Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » PC táp átalakítás
Idézet: „semmilyen védelem nem volt benne, csak az az 1 menetes áramváltó a meghajtótrafón.” A tranyók sem voltak benne, a DTC pedig földön volt! Átalakításnál mindent ki szoktam dobálni a szekunder oldalról. Az az 1menet önmagában is teszi a dolgát, kivéve mikor nem. Tehát ha jól van méretezve nem durranhat el.
Dj Tacki, kovizozi: az egyenirányító diódák közül 2 ment tönkre, meg a betápnál lévő termisztor. Bár a boltba nekem varisztort adtak, mert azt mondták oda az kell??
Így fél percig bírta, de még a venti se pörgött fel. Valószínű lesz ott még valami hiba. Mondjuk szereztem egy másik tápot ingyen, lehet ez most egyenlőre megy a polcra tartalékba.
Az eladókra inkább ne hallgass... Ami oda kell az NTC, a varisztor másra jó.
Az eladónak jó, mert rossz tanács esetén kétszer vagy akár többször is adhat el)
Sziasztok!
Nekem is adtak már varisztort ntc helyett tápba . Füst lett a vége. Nem mindig mondanak igazat sajnos valóban. Velem is többször előfordult már ez a dolog. Üdv!
Szép... Pedig szépen meg is magyarázta. Remélem még kiütött pár dolgot. A kondik utáni fet szépen szét van nyílva. De szerintem a másikat is kiütötte.
Majd veszek bele Pesten.
Az NTC-t, ha majd veszel ki is tudod mérni. Van egy kezdeti ellenállás értéke, ez típúsfüggő, általában 2-4-6 ohm körüli, és ha melegíted, akkor csökkennie kell. Szobahőmérsékleten és kézmeleg állapotban már mérhető különbségnek kell lennie.
A tranzisztorokat érdemes párban cserélni. Én próbáltam hogy csak az egyiket cserélem, azonos paraméterűre. Működött ugyan, de indulásnál nagyon nagy áramokat vett fel, rövid időn belül ki is nyírta az NTC-t. Valószínűleg asszimetria volt a trafó meghajtásában. Primer javítás után mindig izzóval élesztés, hogy a hasonló dolgok időben kiderüljenek.
Sziasztok
Egy 300w-os Codegen tápot kezdtem átalakítani. Kivettem a -5v, -12v, 3.3v, 5v ágból mindent egyedül a +12v maradt meg.A 393 ic-t kiszedtem. A 494-es ic 4láb testre, 2-es 3-as láb között a soros rc tag maradt. A 2-es lábra egy feszosztó potiról 0-5v feszültséget vezetek . Az 1-es lábra a12v os ágvan bekötve az eredeti ellenálásokkal, az 5v-osak kiszedve. Soros 60w-os izzóval inditom a tápot szépen tudom szabályozni. 12v 20w-os izzóval terhelve 1másodperc mulva lassuló utemben villog a 12v-os izzó és ciripel a táp. ha lejebb veszem a feszültséget akkor pár másodpercel késöbb kezd villogni. Mitől lehet ez? http://www.hobbielektronika.hu/forum/files/5d/5d3ef61047d0e3f45fb67...e2.gif http://www.hobbielektronika.hu/forum/files/4b/4bd5e0a49499faa65b040...2.gif itt van egy codegen rajz, pont olyan mint az én tápom. Aki tud kérem segítsen megtalálni a hibát.
Valószínűleg a soros bemeneti izzó korlátozza a teljesítményt, és annyira leesik a bemeneti fesz hogy leáll majd újraindul a táp. Ha minden rendben megy vele, akkor terheléspróbákra vedd ki a soros bemeneti izzót, vagy cseréld le nagyobbra(100W pl.).
Több fajta túláram (túlterhelés elleni védelem) van a PC tápokban. A leggyakoribb, mikor a 494 15-ös lábára hat dióda+kondi+ellenállásból kialakított kissé késleltetett áramkörrel. Akad, ahol a 4-esre, akad, ahol az LM393-ason keresztül és akad ahol közvetlenül a végtranzisztorok meghajtásába avatkozik be. Na ez a legutóbbi nekedvaló. Bolondbiztos.
Nincs véletlenül valami jó módszeretek a főtrafó tekercseinek, kezdet - vég kivezetéseinek a megállapítására?
Szia.
Én sorba szoktam kötni őket, és ha növekszik az induktivitása, akkor azonos a tekercselési irány. Vagy hanggenerátorról meghajtom, és szkóppal nézem, hogy összeadódik, vagy kivonódik a két tekercs feszültsége.
Nemrégiben született egy cikk pc táp átalakításáról, ami során felmerül pár kérdésem (a cikk szerzőjétől választ nem kaptam ezért fordulok hozzátok)
Tehát a cél a cikkben szereplő tápegység után építése, csak nem tudom, hogy hány fekete (gnd) drótot hagyjak meg, illetve ezeket mind a -pl csoki- egyazon pontjába kössem be?
Az összes fekete egy pontból jön, annyit hagyj meg, hogy a megfelelő keresztmetszet maradjon az átvivendő áramhoz. Természetesen a + szálaknak is azonos keresztmetszet kell.
Üdv Inhouse
Üdv megint.
Szkóppal és hanggenerátorral szépen kiméregettem a tekercseket. Elvileg minden ok, de mégis mihelyst megkapja a betápot levált a védelem. Az én tápom majdnem teljesen megegyezik a mellékletben szereplővel. Annyi a különbség, hogy a védelemnél az áramváltótrafó a gnd-hez van kapcsolva. És kizárólag az 5V-os ág van visszacsatolva a TL494-hez. Ebben a védelmi állapotban, ha rámérek az áramváltó kimenetére az egyenirányítás után, akkor ott kb -7.5V van. Ami nem jó mert közel nullának kellene lennie, a védelmi áramkör pedig olyan -5V környékén kapcsol. A védelmi áramkört átalakítottam, úgy, hogy csak az áramváltót figyelje. A trafóban összesen 8 tekercs van a szekunderen. Ebből 1-1 a 12V-hoz és 3-3 az 5V-hoz. Ezeket kötöttem sorba, hogy megmaradjon az 5V és a 12V-ból legyen 22V, ha minden igaz. Tudnál valami tippet adni, hogy mit ronthattam el?
Nah, végül is meg lett a ludas! Az 5 voltos ágban a kettős-dióda ment zárlatba. Csak tudnám mitől... Mondjuk azt is furcsállom, hogy csak 16A-es volt ott. Most már jól működik minden.
Üdv.
Egy olyan kapcsoló üzemű tápot szeretnék építeni ami csak pc tápból kifürkészett alkatrészekből áll (beleértve a trafót is)és kéne belőle 30-35V 5A-t kihozni.Esetleg átalakításhoz egy 200w-os tápom van.Egy erőlködőt kéne hajtson az Almanah Technium '89-es számából. Válaszokat előre is kösz.
Üdv!
Csatlakozom! Engem is érdekelne ilyen kapcsolás ami kipróbált, működik és pc táp trafó kell bele. Sziasztok!
Üdv! Sajnos a trafót mindenképpen át kell tekercselni, ha ekkora feszültséget szeretnél. A többi viszont simán összehozható a PC tápokból.
Hello
Ha beállítok egy bizonyos kitöltési tényezőt a 4es (DTC) lábon, akkor a kitöltési tényezőt a táp, 0% és ez között fogja állítani a kimeneti feszültség függvényében?
Ha mellette mehagyod a szabályzást is, akkor igen. A DTC lábbal lehet beállítani a maximális kitöltést, ami pl védelem esetén 0%, tehát lekapcsolja.
Üdv!
Egy PC-tápot szeretnék átalakítani modellezéshez használt Li-Po akku töltőkhöz (2db menne róla egyszerre). A tápból szertném kivenni a rá írt max 12V 10A-t A problémám a következő: Itt a fórumon is és a modellező fórumon is megoszlanak a vélemények. Miszerint ha az 5V-os ágat ellenállással terhelem akkor marad csak stabil 12V. Ha nem terhelem akkor leesik a feszültség a 12V-os ágon. Van aki meg azt írja, hogy nem kell az 5V-ot terhelni. Nekem feltétlen kellene a 12V 10A, mert a töltő 11V-nál lekapcsol. Tehát nem vitát akarok gerjeszteni, de akkor most kell a terhelés vagy nem? Ha kell akkor mekkora? Mert az 5V sem szeretném túlterhelni.
Üdv!
Meg kell nézned, hogy a tápodban a visszacsatolás mely feszültségekről történik. Abból kiderülne. Nem tudom milyen a tápegység, de jobban járnál, ha azokat az alkatrészeket kiszednéd, amire nincs szükség (többi feszültség egyenirányítói, védelme, a Power Good áramkör, stb., kivéve a rövidzárlat védelem). Tehát, ha csak 12V kell, akkor egyedül az maradjon és a visszacsatolást átkötni arra.
Kedves Deguss!
Azt hiszem, hogy Te egy téveszmét adsz tovább a PC tápokkal kapcsolatban! a kapcsolóüzemü tápokban IS VAN TRANSZFORMÁTOR!! a különbség mindössze annyi hogy a "trafós " tápoknál a hálózati 50Hz et transzformáljuk lemezmagos trafóval, ( az összes ilyen trafó lemezelt vasmaggal készül a hipersil is!) mig a kapcsolóüzemüek 40-300kHz frekvencia miatt porkoháaszti vasmagokkal üzemelnek. A vasmag a gyártáskor össze van ragasztba, igy többé nem bontható szét, ha eltöröd többet nem fog müködni, és hozzá való vasmag beszerzése majdnem lehetetlen. Többek között ezen a linken http://www.hobbielektronika.hu/forum/topic_4491_from. html is van egy átalakitás leirása, de szinte valamennyi csak olyan feszíültségeket képes leadni amit eredetileg terveztek rá! az áramokkal némileg lehet próbálkozni, de !!!! FIGYELEM! csak a tápok ismeretével szabad belenyulni mert a felületes személőnek nem tünik fel hogy hol van hálózati feszültség és hol van elszigetelve a hálózattól, ezért igen célszerü (lenne) ha egy leválasztó trafón keresztül kezditek a próbálkozást vagyi egy nagyobbacska 230v primer és 230V secunder feszültségü trafón keresztül, mert ez igy KEVÉSBÉ veszélyes, minmdössze csak annyival hogy földfüűggetlen lesz a probálkozáshoz használt feszültség. ha pedig bedugod simán a 230V os konnektorba akkor ki vagy téve a föleléssel ellátott készülékek érintésekor az áramütésnek ( az asztalon levő egyéb müszerek, radiátor, stb érintése) Ha segithetek még valamiben akkor küldjetek e-mailt üdv Dorner László lacusska
Jól gondolom, hogy egy bizonyos feszültség és áramértékhez, más más kitöltési tényező tartozik? Tehát ha áramgenerátoros üzemmódot akarok mondjuk max. 1A-el, akkor ehhez 5Vnál x%ot kell beállítanom míg 10Vnál y%ot?
Egy 2005. Nov. 13.-i hozzászólásra sikerült válaszolnod...
Az eltelt 6 év alatt rájött, olvasva deguss-nak az utóbbi évek építő hozzászólásait.
Ez így van, de ha áramgenerátort akarsz, akkor inkább ne a DTC lábat használd, hanem a másik használaton kívüli hibajel erősítőt.
Azért akartam a DTC lábat használni, mert a másik komparátor bemenetei Vref-re vannak kötve így nehéz őket piszkálni. Viszont ha a 2. komparátort használom, akkor nem fogja addig növelni a kitöltési tényezőt ameddig el nem éri a beállított áramot? Nekem úgy kellene, hogy alaphelyzetben fesz. generátoros módban van, és tudom változtatni a kimenő feszültséget, de ha az áram eléri a beállított áramot ami 0-4A lehet, akkor kezdje visszaszabályozni a tápot.
Ha így működne a 2. komp.-al akkor annyi lenne a dolgom, hogy az inv. bemenetére kötöm a külső referencia jelet, a nem inv. bemenetére pedig a söntről felerősített jelet?
Azzal nincs baj ha segíteni akarsz, épp ellenkezőleg, de előtte nem árt ha bővíted az ismeretanyagot az adott témában, azaz olvasgatsz.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |