Fórum témák
» Több friss téma |
Már miért ne forogna?
A szárnyprofil kialakítás alapján fellép a forgató nyomaték. Az már más kérdés,hogy milyen hatásfokkal! Evvel a kialakítással csapnivaló lehet a hatásfoka...
Ha egy 3kw os generátor kap egy 3,5 szeres gyorsítást akkor minimum mekkorára érdemes tervezni a lapátokat, hogy, mondjuk a 3kw teljesítményt 10m/s szélnél ezzel az áttétellel megkapjuk?Mekkora legyen a gyorsjárási tényezője, ha a rotor fordulata maximálisan 200fordulat/perc körül alakuljon, gyakori szeleknél pedig tudja a 80-100-as fordulatot.
A hozzászólás módosítva: Szept 22, 2012
Szia!
3 kW kimenő teljesítményhez 10 m/s-s szélnél kb. 25 m2 (D=6 m) kell. Ekkora 3 lapátos rotor TSR=5-el saccolva 10 m/s-nál ~160-s (3 kW), 5 m/s-nál ~80-s (400 W) fordulattal megy. A kérdés második részét egyszerűen nem értem.
Nem hagy nyugodni ez a lapátkialakítás, bár én HAWT építéssel nem foglalkozom, de a problematikái érdekelnek.
Semmiképp nem vetném el első ránézésre. Érdemes lenne alaposabban megvizsgálni, hiszen a helikopter rotoroknál is előszeretettel használják ezt a lapát kialakítást. Lehet, hogy a viharállósága is jobb a szokásos alakzatnál, mert nagy szélsebességnél a lapátvégek aerodinamikai fékként működnek, korlátozva a túlpörgést. Persze erős, rezonancia tűrő lapátot kell készíteni. Mindenképp csábító lehet az egyszerűbb gyártása. Az is lehet, hogy könnyebben indul, és kis (3-5 m/s) sebességeknél hatásfokban kenterbe vágja a csavart, keskenyedő lapátokat. A hozzászólás módosítva: Szept 23, 2012
Engem sem hagy nyugodni a dolog.
Első ránézésre teljesen gagyinak tartottam de a referenciákat nézve elég sokat telepítettek már, ezért feltételezem hogy működik. Visszafele nézve 2 lépcsőben gyorsító fogaskerekes áttételt hajt aminek aránya 1.14 körüli, ha a leírásból jól vettem ki.Ez önmagában is elég nagy nyomatékot kíván.és akkor még ott van a terhelés, 5.5kw a csúcs. A lapát hosszát kb 3 méternek nézem de lehet több.Nagy rotor fordulatra itt nincs szükség viszont annál nagyobb nyomatékra.Feltételezem ezért olyan széles a lapátvég.(30cm biztos van) A leírásban olyasmi is szerepel hogy így a rotor sokkal egyenletesebben forog, nem reagál hevesen az erősebb széllökésekre. Véleményem szerint erre a lapátkialakításra önmagában lehet mondani hogy csapnivaló, de ehhez az áttételes szerkezethez kitűnő, és abban erős amiben erősnek kell lennie.Könnyen lehet hogy egy keskenyedő csavart lapát ebben a méretben sehol nem lenne ehhez képest, a kis szélsebességeknél legalább is. A hozzászólás módosítva: Szept 23, 2012
Igen 15:1-hez a gyorsító áttétel, és a mindenkori szél 25,7%-át hasznosítják. Szivesen megnézném működés közben.
Itt van egy videó:
http://www.youtube.com/watch?v=R5FEybMh-bE
Ilyesmi méreteket saccolok én is. Ezekkel az 5,5 kW 12 m/s körül és a 25 %-s össz. hatásfok reális érték.
Úgyis készülsz új lapátokat készíteni - ilyet? Akár 5-6 lapátost. Talán kipróbálni még PVC csőhasítékkal is lehetni a homorú oldalon a homlok élnél acélcső megerősítéssel. Ez elég jól utánozna egy keskeny szárnyprofilt és kellően erős is lenne. Minimum 1,5 m hosszú lapátokkal, hogy minél jobban közelítse a végleges kialakítás méreteit. A keskenyedőhöz képest kb. 1,5 szeres lapátfelület a megindítási nyomaték, kis szeleknél a forgató nyomaték szempontjából szerintem mindenképp kedvező. A generátorról nem sokat tudtam kideríteni. Azt írja, hogy indukciós motor. No, ez nem sokat mond, hiszen minden villamos gép indukciós. A villamos blokkséma szerint 3f-ú asszinkronnak, vagy állandó mágnesesnek kell lennie, mert nincs gerjesztés szabályzás. (A break tudtommal fék.) Az asszinkronhoz frekvencia és áram függő automatikus fázisszabályzás kell. Ez nem derült ki számomra, hogy van-e, vagy milyen megoldással. Mellesleg jó ötlet az oszlop megerősítés. Valaha a mobil rádiótornyoknál is alkalmazták.
Akkor ez a 6méter átmérőjű 3 lapátos szélkerék a 3,5ös gyorsítás után a generátoron milyen elektromos teljesítményt tud leadni 3m/s, 5m/s, 10m/s szélsebességeket nézve?
Nagyban javítana e a dolgon ha 3 lapát helyett 5db lapát lenne?
Megmondom őszintén megfordult a fejembe hogy kipróbálom ezt a fajta lapátkialakítást.
Van egy profi fogaskerekes hajtóművem 3,5öt gyorsít és kb 1 nap alatt a 3kw os generátorom elé tudom rakni mert gyárilag is összeszerelhetőek. A kérdés már csak az hogy mekkora lapátkákat tegyek rá és mennyit. Mint már írtam 230V körüli fesz kell nekem de a generátorom 500V-ig is elmehet.A 230V 300-350es fordulaton van meg 12A terhelőáram mellett. Én egyenlőre 5db 3méteres lapátban, vagy 3db 4méter hosszú lapátban gondolkodok. Kialakítás az mint az oldalon látott.Adok a deszkának profilt és szögbeállítom a tövénél, és végig egyenes az egész. A hozzászólás módosítva: Szept 23, 2012
Az 5 lapátos szerintem a megindulási szélsebességen és a kicsinek emlegetett úgy 5 m/s alatti szeleknél kivehető teljesítményen érdemleges javulást jelentene. Ezért én inkább az 5 db 3 m-sre biztatnálak. A szó szerinti deszka helyett inkább rétegelt lemezből. A lapátszög állítási lehetőségre sem árt időben gondolni. Részemről kíváncsian várnám a tapasztalatokat erről a kevésbé ismert elrendezésről. A saját VAWT elképzeléseimnél én se a szokásos, mondhatni divatos kialakítással foglalkozom.
A várható teljesítmények, feszek alakulásához mellékelem a saját számolási segédem kivonatát. Ugyan VAWT-kra készült, de a piros sebesség tartományban saccolásra használható HAWt-knál is. A zöldes cellák értékei tetszőlegesen átírhatók. Gondolom eligazodsz rajta használati leírás nélkül is.
Sziasztok.Csaba vagyok.
Autógenerátorból érdemes szélgenerátort barkácsolni?
A csavarodás mentes lapát:
A hatásfoka rossz egy rendesen elkészített lapáthoz lépest. Az viszont már tényleg érdekes, főleg alacsony szélsebességű helyen, ahol az áttétel szükséges, hogy egy tudatos tervezéssel előnyösen is kihasználható a tulajdonsága, főleg a nagy induló nyomatéka. Itt jön az elő, hogy a szélkereket, generátort és a fogyasztót együtt kell vizsgálni ! Igyekeztem a gondolataimat számszerűsíteni, ami némi kapaszkodót adhat ennek a lapáttípusnak az elbírálásához. Melléklem a táblázatot, amiben az induló nyomaték adata pontos érték. Megjegyzés: ha tényleg készíteni akarsz egyet, a beállításra kevésbé érzékeny profil miatt kérdezd meg Hind-et. (pl. GOE 285 stb.).
Sziasztok!
Melyik irodalomban lehet tanulmányt olvasni arról, hogy hogyan lehet méretezni az oszlop statikai és szilárdságtani szempontbol?
Szia!
Röviden: átalakítás nélkül nem. (~1000-s fordulat felett működnek 60%-nyi hatásfokkal, a gerjesztés 30-40W-t elnyel) Állandó mágnesessé alakítva, különösen a körmös forgórész teljes lecserélésével hengeresre és 36, 48 V-sra áttekercselve igen. Többször terítéken volt már korábban, javaslom keress vissza a kapcsolódó hozzászólásokra.
Számolgattam a táblázattal, sajnos elég gyenge eredmények jönnek ki nagy méretű lapátoknál is.Ez a csavarodás mentes megoldás lehet csak levegőkeverőnek jó....
Persze a másik oldalon meg ott van az hogy alkalmazzák a gyakorlatban és működik....
Műszaki becslés, ami mindíg bizonytalan. Valaki írta, hogy a weblapon is 25% körüli volt a hatásfok. Akkor meg elég jó.
A fordulatot nem nagy ingadozással tartja. Olyan mint a meglévő lapátod, csak nagy induló nyomatékkal, és bizonyos határok között a fordulata is könnyen állítható a lapát megfogási mód miatt. Na meg egy mondás tőlem: "Azt pocsékolom, ami ingyen van". Egyszerű, és biztos van akinek ez a lapátozás pont megfelel. És megint: a szélkereket, generátort, fogyasztót együtt kell vizsgálni, akkor lehet hogy elfogadható ez a megoldás is, ahogy írod: alkalmazzák és a gyakorlatban működik.
Talán a lapát megfogási mód a legérzékenyebb része ennek a csavarodás mentes lapátnak.
Állíthatóra kellene csinálnom mert így nagyon sok kellemetlen szereléstől óvnám meg magam.A képeket vizsgálva elég pici dőlést adnak a lapátnak.Talán 5 fok körül lehet, de nem biztos. Az nagyon igaz, hogy együtt kell vizsgálni mindent, mert legtöbbször, mint ahogy nálam is előfordul folyamatosan illesztési problémákba futok bele. Amit most vizsgálni kell: 10m/s szélsebesség, 3 kW levehető villamos teljesítmény, generátor fordulata 400fordulat/perc, feszültség itt 260V, áramerősség 12A, fogaskerekes áttétel 3,5 szeres gyorsítás. Ehhez kellene kipróbálni a csavarodás mentes lapátot. Egyébként a 3,5ös áttétel mennyire terheli meg a lapátot?
Tegnap kb 5-6m/s szél volt. 90-100V körül volt a feszültség (400W). Ehhez 370-es rotorfordulat tartozott.
Bocs, sajnos a video nem került fel.
Sajnos nem nyitja meg.
A szélkerék lapát leadja a teljesítményt, nem érdekli, hogy mire. Az áttétel csak teljesítmény vesztést okoz, ami lehet 3-5 %.
Lesz vele gondod, hogy az igényeid és a lehetőségeid össze tudjad egyeztetni. Abban tudok segíteni, hogy megmondom, mekkora széllökésnél fogja elindítani a szélkereked a hajtóművel összekötött generátort. Ez bármilyen lapát alakra megmondható. Az "Ívelt profilú lapát adatai" táblázat némi trükkel erre is alkalmas. A hozzászólás módosítva: Szept 25, 2012
Igen, tudom, elnézést.
Valahogy nem tudod megbűvölni a videót hogy megnézhessem?
A Quick Time Player, RealPlayer lejátszotta nálam.
Ma lemérem, az áttételem mekkora erőkaron mekkora súllyal indul meg.
És fent az oszlopon megpróbálom lemérni a generátorét is. Ha a kettőt összeadjuk talán meg van az induló nyomatékunk. Utána lehet méretezni a lapátot.
A 3,5ös fogaskerekes áttétel, 30cm hosszú erőkaron (aminek tömege elhanyagolható) 0,35kg-nál indul meg biztonsággal.
A generátort nem tudom lemérni most, de saccra ugyan ekkora erőkarnál 0.30-0,35kg nál biztosan elindulna. Meglehet határozni ebből, mennyi teljesítményt emészt fel ez fel?
hello!
Több fajta dolgot olvasok. Most teljesítmény számításra mi a helyes képlet? 1/2*16/27*A*v^3=P vagy *16/27*A*v^3=P ? Van egyik oldalon egy teljesitmény számolo java progi, az azt számolja hogy 5 kw -os sebességhez kb 4m/s -os szélsebességhez 0.3 hatásfokú kerékhez 175 m hosszú sugarú szél turbina kell. Hihetetlennek tűnik nekem (bár gyakrolati tapasztalatom nincs) csak annyi hogy 300 w-os gyári turbináknak elég 3-4-5 m/s. Ki mennyit termel itt a fórumon? És mekkora átmérővel?
Az álló súrlódás nagyobb, mint a mozgó (ez egy lejtő kísérlettel könnyen bizonyítható). Megnézheted a hajtóműveden is, hogy a tengelyre tekert súly mikor indítja el a hajtóművet, és mi az a súly, ami a forgó tengelyt nem hagyja megállni. Itt kell a fordulatszám, és így hozzávetőleg megmondható a teljesítmény veszteség. Ékszíjnál, láncnál ez elég pontos, hajtóműnél csak tájékoztat, mert pl. az olaj hőmérséklet nagyban befolyásolja a mérést.
Ez az álló, mozgó súrlódás a generátorra is igaz, bár az ok nem pontosan azonos. Nagyobb gond az álló súrlódás, mert az áttétel megszorozza a generátor induló nyomatékát. A hajtóműves megoldásnak ez a buktatója, mert a berendezés nem lesz hajlandó kis szélnél elindulni. Én úgy gondolom, hogy a hazai kis szeleknél a vízhúzó és az áramtermelő szélgépeknél indokolt egy szélsebességet érzékelő automatika berakása a mechanikus kapcsolat elindításához. |
Bejelentkezés
Hirdetés |