Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » LED az autóban
Átszámolnád 4 db sorbakötött 1W-os LEDre (350 mA, ~8V)? Ha nem vagyok pofátlan
Rendben! Nekem is arrafele húz a szívem! Kevésbé melegszik az áramkör, könnyeb megoldani a fény szétszórását, és talán jobban szétoszlik a hő a négy leden! Hátránya hogy drágább, de hát nincs mit tenni!
Holnap agyalok rajta!
Ez van
Közben próbálkozom az elrendezéssel...
Mások is próbálkoznak, de szerintem drágán adják. Azért nem kerül ennyire sokba egy 1W-os lumiled star
Azannya!!! Jól láttam?! :eek2: 25 USD?!
Na neeeee....
Akkor mi még nagyon is jók vagyunk, nem is agódok az anyagiak miatt!
Nem lehet, hogy az Xlamp3 rosszabb hatásfokú mint sima Xlamp? 2x X3 piros-> 2x61lm~121lm ~3,15W 4x X piros-> 4x40lm~160lm ~3,15W Gyanus nekem az X3 pirosnál a 90%, ahhoz túlságosan melegszik!
Szerintem sokkal rosszabb a 3XL, mint az XL, mert kétszeres áramerősséghez nem tartozik kétszeres fényáram. Sőt, továbbmegyek, a 3XL-ek tulajdonképpen válogatott XL-ek, mert ha jobban megnézed, akkor kiderül, hogy a "DIE" ugyanakkora. Az XR sorozat más teljesen, de még csak fehérben találkoztam vele és még ki sem csomagoltam...
Dolgozunk a projekten (főleg DRKonor) úgyhogy türelem
Én elővadásztam hozzá a megbeszélt alkatrészeket...igényt tartasz még rá DRKonor? (ugye 30 db-hoz kell?)
Abszolute türelmesen várok... A közeljövőben nem szánéxom eladni az autót!
Én nem akarok mást, csak füstöt meg fényeket!
Na jó a füst az kimaradhat! Igényt tartok az alkatrészre, de közben ezerrel változik az áramkör, hogy minnél tökéletesebb legyen, így Scatman-nal még szórakozunk, hogy melyik variáció és fényerő lesz a legtökéletesebb. Bocs ha sok a varia, de ilyen a fejlesztés!
Oké-oké semmi baj, vannak még más alkatrészek is a "raktárban"
Így nem baj, ha változnak az értékek...de azért valamikor abba kéne hagyni LEGALÁBB egy kis időre a "fejlesztést" (mert lehet, hogy nem nagyon lesz vége ), hogy valami normális fény jöjjön ki a LED-ekből, és akkor ahhoz a helyzethez mérten küldeni tudom az aktuális alkatrészeket Mondjuk megromlani nem fognak az eszközök, de azért jó lenne minél előbb felhasználni őket Már csak a poén kedvéért is :vigyor3:
Sziasztok.
Végigolvastam a témát és nem találtam megoldást a problémámra: 4 darab nagy áramú (kb.700mA) sorba kötött LED-et szeretnék meghajtani áramgenerátorosan, 12 V bemeneti feszültségről. Fontos, hogy a fényerő egy potival változtatható legyen. A fő szempont, hogy a fényerő belövése után ne változzon az. Próbálkoztam feszültséggenerátoros táplálással, de sajnos a LED melegedésének függvényében változik a fényereje. Az 1 LED-en eső feszültség 700mA nél: 2.36V (Luxeon Emitter) LM317-en gondolkodtam, valahogy úgy, hogy a figyelőellenállás helyére egy FET-et kéne berakni, és azt vezérelni egy potival (ha hülyeség, akkor szóljatok) A másik szimpatikus megoldás az itt említett 34063-as kapcsüzemű IC lenne. Kérdés az, hogy itt az árambeállító ellenállásnak bírnia kell e a teljes kimeneti áramot mint az LM713-nél, vagy berakhatok e oda egy trimmer potit. (Az más kérdés, hogy 1 Ohm alatti trimmer poti létezik e) Tud valaki valami jó kapcsolást a cél eléréséhez? Köszi: looszg Idézet: „Az más kérdés, hogy 1 Ohm alatti trimmer poti létezik e” Gyanítom, hogy nem, de ellenálláshuzalból - némi barkécsolással - sztem lehet készíteni...
Szerintem jobban jársz a mellékelt megoldással. Mivel az áram korlátozáshoz feszültség visszacsatolást szokás alkalmazni, így egyszerűen kicsit túlméretezed az 1 Ohm alatti ellenálást, majd egy poti segítségével leosztod a rajta eső feszültséget, így könnyen beszabályozható az áram, és nem kell gigawattos poti hozzá.
neharagudjatok ha rossz helyre írom nem nagyon találtam máshol ilyet szóval a már korábban említett cree ledről lenne szó hogy olyat hol tudnék vásárolni fehéret és marhaerőset bicóra kéne ja és még annyi hogy ezek ugyan úgy működnek mint a hagyományos megkapják a 3 voltot ill azoknak asszem több kell se semmi egyéb nem kell hozzá? választ előre is köszönöm
Szia!
Cree ledet és hozzávaló "szórólencsét"(!) a chipcadéknél lehet venni (www.chipcad.hu), a 3 Volt úgy emlékszem kevés és jobban jársz áramgenerátoros meghajtással. Mivel nagy a gyártási szórás, ezért ha megvetted: a bin-ekből kiderül mit tud. Vagy eleve kérd a legerősebbet, aztán méregess, számolgass Erősen ajánlott átolvasni a dokumentációját!!! Sok sikert!
köszönöm szépen a gyors választ de én nagyon amatőr vagyok és megkérdezném még hogy mi az a bin meg áramgenerátoros kapcsolás milyen az és minek kell nagyon amatőr vagyok ám!!! én csak 1 mezei villanyreszelő vok multi vibrátort már építettem de azon kívül semmit!!!!
jah és bocsi de ez a chipcad bolt hol van mert az oldalán nem nagyon jöttem rá nem csak rendelni lehet náluk???? mert hát 2-3 rugójért rendeljen a rossz nehézség
Ott van a honlap alján térképpel: Bp. IX. Tűzoltó u. 31. és lehet helyben vásárolni!
1000 hála már vak is vagyok
és el tudnád magyarázni nekem hogy minek az az áramgenerátoros megoldás meg hogy mi is az meg minek is kell hozzá? csak ha simán akuról működtetném azt nem szereti?
bin, binning: gyártás folyamán a LED paraméterei szórnak. Így az ugyanolyan típusoknak sem pontosan egyforma a karakterisztikája. Ez neked nem fontos, de pl. az autó féklámpájában fontos.
Ezért a gyártók bemérik a LED - eket a gyártás után (meg jó alaposan megterhelik) és az egyforma (legegyformább) karakterisztikájúakat összegyűjtik (bin = kosár) és úgy adják el. Tulajdonképpen összeválogatják. áramgenerátor: igyekszik konstans áramot áthajtani a fogyasztón minden körülménytől függetlenül. Ez azért kell, mert a LED (U - I) karakterisztikája nem lineáris és egy adott munkapontba kell beállítani, hogy jól működjön. A beállítás tulajdonképpen egy konstans áram átfolyatása a megadott értéken melül. Legtöbbször az áramgenerátor a stabil tápfesz és a LED - del soros ellenállás. De ez tápfesz, hőmérséklet és ellenállás szórás függő, így nem túl pontos. Ezért szoktak áramgenerátort csinálni pl. tranzisztorból. Ennek nézz utána, nem bonyolult. Szerintem a gugliban sok találat van "áramgenerátor", vagy "constant current source", vagy valami ilyesmire
Viszont az áramgenerátoros meghajtáshoz nagyobb feszre van szükség, mint a led üzemi feszültsége. Ha bringa lámpának akarod használni akkor a legegyszerűbb egy halom aksiról üzemeltettni, pl: 6db 2500mAh kettesével párhuzamosan majd sorba (=kb 4,2V 5Ah).
Nekem így van bekötve a bringa lámpám. Hátránya hogy csak kb 2 órán keresztül megy maximum közelébe a fényerő, utána kb 2/3-on (kb még 5 órát), de így is robogónak néznek a 3W fehérrel. Fontos hogy hűteni is kell!!!!!
köszönöm a válaszokat szóval ha jól értelmeztem ha akuról menne akkor nem kell ez az áramgenerátoros kapcsolás? nekem több elképzelésem is lenne a felhasználásra van 1 Cateye lámpám halogén izzós jó fénye van CSAK: aksival mingyárt nem olyan a fénye (4db AA hely) és ha abba építeném be szerintetek megoldható lenne? és világítana annyit? a másik elvetemültebb ötletem hogy a a villákra tennék 1-1 ledet hogy biztos ami biztos világítson, bár én még nem láttam ezt a 3w-os ledet élesben de gondolom a k750i ledjeihez képest jobban világítanak és már az se rossz sztem és nekem vannak ilyen kibuherált fúrógép aksijaim mert az ha tönkre megy max 1-2 cella a többi jó még valamire na hát én erre gondoltam ötlet esetleg? jah és ha az az áramgenerátoros megoldás muszály mindenféle képpen és tényleg nem bonyolult mert béna vok 1 pöttyet akkor valaki 1 kapcsolási rajzot tudna felrakni és elmagyarázni hogy mit hogyan ja és honnan tudnék venni? választ előre is köszönöm
Üdv mindenkinek!
Nem tudom ide írhatom-e, de ez a topic vág legjobban a témába. Látom hogy itt nagyáramú LED-ről van szó. De mi van a kisáramú LED-ekkel? Ugyanis ha megnézünk egy audit (vagy akármit aminek LED-es a feneke) akkor látható hogy ott nem 1 és nem 2 db LED van, hanem szépen esztétikusan elhelyezve, a lámpa felületére elosztva, több LED. Namost néztem ezek a LED-ek nagyon olcsóak, mondjuk a 2000 mcd piros, 5 mm-es, már 7 ft-ért vásárolható 100 db esetén, igazán nem pénz... tolatólámpámba elmenne 18 db, szépen elosztva. Nekem az a tervem hogy a hátsó lámpa foncsorját teljesen eltávolítom és egy lámpa alakjához illeszkedő panelbe ültetem a LED-eket. Egyáltalán van ennek értelme vagy annyival jobb mondjuk egy nagyáramú LED hogy érdemesebb azt? Bár azzal az lenne a bajom hogy az csak 1 pontban világít, bár a lámpa prizmája úgyis megszórja, de akkor is. Amiket láttam izzó helyett LED-es izzót betéve, nem tetszett. Jó lenne ha ezt kitárgyalnánk egy kicsit. Ha nem ide tartozik akkor valamelyik moderátor tegye át valahova.
A felvetés jó!
Sajnos a LED technológia olyan, hogy csak viszonylag kis szögben látható teljes egészében a fénymennyiség, azaz, ha kissé oldalról nézed, már halványabb a fénye (látszólag), mivel kúp alakban sugározza a fényét. Az izzó ezzel szemben közel "gömbszerűen" sugároz. Az eredeti elképzelésben az szerepelt, hogy a lámpatest különösebb átalakítása nélkül, quasi az izzó helyére lehessen beültetni a LEDes fényforrást. Természetesen, ha a lámpatestet a Te elképzelésed szerint "telerakod" LEDekkel, akkor ott már megoldható, hogy azok ne egy síkban világítsanak, hanem egymáshoz képest némileg megdöntve, így szélesebb szögből láthatóak lennének. Van azonban egy nagy probléma, nevezetesen, hogy a legközelebbi műszaki vizsgán kiszűrik, és nem engedik át az autót. (Függetlenül attól, hogy az így kialakított világítótest lényegesen jobb paramétereket produkál, mint az eredeti: fényében, láthatóságában, áramfogyasztásában, kiégésbiztosságban, stb., és függetlenül attól is, hogy már léteznek autók, melyek kifejezetten és gyárilag kizárólag LED technikával készült világítótesteket tartalmaznak, amint azt Te is írtad.)
Szeva Kovács (Smith)!
Na pont ezen agyalódok én is, csak az én áldozatom a 25 éves C Asconám lenne... Mielőtt valaki a hivatalos és egyéb szervekkel, meg E betűkkel, meg szabályokkal, meg típusvizsgákkal jönne, közlöm: TUDOM. Ezért javaslom, hogy ezt a témát úgy tárgyaljuk ki, hogy mi lenne ha, és egyenértékű lenne-e a gyárival, illetve jobb lenne-e annál mind üzembiztonság, láthatóság, élettartam szempontjából. Alapvetően nem kérdés számomra, hogy jobb lenne, csupán az, hogy miként kellene kivitelezni ahhoz, hogy ezeket a kritériumokat teljesítse, illetve a halandó ember által kevéssé ismert fényerőket, fényszórásokat ne teljesítse alul és túl. Magyarul pont olyan szögekbe, pont olyan fényerővel világítson a hátsó lámpa minden egysége, ahogy azt gyárilag meghatározták. Kiindulásképpen meg kellene határozni, hogy hány candelának felel meg egy 10 és egy 21 Wattos izzó fényereje. Aztán ebből meg lehetne határozni egy optimális fényteljesítményű ledtípust. Olyat kellene kiválasztani, amelyből azért ne három kelljen, de ne is 50. Én támogatnám az Asconámhoz a 10mm-es típusokat, mert azokból nagyon szép egysorosokat lehetne rakni a 4 vízszintes sávra osztott búra mögé, lámpaegységenként 12-16 darabot. Aztán ugye ott a kétizzószálas világítás/féklámpa kombináció, ahol nem lenne elegáns megoldás, ha mondjuk 4 világítana helyzetjelzőként, fékezéskor meg az összes, hanem halványan nyomná mind a helyzetjelzőt, fékezéskor meg fullfénnyel virítana. Aztán ott az irányjelző kérdése. Mert ugye a hagyományos bimetal irányjelzőrelé pont az izzókon átfolyó áram hatására működik. Ledeken meg lényegesen kevesebb áram folyik, így az nem fogja működtetni, tehát ki kell cserélni elektronikusra. Az se lenne egy hátrány, ha idetévedne egy ótóvillanyos, aki elmondaná a tutit, hogy ezeket a nagyok (Mercedes, Peugeot) hogyan és milyen alkatrészekkel oldották meg...
Üdv szerintem ésszerű ötlet lenne ha a féklámpát is leddel akarod megcsinálni, ha azok nagyfényerejűek lennének, mert ez a gyengénvilágít teljesfénnyel világít dolog szerintem nem az igazi de ez csak 1 vélemény.
A műszaki vizsgára csak annyit mondanék hogy szerintem ha RENDESEN van megcsinálva, simán átmegy. Különben is, ha azt mondom hogy ez gyári, akkor honnét fogják eldönteni hogy az-e? Természetes hogy az első helyzetjelzőbe kék ledet barkácsolni, egyenlő a buktával a műszakin, emellett igénytelenül gagyi is.
Nyilván a LED izzón látszik hogy nem gyári, hiszen amelyik autó LED-es gyárilag, abban úgy van a lámpatest megcsinálva hogy LED-es, és nem izzóhoz van kialakitva. Az én autóm Alfa 166, a hátsó indexem gyárilag LED-es. Szerintem szétkapom és megnézem hogy van megoldva, bár a könyv azt irja hogy ha meghibásodik csak a komplett lámpa cserélhető, ezen kívül semmilyen karbantartást, vagy izzócserét (LED cserét) nem lehet végrehajtani. Ezért tartok tőle hogy nem lehet szétszedni... kiváncsi lennék hogy csak simán stabil fesz, vagy áramgenerátor van benne. Meg milyen LED és hány db? Szóval az index LED-es, azt nem bántom... Ezen kívül van még kétszer két helyzetjelzőm, két féklámpám, két tolatólámpám, két ködlámpám. EZ mind mind külön izző, kivétel az egyik helyzetjelző egy 5/21W-os izzó, a féklámpával együtt. Akárhogy is számolom 2 x 5 pilács... Nem kevés. És bonyolitja a dolgot kicsit hogy a féklámpa kombinált az egyik helyzetjelzővel. Tehát vagy mind a négy helyzetjelző félfénnyel világít és a fékezéskor ráerősít, vagy csak fele LED világít alapból, és a többi "becsatlakozik" amikor fékezek. Ezen még agyalni kell...
Szerintem szerezz be minél nagyobb széttartású huzallábas LED-eket és azt rakd be index/féklámpa helyére. Ha még rásegítesz azzal, hogy nem katonás sorban állnak a LED-ek, hanem mint egy virágcsokor, akkor eléggé jó fényt tudsz kihozni.
Ezt a fényt még egy picit megszórja a búra is, ami talán nem is baj. További lényeg, hogy jó sok LED legyen benne. Én szó nélkül felhasználnék egy 21W izzó helyén 50-60 LED-et, de lehet hogy még az is kevés. Beszerzésre ajánlom Szűcs Pétert. szucspeter@led.co.hu |
Bejelentkezés
Hirdetés |