Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » PC táp javítása
Idézet: „A 2db smd tranzisztor vezérli akkor a fet-et?” Ez simán elképzelhető. Egy PNP és egy NPN tranzisztor párban, ez elég szokványos MOSFET meghajtásnál. De a vezetékeket végigkövetve ki lehet sakkozni, hogy hogyan vannak bekötve. Ellenállás színkóddal? Nem SMD az egész kóceráj? Ott az ellenállásokat általában számmal jelölik... Ha a FET a Gate-Source között vezetővé válik (mondjuk a Gate-Source max. feszültség túllépése miatt), akkor a meghajtó tranzisztorok nagyon hamar túlterhelődnek, így nem meglepő, ha leolvad az egész. Amúgy jó kis combos FET, egy ezres bruttóban a HQ-nál.
Sziasztok!
Rövid történet és cél: Van otthon egy Athlon 1800+ szerverem a sarokban, ami napi 24 órában zabálja az áramot, átlagosan olyan 70-80W körül fogyaszthat, hangos vinyóval. A tél folyamán ezt a szervert szeretném fölszámolni hardveresen és frisíteni egy teljesen új AMD E-450 alapon fekvő brazos cuccra. A Processzor fogyasztása max terhelésen 18W körül van. A teljes alaplap és merevlemez viszont ezen még tol egy szintet, így fogalmam sincs mennyit fog fogyasztani a végeredmény, de a cél a hatékonyság növelése, a villany számla csökkentése, mert ez a 70W -os fogyasztás nálam nem állapot. A gond csak az, hogy az egyetemi élet beruházásokkal jár , így csak egy alaplapot procival és memóriával tudom fedezni, azonban jelenelgi kínai cuki tápot nem szeretném cserélni. Cél: a kínai cuki táp hatásfokának a növelése lenne. Az asztali gépemben egy jó minőségű Thermaltake tápegyésg van, azonban a kettőt összehasonlítva és a mérnök infós tudásomat bevetve sem veszek észre különösebb különbséget a két táp felépítése között. Így arra jutottam hogy a márkás tápokban a nagyobb hatásfokot az egészen közönséges dolgokkal oldják meg, mégpedig a jó minőségű 105 fokos elkók, valamint a jó minőségű skotty diódák integrálásával. Tehát a lényeg lenne kb nagyon pazar 2000 forintom a kínai cuki táp hatásfokának a 95% -körüli közelítésére. Mi az amit cserélnem kéne benne, mit ajánlotok, mekkora növekedést lehetne elérni az alkalmazásukkal, vagy hagyjam az egészet ahogy van?
Idézet: „...kínai cuki táp hatásfokának a 95% -körüli közelítésére.” Ilyen nincs. A 80%-ot elérő hatásfokú tápok már „bronze” minősítést kapnak! Amit megtehetsz: 1, a primer körben a feteket IGBT-re cseréled. 2, a primer puffert nagyobbra cseréled (680-820 mikrofarád) 3, a szekunder oldalon a kettősdiódákat ugyanolyan feszültségű, nagyobb áramú típusra cseréled. 4, A szekunder oldalon a pufferkondenzátorokat 1000-ről 2200 mikrofarádosokra cseréled. Ezzel lényegesen stabilabb működést érhetsz el, a korlátot már csak a primer trafó jelenti - ennek a méretezésén múlik a kivehető maximális teljesítmény. Ha szerencséd van bírni fogja. Viszont ennek az átalakításnak a költsége megközelíti egy új tápegység árát!
Ezek az IGBT -k mennyibe kerülnek, tudnál adni egy linket? A hatásfok javítása lenne a cél, nem a teljesítmény növelés, mivel 50W -ot sem kell majd kitermelnem belőle... Tehát minél kevesebb energiát égessen el(ha 20W -ra lenne szükségem ne vegyen már föl 40 -et a hálózatból). Gondolom a diódákból is vannak minőségi, kevesebb veszteséggel működőek(nagyobb bemeneti impedancia). Nem hinném hogy a 20 ezres tápokban a trafókkal oldanák meg a jobb hatásfokot. Ha tudnál linkelni pár alkatrészet azt nagyon megköszönném!
Sajnos a táp tőlem 800Km -re van így azt nem tudom most előszedni...
Idézet: „A hatásfok javítása lenne a cél, nem a teljesítmény növelés, mivel 50W -ot sem kell majd kitermelnem belőle...” Nagy általánosságban: nem fogod tudni ezt a célodat az általad választott módszerrel elérni. Én személy szerint a B) választ jelölném meg: Idézet: „vagy hagyjam az egészet ahogy van?” Idézet: „Nem hinném hogy a 20 ezres tápokban a trafókkal oldanák meg a jobb hatásfokot.” Nem. A 20 ezres tápokban simán _lehet_, hogy semmivel nem jobb a hatásfok! Viszont a marketingjük ezek szerint erős, mivel sikeresen elhitted... A koncepciód sok sebből vérzik. Az első az a feltételezés, miszerint a kínai táp feltétlenül rossz hatásfokú, a drága, neves meg jó hatásfokú, pláne egy véletlenszerűen választott részterhelésen (ami általában nem korrelál a névleges teljesítménynél mérhető hatásfokkal, de jellemzően annál rosszabb). Idézet: „Gondolom a diódákból is vannak minőségi, kevesebb veszteséggel működőek(nagyobb bemeneti impedancia).” Én már szedtem szét olcsó tápot, és a Te koncepciód szerint igen jó (=kis veszteséggel működő) diódák voltak mind a bemeneti egyenirányítóban, mind a szekunder oldalon. A spórolást azzal érték el többek között, hogy alulméretezték a szekunder oldali Schottky-kat. Ha kicserélnéd pl. a 40V-os Schottky-kat 60V-osakra, azzal rögtön lerontanád a hatásfokukat vagy 15%-kal. A "feteket IGBT-re cseréld" kitételt felejtsd el, mert - tuti nem FET van benne, hanem BJT, azt meg nem lehet egyszerűen kicserélni sem FET-re, sem IGBT-re, lévén tök más meghajtást igényel, ráadásul mérni/méretezni is kéne, amihez tapasztalat, kapcsolási rajz, és oszcilloszkóp sem ártana - ennek így tapasztalatlanként csak alkatrészhalál lesz a vége, és akkor sok-sok évnyi megspórolt villanyszámla válik fémgőzzé... - ekkora teljesítménynél semmilyen előnye nem lesz az IGBT-nek hatásfokban, sőt, egy sima FET-es megoldás valószínűleg kevesebbet disszipálna, - ellenben jó sok pénzbe kerül. A kondik cserélgetése jó ötlet - lenne, ha a kínai tápokat nem úgy méreteznék fizikailag, hogy az általuk éppen oda gondolt, kissé alulméretezett kondi épphogy beférjen. Egy rendes kondi sokkal nagyobb, az meg fizikailag nem fog beférni. Olyan kondira meg fölösleges cserélgetni, ami fizikailag befér, mert az kb. olyan lesz, mint ami benne van - eltekintve attól, hogy a mostani esetleg már elamortizálódott az alulméretezés miatt.
A táp hatásfokát nem nagyon fogod tudni növelni, de ha növelnéd is azzal sem mennél sokra. Megspórolnál vele mondjuk naponta 5Ft-ot, ami éves szinten kb. 1800Ft. Nem tudom hogy mire használod a gépet, de az egyetlen megoldás a villanyszámla csökkentésére a kis fogyasztású gép. A kis 10 colos netbook-ok fogyasztása 20W körül van.
Üdv! Az lenne a kérdésem, hogy lehet-e baja a pc tápnak attól, hogy csak a 12-ot terhelem?
Nem, mert nem tudod terhelni.
Szerverbe kéne, fönt kifejtettem , ezek szerint akkor jobb ha hagyom az egészet ...
Mellesleg a minőségi tápot az is különbözteti meg a gagyitól, hogy hány darabra osztják a szekunder huzalt. (Ugyanakkora teljesítményre.) Mivel nem mindegy hogy 2x0.5 vagy 4x0.25.
Sziasztok,
Adott egy Chieftec GPS-450AA-101 tápegység ami már SB-ban is sípol. 5VSB és egyébb feszültségek meg vannak (igaz kis terhelésnél néztem csak) de mégis sípol. Első körben a SB részen lévő elkókra gyanakodtam, de ezek cseréje után sem változott a helyzet. Hol érdemes keresni a problémát?
Sziasztok,
Kaptam egy Spire 600W-os moduláris tápot az egyik ismerősömtől. Sajnos nem működik de mivel nagyon jónak néz ki (nagy teljesítmén, moduláris, két venti, stb) így nem akarom kidobni. Szétszedtem és láttam, hogy szinte az összes elkó (SB és a kimeneti feszeknél) fel van púposodva. Kicseréltem a SB részen a két púpos elkót és gondoltam elindítom de sajnos a SB rész nem indult el. Ennél a tápnál a SB részen nem láttam FET-et vagy ranzisztor (vagy csak jól el van rajtve) hanem egy kis 8 lábú IC-t (feliratot sajnos nem bírtam leolvasni majd ma újra megpróbálom). Itt mi lehet a SB részen a probléma? esetleg még a primer oldalon van valami vagy a szekulnder oldalon keresgessek hibát? Segítségeteket előre is köszönöm.
Ha sípol az a kínai cuki tápoknál skotty hibásodásra utal! Javaslom csipogtass rá a multiméterrel...
A hozzászólás módosítva: Nov 6, 2012
Szia,
A Chieftec tápnál gondoltad a Skotty diódák vizsgálatát? Lassan szinte mindent kibontottam a Primer oldalon ami nem a SB része és még így is sípol. Üdv
Ha sípol az álltalában a secunder oldalon található +-3.3,+-5,+-12V -os diódák meghibásodásából jön. A pupos kondikat is cseréld ki. A Primer oldalt hagyjad, annak semmi köze, az kapcsolni akar, de a secunder oldalon elszállt diódából kifolyólag rövidzár keletkezik a secunder oldalon és a védelem letilt, közben hallatszik egy sípolás.
Sziasztok,
Sikerült újra foglalkoznom (méregetnem) a táppal és kiderült van egy kis asszimetria a nagy puffer kondikon. Ki lettek cserélve és így már +-152V mérhető. A Pimimer oldalon találtam egy elszineződött ellenállást ami egy diódán keresztül csatlakzott a SB trafóhoz. Ezt az ellenállást egyenlőre csak kivettem (pótolni nem tudtam mert színkód nem látszik rajta). A SB részt is átnéztem itt találtam egy 51R ellenállást ami alatt egy kicsit el volt szineződve a panel ezért és a diódákat ezt a biztonság kedvéért kicseréltem. Sajnos ez után se sokat változott a helyzet. Eddig még csak a SB primer oldalán cseréltem ki a púpos kondikat a többit egyenlőre nem bántottam, lehet ez a probléma lehet ezért nem indul el a SB rész?
Na akkor le írom még 1x. A secunder oldalon nézd át azokat a skotty hídakat, azokból egyik tuti rövidzárban van! A táp akar indulni, de egyik dióda rövidzárban van, így az az ág teljes terhelés alatt van, közben a vezérlő IC rohamosan nyomja fölfele a feszülstéseget a többi ágon(gerjeszti a trafót), de hamar elérik a biztonságos feszültség-korlátot miközben a rövidrezárt kotty híd 0 feszültségen van. Ez olyan 200ms, a védelem letilt.
Sziasztok!
Újból tönkre ment a tápom. ezelőtt is már vagy 3-szor, de akkor elég volt csak kicserélni a primer oldalon a Tranzisztorokat. Most leégésnél durrant egyet. A biztosíték volt az. Megnéztem mik mentek tönkre, a greatz híd volt meg a 2 tranzisztor. Kicseréltem mindkettőt erősebbre, mint a régi. Addig jutottam el, hogy már leadja az 5VSB-t. De nem kapcsol be. A hozzászólás módosítva: Nov 11, 2012
Sziasztok ! Az lenne a probléma hogy a tápegység pár másodperc után lekapcsol, ha lehuzom róla a vinyót akkor elindul rendesen a gép de vinyóval már lekapcsol, több vinyó is próbálva lett és azok jók, szétszedtem a tápot és a sárga vezetékek kb fél centire bebarnultak a nyáktól mérve pár kisebb kondi enyhén pupos. mi lehet a probléma hogy ilyen kis terheléstől is leáll? egy dvd iró van még a gépbe. előre is köszi a válaszokat. üdv.
Idézet: „mi lehet a probléma” Elfáradtak a kondik. Nem bírták a meleget. Idézet: „kb fél centire bebarnultak a nyáktól mérve pár kisebb kondi enyhén pupos.” Akkor az összes elektrolit kondit cseréld, ami - púpos - púpos kondi 2-3 centis közelében volt - bebarnult vezeték/panelrész 2-3 centis közelében volt. A tuti az, hogy az összes elkót cseréled. 105 fokos kondikat vegyél, a szekunder oldalra low-ESR fajtájúakat.
Sziasztok! MS PLATINIUM MS-400ATX P4 nem kapcsol be. A gép leállítása után nem indult ujra. A lila csatlakozón a +5V SB meg van(5.12V). A +5V-ot 40 W-os izzóval terhelve és a zöld Power On-t földre zárva semmi sem történik. Nincs kicsit pupos kondi vagy elszínezödött ellenállás. Szemlélve nincs semmi gyanus. Merre tovább? Köszi a segítséget!
A biztosíték jó(mértem is már), minden azon megy keresztül. Kinai 2005-ös IC van benne. Semmi, egy kattanás sem hallatszik mikor próbálom inditani.
Üdv mindenkinek.Segítségre lenne szükségem.Elejétől kezdem.Olvasom az e-mailjeimet és egyszer csak elkezdett ki.-be kapcsolgatni a gépem.Elvittem a szervizbe és ott megállapították,hogy a táp a hibás annak ellenére,hogy a feszkót kiadja (a kis műszerükön mérték)a terhelés alatt nincs meg a teljesítmény.Azt mondták,hogy ez azért lehet mert menet közben a hosszabbítót a lányom egyszer-kétszer (amit én láttam munka után,de a feleségem nem vallja be )lekapcsolta,s a hirtelen tápellátás megszakítása miatt ment tönkre. Egy pár fórum elolvasása után felbátorodva szétszedtem,de nem láttam semmi égésnyomot,duzzadt kondit stb.így hát elvittem egy szakihoz.Ő azt mondta,hogy kimért mindent,bár nem terhelte le a kimeneti feszeket és mindent értéken talált viszont arra tippel,hogy a vezérlő ic mehetett tönkre.,de azt nem tudja kimérni.Megkérdezte hogy be lehet-e szerezni és,hogy mennyiért,de azt mondja 3-4hét és horribilis összeget mondott.
Ezzel kapcsolatba lenne a kérésem,hogy mi baja lehet,esetleg a szaki jól látta,hogy a vez.ic,és,hogy ha az lehet-e bele tenni valami másik fajta kompatibilis ic-t??? Köszönöm előre is a segítséget. Üdv:Laci
Ha meg sem biccen a ventillátora és jó a primer kör akkor nagy a valószínüsége a vez ic hibának. Keress egy rossz mercury vagy ms tápot és bontsd ki belőle. A 2005-ös ic hez hasonló a 2003-as, de csak hasonló...
Laca78 vagyok szia.(csak valamiért 2 regisztrációm lett)
A ventilátora jó,forog és primer körrel sincs gond. Ez a típusú ic van benne : CM6800G 636526.1 09.20CB Az lenne a kérdésem,hogy állítólag ez nincs Magyarországon és csak rendelésre 4hét múlva tudják beszerezni.Helyettesítő ic lehet bele rakni?Ha igen tudnátok nekem leírni egy típust? Köszönöm.
Sziasztok!
Adott egy Mercury 400W ATX tápegység Model: MPK-4400 Kérdezném, hogy melyek azok az elő-/ egyértelmű jelek amelyek ara utalhatnak, hogy esetleg gyengül vagy előbb utóbb bedöglik a tápegység? Tovább á meglehet-e erősíteni egy stabil tápegységgé?
Szerintem nem kéne ennyire előrerohanni.
A leírt jelenséged alapján: a táp bekapcsolható, ventillátor működik, feszültségek először okésak, de a terhelést nem bírja (én ezt olvastam ki a leírásodból, de javíts ki, ha rosszul olvastam valamit) nagyon nem hangzik valószínűnek, hogy a vezérlő IC lenne rossz. Én a szekunder oldali kondikat cserélném kapásból (az IC dátuma alapján ~3 éves lehet a táp, itt már el szoktak kezdeni halódni a gyatrább kondik), de az egyenirányító diódák is gyanúsak lennének. Inkább olyan embert kéne találni a javításra, aki nem csak multiméterrel nézi, meg nem csak tippelget, hogy mi lehet rossz, és nem csak üresjáratban teszteli, hanem terhelést is tud neki adni. A nevezett IC-t az ebay-en 5-6 dollár körül árulgatják, és Kínából általában ilyen 1 hónap alatt szokott ideérni a "gyalogposta". Ha tényleg ez a baja a tápnak, nemigen fogsz találni helyettesítő IC-t (és ha véletlenül létezne ilyen, az is tuti ugyanilyen ebay-ről beszerezhető, kínai csoda lesz). (Ja, és aki olyat mond, hogy "a hirtelen tápellátás megszakítása miatt ment tönkre", ahhoz többet nem mennék, mert vagy rettenetesen nem ért hozzá, vagy masszívan át akar verni, és én egyiket sem szívlelem egy "szervíz" esetében.) A hozzászólás módosítva: Nov 28, 2012
Olyan nincs hogy gyengül, és erre utaló jelek sincsenek. Ami a kor, illetve a használat előrehaladtával öregszik benne azok a kondenzátorok. A hő, illetve az igénybevétel hatására szép lassan növekszik az ESR értékük. Ha ez elér egy olyan értéket ami az adott pozícióban már nem elegendő ahhoz hogy ellássa a feladatát, akkor kezdődnek a gondok. Szerencsés esetben eleinte csak rosszalkodik, de legtöbbször azonnal tönkre is megy. Ha sokat megy egy gép, akkor azt szoktam csinálni hogy évente egyszer kiveszem a tápot, és végigmérem az elkókat.
Akkor csak egy kérdésem van egy a képen is található multiméterrel hogyan kell ezt az ESR értéket kimérni?
Az enyém hasonló a képen láthatóhoz, de nem ugyanez a tipus. |
Bejelentkezés
Hirdetés |