Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor mi a hiba?
 
Témaindító: Szpidi, idő: Jan 15, 2010
Témakörök:
Lapozás: OK   8 / 42
(#) pucuka válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Aug 3, 2011 /
 
Ha kontakt spray -t használsz, az elég nagy hiba. Tiszta, szennyeződés mentes kommutátorokra, kefékre, és kefetartókra (kefehíd) van szükség. Az állítási lehetőség meg nem luxus. A kommutátor szeletekbe meg hogy akadna bele, ha jó a kommutátor, mert a hézagokat szigetelőanyag tölti ki. Hameg kikapartad, akkor újra kellene szabályozni, ha még lehet egyáltalán.
(#) Gafly válasza Gafly hozzászólására (») Aug 3, 2011 /
 
Ami kimaradt: Kis feszültség alatt váltakozót értettem...
(#) zsoltee0001 válasza Gafly hozzászólására (») Aug 3, 2011 /
 
Nos, a másik állórész-kefe párossal is ugyanúgy szikrázik.
Ezek szerint van egy előrehaladott, és egy kezdeti stádiumú zárlatos forgórészem.
A rosszabbikat már be is adtam, jövő hétre tekerik meg.
Köszi a segítségeteket.
Üdv
(#) habazutty válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Aug 3, 2011 /
 
Szia!
Mi a műhelyben a forgórészeket kommutálással vizsgáljuk általában, úgy látom Te is ezt tetted. felénél, vagy negyedénél betáplálva DC-vel a kommutátort az egymáás melletti szeleteken feszültségesést mérve a dúrvább hibákat ki lehet mutatni. Ha nagyjából egyforma kitérésed (egyforma értékeid) voltak, akkor tegyyük fel, hogy a forgórész jó. Az állórészt váltóval vizsgáld. Jó a 24 V AC külön külön a két tekercsre, ha egyforma az áram, akkor valszeg jó lesz.
Porszívómotort már hoztak hozzánk, hogy nagyon szikrázott, de az álló és a forgórész is jó volt. A kommutátor viszont ütött, felszabályoztuk, ki micáztuk, azóta is megy.
Szintén porszívómotorral jártam úgy, hogy az előtte lévő teljesítményszabályozó volt hibás, direktbe kötve megszünt az erős kefeszikrázás.
Kell, hogy legyen mélyedés a szeletek köztt, ezt hívjuk micának...
Sajnos általában nagyon nem jót jelent, hogy elszakadoztak a kommutátortól a szálak...
Érdemes lehet megvizsgálni a keféket is nem csak a méretük, de a keménységük is számít.
A forgórész összeszerelve nem kottyan?
(#) habazutty válasza Gafly hozzászólására (») Aug 3, 2011 /
 
Vettek nekük a műhelybe vagy három évvelezelőtt egy ilyet. Sajna a gerjesztéses teszthez nincs hozzá fej.
Legtöbbször a Surge, lökőfeszültség tesztet használjuk.
Igazán csak kis mocikhoz jó. zsoltee0001-nak jól jönne most...
(#) habazutty válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Aug 3, 2011 /
 
A szálak összeérnek, de le vannak lakkozva ezért nem gond
De ha a lakk megsérült és nem fémes a menetzárlat, akkor bizony az csak egy adott fesz. szint után fog látszódni. Ezeket a lökőfeszültséggel dolgozó masinák kimutatják.
Elkezded szabályozni a feszültséget, minden jó egyszercsak "életre kel" a menetzárlat ami látszik az áramfelvételből. 3 fázisú motoroknál egyszerűbb, mert megszűnik a szimmetria. Egyenáramú tekercsre, ha váltót kapcsolsz (amennyi egyen lenne rajta egyébként) elkezd főni, ha menetzárlatos, és megugrik egy bizonyos fesznél az áramfelvétel. Menetzárlatot tekercselt forgórészeknél az egyik kollega úgy szokta még megállapítani, hogy beleteszi egy nyitott vasmag ék alakú kiképzésébe, majd meggerjeszti váltóval a vasat. Ha pattog rajta a fűrészlap, akkor tuti, hogy rossz.
(#) zsoltee0001 válasza habazutty hozzászólására (») Aug 3, 2011 /
 
Szia
Csak simán rákötöttem az 5VDc-t a motorra, közé egy ampermérő és így mértem, nem volt eltérés.
A kommutátor 1 tizeden belül üt, a szeletek között bő 1 mm mélység van.
A kefe oldalon önbeálló siklócsapágy van, érezhető kottyanása nincs.
A kevésbé szikrázós forgórésszel összeraktam, jövő hétig kibírja (lehet éveken keresztül így használtam, csak nem tűnt fel, hogy ontja a szikrát)
Az újratekert forgórésszel megírom milyen lett.
Üdv
(#) habazutty válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Aug 3, 2011 /
 
Értem!

Úgy kellett volna mérni, hogy a két betáp közti kommutátor szeleteken mérsz fesz. esést (áramot, mert az ampermérő rövidrezárja a két mért szeletet), így szépen végigmenni a szeleteken és így kell egyformának lennie az értékeknek.
A szeletek közti mélység rendben.
Némelyik masinéria még új korában is szikrít rendesen.
Kíváncsi leszek mit mutat az újratekert forgórésszel. A 0,1 mm-es ütés nem az igazi. Inkább azt mondanám 5 század alatt...

Elárulod mennyiért vállalták az újratekerést?
(#) zsoltee0001 válasza habazutty hozzászólására (») Aug 4, 2011 /
 
Az ütést asztali fúrógépbe fogva mértem, aminek eleve 1 tized ütése van, és nem volt eltérés, ebből következtettem.
Nem tudom mennyire szikrárzhat új korába, de gondolom a kommutátornak nem kéne pár másodperc üzem után befeketednie.
6 + áfáért vállalták.
Ezt a mérést így érted? (kép)

mérés.PNG
    
(#) habazutty válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Aug 5, 2011 /
 
Valóban nem kéne neki ilyen hamar befeketedni.
A mérést félreértetted. Átrajzoltam a képet. Így kell kötni a V vagy A mérőt és mindig egy szelettel továbblépni mindkét tapintóval a két betáppont között. Egyforma értékeket kell kapnod általában univerzális motoroknál, de legalábbis periodikusan ismétlődőt. Gyakorlatban a betáppontok melletti szeleteknél kicsit nagyyobbak az értékek, de ezt átfedéssel ki lehet küszöbölni.

mérés.GIF
    
(#) szabopeteke válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Aug 5, 2011 / 1
 
Üdvözlet.. No.. Nem tudom, mennyire késtem el... Ha kijöttek a szálak, annak általában jó oka van...Két féle megoldással fordulnak elő porszívó-forgórészek a szálak rögzítése tekintetében... Az egyik esetben a kommutátor-szeletek vége be van fűrészelve, bele vannak rakva a szálak, aztán tompa hegesztéssel, sajtolással rá nyomnak minden szeletnél a szelet anyagából miközben olyan mértékig melegítik a azt, ami nyomja, hogy a fűrészelésben levő huzalnak a szeletben levő szakaszáról leégjen a szigetelés, de CSAK a szeletben levő szakaszáról...ezt géppel szokták végezni...házilag...meg lehet próbálni befűrészelni a szeletek végét, lecsupaszítani a szál végét, majd valami pontozó-félével rázömíteni a szelet anyagából, de elég ügyesnek kell lenni...a szénkefe-felület célszerű ha ettől a művelettől nem sérül, s nagyon jól kell csinálni, mert jelentős a centrifugális erő is, és a melegedés is.... Másik megoldás, amikor a kommutátor "füles", vagyis kampó szerűen van kialakítva a szeletek vége, tekercseléskor áthurkolják a szálat mindíg az aktuális szeleten. Mikor az összes huzal benne van, akkor préselés-féle megoldással (max házilag pici kalapáccsal finoman ráütögetni), hogy a kampó feküdjön neki a szeletnek...a kampókat úgy hajtják rá a szeletek végére, hogy már át van hurkolva rajtuk a huzal, amit házi készítés esetén előtte csupaszítani kell, hogy érintkezzen a szeletben. Ritka, hogy elég hosszú a szál ahhoz, hogy újra be lehessen kötni... Másik gondolat, hogycentírozni kell mindenképp...16 ezres fordulatszámnál kezdődnek a porszívó-forgórészek...Harmadik gondolat, hogycsak tized ohmokban mérhető a szeletek közötti ellenállás, mert erre alkalmas teljesítményhez nem lehet vékony huzalt alkalmazni, vastagból meg nem fér bele sok menet a hornyokba...ha jól emlékszek 0,56 körüli huzallal volt amit utoljára csináltam. Az elsö tekercs a többi alatt van, ezért kissebb a kerülete mint az utolsónak.Ezért ha miliohm-mérőd lenne, akkor azt vennéd észre, hogy egy tartományon belül változó értékek vannak sorrendben. Következő gondolat, hogy a szénkeféknek könnyen kell csúsznia a helyükön, nem szabad szorulniuk, hogy a rugó tudja neki nyomni a kommutátornak. Megint következő gondolat, hogy a kommutátornak központosnak kell lennie, szerintem 0,1 mm még bele fér, de ha kattog pici fordulaton, akkor valahol "lépcső" van rajta. Ha esztergálásra kerül sor, akkor jó eséllyel sorját fog hagyni az eszterga-kés a szeletek között és a szeletek végeinél. Ez elektromosan zárlatot okoz a szeletek között, ezért ki kell szedni a sorját meg a forgácsot a kommutátorból. Nekünk a cégnél kötelező a kommutátorfűrész gép után csiszolni minden darab forgórészt. Csak úgy teljes az igazság, hogy ha nagyon nagy fordulaton esztergálja az ember (6-8 ezres ford/perc) akkor megfelelően élezett esztergakés esetén nem hagy sorját ez a művelet. Megint újabb gondolat, hogy régen voltak olyan kommutátorok, amiket nem kellett a szeletek között mikázni, de ezek elég ritkák. Többségében a szeletek közti szigetelés kopásállóbb mint a szelet anyaga,ezért szokták a szeletek között befűrészelni, így nem áll fent az a verzió, hogy a szelet elkopik a szigetelők között és attól nem érintkezik rendesen és attól meg szikrázik. A kefe csak akkor tud akadni a szeletben, ha az adott szelet kiemelkedett a mellette levőhöz képest....Azt is meg kell oldani, hogy az eredeti műgyantához "ragaszkodó" anyaggal rögzítve legyen az új bekötés úgy, hogy ne csak a centrifugális erőnek álljon ellen, hanem a hőtágulástól se válljon elúgy, hogy szét tudna nyíllni...pillanatnyilag ennyi jutott eszembe....Ja és a rézhuzalon, amivel tekercselnek, hőre kötő zománc szigetelés van, és ezt nem oldja a nitrohigító sem, meg a lakkbenzin sem, viszont az impregnáló anyag valami műgyanta szokott lenni,az anyagra válogatja...De ha gyári tekercselés, akkor sok esetben oldószermentes poliészter-gyanta, ami szintén hőre köt, csak kissebb hőre...
(#) karaszbandi válasza szabopeteke hozzászólására (») Aug 5, 2011 /
 
Akkor ez olyan, mit a nagymama. Az is hőre köt...

(télen a kályha mellett zoknit)
(#) szabopeteke válasza karaszbandi hozzászólására (») Aug 5, 2011 /
 
(#) szabopeteke válasza szabopeteke hozzászólására (») Aug 6, 2011 /
 
Mindenkit elriasztottam, vagy mi történt, hogy abba maradtak a hsz-ok?
(#) habazutty válasza szabopeteke hozzászólására (») Aug 6, 2011 /
 
Megvárjuk, hogy mi lesz a megtekert forgórésszel, fog-e az is szikrítani...
(#) pucuka válasza szabopeteke hozzászólására (») Aug 6, 2011 /
 
Hétvége van, ilyenkor mást tekerünk.
(#) Kriszke hozzászólása Aug 7, 2011 /
 
Sziasztok!
Segítséget kérnék porszívó ügyben!
Már 2db. porszívóm is van itthon, amiknek ugyan az a hibájuk.
Mégpedig, ha bekapcsolom őket égetlen sivító hangot adnak, ettől függetlenül működnek, csak mintha megnőtt volna a fordulatszámuk!
Mi lehet az oka ennek a jelenségnek, javíthatók, és mennyiből?
Előre is köszi a segítséget.
Üdv.: Krisz
(#) pucuka válasza Kriszke hozzászólására (») Aug 7, 2011 /
 
Ha a porszívó motorja elkezd sivító hangot adni, akkor megnő a fordulat számuk. Ez két dolog miatt állhat elő:
Valami dugulás van a légáramban, a motor üresjáratban forog, és soros motor lévén megnő a fordulatszám. Alapos tisztítás segít a dolgon.
Ha van fordulatszám szabályzója, akkor ennek meghibásodása is okozhat fordulatszám növekedést, ilyenkor a fordulatszám (erősség) szabályzó nem szabályoz. A megoldása javítás, szakműhelyben.
(#) Kriszke válasza pucuka hozzászólására (») Aug 8, 2011 /
 
A tisztítás már megtörtént, de nem változott semmi.
Melyik az a fordulatszám szabályozó?
(#) zsoltee0001 válasza szabopeteke hozzászólására (») Aug 8, 2011 /
 
Szia
Köszi a részletes leírást.
A dolog jelenlegi állása:
A rosszabbik forgórész tekercselőbe, a kevésbé szikrázós használatba van. (nem valami jó)
Ezzel szerelt motorba megnéztem a kommutátor ütését (ugyanis ismét felmerült a gondolat, hogy talán mégse zárlatos) melléklet.
2 századon belül van, a kommutátor felöli csapágy lógása kb 3 század (sikló), ez most nem tudom, hogy sok-e.
De tök fekete volt a kommutátor, ac 24 volton járatva rátartottam 500-as csiszolópapírt, meg lehet nézni, milyen lett, hát nem éppen egyenletes, meg ráadásul 24 voltnál hallom a szénkefe ciripelését, szóval hangja van, szintem ennek se kellene lennie normális esetbe.
Szerintetek elrohanjak vele egy eszterguy-huz, fölszabályoztatni?
Üdv
(#) pucuka válasza Kriszke hozzászólására (») Aug 8, 2011 /
 
Például, a ki/be kapcsoló gomb benyomására bekapcsol, újbóli benyomására kikapcsol, és ha bekapcsolt állapotában elforgatod, akkor szabályozza a fordulatszámot, és ezzel a szívó erőt. A tisztításhoz még csak annyit, hogy van a motor tengelyén a ventilátor, a lapátok között is tiszta, és a kimenet szűrő is?
(#) zsoltee0001 válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Aug 8, 2011 /
 
Na, most értem vissza, hát az eszterguy majd hogy nem kiröhögött, mondván, nincs ennek semmi baja.
Szerinte a kondi a rossz, egyből rá is mértem, tényleg van benne egy 0.22 uf a csatlakozóba beépítve, kiöntve, de az mind egy szálig meg van, sőt, még meg is toldottam 0,4 uf-al, de semmi változás szikrítás terén.
A voltmérős tesztet is kipróbáltam.
Annyi különbséggel, hogy 5V dc-t kötöttem rá, és azt is az egyik állórész tekercsen keresztül.
0,210- 0,240 közötti értékeket mértem, de nem mondanám, hogy a szakadtaknál volt mind alacsony.
Hajszál pontosan ugyan annyinak kellene lennie?
Nem láttam változást a tekintetében, hogy kommutátor közeli, vagy távoli szeletet vizsgáltam.
Holnapra talán itt van egy tutira jó forgórész, mert nem bírok várni a tekörcsölőre.
(#) habazutty válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Aug 8, 2011 /
 
Csak elvben kellene hajszálpontosan egyformának lennie. Én még olyannal nem találkoztam csak nagyobb gépekben. Mondjuk vadonat új forgórész nem igazán kerül a kezembe ilyen kicsiben...
A kondenzátor csak zavarszűrés miatt van a masinában.
Meg lehet próbálni egyenről üzemeltetni, úgy sokkal kevésbé kellene, hogy szikrázzon.
Az állórészt váltóval megnézted felenként?
(#) Kriszke válasza pucuka hozzászólására (») Aug 8, 2011 /
 
Minden tiszta!
De ezeknek a porszívóknak nem tekerhető a ki/be kapcsoló gombja!
Nem lehet hogy a motor környékén kell keresnem?
Én is kitudom cserélni,feltéve ha megtudom melyik az!
(#) szabopeteke válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Aug 9, 2011 /
 
Én az ilyet csak megcsiszolom..felesleges felszabályozni...Amúgy a porszívokban tényleg zavarszűrés kapcsán van a kondi...max a fordulatszám-szabályzós megoldásoknál van keverés...Még olyat szoktam, hogy a forgórészt kiszedem, átkötöm a két szénkefe-véget, és törpe feszültséggel (váltakozó) megtáplálom.. Vigyázok, hogy ne terheljem túl a tápfeszültséget biztosító trafót...Így a két állórész-tekercs sorba lesz kapcsolva, ezért ugyanaz az áram folyik az állórész tekercseken. Mérek feszültséget a tekercseken...elvileg egyformáknak kell lennie, ha egyformák a menetszámok és a huzal keresztmetszetek.A többi gondolatomhoz már tényleg kell technika...
(#) zsoltee0001 hozzászólása Aug 10, 2011 /
 
Na srácok meg van a hiba!
Kaptam a tutira jó forgórészt, összeraktam.
Előtte megcsináltam az állórész ellenőrzését ac 12 voltal, OK.
Próba: szikrázik mint zeusz nyila...
Másik állórész berak, az is.
Aztán eszembe jutott, valaki írta a kefék is lehetnek hibásak, attól függetlenül, hogy jól néznek ki.
Hát beleraktam a régi keféket (amit villamossági boltba vettem, nem is belavalók, mert lötyögnek)
Beindítom és Jééé alig szikrázik, de még az a zörgő hang sincs!
De érdekes, hogy a rosszabbik forgórész ami be van adva tekercselni ennél olvadt ki, szóval az valószínűleg mégiscsak gázos.
Most már csak azt nem értem mi tud tönkremenni egy kefén, azon kívül, hogy elkopik?
Megváltozik a hőtől a szerkezete, felkeményedik és ezért nem adja át az áramot rendesen?
Köszi mindenkinek a segítséget
(#) habazutty válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Aug 10, 2011 /
 
Valószínűleg nem az eredeti kefe volt benne. Tegyél egy próbát, fogj egy papírlapot és húzz egy csíkot mindkét kefével. Lehet, hogy az egyik puhább, mint a másik. A nagyobb masinákba mind egyedileg gyártatjuk őket. A kefe anyagától függően változik a megengedhető áramsűrűség is. Azt is megnézheted, hogy pár perc üzem után melyik kefe mennyire meleg. Lehet, hogy a kefenyomás sem megfelelő, kilágyult a rugó, vagy megakad a kefeszekrényben és emiatt nincs meg a megfelelő nyomás (kontakt).
Mosógép motorral jártam én is hasonlóképpen. Kicseréltem a kefét és észrevehetően erősebb lett a szikrázás.
(#) gabi20 hozzászólása Aug 11, 2011 /
 
Sziasztok ALKO fűnyíróm motorja megadta magát. Mondjuk 10 próbálkozásból egyszer elindul, egyébként meg csak búg. Indítókondenzátor működik, a rotor könnyen forog. Mellékelek róla néhány képet. A legnagyobb probléma az hogy a motor úgy van összeheggesztve, szerintem szét sem lehet szedni. A motor hátulján van egy elég fura alkatrész, talán valamilyen centrifugális kapcsoló lehet. Jó lenne ha megnéznétek. Nem tudom hogy édemes lenne-e vele foglalkozni vagy úgy ahogy van mehet a kukába. Előre is köszi a tanácsokat üdv
(#) Gafly válasza gabi20 hozzászólására (») Aug 11, 2011 /
 
ALKO-nem egy noname cég és van szervízhálózata nálunk.
Ha "OCCO" lenne kukát mondanék, de ALKO estében futnék egy kört...
Valaki, valahol írta hogy látott már újra tekercselt fűnyírót, ami jobb lett mint újkorában (bár jóval nehezebb ).
(#) gabi20 válasza Gafly hozzászólására (») Aug 11, 2011 /
 
Köszi a választ de én szervizbe nem szívesen adom. Közben sikerült szétszedni a motort, az egyik csapágy szét is esett, de azt majd kicserélem, meg jól ki is kell takarítani a motort mert tele van mindennel. Azt nem tudja valaki megmondani hogy a motor hátulján levő valami az esetleg egy kapcsoló lehet?
Következő: »»   8 / 42
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem