Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni tőletek egy dolog megoldásában! Probléma a következő, van egy gáz cirkó szobatermosztáttal vezérelve a ház egyik végében saját keringetőszivattyúval és egy vízteres kandalló ugyancsak saját keringetővel amit csőtermosztát kapcsol a ház másik végében. A két rendszer egymásba dolgozik és ez így is marad. Hogyan lehetne a legegyszerűbben megoldani hogy ha megy a kandalló akkor a gáz ne kapcsoljon és ha a gáz megy akkor a kandalló keringetője ne kapcsoljon be.Természetesen ha lehűl a kandallóban a víz átváltson gázra.Sajnos a távolság elég nagy a két fűtő alkalmatosság között.Ja és ne nagyon kelljen megbontani a rendszert . Köszönettel.
Sziasztok!
Van egy vegyes tüzelésű és egy gázkazánom. Párhuzamosan vannak bekötve, körönként lezárhatóan (csappal) 1db keringető van a közös visszatérőben. Régebben a keringető a gázkazánhoz lett bekötve. Akkor ment amikor a szobatermosztát jelet adott a gázkazánnak. (A vegyes tüzelésűt nem használták már, az még keringető nélkül ment anno) Beüzemeltem a vegyes tüzelésűt is. A kimenő vízhez tettem fel egy csőtermosztátot, amit 35 fokra állítottam be. Kb 42-43 foknál kapcsolja be a szivattyút, majd olyan 35-nél ki. A bekapcsolási késés gondolom a hőátadás gyengesége miatt van. Felfűtéskor párszor ki-be kapcsol a keringető, majd gyakorlatilag folyamatosan megy amíg a víz le nem hűl 35 fok alá. Ezt szeretném optimalizálni a vezérlési oldalon úgy, hogy a lehető legkevesebb fával kelljen fűteni és a keringető se menjen folyamatosan. A rendszer elég régi, sok víz van a radiátorokban! Ez azért fontos, mert lassan melegszik fel de lassan is hűl le. A tervem az lenne, hogy csőtermosztát helyett programozható termosztátot csinálnék. Ez 60 foknál kapcsolna be, majd ha a visszatérő ág is elérte a 35 fokot akkor onnantól megpróbálnék 7-8 fok különbséget tartani a kimenő és a visszatérő között. (tehát ha a kimenő pl 45 a visszatérő 40 akkor nem megy a szivattyú, de ha a kimenő felfűtött 50-re akkor bekapcsol. A kimenő 70 foknál mindenképp bekapcsolná biztonsági okokból!) ) Ez így jó ötlet-e vagy tudtok egyéb bevált és gazdaságos megoldást? A fűtéshez más módon nem nyúlhatok hozzá, mert albérletről van szó, de a vezérlést megcsinálhatom. Idézet: „szeretném optimalizálni a vezérlési oldalon úgy, hogy a lehető legkevesebb fával kelljen fűteni és a keringető se menjen folyamatosan” X mennyiségű fa Y mennyiségű energiát ad, ezt vezérléssel nem tudod feljebb tornázni. Az a legoptimálisabb, ha addig pörgeti a szivattyú a vizet, amíg meleg van a vegyestüzelésűben. Javítani szigeteléssel, modern nyílászárókkal illetve jobb hatásfokú kazánnal lehet a dolgon.
Természetesen tisztában vagyok azzal, hogy X mennyiségű fa Y mennyiségű energiát ad le!
De az Y mennyiségű energiából csak Y-Z jut be a lakásba a különböző veszteségek miatt. (kb 2x 15m cső kültéren, de szigetelve) Amíg nem ment a keringető szivattyú addig a radiátor teteje 70 fokos volt, az alja meg 30 és 2X mennyiségű fa kellett, hogy a lakásban 23 fok legyen. Szivattyúval a fa mennyisége lefeleződött, de lett ZS áramdíj. (1500-2000Ft/hó) Biztos vagyok benne, hogy lehetne választani egy optimális vízhőmérsékletet, amivel adott mennyiségű fával a legtovább lehetne tartani a 23 fokot. Ezt szeretném megtudni és ennek ismeretében tudnám elkészíteni a vezérlést. Természetesen tisztában vagyok vele, hogy az optimális vízhőfok függ a külső hőmérséklettől is, de ez mind mérhető adat!
Az ilyenre a lgjobb megoldás egy puffertartály, amibe csak akkor megy a melegvíz, amikor a lakás már elérte a beállított hőmérsékletet. Ha a kazánban kialudt a tűz, akkor kéri vissza a rendszer a meleget a pufferből. Mivel ez nálad nem kivitelezhető, marad a kísérletezgetés.
Én még ilyen számítást, tanulmányt nem láttam, ahol az általad kívánt módszerrel lehet növelni a rendszer hatásfokát. Természetese ez nem zárja ki azt, hogy ilyen nem létezik. Megmondom őszintén, nem is igazán értem a logikádat a tervezett megvalósítással kapcsolatban. Elvileg akkor jó, ha a "felküldött" melegből a lehető legkevesebb jön vissza. Ezt úgy tudod elérni, hogy lassabban áramoltatod a vizet a rendszerben. Ehhez viszont a tüzet is szabályoznod kell, mert esetleg túlfűti a kazánban lévő vizet. Továbbá, ha túl hideg víz érkezik vissza a kazánba, elkátrányosodik. Egy vegyestüzelésű kazánban a huzattal lehet a legkönnyebben szabályozni a tüzet. Viszont, ha nagyon lefolytod, szintén elkátrányosodik a tűztér és a kémény.
Szia! A nálad üzemelő rendszeren egy modernebb szivattyú sem tudna számottevően segíteni, főleg ha annak megtérülését vesszük figyelembe. Sok az a 30 méternyi összekötő szakasz (hiába szigetelt), lomha a csőtermosztát (nem gőztenziós kivitelű) és valószínű, hogy a szivattyú szállító teljesítménye nincs összhangban a térfogattal. Ha mégis összhangban volna, akkor pedig törvényszerű a térfogatáram, mert akkor a "Bakman" említette kátrányosodás lesz a probléma. Annak a szivattyú márkának vannak speciális tulajdonságokkal felvértezett darabjai amik magukban hordoznak minden funkciót amit csak el lehet képzelni. A gond csak az, hogy így innen nem lehet tudni, hogy egy ilyen készülék beépítése mennyire volna célszerű a nálad üzemelő rendszerbe.
Igen a kátrányosodás most is gond, de ezzel nem nagyon tudok mit kezdeni... Majd időnként 'odapörkölök' neki hidegebb napokon, leégetek 1-2 adag fát teljesen nyitott állásban. Illetve van még kátrány megkötő por is, amit a parázsra kell dobni aztán lezárni mindent. Ez többé-kevésbé működik is. De pl az intelligens vezérlés azt is tudhatná, hogy mondjuk minden 10. begyújtás "kátránytalanító" üzemmód legyen
![]() A szivattyú van vagy 20 éves, de 15 biztosan. Ez még csak két fordulatot tud, most a lassabbra van állítva.
A puffertartály lenne a legjobb megoldás, de túl drága, ezért abba sajnos nem ment bele a főbérlő. Ez volt az első kérdésem amúgy
![]() Tanulmányt, számítást én sem tudok, de azért biztosan vannak itt szakik nagy tapasztalattal! Én pl nem is tudtam, hogy a kátrányosodást a hideg visszatérő is okozza. Betudtam csak a lefojtott rendszer miatti nem tökéletes égésnek. A logikám egyszerű, minél kevesebb fűtőanyagra optimalizálni a rendszert ![]() A régi nem keringető szivattyús rendszerben normál gravitációs áramlás volt. Ez működött is, de nem jól a hosszú csőrendszer miatt. Legalább 2 óra kellett, mire érezhető hatása volt a lakásban a begyújtásnak, de ennyi idő alatt meg leégett a fa a nyitott ajtók miatt. Ha ilyenkor újra megpakoltam akkor meg 27-30 fok is lett, ami a ló túloldala. A radiátorok teteje izzott, 60-80 fokos volt az alja meg szinte hideg, 30-40 fok felett nem járt soha. Kényelmi szempontból viszont a gázkazánt is használni szeretném, de ahhoz meg kell a keringető mindenképp. Kipróbáltam, nagyon hamar lekapcsol nélküle, mert a kazánban már szinte felforr a víz, de ki nem jön. A gázkazán se mai darab... Vegyes rendszer meg így csak keringetővel működhet ebben a felállásban. Megpróbálom még azt, hogy a termosztátot magasabbra tekerem. Gáznál 60 fok volt beállítva a régi lakásomban, ott ezt javasolta egy szaki. Megnézzük mennyire mozdítja meg így a vizet, bekapcsol-e egyátalán a keringető, illetve mennyire lesz tüzelőbarát. Sajna a kísérletezéssel az a baj, hogy van egy 8 hetes kisfiam és vele nem nagyon lehet szórakozni, hogy nincs elég meleg, vagy épp hőség van.
A meglévő rendszered sajátosságaiból fakadó hiányosságokon egy szivattyú nem fog sokat változtatni, maximum a villanyszámlán s talán a komforton, némileg. A meglévő szivattyúdtól csak jobbakat és energiatakarékosabbakat lehet kapni. Már 35 wattal is tudnak ugyanolyan szállítóteljesítményt, mint a meglévő a maga 50 wattjával alsó értéken, sőt ....
![]() A hozzászólás módosítva: Dec 9, 2013
Tudom sajna, de hozott anyagból lehet csak dolgozni
![]() Bár a szivattyú cserét talán meg tudom beszélni, de villany fogyasztásban ez 5-600Ft-ot jelentene max havonta. ![]()
Hát róka fogta csuka...
![]() ![]() De lehet nemjól értelmezem, egy skicc ha lenne róla az még segítene is
Szia! Itt az előző oldalon nem olvasgattál véletlenül, mert pont erről volt szó?
Idézet: Erre meg aztán nincs mit mondani, mert ha akkoriban "anno" meg lehetett volna csinálni, most nem tennéd fel ezt a kérdést. Persze van jó megoldás, de abban nem két relé van és bimetálos csőtermosztát. „A két rendszer egymásba dolgozik és ez így is marad. Hogyan lehetne a legegyszerűbben megoldani hogy ha megy a kandalló akkor a gáz ne kapcsoljon és ha a gáz megy akkor a kandalló keringetője ne kapcsoljon be.Természetesen ha lehűl a kandallóban a víz átváltson gázra.” ![]()
Ezt a problémát meg lehetoldani a füst kivezetésre szerelt érzékelővel.
Szia! Valamilyen jelet onnan is lehet detektálni de minek a részére és milyen értékhatárokkal legyen ellátva a beavatkozó szerv részére. Ha közben elfelejtettél rakni a tűzre, már megbukott a dolog.
![]()
Sziasztok!
Tanácsot kérek, csőtermosztát üzemeléssel kapcsolatban: Carborobot széntüzelésű kazánra tettem egy csőtermosztátot - az előremenő ágba. A csőtermosztát a keringető szivattyút kapcsolja. (a szobai termosztát a kazánt indítja) A csőtermosztát bekapcsolja a keringető szivattyút kb. 50 C fokon, - és ez igy rendben van - de a lekapcsolást csak kb. 35 C fokon hajtja végre. Kérdés: milyen csőtermosztátot vegyek - vagy más eszközt - ami a bekapcsolást és a lekapcsolást szűkebb tartományban hajtja végre! Azt szeretném, hogy az 50-55 C fokos tartományt lehessen tartani a bekapcsolás és a lekapcsoláskor. Előre is köszönöm a válaszokat!
Szia! Tartok tőle, hogy bimetálos kivitelűt szereztél be a gőztenziós helyett. Az elcon ATR 83 a 4Cfokos hiszterézisével biztosan megfelel az elvárásaidnak. Ha nem tudod ezt a fajtát beszerezni akkor is a gőztenziós kapcsolású darabok az érzékenyebbek.
![]()
Szia! Valójában nem is a hiszterézis a lényeg ebben az esetben, hanem az az érzékenység ami a reakció időt szemléltetné a két érzékelő között a hőmérséklet változására.
Idézet: „A csőtermosztát bekapcsolja a keringető szivattyút kb. 50 C fokon,” Idézet: Durva eltérés az elvárthoz képest. Nyilván lehetne a kialakításon javítani, jobb felfekvéssel, pasztával és vízszintes csőszakaszra szerelni a bimetálost ... jó nagy fémtömböt kell átmelegíteni ill. lehűteni ahhoz, hogy a bimetál észrevegye a változást. „de a lekapcsolást csak kb. 35 C fokon hajtja végre.” ![]()
Nem feltétlen baj az ilyen nagy hiszterézis, de te tudod. Javaslom az Ako digitális termosztátjait. Annyi hiszterézist állítasz be, amennyit akarsz. Ha jól emlékszem, max. 30 fokot lehet megadni.
Lehet, hogy nálam azért csak ennyi, mert nem cső-, hanem merülőhüvelyes a termosztát...
De bimetálos.
Belenéztél már a merülő hüvelybe, hogy abban mi van? A bimetálos típusok egy "nagyobb" fém felületre vannak szerelve, hogy az ikerfém érzékelni tudja a változásokat. A merülős típusok vagy a patronos kivitelűek kapillárcsöves gőztenziós távadókkal vannak megoldva.
Köszönöm mindenkinek a válaszokat, tanácsokat!
Beszerzek egy gőztenzióst, és azzal megvizsgálom! kössz!
Sziasztok!
Anyósoméknál adott egy vegyestüzelésű kazán huzatszabályozóval és egy háromfokozatú Grundfos keringtetővel. Valamint egy FÉG gázkazán a hőskorból. Továbbá régi radiátorok. Fel lett régebben rakva egy csőtermosztát a vegyes csövére más által. Most lett hozzá csinálva egy kötésdoboz. Eddig alap funkcióval működött, ha a beállítottnál melegebb volt a víz, akkor ment a vegyes keringtetője, ha alacsonyabb, akkor nem. A cél az lenne, hogy amikor nem megy, akkor másik ág engedélyezze a gázkazánt, ha a szobatermosztát is úgy akarja. Az egyszerű FÉG utánkeringtető panel miatt gondolkodtam azon, hogy magát a csőtermosztát kapcsolt fázisát adom a termosztátra és nem amit a panelon belül kap. Így kimaradna a biztosíték és a tekercs. Persze a panel többi része fixen kapná a fázist is, hogy működhessen az utánkeringtetés. De legyen inkább biztonság, lesz benne egy relé és a termosztát kör lesz megszakítva vele. Láttam itt egy rajzot, ahol ugyanaz a panel van. A kazán termosztátján keresztül megy egyből a fázis, így jut el a szobaira. Tehát ehhez át kellett volna alakítani a panelt, inkább nem teszek ilyet. Igazából 99%-ban a vegyes fog menni, csak tartaléknak van a gáz és esetleg a komfort miatt, hogyha nagyon hideg van éjjel és teljesen leég a kazánban a tűz, lehűl a lakás, akkor ne kelljen felkelni. Ez most még korlátozottan fog működni, visszacsapószelep majd csak tavasszal lesz benne, így kézzel el kell zárniuk előtte a vegyes csapját. Bár lehet, hogy nem okozna túl nagy hibát, talán leállna a gázkazán némi időre, mivel átmelegíti a csőtermosztátnál a vizet, talán nem... A relé elvileg kis fogyasztású lesz, de csak motoszkál bennem, hogy ne menjen feleslegesen... lehet rakok sorba vele egy kapcsolót a dobozra, és amíg nincs nagy hideg, ki lesz kapcsolva. Rendben van ez így? A hozzászólás módosítva: Nov 18, 2014
Itt egy lehetséges, és biztonságos megoldás: Link
Kösz. Gyakorlatilag ez ugyanazt csinálja, "és" kapcsolat a csőtermosztát és a szobatermosztát között.
Óooo, nem raktam fel a rajzom, csak a szöveget...holnap pótolom, bocsánat. A hozzászólás módosítva: Nov 18, 2014
Még egy "apróság": a kézzel elzárom/kinyitom a csapot c. vezérlés folyományaként láttam már pár olyan dolgot amitől azonnal elhittem, hogy a gőzmozdonyt valóban hajtani tudja a gőz. Elég egyszer elfelejteni kinyitni a csapot.
Az alap rendszerben volt egy régi vegyes és a keringtetőn egy dugvilla, vagy bedugták, vagy nem. Aztán lett egy csőtermosztát, már nem volt gond a szivattyú. Bár automata így sem lett, de már komfortosodott és nem ment állandóan a szivattyú. Aztán jött az új vegyes a huzatszabályzóval, de minden más maradt. De aki a kazánt szerelte be, átkötötte a csőtermosztátot, azóta nem ment a gázkazán. Valószínűleg azért, mert az előző szerelő, aki a csőtermosztátot beszerelte, nem gondolt az utánkeringtetésre és a gázkazán áramellátását kapcsolta a csőtermosztát másik felével, nem tudom, akkor én még nem nyúltam hozzá. Mivel egy szigszalagozott kötés lógott a csőtermosztát alatt, gondoltam bedobozolom (meg akkor már vittem 4 szálat a csőtermosztáthoz és a földelés is bekötésre került). De akkor már meg lehetne oldani a kizárást elektromosan a 2 rendszer között, vagy ez, vagy az. Persze a teljes képhez majd kell egy megoldás a 2 kör elválasztására, erre a legjobb/legegyszerűbb megoldásnak a visszacsapószelep tűnik, ez lesz tavasszal. És értem amit mondasz, erre eddig is, és még egy darabig ezután is nekik kell figyelniük. Szerencsére nagyon ritkán, szerencsés esetben egyszer sem fog sor kerülni a másik kazán indítására. De újra fel fogom hívni erre a figyelmüket. Köszönöm.
Íme, a tegnap lemaradt rajz. A hozzászólás módosítva: Nov 19, 2014
Be lett rakva egy kis 230VAC relé, ami sorban van a szobatermosztát körrel. Annyit változtattam, hogy a kazánból kap nullát a behúzó, a csőtermosztáttól pedig fázist, így feleslegesen nem fog működni a relé, csak ha áram alatt van a gázkazán.
Jajj az előző rajzon rossz helyre kötöttem a relét, a földre, javítom holnap! A hozzászólás módosítva: Nov 23, 2014
A kettővel ezelőtti rajz hibás, itt a jó.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |