Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Akkumulátor töltő
Üdv!
Az a kérdésem lenne, hogy tudnátok ajánlani egy 12V-os akkumulátor töltőt, változtatható áramerősségekkel. Olyan 0,5-1A-től kezdődően, a végét meg gondolom a trafó szabja meg ( trafónak egy 50W-osat gondoltam). Ami még fontos, hogy töltésfigyelővel is rendelkezzen. Válaszokat előre is köszönöm!!
Üdv.
Elnézést a kései reagálásomért, most jutottam el oda, hogy megint tudok vele foglalkozni. Holnap megépítem az általad összeállított áramkört, de abban nem vagyok biztos, hogy melyik tápot kell neki adnom a teszternek, gondolom a 8,1V-ot. Az eddigi válaszaidat és segítségeidet nagyon köszönöm.
Hello!
A tápnak az IC tápfeszültség tartományán belül kell lennie- és minimum 2V-al magasabbnak, mint amekkora jelet szeretnél figyelni az SH kapcsolás bemenetén. De neked elég a feszültségosztó alsó ellenállásán figyelni az impulzust, mert az számít, másodsorban a többi feszültség/áram meg ebből már számítható is. üdv! proli007
Elnézést az értetlenkedésemért, de így most nem tudom már mit hova kössek. :-/ Leírnád légyszives, hogy miket hova kössek? (Én úgy gondoltam, hogy a töltő 8,2V os tápjára kötöm.) Válaszod előre is köszönöm.
Hello!
Nyugodtan kötheted a töltő tápjára, a bemenetét, meg a 0,8ohm-ra (ha jól emlékszem ekkora az alsó tag). A kimenetén meg láthatod a kisütő impulzus (áram) csúcsértékét. üdv! proli007
Üdv!
Egy 12v6Ah motorakksit hogyan tudnék a legegyszerűbben hálózatról tölteni? Hordozható cuccban van, mostanáig ha tölteni akartam akkor kivettem az akksit, és a garázsban feltöltöttem, de jó lenne egy egyszerű áramkör amit ha megépítek akkor csak be kelljen dugni a konektorba, és átkapcsolni töltés módba. Akinek van valami tényleg egyszerű ötlete, kérem segítsen. Előre is köszönöm.
Hello!
Legegyszerűbben tölteni egy ilyen kis aksit, egy izzón keresztül lehet, mint itt az *.sch kép alján látható. De ha megépíted a felette lévő kis áramkört is hozzá, akkor még a konnektorba sem kell dugdosni. Ha jó polaritással ráteszed az aksit magától bekapcsol, és ha kész a töltés még a villanyt is leoltja.. üdv! proli007
Esetleg az izzó kivállthaó egy ellenálással? Nekem csak 6ah az akku, ahoz akkor kb 5 wattos kellene?
Rosszul emlékeztem az akkura, 12volt 4Ah és teljesen zárt. Autó töltőről szépen veszi fel a töltést, nem tudom mennyire rendellenes, hogy melegszik, sajnos a töltőmön csak két opció van, az egyikhez 3A 25-35Ah van írva, a másikhoz 6A 45-55Ah.
Régen volt már az akku használva, most bő 2 órát töltöttem, megnézem idővel mennyit esik a feszültsége.
Üdv.
Most összedobtam a kapcsolást, és teszteltem. Az áramkör kimenetén 5V fölötti feszültség érték van, már 14,5V-nál, persze ez akkufesz alatt alacsonyabb, és 4,8V-nál már át kéne állnia... De nem ez a nagyobb probléma, hanem ami eddig is volt, nem áll át szulfátmentesítésre, hanem leállítja a beállított fesznél, és 5mp-ként kisütögeti és ha visszaesik az akkufesz mondjuk 14,2V ra akkor megint tölti. Ha lenne esetleg valami ötleted nagyon megköszönném, mert én már tanácstalan vagyok. (Bár a segítséged nélkül nem jutottam volna idáig se, úgyhogy nagyon köszönöm.)
Hello!
Nem tudom Te mire gondolsz, de ez a kapcsolás ezt csinálja. De a leírásban a 108.-oldal 3. bekezdésében is pontosan ezt írja le. Olvasd el.. üdv! proli007
Szia Proli!
Bocsi hogy zavarok de az lenne a kérdésem, hogy akkutöltőt építettem és szeretnék csinálni egy szabályozható műterhelést. Ezt a rajzot találtam csak nekem úgy kellene, hogy 14,4V és 16,5V-ra is be lehessen állítani. Mit kell szerinted módosítani rajta hogy jó legyen? Köszi előre is a segítséget: Üdv:pumoka
Hello!
Egy műterheléssel nem a feszültséget szoktuk beállítani, hanem a terhelő áramot. Mint ahogy a képen (alig) látható áramkörnél is nem túl precízen, de így van. Ez alapvetően nem egy "forrás", hanem egy "nyelő" áramgenerátor. Beállítod a terhelőáramot, és majd ennek hatására a töltő kimenetén megjelenik a kívánt feszültség. Ha tényleg a feszültséget szeretnéd beállítani a terhelt kimeneten, akkor egy Shunt stabilizátort kell készíteni. De akkor is kell valami áramkorlátról gondoskodni, mert ha kis belső ellenállású forrásra kapcsolod, tönkremegy. Én egyébként "szimulálni" szoktam az aksit. Vagy is egy labortáp kimenetére teszek egy nagy "köcsög" kondit, és egy gépkocsi izzót. Ha a táp táplálja az izzót, akkor olyan, mintha az aksi kisütésben lenne, ha a töltő, akkor meg töltés alatt. Így tudom szabályozni a feszültséget, mint ha töltődne az aksi. (Persze nagyáramú táp kell.) üdv! proli007
Proli bácsi!
Még egy kérdésem lenne ha nem zavarok! Az alábbi töltőt csináltam meg ehhez kellett a műterhelés. Hiába állítottam 14,4V-ra a kimeneti kapocsfeszültséget és a P3 potival a 6,8V-ot s majd ez után a kimeneti kapcsot 16,5V-ra az IC 2-3-as lábán sajnos nem azonos a feszültség. Mi a bánat lehet vel! Vagyis nem kapcsol le a töltöttség végén mert a kijelző ugyan úgy 8A-t mutat. Mit tegyek? Köszönöm a segítségedet!
Hello!
Ez az áramkör egyszerű, de a visszacsatolások miatt, kissé összetettebb a működése mint a megszokott. Vagy is a beállítások nem függetlenek egymástól, így funkciók nem választhatók könnyen szét. Vizsgálni a kapcsolás működést úgy lehet, hogy a potikat maximum ellenállásra tekered, és a BD140 bázis-emitterét rövidrezárod. Ekkor a végfokozat nem tud kinyitni, nem lesz töltőáram. Így az aksi helyet egy labortápot lehet csatlakoztatni, és ezzel a feszültséget fel-le változtatva vizsgálni lehet az áramkör működését. Ekkor lehet az IC kimenetén, és a BC tranyó kollektorán mérni a feszültséget. A BC akkor nyit ki, mikor az IC kimeneti feszültsége alacsony, de az aksi feszültsége meghaladta a szükséges minimum értéket. Ekkor P1 és P2-őnis folyik áram, és ez adja a töltőáramot. Ha az IC eléri P3-al beállított küszöbfeszültséget, akkor az IC kimenete emelkedni fog, csökken a töltőáram,majd lezár a BC tranyó. Ez az R6 pozitív visszacsatolás miatt viszonylag hirtelen megy végbe. Majd tovább növelve a feszültséget, az IC kimenete a tápfeszültség felé megy, így lassan lezárja a végfokozatot, megszűnik a töltőáram. Ha van egy plusz mA mérőd, akkor azt a rövidzár helyére csatlakoztatva, mérheted közben a leendő bázisáramot is. A bázisára és bétára hagyatkozott kollektoráram (töltőáram) beállítás viszonylag gyenge műszaki megoldás. üdv! proli007
Köszönöm szépen!
Tehát akkor ez egy nem jó kapcsolási rajz? Ugyanis az egyik akkut már túltöltötte és le hajította a kupakot róla. Azért szeretném beállítani hogy ki is kapcsoljon amikor elérte a töltöttséget.Csak azt nem értem, hogy a labortápomra tettem egy autóizzót és párhuzamosan egy 1000uf/63V-os kondit be állítottam 14,4 V-ra majd ez után rátettem a töltől a kimenetekre. El kezdtem csavarni a labortáp feszültségét nagyobbra és a töltő mutatója egy kicsit ment lefelé de nem teljesen nulláig. Lehet hogy valamit nem jól értelmeztem? Üdv:pumoka
Hello!
De jól csináltad. Lehet hogy az is gond, hogy az eredeti kapcsolásban egy darilgton tranyó van, itt meg darlington kapcsolású. A kettő majdnem azonos, de ha jól emlékszem az eredetiben van bázis-emitter között ellenállás. Így a tranyó le tud zárni. Mert a 741 kimenete nem tudja megközelíteni a tápot, legfeljebb 1..2V-ra.- és ettől lehet, hogy a darlington nem tud lezárni. Vagy is meg kellene mérni az IC kimeneti feszültségét, amikor már la van szabályozva a táp. Esetleg egy 10kohm-os ellenállást tenni a a BD250 bázisa, és a plusz táp közé, és a potik és a bázis közé tenni egy diódát. Az 700mV-al emeli a tranyók nyitási szintjét. (anód a bázis felé) Sajnos próbálkozni kell, mert mint írtam, ez egy "tipikus analóg kapcsolás" ahol minden mindennel összefügg. Én is elkészítettem ezt a töltőt valaha, de nem is tetszett a dolog, úgy hogy ketté választottam a "kis és nagyáramú" végfokot. Így 2A és 6A a töltőáram. De a töltés végén kapcsolgat ki-be egyre sűrűbben, majd abbahagyja. Itt a fórumon megtalálod. Igaz annak végfoka kissé komplikáltabb, de viszont az áramkorlátozás kicsit korrektebb. A más fajta tranyó nem gond. üdv! proli007
Köszönöm szépen a segítséget mester!
Ki fogom próbálni ahogy írtad! Ez az eredeti kapcsolás RTÉK 1981 54 oldal. Üdv:pumoka
Szia Proli mester!
Az lenne a kérdésem, hogy így szerinted jó lenne a kapcsolás működése? Üdv:pumoka
Üdv.
Akkor nagyon szépen köszönöm a türelmed és a segítségedet, nagyon sokat segítettél.
Hello!
Nem, mert a zénernek nem a bázis feszültségét kel figyelnie, hanem az aksi feszültségét. üdv! proli007
És így jó lehet mester?
Hello!
Leszimuláltam, hogy lásd az értékeket. A két poti helyett ellenállásokat raktam be, de ez természetesen a tranyók bétájától függő értékű. De arány kb ez. A tranyók mások, amit alkalmaztam, de ez ne zavarjon.. A 8,2V-os zéner helyett, 6,2V-os kell. üdv! proli007
Köszönöm szépen a segítségedet. Akkor ha ezekre az értékekre kicserélem az alkatrészeket akkor jó lesz? Le fog kapcsolni magától?
Üdv:pumoka
Hello!
Mit mondjak erre? Nem szeretem, ha visszakérdeznek. Láthatod a grafikon szerint mit tesz. Ez az elmélet. A gyakorlatban meg majd meglátod.. üdv! Gábor
Sziasztok!
Szert tettem, egy szovjet, csodatöltőre (előző tulajnál nem szikrázott ![]() Köszönöm.
Ok akkor kisérletezek egyet és kereslek mindenképpen.
Köszi a segítséget! Üdv: pumoka
Szia Gábor!
Még egy kérdésem lenne amit előzőekben írtál, hogy a BD250 bázisa és a + táp közé betenni egy 10kOhM -os ellenállást ahol most egy 100 OhM-os van. Az a kérdésem, hogy a 100OhM-osat vegyem ki és a helyére tegyem a 10kOhM-osat vagy vele sorosan tegyem be? Előre is köszi a választ! Üdv:Zoli |
Bejelentkezés
Hirdetés |