Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektromos kerékpár, robogó házilag
Lapozás: OK   107 / 228
(#) Töröcsik Tibor válasza Pulyka hozzászólására (») Okt 26, 2012 /
 
Mire jutottál?
Nagyon kíváncsi vagyok!
Én még keresgélek,hát ha van valami remek kapcsolás.Ha szabin leszek megcsinálom.
Majd szólj!
(#) skero válasza Pulyka hozzászólására (») Okt 26, 2012 /
 
Azt nem lehet megoldani ,hogy fékezéskor az aksikat töltse? Úgy ,hogy visszaengedett gáznál dolgozna valami "elektromos motorfék" ami abból adódna hogy a kivett árammal terhelnéd és csak szükség esetén a mechanikus fék is működne.
(#) Pulyka válasza Töröcsik Tibor hozzászólására (») Okt 26, 2012 /
 
Szia.

Elméletben működik a dolog, csak kavarog a fejemben egy két probléma.. Inkább úgy mondanám, hogy kivitelezésbeli gondok.. de mivel engem is nagyon izgat a végeredmény, és az alkatrészek is megvannak itthon, ezért holnap, esetleg ma egy részét alig várom, hogy összerakjam, és holnap tesztelhessem.(szkóp hiányában. )

Üdv.Tomi
(#) Pulyka válasza skero hozzászólására (») Okt 26, 2012 /
 
..mindent meglehet oldani.
Viccet félretéve ahhoz egy külön elektronika kell, esetleg valami sufnituningos megoldással is lehet próbálkozni.. de a dolog kivitelezhető.
Szerintem olyan sok energia nem nyerhető vele vissza, de egy próbát megér.
(#) Töröcsik Tibor válasza Pulyka hozzászólására (») Okt 26, 2012 /
 
Csinálni akarok én is valamit,addig nem akarok hozzáfogni még nem találok valami jó rajzot,ami tutira működik!Az enyém 270W-os motor,36V.Ezt akarom majd egy alu vázas bringába.De van itthon kompletten egy teljes elektromos bringa,csak vezérlés nélkül,meg szét lettek vágva a vezetékek.
(#) Pulyka válasza Pulyka hozzászólására (») Okt 26, 2012 /
 
Az én alapötletem szerint ehhez a feladathoz kellene egy jó nagy kapcsolási teljesítményű relé, ami fékezéskor a motor kivezetéseit leválasztaná a meghajtó vezérlő elektronikáról, és azt átbillentené pl. egy leszabályzó egységre, ami a még lendületben lévő motor által termelt feszültséget leszabályozza 14.4V-ra, azaz egy 12V akkumulátor töltőfeszültségére.
(vagy 36V-os akkumulátorpacknak 40V-ra kb. HA!! tud 40V-nál többet termelni a motor.
Ha nem, akkor ide is egy step up DC-DC konverter fog kelleni, ami a motor által termelt energiát átalakítja a 36V-os akkumulátor pack töltőfeszültségére.)
A hozzászólás módosítva: Okt 26, 2012
(#) Pulyka válasza Töröcsik Tibor hozzászólására (») Okt 26, 2012 /
 
"De van itthon kompletten egy teljes elektromos bringa,csak vezérlés nélkül,meg szét lettek vágva a vezetékek."
Nem vagyunk mi véletlenül szomszédok?
(bár magam építgetem ujjá a mi biciglinket..)
http://www.hobbielektronika.hu/forum/topic_post_1311733.html#1311733Nekem is ugyanilyen kihivást kell teljesítenem. [/url]
(#) Töröcsik Tibor válasza Pulyka hozzászólására (») Okt 26, 2012 /
 
Akkor már rég azt csinálnánk
Én is azt fogom,az első villába tervezem.
Ha össze jön a pwm szabályzó és működik.Akkor lehet gyűjteni az aksira.
(#) Töröcsik Tibor válasza Töröcsik Tibor hozzászólására (») Okt 26, 2012 /
 
Ezt is néztem már,ehhez mit szólsz?Az a baj,hogy annyira nem vagyok otthon az elektronikában.Még sokat kell ismerkednem
A hozzászólás módosítva: Okt 26, 2012
(#) skero válasza Pulyka hozzászólására (») Okt 26, 2012 /
 
Én nem foglalkoztam ilyen jellegű elektronikával így lehet ,hogy hibás az elképzelésem. Nekem olyasmi jutott eszembe ,hogy egy áramkör figyelné azt ,hogy egy bizonyos fordulatszámhoz mekkora "gázadás" szükséges ,ha a fordulatszám egy kicsivel nagyobb mint ami a gázkar pozíciójából ered úgy egy elektronika elkezdené "finoman" visszafogni a kerékpárt úgy ,hogy az visszatöltene de csak bizonyos töltőárammal. Ha viszont nagyon nagy lenne a fordulat és a gázkar pozíciója között a különbség például menet közben hirtelen visszaengedjük a gázt akkor engedné nagyobb árammal visszatölteni az aksiba az energiát így a fékezőerő is nagyobb lenne. Tehát egy elektronika úgy határozná meg a töltőáram erősségét ,annak függvényében ,hogy a gázpozícióhoz képest mennyivel nagyobb a kerék fordulatszáma. Így nem történne meg az ,hogy kicsit visszaengedünk a gázból és hirtelen nagyot fog rajtunk a gép de az sem állna fel ,hogy visszaengedett gáznál alig lassulunk.
(#) Pulyka válasza Töröcsik Tibor hozzászólására (») Okt 26, 2012 /
 
Hehe..
Ez a rajz van meg nekem is, (nagyjából ez a kapcsolás is van benne az egyik HILTI akkus ütvefúró fordulatszám szabályzós kapcsolójában is) és ezt szeretném kibővíteni egy MOSFET meghajtóval, és még egy MOSFETtel.
Azaz a Q1 alkatrészből kettőt szeretnék a nagy teljesítmény miatt, és szeretnék használni egy MOSFET meghajtót is. (Ha jól emlékszem a hilti kapcsolójában nem is volt)
Ha működni fog készítek egy kapcsolási rajzot is, csak amíg nem üzembiztos, addig nem szeretnék senkit sem félrevezetni, nekem van itthon pótalkatrész!
(#) Töröcsik Tibor válasza Pulyka hozzászólására (») Okt 26, 2012 /
 
Ezt akartam először megcsinálni,izmosabban
De már nem tudom mi legyen.....megvárom a Te kísérleti alanyod hogy bírja
Akkor sok sikert,hajrááá!
De am ez a rajz így nem jó?
A hozzászólás módosítva: Okt 26, 2012
(#) Pulyka válasza Töröcsik Tibor hozzászólására (») Okt 26, 2012 /
 
Köszönöm.

Skero: Értem az elképzelésed.
Szabályozni szeretnéd a lassulás mértékét, ezzel egyidőben az elektromos visszatöltésen alapuló akkuba visszatöltött áramot.
Jó az elképzelés, de ha csak egy picit lassulnál, az nem eredményezne szerintem akkora töltőáramot, hogy egy manapság közkedvelt 12Ah-s akkumulátor megérezné, hogy töltöd.
Hogy "megérezze" a fentebb írt kapacitású akkumulátor, hogy töltöd, ahhoz kellhet 1-2-3 amper, amihez pedig "erős" lassulás tartozhat.(nem tapasztaltam még a jelenséget, de hogy egy lendületben lévő járgány motorja 1-2-3 amper leadjon, az szerintem rövid időn belül meg fog állni.)
Így nem lehet szabályozni a lassulást, vagyis lehet, csak ha picit akarnál lassítani, az nem eredményez akkora töltőáramot, hogy azzal te akkut tudjál tölteni. :/ , de ebben majd a tapasztaltabb kollégák remélem többet tudnak segíteni.
A másik, hogy egy 36V-os biciglihez tartozó akkumulátort olyan 40-42V-al kell tölteni.
Namármost.
Teljes sebbességnél 36V-ot ad le az akku a motornak, de hogy ebből a 36V-ból 40-42 volt legyen, ahhoz egy DC-DC konverter kell, aminek működéséhez még több energia kell, így még jobban fog lassulni a gép, és így mégnagyobb annak a valószínűsége, hogy nem lehet majd szabályozni a lassítást.
Azt hiszem, hogy ennél egyszerűbben már nem tudom elmagyarázni, de remélem, hogy a szakik kisegítenek.
(#) Pulyka válasza Töröcsik Tibor hozzászólására (») Okt 26, 2012 /
 
Jónak jó, én motor helyett egy fűtőszálat hajtottam a kapcsolásról, és nagyjából 15-16V DC-ről, de csak 3,7ampert tudtam szabályozni. A trafó, amit egyenirányítottam az is elég izmos volt, szóval csak arra tudok gyanakodni, hogy ebből a kapcsolásból pont egy FET meghajtó hiányzik.
Ez a 4 amper pedig édeskevés ahhoz az 52A-es csúcshoz, amit az az IRFZ46N-es FET tud.
(#) Pulyka válasza Pulyka hozzászólására (») Okt 26, 2012 /
 
..a másik, ami hiányzik a kapcsolásról az a védődióda, ami a motorral párhuzamosan van kapcsolva, hogy a FET-et megvédje a feszültségtüskéktől, ami a motor tekercseiben fellépő öninduktivitásból keletkezik, ennek hiányában a kapcsolás semmit nem ér.
(#) Ricsi89 válasza Pulyka hozzászólására (») Okt 26, 2012 /
 
Nem rossz azért az a szabályzó. Én egy autó hűtőventit hajtok vele, ami azért 8-10A-t simán felvesz ha olyan kedve van és semmi gond nincs. Két IRFZ44 van párhuzamosan kötve a kimenetre és elvan szépen, minden jég hideg.
Lehet csak a fűtőszál nem vett fel több áramot.
(#) Pulyka válasza Ricsi89 hozzászólására (») Okt 27, 2012 /
 
"Lehet csak a fűtőszál nem vett fel több áramot."
Ebben igazad lehet.
..de itt nekem amúgyis több, mint 10 amperra van szükségem, állóhelyzetből való gyorsításkor minimum egy nullával többre van szükségem szerintem..
Nem mindig így fogok elindulni, de biztos lesz, amikor igen.. , és ehhez 2 Fetre van szükségem, amihez kell a meghajtó, mert nem biztos, hogy az időzítő kimenete megtudja hajtani a 2 FET-et, mikor csúcsáramot venne fel. Lényeg a maximális bebiztosítás.
Amikor egy rakás LED-et szeretnél villogtatni az elé is kell egy tranzisztor, mert az 555 kimenete nem tudná meghajtani, ez kb ugyanilyen.
(#) Ricsi89 válasza Pulyka hozzászólására (») Okt 27, 2012 /
 
Azt azért ne felejtsük el, hogy a fet feszültség vezérelt eszköz nem pedig áramvezérelt. Egy 555-ös kimenete 200mA-t is tud kapcsolni. Persze ledeknél kell a meghajtó, főleg ha ennél több áramot kell kapcsolni. De nem biztos, hogy 2 fethez szükséges.
(#) Pulyka válasza Ricsi89 hozzászólására (») Okt 27, 2012 /
 
Rendben, kipróbálom meghajtó nélkül.
Köbzoli: Köszönöm a linket.
(#) Pulyka válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Okt 27, 2012 /
 
"a gyakorlatban viszont kell teljesítmény a kiürítéshez"
Erre én is gyanakodtam, a chipcadnál különböző teljesítményű meghajtók közül lehet válogatni.
Sőt, még jobban gyanakodtam, hogy ahhoz, hogy a FET le tudja adni a csúcsáramát, ahhoz teljesítmény kell neki, mert a meghajtó lábkiosztásán látni,(nekem DIP tokozású van) hogy a bemenetnek, kimenetnek, és a tápnak 2 lába van, és ez gondolom azért van, hogy az amperek nagyobb felületen tudjanak rohangálni.
Valószínű, hogy a HILTI akkus, 36V-os fordulatszámszabályzós gépében azért nem volt FET meghajtó(IRFZ46N-el), mert ott tizedmásodpercek alatt felpörög a motor, így ennyi ideig is van terhelve a FET, még a motorja nagyobb áramot vesz fel az álló indulástól.
Abban is 555 volt, és közvetlen az 555 vezérelte a FET-et.
Jól mondom?
(csakhogy az elméletem jó úton halad-e)

meghajtó.JPG
    
(#) etm hozzászólása Okt 29, 2012 /
 
Hello! Most cseréltem az elektromos mociba az akksikat,és az lenne a kérdésem,hogy hogy kell őket először meríteni és tölteni?Zselés akksikat tettem bele.12V,12A/h.
(#) mesti87 válasza etm hozzászólására (») Okt 29, 2012 /
 
Én úgy csináltam hogy bele tettem a bozába elsönek bevittem a házba feltöltötem teljesen majd elsö nap csak félig meritettem aztán ujra töltötem persze vártam 2 3 orát a merités és töltés közöt hogy az aksi megpihenyen majd másnap teljes merités ujra töltés és utánna már üzem szerű használat azota minden oké 2 napott bir az aksi pak 1 töltéssel és 1 nap átlagban 6 8 orát megy mer a nejemnek ez a munka eszkőze szoval én igy csináltam!
(#) etm válasza mesti87 hozzászólására (») Okt 29, 2012 /
 
Köszi a választ,de nem kell 12 órát tölteni? persze ha te nem tetted,és jó, akkor biztos nem kell. Megfogadom tanácsod.Köszi!
(#) ha8lls válasza mesti87 hozzászólására (») Okt 30, 2012 /
 
Szia!

Na, sikerult megnezni valahol, hogy tenyleg 46,7V az a fesz, vagy a muszer "csal" egy kicsit?

Udv!
Imre
(#) Pulyka válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Okt 30, 2012 /
 
Köszönöm.
Jövőhét szerdáig itthon vagyok naponta egész nap, addig lesz időm próbálkozni, mert munkás ember vagyok , és ilyenkor nem nagyon van időm, kedvem sem foglalkozni vele.
..csak azért, hogy "nem hagyom annyiban a dolgot."


Gondolom 50 ohm körüli ellenállás is szükséges, hogy a meghajtó outputját szétosszam a két FET gate-jére.(és ne legyen az, mikor párhuzamosan vannak kapcsolva a LED-ek ellenállás nélkül..)
A hozzászólás módosítva: Okt 30, 2012
(#) mesti87 válasza ha8lls hozzászólására (») Nov 1, 2012 /
 
Üdv igen megnéztük másik 4 műszerrel össze lett hasonlitva és az eredmény meglepő azt mondták 2-en is hogy nagyon okk a műszer hozá ne nyuljak mer fel ér 1 öngyilkoságal igy elvittem az aku pakot meg a tőltőt is hogy ott azt is le elenőrizűk és igen mindent jol mértem de volt ojan rendes az ilető hogy mindent belőtt a tőltőn leirta az értékeket hogy mikor mien értéknek kel szerepelni igy most egyenlőre megfigyelés folyik minden tőltésnél és azt mondta ha valami nem oké akor menyek vissza és igazit rajta ugyhogy most őssze raktam neki egy teszt padot és azon megy minden, ellenálás :0.15 ohm/3W került bele és most az általad is emlitett értékek mérhetők de még azért a biztonság kedvéért ellenőrzőm és figyelem a dolgok alakulását az emberünk elmondása szerint eleve rosszul volt belőve a tőltő és ezér mult ki az ellenálás nameg az előző akú készlet ami hazavágta a másik tőltőt is mer a ferdeszemű csak saccra lőte be ugyhogy tapasztalat * sajna belefutottam én is
viszont segitségetek nagyon köszönöm
A hozzászólás módosítva: Nov 1, 2012
(#) mesti87 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Nov 1, 2012 /
 
Elnézést de kicsit be pipultam hogy a mai világban ezt meg engedi magának a gyártó és igy szívat elég sokba került ez a malőr új töltő + az új akuk elég drága volt így is elégvolt megvenni a kerékpárt és akkor még ez is.
(#) mesti87 válasza etm hozzászólására (») Nov 1, 2012 /
 
Nem én 7 és fél órát szoktam, elvileg sokan azt mondják hogy max 8 óra az ideális
(#) frici.hu válasza mesti87 hozzászólására (») Nov 1, 2012 / 1
 
Szóval csak igazam lett és be kellett állítani a töltőt. Tényleg elkeserítő, hogy a gyártósoron erre nem voltak képesek, viszont nagyjából tudom, hogy is működnek ezek a gyártósorok, elhihetitek nincs is rá idejük!
(#) Pulyka hozzászólása Nov 2, 2012 /
 
Haladok azért..

1. kép: A 2 fet párhuzamosan, a gatekon 47 ohm -os ellnállássa, a próba miatt paszta nélkül.
2. A bicigli első világítása, ami kb 5-5mA-el is vakít..(2 sor LED-del, soronként 100 ohmos ellenállásal a sor végén, és azután párhuzamosítva. 36V-on mértem így a 10 mA-ert, amit
fel szeretnék vinni az előtét ellenállások cseréjével 35mA-ra, így egy-egy sor 17mA-al működne, de "tompított" fénynél ezt levinném 20mA-e, így minden LED 10mA-t kapna.
3. A vezérlő, annak FETjei, és az első világítás.(össz. 25db coolwhite LED-el)
4. Az 555-s kapcsolás, és a kimenetén lévő mosfet driver.

Holnapra várható eredmény, max holnap utánra.
A hozzászólás módosítva: Nov 2, 2012
Következő: »»   107 / 228
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem