Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Labortápegység készítése
Szép jónapot! Köszönöm a tanácsot, elkezdtem nézegetni, hogy mihez is van hozzákötve az a test pont, és arra jutottam, hogy mivel a táp rész test pontja a pozitív ág, ezért a panelmérő testpontja (ami a negatív ág) össze van kötve ezzel a bizonyos pozitív testponttal. Az ugrándozás akkor kezdődött, mikor beépítettem a szerkezetet a dobozába, viszont azért hogy ezt megtegyem ki kellett drótozni a végtranyókat. A kidrótozott pontok egyike össze van kötve a szóban forgó testponttal... Ez okozhatja a problémát, ki fogom próbálni azt, hogy újra beforrasztom a végtranyókat a helyükre, és ha úgy megoldódik a dolog akkor az volt a gond... Majd megírom az eredményt.
Köszi mindent!
Hello!
Ha elfelejted a kocsidat megtankolni és ezért nem megy, akkor veszel egy újat? Ne a tápot okold, hanem magadat. ![]() - Ha a T2 elszállt, akkor az vitte a terhet, nem a 2N3055-ök. - Mivel a T2 kollektorárama, a 2N bázisán, majd emitterén, utána emitter ellenállásán jut ki a kimenetre, ott rendnek kel lenni. - Vagy is nagy valószínűséggel a 2N3055 kollektorokra nem jut el a puffer tápfeszültsége, így azok nem tudnak áramot erősíteni, ezért a T2 viszi az összes kimeneti áramot. - Másik lehetőség az lenne, ha a T2 kollektora és a táp kimenete között zárlat lenne, mert ekkor a végfok nem kap bázisáramot, így nem is erősít. üdv! proli007 A hozzászólás módosítva: Okt 23, 2012
Szia!
Nem lenne rossz új kocsit sem venni...! ![]() A hozzászólás módosítva: Okt 23, 2012
Lenne némi problémám a nemrég épített tápommal mégpedig az hogy terhelés hatására leesik a feszültsége, de nem tudom miért. Valaki valami ötlettel tud szolgálni? + Annyi hogy az egyenirányitásnál BY550 diódák vannak
A hozzászólás módosítva: Okt 23, 2012
Hello!
Nem igazán tudom mi a hibád, de azért mindent elkövettél, hogy legyen valami. - A tápfeszt megemelted 54,3V-ra ami eredetileg 35V-volt. Ez laza másfélszeres tápfesz. A kimeneti feszültséget 30V-ról 40V-ra, a kimenő áramot 4A-ra, ami eredetileg 3A volt. A tranyók, meg 60V-osak. (Kivét az ominózus BD244c) Az eredeti maximális disszipáció 104W lett volna, jelenleg 217W lenne. - Gyanakszol, hogy az a végtranyók közötti áramelosztás nemmegfelelő, de az ezt biztosító ellenállást, kicserélted kisebbre. - A panel, nem tudom eredeti-e, de az TO3-as tranyó hoz lett kitalálva. Igaz, hogy a TIP3055-nek van kollektor lába, de Te még is a csavarokon vezeted a villanyt. - A tápfeszt megemelted, az R2 értékét nem. Jelenleg a zéner felé, 35mA folyik. Ez a zéneren 894mW-ot jelent, vélhetően ezért van 25V a 24 helyett. Gondolom fűt rendesen. Ha 1,3W-os zéner van benne, az is csak akkor tud ennyit, ha a lábain, majd a fólián keresztül képes elszállítani a hőt. De általában meg is süti a panelt hosszútávon. "Hát röviden ennyi a történet." "(Most alapból világított a led, szép erősen, de csak egy picit kellett az áramszabályzó potin feljebb tekerni és elaludt. (Ezt egyébként azóta sem tudom, hogy miért csinálja, mert ez a "hibája" mindvégig megmaradt.)" Már számtalanszor le lett írva, ki lett tárgyalva, hogy ez nem hiba. Működési sajátosság. Csak benneteket megfertőzött ez a "digitális világ". Az analóg technikában (és a világ is analóg) nincs 1 meg 0. Legfeljebb a munkánk eredménye 0 ha az egész 1 kalap.. Az áramkorlát úgy működik, hogy a referencia leosztott feszültségét hasonlítjuk össze a Shunt ellenálláson eső feszültséggel. Ha a Shunt ellenálláson eső feszültség nagyobb mint a beállított, belép az áramkorlátozás. Ha leszabályozod az áramszabályzó potit, az összehasonlítás alapja 0V. De mivel a Shunt ellenálláson eleve folyik némi áram, ha más nem a feszültség szabályzó osztó (R3-R9) árama. Ez az áram feszültséget ejt a Shunt ellenálláson, így az már is nagyobb, mint a beállított referencia. Már is jelez a Led. De azt is figyelembe kell venni, hogy mekkora az IC Offset hibája. Ez az LM324-nél, tipikusan 3mV, de akár 7mV is lehet és nem reklamálhatsz. 3mV hibafeszültség, a 0,22ohm-os Shunt ellenálláson 13mA áramot jelent. Tehát ha ez alá nem tudjuk leszabályozni az áramot, vagy ennyi hiba van a szabályozásban, egy szavunk sem lehet. (Ekkor még panel kialakításáról, földáramokról, stb. nem is beszéltünk) Szóval csak a számok világában van, ha 1-et és 2-öt összeadunk, akkor az 3 lesz. Analóg technikát sokkal több dolog befolyásolja, mint azt elsőre gondolnánk. Aki tápot készít éleszt, de főleg átalakít vagy tervez, annak normális terhelő ellenállásokra van szüksége, nem egy "egy kis villanymotor" a kezdeti terhelés. Valamint nem rövidzárban próbáljuk az áramkorlátot, hanem akkora ellenállással, amin bármi hiba esetén sem folyhat nagyobb áram, mint amit kibírnak a "végek", mert különben "végük". Tudom mondhatod, hogy neked nem ez a gondod, meg ezeket nem tetted, de számtalanszor "felböfögésre" kerülnek ezek a témák-elvárások. De ha már a járműnél maradunk: Ha egy Trabantra BMW kereket szerelünk, nem biztos hogy ettől majd fog menni 150-el 100 helyett.. üdv! proli007
Mondjuk néztem is nagyot, szerintem egyértelmű, hogy ha nullára letekerem az áramkorlátot, a LED nagy eséllyel jelezni fogja a dolog lényegét.
Szia!
Nem fogalmaztam pontosan! Az eredeti értékeket a "általános" alkatrészekre értettem, de ez nem derült ki a hozzászólásomból. (Ezért bocs!) Az R2 2,2K, R3 330K, R10 100K, P3 10K. Gondolkodtam azon, hogy a P1 "alá" teszek egy 33-75Ohm közötti ellenállást, hogy ne világítson a LED, de ahogy mondtam, most inkább elméletileg foglalkozom a táppal, gyakorlatban már nem. Abban igazad van, hogy a 2N3055 60V-os, de a 2N3773 már nem, mégis vezetővé váltak. Na mindegy! Jó lett volna látni saját szemmel ebből a változatból egy működőképes tápot, mert így számomra keserédes a történet. (Nekem elég rossz tapasztalatom van vele kapcsolatban, de biztosan az én hibám.) Nem akarok veletek vitába szállni, mert elméletileg kellene működni neki, de nálam mégsem teszi. Az ember a saját hibáját nehezen veszi észre, ez alól gondolom én sem vagyok kivétel.
Hello!
Ez inkább akkutöltő mint táp. Nem írtad hány ampernél esik le. De a file nevében ott a 3A miközben az LM csak 1,5A-t tud. (De lehet nem az van benne.) De sajnos azt nem teheted meg, hogy az LM feszültség figyelését a dóda után kötöd. Mert az LM317 a kimenet és az ADJ lába között figyeli a feszültséget, hiába kötöd az ellenállását a kimenetre. (Gondolom a dióda viszáram miatt lenne.) Mert így kapásból az LM belső referenciájából levonódik a dióda 0,6V feszültsége. Az LM egyébként a Vo kimenete és és az ADJ lába között próbálja a feszültséget állandó értéken tartani. (Tudja is, míg üzemállapotán belül van.) Egyéb iránt soha nem értettem, hogy ha egy tápban már van egy soros áteresztő szabályzó elem (LM317 vagy a Fet) akkor minek kell kettő? Ha ott a Fet, azzal is lehet szabályozni az áramot is úgy mint a feszültséget. Ha az egyszerű LM-et kiegészítjük mindenféle "izével", akkor elveszíti a kapcsolás az egyszerűségét, vagy is az "egyszerűség varázsát". Az áramszabályzóhoz egy zénerrel állítottad elő a referencia feszültséget, miközben ott van a 7805 aminek kimenti feszültség stabilitása sokkal jobb, mint egy zéner. üdv! proli007
Nagyon szépek lettek az áramköreid, csak így tovább!
![]() Nincs nagy jelentősége, hogy ott vékonyabbak lettek a vezetősávok, ott nem folynak nagy áramok. 8700µF bőségesen elég lesz.
Hát nekem nincs lehetőségem, hogy a bordámból lemarjak, meg ha sikerülne is akkor nem biztos, hogy beleférne a kiszemelt dobozba. Köszönöm a tanácsodat
![]()
Üdv, kiforrasztottam a kidrótozott végtranyókat, és beforrasztottam két újat drót nélkül, de semmi eredmény... Még nézegetem, hol jöhet be ez a zavar...
Helló!
Megépítettem az alkotó által tervezett labortápot Bővebben: Link. Lenne vele viszont egy kis problémám. Az a "baj" , hogy az árammérő, ami 200mV-s 1 tizedessel el van csúszva. Tehát amikor 10.0 van rajta az 1 ampert jelent. Ezt hogyan lehet korrigálni? Mérőműszer Az az érdekes, hogy a voltmérő az rendesen működik, csak az ampermérőként használt Voltmérő nem funkcionál rendesen.
szia!
Nem lehet, hogy a mereshatar valaszto kapcsolod veletlenul a 2A-s allasban van? Ott 1.99A-ig tud kijelezni. A masik allasban a kijelzes 19.9A. elvileg Vagy a muszerosztokkal lehet egy kis bibid. Nem nezzted el az egyik ellenallas erteket? A hozzászólás módosítva: Okt 24, 2012
Én is erre gondoltam, azért is írtam ide, hogy megtudjam melyik ellenállás válthat ki ilyet/melyiket kell kicserélni.
Suliba bemutattam, a tanár mindjárt kiszúrta... Azt mondta, hogy a a panelműszeren a pontot kell áttenni. Mivel nincsen más csak egy általános tudnivalókat tartalmazó dokumentum a műszerhez, ezért nem nagyon merek belenyúlni, nehogy elrontsam.
A leírás szerint a rendelési szám határozza meg a méréshatárt (azaz fix a műszer), persze lehet, hogy szétbontva át lehet hegeszteni, de az "nem rendeltetésszerű használat"
![]() Személy szerint azt sem értem, hogy minek vesz az ember ilyen kínai csodákat, amihez még rendes doksit se kapni, amikor kb. ugyanennyiből össze is lehet rakni mondjuk Attila86 PIC-es panelmérőjét, és az biztosan olyan méréshatárral fog mérni, amilyennel szeretnénk, plusz olyan méretű, árú, színű és fajtájú (LCD vagy 7-szegmenses) kijelzőt rakunk rá, amilyet jólesik.
Én is olyat akartam! Csak rájöttem, hogy nem tudok PIC programozó nélkül PIC-et programozni!
![]()
Ha beírod az adatlapodba, hogy hol laksz, valaki biztos segít, aki arrafelé lakik . . .
Az nem lehet akadály ! Ha küldesz picet-hex et válaszborítékot bármikor ingyen beégetem ..
Köszönöm a dicséretet és a tanácsot és az utóbbi hsz-ekre pedig: jó látni, hogy ilyen segítőkészek vagytok!
... vagy szamold ujra a muszerosztokat.
-- Labor tápegység feszültségének és áramának mérése-v1x.pdf -- En azt tettem, es -inkabb- lemondtam a mereshatarvaltasrol. /egyszerubb volt szamolnom ![]() A hozzászólás módosítva: Okt 24, 2012
Már megoldotta!
![]() ![]() Ebből következik, hogy a labortáp jól van összeszerelve. ![]() Ja és még egy kérdés! Ha ezt a labortápot rövidre zárom akkor az normális, ha 3,9 Ampert mutat a műszer? A dobozból meg hallom, hogy hogyan búg a trafó (szegény!) . A piros led persze világít, hogy itt valami nincs rendjén! Ez gondolom annak tudható be, hogy nincsen beállítva a max. kimenő áram, csak a max. fesz. .
Szerintem a tizedespontot is egyel arrébb kellene kapcsolni.Ha meg a kijelzés felbontása elég számodra ,akkor tegyél még be elé egy potit a shöntre ,így annak az értéke sem lesz kritikus.
Idézet: „.....ezért nem nagyon merek belenyúlni, nehogy elrontsam.” Ezert mondtam, hogy szamolj ![]() De meg tudtad oldani, es ez jo. Idézet: „...rövidre zárom akkor az normális, ha 3,9 Ampert mutat a műszer?” Igen, rendben van, normalis jellenseg. Idézet: „...A piros led persze világít, hogy itt valami nincs rendjén!...” Nincs itt semmi hiba! Dolgozik az aramkorlat jelzese azzal, hogy vilagit a LED. Ha lejebb tekered az arampotmetert akkor a kijelzett ertek is csokkeni fog. Idézet: „...nincsen beállítva a max. kimenő áram, ...” En azert beallitanam a max kimeno aramot is ![]() Persze a trafo terhelhetosegenek fuggvenyeben.
Nem ismerem a műszeredet, de ezekben a tizedespont állítható szokott lenni. Azért lenn jobb ezt az irányt megcélozni, mert ha az osztókat számolod át, akkor elveszíted a kijelzési pontosságot.
Tőlem tudsz rendelni felprogramozott PIC-et, nyákot, egységcsomagot vagy akár készre szerelve az egészet: Bővebben: Link
Mondjuk a felprogramozott PIC-ért pénzt kérek mert el kell érte mennem megvenni meg feladni a postán stb. De ha eljössz hozzám egy üres PIC-el hogy programozzam be neked akkor beprogramozok neked ingyen akár ötvenet is. Vagy leülsz mellém, odaadom a PICkit2-t meg a PICkit3-at aztán programozgass amit csak akarsz. ![]() Szerk.: Látom felvidéki vagy, így nem olyan könnyű összefutnunk. A hozzászólás módosítva: Okt 24, 2012
El tudnád küldeni a megépítéshez szükséges dokumentumokat nekem, vagy belinkelni a hozzászólást ami tartalmazza? köszi!
Ne legyél lusta keresgélni.
Törölve.. (De miért nem lehet?)
A hozzászólás módosítva: Okt 25, 2012
Sziasztok!
Építettem lm338-al egy állítható fesszabályzót. Képen látható az általam épített. 40V-os bemeneti feszültséget kap és 36V-ig állítható felfelé a feszültsége. Az ic 5A-es és bírja is a nagy áramot, nekem 3,5A-re van kalkulálva az áramkör s bírja is, természetesen hatalmas hűtőbordával. A gond csak az, hogy a kimeneti feszültséget a potival kb 12V alá tekerve hirtelen leesik a fesz 6V-ra s utána nem tér magához az áramkör, hiába tekergetem a potit. Csak egy ki be kapcsolás után működik újra. Elvileg 1,2V-ig kéne lemenjen. Mi lehet az oka ennek? Ez egy az ic-be épített védelem? Túl nagy feszültségkülönbséget akartam a Vin és Vout között? Köszi a segítséget előre is!!
a) Input-output voltage difference "absolute maximum" az adatlap szerint 40V, ez azt jelenti, hogy ezt nem akarod megközelíteni.
b) A kimenő feszültség és a bemenő feszültség különbsége * az átfolyó áram = a disszipálandó teljesítmény. Az IC-ben áramkorlát van, ami a korrelál a disszipálandó teljesítménnyel, azaz minél nagyobb a feszültségkülönbség, annál kisebb áramra fog korlátozni. Idézet: „Túl nagy feszültségkülönbséget akartam a Vin és Vout között?” Szerintem igen. 30V különbségnél az adatlap szerint már csak max. 1A-t tolerál (adatlap 2. oldal, ICL paraméter). És ugye ez is 30 Wattot jelentene, ami mondjuk egy TO-220-nak már eléggé határeset (TO-3-mal még mennie kéne, rendes hűtőbordával, pasztával megkenve). A hozzászólás módosítva: Okt 28, 2012
|
Bejelentkezés
Hirdetés |