Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » JLT-02 analóg forrasztóállomás
Üdv.!
Tudom hogy megígértem én is hogy segítek a problémádban ha tudok, de reggeltől estig tetőteret építettem egészen tegnapig. Mától viszont van időm (remélhetőleg). Szilva ötlete az offsethibáról jó és életképes is, viszont szerintem nem biztos hogy jelen esetben ez okozná a problémát. Nálam és sokaknál is LM324 dolgozik a forrasztóállomásban. De kipróbálhatod, cseréld ki az LM324-et TL084-re vagy TL074-re. Mindkettő jobb típus. Üdv.: Attila
Szia!
A tetőtér építés jó muri lehet.. oda költözik a műhely? Az a gond hogy nekem is csak LM324-em van itthon majd megpróbálom cserélgetni és hátha. Ha jól sejtem akkor az IC 3 a bűnös igaz? üdv!
Nem az IC3, hanem az IC1 az amit ki kell cserélned.
Az LM324-nek van egy jó tulajdonsága, mégpedig az, hogy a negatív tápfeszen is működnek a bemenetei. Ez szükséges ebben az áramkörben, és ezt a TL0x4 nem tudja! Esetleg másik LM324-re, illetve más gyártó LM324-ére prbóbálnám meg kicserélni, hogy az mennyi változást okoz.
Az offset látható, hogy ott van, ezt valamivel ki kellene korrigálni, vagy a műveleti erősítő áramkörében, vagy a kijelző mérőkörében. Most rohanok, de megnézem majd, hogy hol lenne célszerűbb belenyúlni...
Az offset hibát egyébként máshogyan is meg tudod nézni:
Húzd le a pákát a forrasztóállomásról és a "HOELEM" bemenetet zárd rövidre! Ez után mérd meg, hogy mekkora feszültség van a GND-hez képest az IC1A kimenetén, tehát az IC1 1-es lábán! Vagy egyszerűen kösd össze az IC1 2-es és 3-as lábát és úgy nézd meg az 1-es lábon lévő feszültséget! (Alacsony méréshatárban!) Ha valahogyan linearitás hiba került volna a rendszerbe (ami szvsz nehezen elképzelhető), akkor azt úgy lehetne kideríteni, hogy fogsz két digimultit, az egyiket az IC1A 3-as lábára, a másikat pedig az IC1A 1-es lábára csatlakoztatod. Utána hagyod felfűteni a pákát és adott értékeknél (mondjuk 150, 200, 250, 300, 350, 400 és 450 fokoknál) leírod hogy mit mutat a két műszer azonos időpillanatban. Utána a kapott értékeket beírod például egy Excel táblába és grafikont generálsz belőle. Ha a vonal lineáris (egyenes), akkor nincs linearitás-hiba. Viszont lehet hogy a linearitás-hiba nem itt, hanem a kijelzésnél van (ha egyáltalán van). Ezt ugyan úgy tudod ellenőrizni mint amit az előbb leírtam, csak az egyik digimultit most az IC1A 1-es lába és a GND közé kell csatlakoztatnod, a másik digimultit pedig az ICL7107 30-as és 31-es lába közé. Tehát szerintem vagy linearitás-hiba vagy offset-hiba van. Utóbbira nagyobb esély van. Üdv.: Attila Idézet: „Az LM324-nek van egy jó tulajdonsága, mégpedig az, hogy a negatív tápfeszen is működnek a bemenetei. Ez szükséges ebben az áramkörben” Ha megkérlek, ezt kifejtenéd bővebben? (Mert nem értelek.) Üdv.!
Nézd meg az adatlapját, a közös módusú bemeneti feszültség (common mode input voltage) le tud menni (Vee-0.3V)-ig úgy, hogy az erősítő még szabályosan működjön. Mivel a forrasztóállomásban szimpla tápfeszültségről üzemel, és a bemenet a GND-től csak párszáz uV-tal magasabb, ez követelmény a helyes működéshez.
A TL0x4 adatlapja szerint +/-15V tápfeszültségnél -12 és +15V között lehet a közös módusú bemeneti potenciál, ami ebben az alkalmazásban nem lenne elég. Egyébként offset szempontjából a TL0x4 sem lenne jobb, mint az LM324, sőt, a TL0x4-nél tipikusan 3mV az offset, az LM324-nél tipikusan 2mV. Én a saját, PIC-es szabályozásomban 5V-ról üzemelő MCP műveleti erősítőket használtam (MCP6022, MCP617), ezeknek bőven 1mV alatt van az input offset-jük, ami meg is mutatkozott a rövidre zárt bemenetnél a kimeneten mérhető, maximum 1 Celsiusos hibánál. MCP6002-t használva 10-15 fok hibát tapasztaltam, ami reális is volt a mV nagyságrendű offset miatt. Idézet: „Húzd le a pákát a forrasztóállomásról és a "HOELEM" bemenetet zárd rövidre! Ez után mérd meg, hogy mekkora feszültség van a GND-hez képest az IC1A kimenetén, tehát az IC1 1-es lábán! Vagy egyszerűen kösd össze az IC1 2-es és 3-as lábát és úgy nézd meg az 1-es lábon lévő feszültséget!” Vigyázz, mert az offsetet is erősíti az erősítő! Ha a 2-3 lábat rövidre zárod, akkor az erősítését lecsökkented, tehát nem azt fogod látni, amit a valóságban kellene. Az a jó módszer, ha a bemenetet zárod rövidre. Mellesleg lehet az a hiba olyan irányú is, hogy a kimenet negatívba akarna menni, ekkor 0-t fogsz látni a kimeneten 0-nál, de ha kicsit megemeled a hőelembemenetet (pl. nagy arányú osztóval a tápfeszből, mondjuk 10mV-ra), akkor már ki kell tudni számolni az erősítésből és a be- és kimeneteken mérhető feszültségekből az offsetet. Ennél a beállításnál a pozitív és a negatív offset is mérhető. Lehet, érdemes lenne pár mérést végezni, de most sajnos tényleg rohannom kell. (Az elkövetkezendő 4-5 napban ugyan net lesz a közelemben, de páka nem, úgyhogy csak elméleti gondolatokkal tudok majd bekapcsolódni, de fogom olvasni a fórumot.)
Így már értelek és igazad is van.
Ezen a dolgon akár segíthetünk mert negatív tápfesz is van a panelon (-5V). Ezt egy drótdarabbal rá lehetne kötni az IC1-re és akkor mehetne a TL084. Vagy akár azt is lehet hogy kihajtjuk (Zoly15 hajtja ki) az IC1A kivezetéseit (1,2,3-as lábak) és a helyére bedrótozunk egy OP07-et (ultra alacsony offsetű) szintén a negatív táphoz.
Bocsánat hogy csak most írok de közben dolgom volt és egy "kávészünetben" kicseréltem az IC3-at (akkor még nem láttam hogy mit írtatok) és meglepő eredményeket láttam! Amire kicseréltem ez egy régi SAMSUNG gyártmány (anno egy monitorból guberáltam)
Az eredmények: 150C= 127C, 200C= 170C, 250C= 220C, 300C= 270C, 350C= 320C, 400C= 390C (az első érték a forrasztóállomás által mért hőmérséklet a második a multiméter által mért érték, amióta szilva kolega mondta hogy mérjem meg az ez előtti mérést azóta nem állítottam) ezek az értékek után gondoltam én hogy ráadok kb 25C fokot és jó lesz, de nem lett jó sőt még rosszabb lett. Az volt hogy a forrálomás 150C fokra állítottam de a multiméter már 200 akárhány C fokot mutatott :no: Az IC- ST gyártmányú megpróbálom az IC1 helyére betenni azt a SAMSUNGOT. üdv! UI.: ha az még segít hogy ha rövidre zárom a "HOELEM" bemenetet nem tudom levinni nullára mert a minimum érték ha jól emlékszem 20C fok..
Kicseréltem az IC1 est a Samsung IC re némi változás toörtént de a hőfokot még nem mértem... a régi IC vel (ST) minimum 21 fokra tudtam lvenni evvel már 6 fokra le tudom venni úgy hogy a "HOELEM" rövidre van zárva
üdv
Jelentem hogy a hiba megszűnt
Az IC 1 volt a ludas kicseréltem a Samsungra és láss csudát jó A hőfokokat szépen tartja. Csak annyi van hogy a hőtartás 10-15 C fokon belül mászkál (azaz ha felfűt és amikor rákapcsolja között van 10-15 C fok milyen hőfokon hogyan érvényesül) pl 350C foknál az alja 345C a teteje 360C de ezt a led kijelzőn is ugyan úgy mutatja de nekem így már teljesen jó Attila86: Az előlap tervének a DPI jét meg tudnád nekem mondani? Jah és köszönöm az ötleteket. Szilva:neked is úgyszintén köszönöm a segítségeket, ötleteket. üdv!
Örülök hogy működik!
(Őszintén szólva én kételkedtem benne hogy offsethiba lesz, de ez még mindig elképzelhetőbb mint a linearitás-hiba.) Az előlapot IrfanView-ben nyisd meg és ott a nyomtatásnál állítsd be a méretet: 14,6cm X 7,9cm. Azt sajnos nem tudom hogy hány DPI-s, mert a szerkesztgetés közben valamelyik programban való elmentéskor kitörlődött a DPI információ. (Az IrfanView is ezért nem tudja magától.) Ha összeraktad teljesen, akkor ha küldesz rőla fényképeket és megengeded, akkor feltenném őket IDE. Üdv.: Attila
Képzeld el hogy még én hogy ürölök
Én veszem megtisztelésnek ha kirakod az a 10-15C fok "játék" neked is ugyan így van? üdv!
Nem, nálam sokkal precízebb a szabályozás, ITT leírtam és egy videót is belinkeltem.
jobban fogalmazva én sem voltam a legpontosabb! Amit írtam az a páka hegyén mutatkozik a kijelző nem "mászkál" csak kb 5-6 C fokot.. Neked mennyit mászkál? (még nem néztem videót meg semmit se)
De ebben a 10-15 C fokban lehet hogy szerepet játszik a termikus "kontaktus" is de nekem megfelel így is... a páka nem válogat a cin is olvad.. mi kell még
Azt nem figyeltem hogy a külső hőmérő szerint mennyit mászkál a páka hőfoka mert az nem mérvadó. Hiszen a páka saját hőeleme által adott jel a lényeg, ez sokkal hűebben tükrözi a hegy hőmérsékletét.
Na, nekem is pont ennyi volt. Aztán pár hónap használat után egyszerűen magától leredukálódott a videón is látható 1fokos pontosságra .
(Fogalmam sincs hogy miért.)
biztos ilyen "önregeneráló " Akkor alig várom hogy nekem is pontosítson... Vagy csak az alkatrészek "érnek" össze mint egy jó bor Nekem már kb 2 hónapja ösze van rakva (ennyit szívni egy LM324 miatt ) úgyhogy már össze keltet volna érniük
Sziasztok!
Megépítettem én is Attila forrasztóállomás II-jét. Működik és kapcsolgat frankón és a hőt is tartja. Problémám a következő: ha megnyomom a beállított hőmérséklet gombot, akkor egy 500-600 közötti értéket mutat ami csökken, majd pont elalszik és vissza áll a páka hőmérsékletre. Ha a beállító potit eltekerem kb. a háromnegyedén túlra a pont kigyullad és nem is alszik el, szintén a fenti hőmérséklet között ír ki valamit. Mi lehet a probléma? Melyik alkatrész lehet rossz? Kezdő vagyok! Köszi.
Üdv.!
Ennek a hibának a kiderítéséhez oszcilloszkópra lenne szükség. Van neked? Ha nincs, akkor csak próbálgathatunk 1-2 dolgot. tekerd fel a hőmérsékletet állító potit abba az állásba, ahol a hiba jelentkezik. Utána D5 dióda egyik lábát csípd el (szakítsd meg)! Ha a hiba nem szűnik meg, tehát pár másodperc múlva nem alszik el a tizedespont, akkor csípd el a D6 egyik lábát is! Ez után szinte biztos vissza fog váltani a kijelzés. Ha ezt teszi, akkor a két elcsípett 1N4148-as dióda megszakadt lábait egy kis ónpacnival ideiglenesen forraszd össze (ahogyan az elcsípés előtt voltak), vagy cseréld ki őket egy-egy nem megcsonkított lábúra. Utána újra tekerd a potit abba az állásba ahol a hiba jelentkezik, majd forraszd ki a C14 egyik lábát (ezt nem lehet elcsípni, legalábbis ha az alkatrészlistához hűen fóliakondikat használtál). Ha ettől megszűnik a hiba, akkor ki lehet próbálni azt, hogy az R18, R19 ellenállásokat kicseréled nagyobb értékűre, mondjuk 220Ohm, 330Ohm, esetleg 470Ohm-ra. Ezzel kevésbé lesz zavarérzékeny a tekerés-érzékelő áramkör, viszont a poti szándékos eltekerésére is kevésbé lesz érzékeny. Viszont a hiba lehet hogy megszűnik tőle. Még egyvalamit megtehetsz, hogy 1db kb. 100nF-470nF értékű kondit forrasztasz közvetlen a P2 és P3 1-1 szélső lábaira (azokra, amelyek nincsenek összekötve a nyákon). Egyenlőre ennyi, lehet hogy már ezzel is elérünk valamit. De ha nem akkor mondom tovább... Mindenesetre ide oszcilloszkóp kellene, de nagyon. Üdv.: Attila
Hello!
Sajna nincs szkópom, de a többit majd megpróbálom. Köszi!
Üdvözlök mindenkit az oldalon.
Én kezdőként megépítettem Attila86 forrasztóállomását, és kitűnően működik! Ezúton is köszönöm neki. Ezen felbuzdulva szeretnék egy másikat építeni, ami csak a vezérlőegységet tartalmazná, és 230 V-ot kapcsolgatna. A kérdésem az lenne, hogy az optótriaknál lévő 390 Ohm-os ellenállást mekkorára kell cserélnem, ha a triakra 230 V megy, hogy ne menjen tönkre semmi. A következő kérdésem az lenne, hogy az optótriak helyett tehetek-e moc3023-ast és ha igen, akkor mit kell változtatnom az elektronikán? Ezt az elektronikát egy műanyagcső-hegesztőhöz szeretném használni. Ja és a BT137 helyett BTA24-es triakot szántam. Ha valaki tud segíteni akkor nagyon meg köszönném. Üdv.: Ungváry
Sziasztok!
Én is megépítettem Attila86 által kreált tápot és elsőre kitűnően működik. Lenne viszont egy kérdésem : A 2 trimmerrel hogy lehet beállítani a kívánt hőfokot? Arra rájöttem hogy a 100Kos potival párhuzamosan kötöttel a hőfokot lehet 'tologatni'..de a másikkal mit állítok? Lehet hogy buta kérdés de ezt nem nagyon értem..köszi szépen Üdv Kicsa
szia!
Először is milyen tápot? Meg a tápban hogyan lehet hőfokot állítani? gyanítom hogy elírtad és forrasztóállomást akartál írni Melyik állomást építetted meg? A "simát" vagy a "kettőt" ha a kettőt akkor ott a cikk és tessék átolvasni üdv!
Szia!
Hú tényleg,elnézést! Pákaszabályzót akartam írni,csak nagy örömömre való tekintettel pont azon gondolkoztam hogy a következő kapcsolás egy Attila86 féle labortáp lesz. Tehát a 'simát' építettem meg. Üdv Kicsa
Hi!
Szerintem olvasd el Attila86 forrasztóállomásos cikkét van a simáról is. Ott le van írva minden lépésről lépésre.. Akkor nem kel senkinek sem magyaráznia hisz ott va üdv! Egyébként a két timmer arra szolgál hogy az egyik a MIN hőfokot (150) a másik a MAX hőfokot (450) állítja be.. A potméterrel pedig a határok között (150-450) ig állítod a hőfokot
Szia!
Értem,köszönöm szépen! Akkor mostmár minden világos...már csak dobozolni kell és lehet is használatba venni... Üdv Kicsa |
Bejelentkezés
Hirdetés |