Fórum témák
» Több friss téma |
A lapátok szépek, szerintem jók is a hazai szelekre. Gratulálok az igényes munkához!
A szélkerék készen van, a lapátok adottak - talán egyetlen lehetőség a fordulat (opt. TSR) javítására a lapátszög állítgatás. Ezek a lapátok a Jocóénál is szélesebbeknek (húrra értve) tűnnek, nyilván valamivel kisebb fordulat várható tőlük, de a mostaninál kb. 3 szorost illene tudniuk. Esetleg a csavarok óvatos fellazításával szélcsendben álápakolni pl. fakötésű alátétekkel. Ezzel két lépésben, először 1,5-2°-nyit, majd 3-4°-nyit növelni a lapátszögön. Felszerelve nem egy álom megoldani, de én más lehetőséget nem látok. A munkaigényes, szép lapátokat badarság lenne az első kudarc után leírni. Mellesleg a generátoron mekkora feszt mértél terheletlenül és az 1kW (gondolom 230V-s, ez durván 50 ohm) fűtőbetéttel?
" &Omega " Ez vmi guru zsenialitása csinálta az ohm helyett. Bocs!
Ebből a lapát témából kiestem. Az elsődlegesen ránézéses figura nekem nem megy. Na de van egy elmélet és egy hozzá tartozó számítás. A fénykép alapján én nem tudom eldönteni, hogy a lapát adja-e az ideális alakot.
Hogy mennyire nem számít a saccra gondolkodás: A tengely dőlésre akartam értelmes választ adni. Elképzeltem egy vízszintesre fordult lapát véget, és azt, hogy a szélkerék 15 fokot hátra bukik. Ekkor a lapát vége is csavarodik 15 fokot a szélirányhoz képest. Fura gondolataim támadtak egyből.
Igen én is csináltam ilyet, hogy alátéttel változtattam a lapátszöget. Gyakorlati megoldás, sok mindenre választ ad.
De... nyilván generátor24-nél is valami számítás alapján adódtak a lapát méretek, szögek. Ezt kellene először megvizsgálni. Érdekes amit ír, van nyomatéka és nincs fordulata. A fotók alapján én pont az ellenkezőjét mondanám. Ami fotót előbb feltettem az enyémről, az ottani lapátok számítás alapján készültek és jól működnek. Állandó szélsebességnél ca.10m/s és állandó széliránynál adná a számított teljesítményt. Már azon gondolkodom, hogy eladom olyan valakinek akinél ezek a feltételek megvannak. Nekem így 80%-ban csak udvari látványosság.
Igen, szerintem is jogos ez a számítás körüli aggodalom is. Csak ezek már kész lapátok nem kevés idő, pénz ráfordítással, ha jól emlékszem üvegszálas műgyantából - utólag már nem módosíthatók. Így én az értékmentésre koncentrálnék, hátha élet lehelhető bele. Néhány alátétet és egy kis oszloptornát (pláne, hogy nem nekem kell felmászni) talán megérne.
A fordulatról tudunk vmit, de a nyomatékról számszerűen semmit. A 10m/s-hoz: az én álláspontom a számos mérési adat és leírás évek alatti "nézegetésével" és a vawt variációkban történt elmélyedésem alapján az, hogy a hazai, sőt Észak-európai szárazföldi szelekre a 2-4 szárnyprofil lapátú szélkerekek nem szerencsések, akár a vízszintes, akár a függőleges tengelyűeknél. Ezek 5-6m/s körül élednek fel, alatta a nagyon kis nyomatékuk miatt alig terhelhetők az itt egyébként is gyatra rendelkezésre álló szélteljesítmények mellett. A Te eseted is ezt támasztja alá az én véleményem szerint is a kisebb sebességekhez illő, tisztességesen elkészített lapátjaid ellenére. Változatlanul azt merem állítani, hogy a házi erőműveknél 5-6 db lapát a minimum, bármennyire nem fog hasonlítani a 100-200m magasra telepített MW-sokhoz, vagy a tengerpartokra szereltekhez amiknél 6m/s körüli a bekapcsolási szélsebesség. És a "Rated", határolt teljesítményt bátran lehet tenni 8m/s-ra. Az éves kivett energia csak 8-10%-l lesz kisebb a 12-13m/s-nál határolthoz képest, a szükséges generátor viszont csak a fele, harmada!
Valószínű hogy az állásszög módosításon tudnék javítani a helyzeten de ezektől a lapátoktól elment a kedvem.
Újakat csinálok, ez el van döntve. Arra szeretnélek kérni téged, titeket, hogy 2 méter hosszú 6-os, 7es gyorsjárási tényezőjű lapáthoz számítsátok ki szekciókra bontva hogy alakulnak a fokok, lapátszélesség, húrhossz, lapátvastagság, ja és milyen legyen a profil. Nagyon nem szeretnék ismét mellé lőni mert drága a gyanta, és büdös is. Köszönöm előre is.
Így van ahogy írod. Ezért terveztem én is TSR7-re, és 10m/s-ra.
És még így sem jó, mert terhelve nem indul el, ill. nem pörög fel. Ezért csináltam hozzá elektronikát, ami hagyja felpörögni a rotort, majd rákapcsolja a terhelést (25 ohm-os, 2,4kW-os bojler betét) ekkor nyilván lassul a rotor, az elektronika lekapcsol, gyorsul a rotor, rákapcsol... és ez így váltakozik. Persze a pulzálás miatt van veszteség, de van termelés is. Szivesen kölcsönadnám az egész szélgépet tesztelésre, mérésre olyan kollégának, ahol nagyjából állandó irányú és sebességű (8-10m/s) szél van. Nálam ez csak álom.
A döntés a te szuverén jogod, azért legalább kíváncsiságból még próbállak rábeszélni a lapátszög állítgatásra, az értékmentésre.
Az új lapát tervezésben én nem tudok segíteni, főleg annak okán, hogy a hawt csavart lapátokat ilyen mélységben nem ismerem. Ilyen lapát felelősségteljes tervezése, modellezése, tesztelése és finomítása nagyon bonyolult feladat. Én inkább bevált, kipróbált lapát "másolására" biztatnálak sok esetben tervezésnek nevezett arányos méretmódosítással. Remélem akad fórumtárs, aki felmeri vállalni ezt a fajta segítséget.
Én megpróbálkoznék állásszög állítással,mert ránézésre szerintem rossz a szárnyprofil.
Van egy olyan érzésem,hogy a lapáthossz töredékén alakul csak át a szél forgatónyomatékká! A többi szakasz pedig fékez. Enyém 180-as fordulat körül kezd tölteni,erős szélben pedig eléri a 400-as fordulatot is! Szépek azok a lapátok,hátha lehet őket munkára bírni! Nekem a szárny tő kb 45 fokos szöget zár be a széllel,a lapátvég pedig 5 fok körülit. Tehát a teljes lapáthossz dolgozik addig,amíg a szárnyvég el nem kezd fékezni.
Unyi Ferenc rotortervezési segédletével számolgatok.
Érdekes szélességek jönnek ki a lapát töve felé haladva. Ezek a méter széles eredmények komolyak vagy én nem jól értelmezek valamit?
Ilyesmi minimális szabályzásokra gondolok én is, amikor a terhelés szabályzás elengedhetetlenségéről papolok. Ebben a teljesítmény, energia kategóriában szinte felesleges a mikroprocesszoros, PIC, stb. precíz szabályzásokban gondolkodni. Persze, ha van rá mód szabad tökéletesíteni.
A szabályzásod kapcsolását közzé tehetnéd, akár csak gondolat ébresztőként is. Nem feltétlenül ismeri minden szeles, nem is kell ismernie az elektronikai alapkapcsolásokat. Azért is fórum, hogy kiegészítsük egymás ismereteit, gondolatait. ... ahol gyakori 8-10m/s-s szél van: nem sok Magyarországi hely lesz. A nemes felajánlás mindenképp köszönetre méltó, éljen a lehetőséggel, aki ilyen helyen lakik. Érdemes átfutni ezt a bemutatót is, erre is található benne utalás, ábra - http://nimbus.elte.hu/~bhajni/alkk_ea/4_Szelenergia.pdf
Szia.
A Feri által felett segédletet nyugodtan használhatot. A NACA4412 lapátprofilt adja. Nekem is ez van kifaragva, ennél jobbat ma nem találsz a neten ahol magad adod meg a kiinduló értékeket. Az ilyesztő méretek az első két szekcióban a lapáttőnél valós értékek, de ezt a két méretet, vagy legalább az elsőt el kell hagyni a gyártáskor. A pénteki hozzászólásomban láthatod a fotókat az én rotoromról, ill. a méreteket is megtalálod.
Szia.
Ez az egyszerű áramkör kapcsolgatja a terhelést a generátorra. A poti és az ellenállás megválasztásával lehet a kapcsolási fordulatszámot megválasztani.
A hármas oldalon van egy szélgép két szélkerékkel. Kérlek mondd meg, mi célt szolgál a kicsi szélkerék?
Köszönöm
Üdv!
Megnéztem a lapátjaidat képen, és a tervezővel is, hogy hogyan kéne kinéznie. Sajnos a képről mást nem lehet megtudni, csak hogy igazán igényes munka, és hogy valószínűleg nem a naca, hanem a göttingeni profilt használtad. A két profil között az a legnagyobb különbség, hogy a nacának lapos az alja, ezért a beállítási szögét lehet érintőben mérni, és nem tévedsz vele nagyot, amíg a gögttingeni érintőben mérve 3,2 fokot csal a valós beállításhoz képest, az íveltsége miatt. (A beállítási szöget mindig a profil húrja és a forgássík között mérjük.) Ez a szögérték eltérés már okozhat nem várt TSR csökkenést, nézd meg, hogy ha 6-os TSR re terveztetsz a programmal, és ha pl. 4-esre mekkora lesz a szárnyvégen a szögeltérés.(kb. 3.2 fok) Egyébként ez a fordulatszám egyáltalán nem kevés egy ekkora lapáttól, én nem hiszem, hogy eldobnám ezeket a lapátokat, először talán az alátétes finomhangolással próbálkoznék, azután pedig inkább hozzáigazítanám a generátort, inkább tekercseléssel, mint áttétellel.
Nem tudom Hindnek melyik méretezőjét nézted. Ami nálam van, az igen szépen korrigálja a lapáttőben elméletileg kiszámolt szélességet. Ha kéred, átküldöm némi magyarázattal.
Én még emlékszem arra, amikor az egyenes (nem csavart) lapátról beszéltünk. Akkor magyaráztad, hogy az adott szárnyprofilok mekkora beállítási szög eltérést bírnak el. Az adatok ismeretében jó műszaki becsléssel talán be lehetne fordítani úgy a lapátot, hogy a gyorsjárása lecsökkenne, de a hatásfoka elfogadható szinten maradna.
Megtaláltam a tervezett viharvédelmed talán jó modellező figuráját. Küldöm. A hozzászólás módosítva: Szept 9, 2012
Az nagyon jó lenne, megköszönném ha átküldenéd.
Szia! Kösz!
A minimális célnak nagyon is megfelel 1000Ft-ból ez az egyszerű feszültség figyelő és ennyi elemnek még panel se kell. A FET-t meg a ki-be kapcsolgatás nem zavarja, nem fognak beégni az érintkezők.
Szevasz!
Próbálj meg légyszíves hozzászólás sorszámot megadni, mert én így meg nem találom, pláne az új formátumban. Utána megnézem, hogy én mit látok belőle.
A harmadik oldalon található, http://nimbus.elte.hu/~bhajni/alkk_ea/4_Szelenergia.pdf
Elnézést, hogy így teszem be a linket, de még meg kell fejtsem az új módszert. A Kép is elég gyatra, mert nem tudtam elmenteni, csak Print Screennel. Azt nem tudom, hogy a kicsi szélkerék mi célt szolgál a nagy árnyékában? Örülnék a felvilágosításnak. Köszönöm.
Ah, azt hittem a forum 3. oldalán.
Szerintem egyszerűen a szélirányba állást oldja meg a nagy kerék tengelysíkjában szabadon futó szélkerékkel. Nemigen láttam ilyen megoldást, nem is hinném, hogy nagyon jó - mindenesetre érdekes. Többet nem tudok róla, bocs.
Átküldtem az infót. Megkaptad?
Igen meg, köszönöm szépen!
Ezzel már boldogulok, jobban átlátható.Hamarosan állok neki kifaragni az ősmintát, aztán mehet a lapátkészítés.
A köszönet Unyi Ferencnek (alias Hind) jár, én csak megőriztem a számításait.
Már régen megfogalmazódott nálam egy gondolat a műanyagból kiöntött lapát merevségével kapcsolatban, megpróbálom egy hét alatt vitaképessé tenni. Maceráljatok, ha elfelejtem. Egy kérdés máris van: A lapát belsejében milyen kitöltő anyag van? Hogy néz ki?
A két héjat habosodó epoxival lehet összeragasztani, persze megfelelő felület előkészítés után.(felcsiszolás)
A belsejében külön sablonban előre laminált gerinc van amit a 2 fél összeillesztése előtt az egyik félbe ragasztunk szintén epoxival, de van mikor sima poliészter gyantával oldom meg, az epoxi nagyon drága. Egy kép, hogy kell kinéznie:
Egy pár szó a lapátokra ható erőről:
Ha megnézed, nem a szél ereje adja az igazi lapát terhelést, hanem a centrifugális erő. Erre még rárakódik a szélirányba állás lapátot terhelő ereje. Mert a lapátokat szélirányba fordító erő fordulatonként két ellentétes irányú váltakozó erőt ad a lapátoknak. Ez aztán hajlandó lelazítani a megfogást. Én igyekeztem a 4,5 méter átmérőjű szélkerekem PVC lapátjaihoz megfelelő megfogást kitalálni. Nézzük akkor, én hogy csinálnám. Az 1000-4000 literes permetezőgépek tartályának rögzítő (nem alátámasztás) figuráját is alkalmazhatnám. Itt a tartány belsejébe betesznek egy tenyérnyi vaslemezt, melynek közepébe be van hegesztve egy belül menetes vas henger, ami átmegy a tartály falán, és kívülről egy síkban van a tartállyal. Ez van beleapplikálva a tartályba. Négy csavar így elég a rögzítéshez. Vasas ember lévén, ezt én átalakítanám a lapáthoz. Négy (vagy kettő) átmenő furatú perselyt tennék be a lapát végébe, melyek mindkét vége síkba lenne a műanyag külsejével. Ehhez a négy perselyhez lenne rögzítve egy zártszelvény vagy laposvas, ami benyúlna a szárnyba egyharmad, fél hossznyira. Megfelelő kapaszkodók feltétele segítségével ez venné át a lapáttőt terhelő centrifugális erőt, zártszelvénynél a hajlítás egy részét is. Természetesen itt is egy gondos fém beapplikálási műveletre van szükség. A megfogáshoz így elég egy fakötésű alátéttel ellátott átmenő csavar. Remélem sikerült elég érthetően leírnom a mondanivalómat, és esetleg egy jó gondolatot ébreszteni.
Szia!
Az első szélgenerátoromon 200as pvc csőből vágott lapátok voltak.A lapátok 1 méter hosszúságúra készültek. Elképesztő módon bírt forogni, de hamar rájöttem hogy amilyen jól hasznosítja a szél energiáját, olyan rossz a merevsége, illetve a méret/súly aránya. A lapát tövében megfogva előre és hátra nagyon sok a kilengése, (ezt a szél terhelés ingadozás okozza), ami folyamatosan gyengíti a csavarok környékén a műanyagot. Erre rájön amit írtál is a centrifugális erő ami ugye a fordulattal nő.Ez plusz terhelés a lapáttőre.Valószínű hosszú távon de még rövid távon se fogja bírni. Nálam 2 hónapot bírt és az egyik lapát úgy eltört a felfogatás után hogy a mai napig nem találtam meg, pedig a környéken csak hatalmas kukorica tábla volt learatva, és az egészet belátni. Ekkor döntöttem úgy hogy ezeket a pvc lapátokat szinte mérettől függően legalább a feléig merevíteni kell, hogy kiküszöböljük a negatív tulajdonságát. A rotor agyból egy félcolos csövet, ami hosszában félbe van vágva,kell kilógatnia lapát hossz feléig, és erre rögzíteni a lapátot.természetesen a hosszában félbevágott cső két élére fekszik fel a lapát hátulja.Ez a hosszában félbevágott cső a profilját tekintve elég erős hogy ellenálljon a jelentkező erőknek, ugyanakkor könnyű is , és íveltsége miatt nem ront sokat a aerodinamikai tulajdonságokon. A Te 2.2 méter hosszú lapátjaidat én 1.2méter hosszan támasztanám meg ezzel a megoldással.kb 20cm-enkén csavaroznám meg, és még talán a csavarozás helyein a cső két éle közé, síkban az éllel, behegesztenék összekötőnek 3x20as laposvasakat keresztbe.Ezzel még növelünk a cső merevségén, illetve a lapátnak a csavarozási pontokon van mire felfeküdnie, nem csak a 2 élnek húzódik neki. A lapátokat milyen átmérőjű csőből vágod? Szerintem 315 ös vagy 400as KG cső lenne jó. Mondjuk ha 2 métert veszel abból nem lesz 2.2m hosszú lapát. A hozzászólás módosítva: Szept 16, 2012
Nagyon jól egyetértünk a lapát megfogási problémában. Mindketten a lehetőségeink szerint alkalmazzuk. Én a Te régebbi leírásodból is okulva a következőt készítettem el:
A lapát anyaga átmérő 120 mm-es PVC cső. Ez fog kiadni két lapátot, a szétvágás után melegen sablonra lesz hajtva, hogy a számolással kapott szögek pontosak legyenek. A lapátok külső átmérője 4,5 , a belső pedig 0,5 méter lesz. A gyorsjárást 5-re vettem. Ezen a fordulaton remélem nem okoz gondot és nagy zajt, ha egy 1 méter hosszú fél collos csőből meg laposvasakból egy rácsos tartót csinálok. A lapátot felfogó laposvas 40x3-as, és a lapátot 95 cm hosszan támasztja meg, természetesen megcsavarva, mint a lapát. A támasztó laposvasak alja egy a tengelyre hegesztett tárcsához lesz hegesztve a síkba állítás után. Ide tartozik a többiek miatt: Ha a tervezett lapátom 3,2 mm-es falvastagságú, 8 m/sec szélben üresen felpörögve 340 ford/perc-re, 268 kp centrifugális erőt ad a tengelyre. Érdemes egy kísérletet elvégezni. Egy vízszintes tengelyen forgó tárgyat forgassunk úgy, mintha a szélkerék szélirányba fordulna. Azonnal megjelenik egy függőleges síkban billentő erő is. Ja, és egy régi témához kapcsolódó weblap, ami a akár a lapátod célszerű megfogásáról is szólhat. Lassan csak összejön pár értelmes figura. Bővebben: Link
Sziasztok!
Kérlek vessetek egy pillantást erre az oldalra:http://www.prairieturbines.com/picturesA.htm Érdekes számomra gyakorlatilag az egész szerkezet amit gyártanak. Youtube-on videókat is találtok róla. Elsőre a lapátkialakítás szúrt szemet. Se szélességcsökkentés, se csavarás.egyedül a profil úgy ahogy megvan.A tövében állítanak be egy fix dőlést a deszkának és kész.Most ezek vagy tudnak valamit a lapátkialakítással kapcsolatban, vagy egyszerűen lusták és minek bonyolítsák holmi csavarással meg fűrészelgetéssel mikor így is működik!? Ami elképesztő számomra hogy forog! Ráadásul egy 14:1 hez áttételes "valamit" hajt, amihez nem kicsi nyomaték kell üresen is , nem hogy több kilowattal beterhelve...Ezt a valamit leírás szerint 5.5kw- tól 11kw ig szerelik a szerkezetbe.Kérdés, hogy egy sima hajtóműves, fékes aszinkronmotorral állunk szemben vagy ez valami spéci átalakított állandómágneses generátor. |
Bejelentkezés
Hirdetés |