Fórum témák
» Több friss téma |
Lassan csepegteted az információkat.
![]() A lerajzolt dobozhoz írt glimm jelzőlámpát 230V-os hálózati feszültségről tudod működtetni, ilyet lehet készen is kapni, de - megfelelő szereléstechnika mellett - létezik különálló, amihez még egy 100-330k Ohm előtétet kell használni. Javasolnám inkább a LED használatát. Legegyszerűbb megoldás olyan transzformátor alkalmazása, ahol 3 megfelelő feszültségű, és terhelhetőségű tekercs van a 3 feszültségszinthez. Ezek után 3 egyenirányító diódahíd (vagy 4 dióda), majd 3 db önálló puffer következik. Értéke A-onként minimum 1000 uF, de inkább 2200, ezen a feszültségszinten nem jelentős tétel. Ezt követően a 3 feszéltségigénynek megfelelő 3 lábú feszültségstabilizátor IC, ill. ehhez hűtőfelület, és pár kiegészítő elem (100nF, 10-100 µF a kimenetre, szintén Filléres tétel). Egy 15V 0,5A-es táp dobozolva itt kallódik, ha nem laknál messze, elvihetnéd tanulmányozás céljából.
Sziasztok,
Lenne egy újabb kérdésem: Szeretnék egy izolált DC/DC konvertert készíteni, de milyen topológia lenne a legcélszerűbb? A Bemeneti feszültségem: MIN: 24,8V, MAX: 33,6V A kimeneti feszültség: 24V, kimeneti áram: MAX 15A Én Push-Pull-ra gondoltam, jó ha ezt választom?
Készíteni? Nem vagyok biztos benne, hogy érdemes ilyennek nekiállni házilag. A 15 A viszonylag sok, nem olyan egyszerű azt kezelni.
Ekkora áramra én külön 230-as trafóból csinálnék.
Felejtős. A bemeneti tápot akkumulátor szolgáltatja.
Igen. Kellene számolni, méretezni és szimulálni rendesen, kapcsoló elemek, veszteségek, snubber, stb...
Valahogy csak össze lehetne hozni ezt a tápot ![]() Meglehetne oldani egy szinkron buck konverterrel is, de mindenképpen jól jönne a galvanikus leválasztás.
Össze lehet hozni, ebben nincs kérdés. Mindössze az időtényező az, ami érdekes lehet. Vagy veszel egyet. Pl.: Mean Well SD-500L-24.
Szétbontottam egy trafót mert a tekercs szál kiszakadt. Az egyik tekercs alatt és felett volt egy menet réz szalag teljes szélességbe. A trafó 50 Hz-es. Mi lehetett a cél vele?
Nyilván a tekercs árnyékolása. Egyszerűbb (olcsóbb, praktikusabb?), ha a tekercselő a kész tekercset leszigeteli, utána ráteker egy teljes sort, de csak az egyik végét hozza ki. Ezt - leginkább - olyan pontokra kötik, ahová a zavart le lehet vezetni, ami akár a védőföld is lehet, sőt, az is előfordulhat, hogy egyik ilyen sort a védőföldre, a másikat a jelföldre kötik. A rézszalag ugyanilyen célt szolgál, igényesebb kivitel, csak a véget gondosan el kell szigetelni a kezdettől, mert - ha összeér - egy rövidrezárt menet lesz belőle.
A hozzászólás módosítva: Szept 10, 2019
Amíg meg válaszoltad a kérdésem addig megtaláltam a szakadt huzalt. Ha a primer oldal van legalól (remélem jól mondom) akkor talán nem találok több hibát. Csak mert a biztosítékokat sorra nyírta kifelé. Két darab 110V-os tekercs van de az egyik csak 5,1mH míg a másik 6,28. Gondolom a nagyobb huzal hossz miatt.
A hozzászólás módosítva: Szept 10, 2019
Idézet: „ráteker egy teljes sort, de csak az egyik végét hozza ki.” Ez 50 (60) Hz-es trafóknál járható út, de a mai kapcsolóüzemű többtíz kHz-től Mhz-ig üzemelő trafóknál mintha ott se lenne. ![]() Ott csak a fólia használható. A hozzászólás módosítva: Szept 10, 2019
Sziasztok, szeretném a segítségeteket kérni mert elakadtam. Van egy videoton pong játékom. A tápegység részt nem tudom életre kelteni. A mellékelt ábra szerint már minden alkatrészt cseréltem újra de nem jelennek meg a rajz szerinti feszültségek. A tranzisztor emmiterét mer leválasztottam, úgy sem.
A zéneren kb 0,7 Volt jelenik meg, az Emitteren pedig 2 Volt körüli. (A Collectoron 9 Volt van) Több új zénert és tranzisztort is kipróbáltam (BC108, BC182) Egyelőre nincs több ötletem. Köszönöm előre is. A hozzászólás módosítva: Szept 11, 2019
A rajzon egy régi labortápegység rajzát látod. Ott mindkét (a fő, és segéd-tápfesz trafójánál is) trafó ábráján a két tekercs közé szaggatottal van berajzolva az árnyékolás, ami testre van kötve. Ez a hálózat felől érkező zavarok mellett a tirisztoros fázishasítás miatt keletkező zavarokra nézve a hálózat felé is ad némi védelmet (a többi zavarszűrő elemmel együttműködve).
Hello! Ha a zéneren 0,7V van, akkor az fordítva van az áramkörben.
A Z dióda "csíkos" felét tedd a tranzisztor bázisa felé. Ha 0,7V van rajta, akkor esélyes, hogy fordítva van (úgy egy sima diódaként viselkedik).
Sziasztok köszönöm a választ . Hát végső "elkeseredésemben" azt is megpróbáltam hogy fordítva kötöm be. És igen úgy 7,3 V volt a Bázison. De érdekes hogy ebben az esetben a dióda "csíkos" fele volt pont a földre kötve tehát elvileg nem rajzon megfelelő oldalra került a díóda negatív oldala. (És az úgymond gyári állapotában sem így volt az eredeti zéner hanem a csíkos fele a bázison).
Így megfordítva viszont majd 9 (8,9) Voltot mértem az Emitteren. És nagyon elkezdett melegedni a zéner Ezért is akadtam el mert ilyet még nem tapasztaltam... ![]() A hozzászólás módosítva: Szept 11, 2019
Csinálj egy egyszerű próbát: labortápról adsz 9V-ot egy 330 ohm és egy zéner soros tagnak (nem a tápegységben, külön az asztalon). Ha beáll a 7,5V a zéneren, akkor jó irányban van a zéner (nem valószínű, de előfordulhat, hogy hibásan van szitázva).
Ilyenkor a zéner nem melegedhet, mert csupán 5 mA körüli áram folyik rajtuk. Ha melegszik, akkor a 330 ohm nem stimmel.
Szia. A 330 at is cseréltem igen hogy kizárjak minden lehetséges hibás alkatrészt. Most sajnos egy rossz előérzetem van (mivel az eredetileg bekötött zéneren is 0.7 V volt). Gyermekemnek oadaaadtam a multiméterem nemrég hogy ismerkedjen az elektronikával méregessen stb. Logikai úton most az tűnik egy lehetőségnek, hogy a zsinórokat fordítva dugta rá a műszerre esetleg (ugyan a 30 éves hobbyelektronikai "pályafutásom" alatt ilyen még nem történt). Ez magyarázná a jelenséget tálán.
Hamarosan megpróbálok telefonos segítséget kérni hogy mi a helyzet a polaritással. Kérdés csak az ha valóban ez történt milyen további következményei lettek. Mindenesetre legkésőbb este kiderül...
Ha egy multiméterre fordítva dugod rá a mérővezetéket, semmi sem történik, csak negatív előjelű lesz a kijelzett érték.
Gond akkor van, ha áram mérés állásban akarsz feszültséget mérni.
Szia Ez igaz természetesen már megörültem hogy semmi baj... nem lehet ebből.
DE ha a tápfeszt ennek megfelelően fordítva kötöttem be akkor már nem annyira rózsás a heyzet sajnos.
Reméljük nem tettél ilyet
![]() Este várjuk a helyzetjelentést!
Nos megjött a szomorú hír a piros dugó felett COM van írva (idézet Nejemtől).
Most jön az imádkozás hogy mi élte túl s mi nem. Vélhetően az IC elszállt Bár nem nagy anyagi érvágás de nagyon sajnálnám ha egy ilyen bagatell dolog miatt kellene kidobnom a gépet. Azért bosszant a dolog mert legelőször egy 9 voltos elemmel próbáltsm éleszteni és akkor rá is mértem a műszerrel. kkor nem láttam hoyg fordítva lenne a tápfesz kijelzése. Lehet azóta cserélődött meg valahogy... Így kiegészítem: Kés villa olló és multiméter gyerek kezébe nem való? A hozzászólás módosítva: Szept 11, 2019
Én még reménykedek: ha a 9V bejövőt megmérted, és megvan, akkor talán nincs nagy baj. Ha az IC elfüstölt volna, markáns zárlat lenne, és nem tudnál tápot mérni. Talán . . .
És ott van még a füst. Ha nem jött ki az éltető füst, akkor még van remény ![]() A hozzászólás módosítva: Szept 11, 2019
Éjjel kap még egy esélyt a dolog és holnap visszajelzek. Max beszerzek egy AY-3-8500IC-t is talán még van valahol elfekvőben vagy ha máshonnan nem a távolkletről
![]() Csakazértis játszom egy pongot ha már gyerekkoromban nem adatott meg ![]()
Amúgy sajnos vélhetően az öregedés jele. Voltak bizonyos jelek és komolyan rá is vetettem egy futó pillantást (nem eléggé szemüveggel
![]() És ez itt mos másnak esetleg tanulság az én káromon ![]() Egy fordított zéner bekötése után méregettem a bevallom a tranzisztort is kipróbáltm fordítva akkor egész jó értékeket mértem.... És egy nagy PUKKANÁS. néztem mi lehet és a már kiforrasztott régi 100mF kondenzátor dobta le az egyik végét. (amúgy kondi sem robbant fel még a kezeim között most végre látom mi történik negatív táp esetén) 2. A tápot úgy teszteltem hogy nem volt bent az IC. !!! Ez már a fejlődés jele ![]() 3. De úgy éjjel 2 kor - bár 1000 szer megfogadtam hogy ilyet többet nem csinálok de nyilván mindig belefutok - még kipróbáltam azt az utolsó -> csakazértis nemlehet hogy ez nem működik dolgot. Tehát "labortápról" (piko vasút trafó...) a 6,6 Voltot megkapta az IC. Most már tudom hogy ez negatív 6,6 Voltot jelentett. Mindenesetre füst nem volt én is reménykedem még
Ezért nehéz "távtanácsot" adni, mert nem látunk oda.
Egyszer egy szaktárs LED-et vizsgált, miszerint szemmel mennyivel nagyobb a fényerő 10mA-nál, mint 5mA-nál. Volt különbség, feszültséggenerátoros üzemmódban, számított előtéttel ment a mérés (nagyon helyesen). Mikor kész volt, a mérőzsinórokat elengedte, azok az asztal alatt kapálózva összeértek, a multi 200mA-es bizti működött. Következő LED mérése nem megy, nézzük, szakadt a mA mérés. Szétszed, bizticsere. Következő mérés rendben lezajlik, műszerzsinór elenged, asztal alatt újra összeér, bizti pakk, megint ki. 5 percen belül 2x elkövettük ugyanazt a hibát, miközben a műszerbe addig a gyári bizti volt (8-10 éves műszerről beszélünk). Szóval, néha nem árt a környezetünkre sem rápillantani, a rutin néha tévútra visz. ![]()
Nyilván hazaérve rögtön nekiestem... Ha van IC védőangyal akkor most jól dolgozott. Egyelőre a boncasztalon de szerencsére minden jól működik.
Köszönöm a segítséget enélkül nem jöttem volna szerintem rá egyhamar a felcserélt műszer polaritásra.
Nagyon mákos az a kép, nem lehet hogy valamelyik al/felharmonikus csatornára hangoltál?
Egyelőre csak egy árnyékolatlan vezetékkel lett összekötve s a távirányítót meg kell keresnem mert csak auto tuning van az előlapon.
A következő feladatom hogy igazi retro élmény legyen játék ezt a szovjet VL 100 TV-t kell megjavítanom. Egyelőre vibrál a kép és alul felül csìk. Melyik topickot javasoljátok hol tudok tanácsokat kapni?
Örülök, hogy túlélte. Jó szórakozást hozzá!
|
Bejelentkezés
Hirdetés |