Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
Átnyálaztam pár topikot, illetve keresgéltem az interneten is, de konkrét választ nem találtam, úgyhogy tanácsot kérnék. Régóta gondolkodtam azon, hogy a villanyóra megbontása, vagy almérő beépítése nélkül hogyan lehetne mérni az áramfogyasztást a lakásban összekötve az okosotthon platformmal. Első ránézésre csak valami infrás cucc van a villanyórán, aminek a protokollját nem ismerem, de nem is valószínű, hogy azon kiolvasható bármi is. És abban sem vagyok biztos, hogy szabad rajta bármit is kiolvasni házilag. Ugyanakkor látom, hogy pislákol az elején valami piros LED, amire az van írva, hogy 1000imp/kWh. Azt tudom, hogy sokan számolgatják az impulzusokat ezeken az órákon. Viszont azt nem tudom, hogy mivel lehetne ezt számolni? Elég egy fototranzisztor, és minden meg van oldva? Nyilván a további részét már tudom: ESP, vagy Raspberry, vagy bármi egyéb wifis eszköz ami számolgatja az impulzusokat, majd a megszámolt impulzust elosztja 1000-rel, stb, ez már szoftwer. Esetleg foglalkozott valaki ilyesmivel? Vannak ennek buktatói? Mennyire lehet ez a "mérés" -már ha lehet annak hívni- pontos vajon? A villanyóra doksijában "hitelesítő LED-nek hívják" ezt a pislákoló ledet és tény, hogy nagyobb fogyasztásnál sűrűbben is villog. Egyébként az E.On SX100-as csodájáról van szó.
Szia,
pár külföldi oldalon (iiletve van egy magyar gyártmány) fototranzisztort írnak a led leolvasására, illetve volt ahol fotoellenállást (bár az szerintem lassabb). Azt, hogy a szolgáltatód illetve az embere mit szól ehhez, azt nem tudom, széles lehet a skála. Létezik más megoldás: PZEM-004T modul, ehhez azonban valahol bontanod kell a mért oldali vezetéket. Ehhez a modulhoz sokféle megoldás létezik, szerintem sokkal járhatóbb út, mint a másik. A pontosság szerintem megépítve derül ki, de plusz egy-két sor a programban a kalibrálás.
Szia!
Köszönöm a választ! Igen, a külföldi oldalakon én is olvasgattam, és én is láttam, hogy valahol fotoellenállást, valahol pedig tranzisztor írtak. Hozzá teszem, hogy én is a fototranzisztor felé hajlok. Viszont megnéztem a HeStore kínálatát, és éppen azt néztem, hogy az egyes fototranzisztoroknak meg van adva a spektruma. Na most, hogy nekem vajon melyik kell? Egy-két helyen írták, hogy fontos mennyire van közel a LED-hez a tranzisztor, milyen szögben áll hozzá képest, , stb. Én azt gondoltam, hogy valami kis 3D nyomtatott házat csinálok neki, és akár több fototranzisztort is használok, a tranzisztor(ok) elé meg bepakolok egy komparátort, hogy az esetleges "külső" fényekre ne reagáljon annyira durván, belövöm a LED fényéhez a komparálási szintet. Idézet: „PZEM-004T modul, ehhez azonban valahol bontanod kell a mért oldali vezetéket.” De csak annyi időre, míg átfűzöd a vasmagon a vezetéket. Utána vissza lehet tenni mindent a helyére.
Láttam már olyan kapcsolást is ahol led volt az érzékelő .Azonos spektrumnál (piros-piros) akár még érzékenyebb is lehet mint a fotódióda vagy a fototranzisztor .
Erre nem is gondoltam. Ez működhet? Led, mint fotodióda? Szerintem ebben a mérőben valami nagy fényerejű 3mm-es víztiszta LED van. Gondolom a legjobb eredményt az adná, ha ugyanazt a típust tudnám beszerezni az érzékeléshez.
Közben összeraktam egy próba áramkört. Valamit csinál, számolgat egyesével fölfelé amikor jön az impulzus. Viszont nagyobb fogyasztásnál amikor sűrűbben villog a led, akkor mintha már tévesztene, és kimaradna 1-2 impulzus. Gondolom a 10nf-os kondi kicsit sok oda. Lehet túlbonyolítom a dolgot?
Szerintem az alábbi áramkört alkalmasabb kipróbálni.
Elvileg a fenti rajzot direkt ilyesmire tervezték. Még eljátszadozok kicsit vele, aztán ha nem megy, akkor tényleg ez lesz. Esetleg megpróbálom az érzékenységét az ESP-vel belőhetőre beállítani.
Ez így van ahogyan mondod, többször feltettem már például távirányító teszteléshez ezen csoda eszközt (és még csak nem is én találtam ki, ámbár ettől még működik).
Tettem egy próbát én is. Egyik Ledet megtápláltam, majd a másikon mértem. Se záró, se nyitó irányban nem tapasztaltam változást. Rosszul mértem? Pedig a két led teljesen ugyanolyan.
A "vevő" LED-en feszültséget mérj. Ha jól emlékszem, pár mV nagyságrendű feszültséget szolgáltat relatíve erős fény hatására, szóval nem az a jó hatásfokú napelem.
Igen, azért is van közvetlenül oszcilloszkóp bemenethez illeszkedően BNC dugóba szerelve.
Köszi Bakman & Gafly! Így mindjárt más. Hát, az a pár mV az egészen pontosan 1470mV. De ez így jó lesz.
Persze a két LED teljesen egyforma. Nem tudom, mennyire van ennek létjogosultsága, vagy hogy a gondolatmenetem egyáltalán megfelelő-e és gyakorlatban kivitelezhető-e. Írtam egy egyszerű kis kódot egyenlőre csak Arduino-ra ami számolgatja az impulzusokat ÉS még az impulzus hosszát is megméri. Az impulzus hosszából számolom, hogy mennyi az aktuális fogyasztás, és 230V-os hálózati feszültséget feltételezve (és azt, hogy nem zuhan be....dehogy nem) számolom az aktuális áramfelvételt. Ehhez-tesztelés képpen- írtam egy másik programot egy MÁSIK arduinora, ami pedig impulzusokkal bombázza a számolgatós arduinot. Egyenlőre úgy néz ki, hogy egészen jól mér. Nem használtam az arduino saját Millis() Micros() függvényeit, mert elvileg az 4us pontossággal képes számolni (nem tudom, ez mennyire igaz?), helyette találtam az interneten egy Timer2 alapú libraryt ami az alkotója szerint 0,5us pontossággal képes mérni. Természetesen hogy a valóságban milyen hosszúságú impulzust adok ki, azt mérem az impulzus generátorban is, és mérem a számlálóban is és kiírom soros porton. Átlagosan ilyen 200-250us-os eltéréseket mérek. A generátor még egészen pontosnak mondható. 25A terheléshez 626090us szükséges. Ennél rövidebb impulzus a mi hálózatunkon otthon nem fordulhat elő, mert 25A-es a kismegszakító, de ezt nem is használjuk ki. A generátor erre 626130us-ot ad kb. átlagosan. A mérőke pedig nagyjából 626300-626500us körül mér. Nyugtassatok meg, hogy ez valószínűleg jobb nem lesz és örülhetek, hogy csak ennyi mert végül is ez nem egy atomóra.
Bő tíz éve irtam egy cikket, amiben a Millis() függvényt használtam.
Sok kritika ért miatta, hogy ez így nem korrekt, mert téveszthet. Végülis elengedtem a dolgot, merthogy "tényleg nem atomóra".
Ha jól láttam, Te Arduinot használtál? Először most én is azzal próbálkoztam, és azzal értem el a fenti eredményt. Most átpakoltam a generátort is és az impulzus számlálót is ESP32-re.
Meglepő az eredmény. Még időkorrekciót sem kell alkalmaznom. A generátor folyamatosan 0.626090s impulzust ad, a számláló pedig max 0.000002s-ot tér el. Ez azért már számomra is egy elfogadhatóbb érték. Így a teljesítmény mérése se tér el.
Szerk: Én itt ESP Timer libraryt használtam, de nem igazán van eltérés micros() függvénnyel sem. így belegondolva, remélem ezzel most nem offolom egyébként szét a témát. A hozzászólás módosítva: Júl 5, 2024
Egy kis fejlemény. Kipróbáltam ezt a ledes dolgot, nekem nem jött be. Nekem a ledhez kellett volna még egy transzimpedancia erősítő is, abból meg 1-2 voltnál többet nem tudtam kihozni, bizonytalanná vált. Ez a fototranzisztoros dolog a fenti komparátorral viszont életképesnek tűnik, úgyhogy egyenlőre maradtam annál. A saját szoftweremmel úgy tűnik, hogy nem is hagy ki impulzust. Előtte Tasmota szoftwerével próbálkoztam, az nem jött be.
Közben már beintegráltam HomeAssistantba is. (Jelenleg megy a légkondi, ami takarékba vágta magát.) Egyenlőre még csak mqtt-n keresztül, de elküldhető neki a jelenlegi óra állás is. Meg mqtt-n keresztül törölhető is az aktuális óraállás, ha kell. Szerk: az áramfelvétel csak tájékoztató jellegű, ott mérés nem, csak számolás történik a névleges feszültségből. A hozzászólás módosítva: Júl 9, 2024
Hello!
Esp8266 wemos mini d1-re feltettem a Tasmotát de nem tudom belerakni a Sanxing SX6x1 scriptjét Tudnál segíteni?
Üdvözlet!
Szeretném, ha Alexa be tudná kapcsolni a klímát, ha meleg van. Van egy BroadLink infra, amit lát Alexa, de nincs hőmérőm, amit meg tudok adni neki feltételnek. Kérdésem, hogy egy ESP-s modult összerakok, az elég lehet, láthatja azt Alexa? |
Bejelentkezés
Hirdetés |