Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
Adott egy Class-D kimenet, azaz egy sínfeszültségből valamilyen szinuszt akarok előállítani. A kapcsolókon megjelenő négyszögfeszt LC-szűrőkkel szokás eltorzítani, amelyet ugye maximális terheléshez méretezünk. A terhelés növekedése (ohmosan) esetén vadrezgés jelenik meg a hatalmas meddőteljesítménytől, amely 0V kimenet esetén is kering a komplex alkatrészekben (LC). A PWM-jel értéke minden időpillanatban kötött, mivel Ubus/Uki minden pillanatban előre meghatározott, ezért ennek változtatására nincs lehetőség. Mellesleg azért sincs, mert a meddőt folyamatosan kontrollállni kell...nade mindegy is. A meddő csökkentésére tehát csak az időkkel (alapfreki) játszhatom, ami elég fejfájós történet, mondjuk 1/100 átfogás esetén. Van-e valakinek még ötlete a meddő csökkentésére wattos veszteség (ohmos tag) beillesztése nélkül? Relét is lehetőleg kerülném Thx!
Na kiváncsi leszek ebből mi sül ki.Egy D osztályú erősítöt akarsz valamilyen színusz jellel meghajtani,hogy valamilyen színuszt kapjál.na itt kezdődik a hadi titokA kapcsolókon megjelenő négyszögfeszt LC szűrőkkel szokás eltorzítani.Mit akarsz torzítani?Itt semilyen torzításról nincs szó,hanem a vivő frekvenciát válasszuk le a bemenő frekvenciáról.A bemenő jel torzulása a kostrukción és az alkatrészeken múlik.Hogy ebből a meddő teljesítmény dologból hogy mit akarsz kihozni,az abszolult nem világos.Talán le kéne írnod hogy mit is szeretnél csinálni.Így értelmezhetetlen az írásod.
Szerintem meg frekvencia váltót akar csinálni
Nem egy hangolt színusz szűrőre gondolsz? Szokás ilyet csinálni, hogy a kapcsolófrekvenciát és a felharmonikusait kivegyük a jelből.
Legalább is most ez ugrott be az írásod alapján.
"Mit akarsz torzítani?Itt semilyen torzításról nincs szó,hanem a vivő frekvenciát válasszuk le a bemenő frekvenciáról."
Vizuálisan. Persze, leszeded az fnégyszög (és x3, x5, ... járulékos rezgések) frekit, oké. Legyen akkor szűrés. "A bemenő jel torzulása a kostrukción és az alkatrészeken múlik." Itt elmentél vadvizekre "Hogy ebből a meddő teljesítmény dologból hogy mit akarsz kihozni,az abszolult nem világos." A frekiváltó közel áll, legyen az. Tehát, frekiváltót akarok csinálni, amin a motor ohmosa változik 1/100 arányban, ezért a tekercsein megjelenő feszültség (nem áram) irtó ronda ALAKÚ lesz. Igen, valójában nem lesz benne csak a 2 pigyöklc, plussz a terhelés ugyanezen összetevői, de ez most nem lényeg. A lényeg: azt a ronda feszültség alakot (nevezzük túllövésnek) az illesztetlenség okozza. Hogyan lehetne megvalósítani mondjuk a motor nélkül (terhelés nélkül) azt, hogy a kiterhelt és a terheletlen feszültség jelalak ne legyen eltérő?
Egy L és C alkatrész sohasem tisztán csak L és C értékeket képvisel valósan, hanem parazita tulajdonságokkal mis bír! Ez azt jelenti, hogy az LC szűrődben a tervezetten kívül még egy halom más rezgőkör is jelen van. Ezek, négyszög gerjesztés esetén elég könnyen berezeghetnek, akár számottevő mértékben is...ha nincs a rendszerben némi csillapítás. Olykor még akkor is, ha van, vagy nem megfelelő helyen. Tehát ha azt szeretnéd, hogy terheletlenül se legyen rajta nagy méretű parazita összetevő, nem nagyon úszod meg a passzív alkatrészekkel való csillapítást.
Igen, erre jutottam én is. Egy class-D kimenetén normál üzemben komplex terhelésnél (pl. hangszóró) azért nincs jelentősebb eltérés, mert utána tud kompenzálni. Tehát, a kimeneti szűrőnek jóval kissebb frekijűnek kell lennie, mint amit a visszacsatolással az erősítő követni tud. Így lesz a hiba a = 40log(frez/fgainbw). Ha jól gondolom, más nem nagyon van. Passzívval csökkenteni lehet, de hiba az maradni fog benne.
Hmm...nagyságrendi különbséggel lehetne jól megoldani, az meg veszteséges...
Gusi!
Még mindig nem tudni hogy valójában mi a problémád. Jobb lenne hasonlatok helyett konkrétumokat írni. Tehát: PWM freki értéke, moduló freki, LC szűrő határfrekije. Netán modulációs mód, ha nem sima két állapotú. És hogy milyen a topológia. Meg a lengés frekije. Stb... Idézet: „A lényeg: azt a ronda feszültség alakot (nevezzük túllövésnek) az illesztetlenség okozza. Hogyan lehetne megvalósítani mondjuk a motor nélkül (terhelés nélkül) azt, hogy a kiterhelt és a terheletlen feszültség jelalak ne legyen eltérő?” Habár jó lenne tudni, hogy nálad mi okoz torzítást, hiszen állítólag szinuszos alapjellel gerjesztesz egy lineáris rendszert (egyedül a motor lehetne talán torzítás forrása, de...), de végeredményben a válasz az, hogy szabályozni kéne azt a PWM jelet. Idézet: „A PWM-jel értéke minden időpillanatban kötött, mivel Ubus/Uki minden pillanatban előre meghatározott, ezért ennek változtatására nincs lehetőség.” Ez egy hibás kiindulási alap, amit maga a tapasztalatod cáfol meg. A végcél, ami kötött, a kimeneti fesz, nem pedig az impulzusszélesség. Ha a szűrő más kimenő feszt "gyárt" az előre kalkulált PWM jelből, mint amire szükség lenne, akkor nem célszerű ragaszkodni hozzá. (Vagy az előre kalkulált értékekhez, vagy a rosszul méretezett LC szűrőhöz.) Alapfreki alatt - felteszem - vivőfrekit értesz, mert az alapjel (a szabályzandó mennyiség célértékét meghatározó bemeneti jel) nem szabad változó. Egy modern IGBT számára 20 kHz nem jelent semmi gondot. Mekkora frekivel akarod hajtani azt a motort? Az is teljesen kimaradt, hogy az ismeretlen frekijű és okú lengésednek vajon milyen a módusa. Ha maradunk a megszokott 3 fázisnál, akkor van közös módusú fesz, előre forgató és hátra forgató komponens. Ha pl. a lengés csak közös módusú, azt eleve másként érdemes kezelni. A részletek ismeretében lehet konkrét megoldást keresni. |
Bejelentkezés
Hirdetés |