nincs többlet feszültség, a szabályozás szinte ki van zárva. Ha a feszültség épp elégséges a töltéshez, akkor a töltés végefelé, nagyon lecsökken az áram, és a töltés elhúzódik a "végtelenségig". De ettől még lehet az jó úgy ahogy van, csak a töltési végfeszültség elérésekor le kell kapcsolni a töltést. Erre megfelelő módszer lehet az a töltő is, amit Attila becsatolt. Vagy megépíted ezt a lekapcsoló áramkört, ami komfortossá teszi a meglévő töltődet. (Természetesen a lámpás áramkorlátozás elmaradhat.) Ha a csepptöltőn az aksi tartósan rajta maradna felügyelet nélkül, akkor szerintem célszerűbb egy kistrafóval készíteni egy egyszerű csepptöltőt, ami 13,6V-on tartja a feltöltött aksit. Mert a csepptöltés miatt feszültség alatt tartani egy töltő trafóját, az gazdaságtalan. üdv!
Üdv! Elmentettem mindent, ha kiadja a trafó, "Attila töltője" lesz a kiválasztott.
Köszönöm a türelmet és a segítséget!
Üdv!
Szeretnék egy "kis" orosz akkutöltőt kiegészíteni egy kis elektronikával ami ha az akku feltölt egy relével lekapcsolja a a töltőt akár teljesen akár csepp töltésre annyira nem lényeges csak ne tudja megfőzni az akkumulátort A készülék elején egy 10A-es árammérő van gondolom akkor ennyivel tud is tölteni körülbelül, ehhez egy ötletet várnék mint mondottam a teljes lekapcsolás is megfelő csak ne keljen őrizgetnem az akkut ha töltöm! Mellékelek róla egy fotót is ÍME Köszönöm előre is a válasokat A hozzászólás módosítva: Nov 23, 2013
Üdv! "Nem ismerem a gazdaságos töltőt." Új távlatokat nyitok a szakmai ismereteidben, ismerkedjetek meg!
A vezérlő elektronika mint olyan, valóban a trafó tudására van bízva de figyelmet érdemel az a különleges vezeték is ami a szokottól kisebb keresztmetszeten abszolválja a "4.5A" továbbítását. Gondolom ettől 6 ezer forint egy ilyen műremek de alighanem külön emeli az értékét, hogy szinte mind egyedi termék ebből a sorozatból! ..ha nem az lenne, lenne legalább kettő amelyiken azonos feszültség jön ki. Az 1V-ot is eléri a szórás és ha felkészültél a látványra, íme az AKKUMULÁTORTÖLTŐ!
Miért, mi a gond vele? A legegyszerűbb akkumlátor töltő pont így néz ki. Valóban, a töltés a trafóra van bízva. Csakhogy ha ez nem közönséges trafó, akkor a megoldás tökéletes is lehet. A trafó úgy van méretezve, hogy üresjárásban 14 - 15 V közötti feszültséget ad le, és a mágneskörben mágneses söntöt alkalmaznak, akkor a mágnessönttel beállítható, hogy rövidzárásban is csak 5 - 6 A -t adjon le. Az ilyenfajta "okos" transzformátorral szerelt töltő igen egyszerű, tönkretehetetlen, strapabíró és tökéletesen ellátja a feladatát.
A képen látható szerkezetben azonban nem ilyen trafó van, bár az osztott csévetest miatt a szórása elég nagy lehet, ami az ilyen áramgenerátorhoz hasonló működést okozhat. A hozzászólás módosítva: Nov 23, 2013
Sziasztok!
6V-os zselés aksihoz szeretnék csinálni egy töltőt. 500mA maximum töltőáram elég lenne, fő feladata csak a csepptöltés lenne(de azért jó lenne ha szükség esetén tudna többet) Tudtok ajánlani valami kapcsolást hozzá? Van egy 18V 1A-es tápegységem. Ha esetleg ilyen tápellátással egyszerűbb lenne megcsinálni.
Mint kiderült, üresjáratban jön ki belőle 13.6V de nem is tölti fel az aksit. Ismerősöm ugyan ilyen töltője éppen egy V-tal tud többet.
Van egy másik töltőm ettől a cégtől ami üresben 15.6-on áll. Van "lassú töltés" kapcsolója, akkor 13.8V jelenik meg a kimeneten terheletlenül. Vezérlés abban sincs. Az egyik nem tudja feltölteni az aksit a másik pedig pezsgetné. Próbáltam feszültséget figyelni és 14 fölött lekapcsolni de két év alatt egy gondozásmentes aksit így is kiszárított. Meg kellett fúrni a cellákat és visszatölteni a vizet. Most éppen regenerálás alatt áll.
Mint mondtam, a vezérlés nem létkérdés, csak igen hasznos. A régi nagy szelénes töltőknél a vezérlést a szakmunkások végezték, figyelve a műszereket, és a kivezetések kapcsolgatásával tartották többé kevésbé pontosan a töltőáramot.
Ha a trafód kevés feszültséget ad, akkor fűzz rá a szekunderre egy két menetet, és ha kapcsolóval készíted, a csepptöltés funkciót is megvalósíthatod. Azzal az apró kellemetlenséggel, hogy az órát is figyelned kell, legfeljebb beállítod csörgőre.
Hello! Ha 6V-os és zselés, akkor miért a 12V-os gépjármű aksik között keresed? Pld. ide tettem fel, egy kapcsolást, ami el is készített Proci-85.. üdv!
A hozzászólás módosítva: Nov 23, 2013
Kereső találatai közül ez a téma áll legközelebb hozzá.
Izzós megoldás nem igazán tetszik, csepptöltő révén egész télen rajta lenne az aksi, és nem akarok hónapokig égetni egy égőt. Nem ingyen van az áram...
Az nagyon halványan parázslik.
Én is megépítettem, s nagyon megbízható. Amúgy 2-3 hetente pár órára felteszed az elég, nem kell non-stop tölteni... Idézet: „Nem ingyen van az áram.” Ezt komolyan gondolod? Az izzón csak az az áram folyik át, ami az akkumulátorba megy. Ha ott van az izzó, ha nincs, az áram ugyanannyi és ugyanannyit is fizetsz érte. Csak az izzó automatikusan védelmet nyújt, pl. zárlat ellen. A hozzászólás módosítva: Nov 24, 2013
Amennyit olvasgattam az utóbbi időben itt a fórumon, most már értem mit jelentenek a szavaid és miért lenne jó ha megtenném de még soha nem tekertem egy menetet sem trafóra. Utána fogok nézni, hogy kell az ilyesmit megvalósítani, hogy kell összekötni a toldást, -talán forrasztható ónnal? Hogy és mivel kell a zománc nélküli toldott részt szigetelni és más ilyen szakemberek számára evidens feladatokat végrehajtani.
-Valahol csak van ilyen zéró szintű anyag amivel el lehet indulni a fórumot természetesen nem akarom ilyen kérdésekkel terhelni. Köszönöm a segítséged!
Pedig ez nagyon egyszerű,az amatőr gyakorlatban nem ritka,pl segédtáp részére én is most csináltam ilyet.A legfontosabb az hogy legyen még hely a tekercsnek és legyen hozzá huzalod.Nem kell megbontani az eredeti trafót,nem kell toldani,hanem egy csokira kell a végeit kivezetni és sorba kötni a másik szekunderrel,és nem árt lakkal rögzíteni a tekercsedet.A menetszámot kiszámolhatod 10 menet hajlékony huzal rátekerésével,majd feszültségméréssel és tízzel osztással megkapod egyetlen menet feszültségét.A huzal olyan legyen mint az eredeti szekunder,ha nincs akkor lehet valamivel vékonyabb is mert kívülre kerül.
Idézet: „legyen hozzá huzalod” Azt még kifelejtetted, hogy a huzal zománcszigetelésű tekercselő huzal. Szigeteletlen nem jó, más szigetelésű pedig vastagabb.
Az én problémámra van valami egyszerű megoldás ? Nem szeretnék akku károsodást elérni de ha nincs jobb akkor kísérletezem .
|
Bejelentkezés
Hirdetés |