Fórum témák
» Több friss téma |
ja és"merészebb" például pár saját számban az hogy messze vannak a hangok és a sebbesség miatti hirtelen váltásoknál vannak néha koppanások
![]()
Akkor neked egy frankó basszus kombó kéne, ha slap-elsz is, akkor limiter is kell bele.
Szerintem kompreszor kell a slap-hez .Persze jo lenne egy komoly cucc amin minden (Hangsav ,Felfutas ,lecsenges , hangszin is) legyen allithato a tobbi beallitas melett . Ha lehet tobb frekvenciacsatornas legyen a kompresszio hogy a kivant hangzas megjojjon.Ugyanis a kompresszor hangszint is valtoztat ilyen nagy jelek leszabalyozasakor .
.A@Bassmaster altal ajanlott modszer is megfelelo, a jatekmodortol es a beallitastol is fugg . A kompreszor tulajdonkeppen expanszor -kent mukodik a kis jeleknel ez segit a jatekban . A limiter az csak az erositeste hatarolja igy talan termeszethubb a hangzas mivel csak a nagy jeleket tartja kordaba . Limiter eseteben altalaban maga az erosito kompresszio hatasat hasznaljak kis jeleknel a limitter a tul nagy jeleket tartja a biztionsagoz nivon. Dehat a megkivant hangzastol fugg mikor mit valaszt egy zenesz . Egy allithato felulataereszto szuro is elkelne hogy a nagyon mely frekvenciakat is hataroljuk ha az erosito nem hatarolja .
ja * csak az árával vannak problémáim
![]()
Szia, Bassmester ennek a tápnak ide tudnád adni a kapcsolási rajzát ha módodban áll? Érdekelne engem. Esetleg van hozzá nyákterv is? Üdv.
Sziasztok!
Rég jártam erre fele. Úgy néz ki lesz egy Beag APX-em. A kérdésem, hogy tudom ezt basszhoz használni? Csövest még nem láttam belülről! Elvileg lesz illesztő trafóm gyári hangfalból, így nem kell nagyon belepiszkálni. A GK előfokom tudom-e használni hozzá? Vagy nem kell, mert ha jól láttam kétféle bemenet van rajta. A fórum legelején Tungsram kolléga emlegette hogy van leírása az átalakításról. Valakinek ez nincs meg? Segítségeteket köszönöm! Esetleg az Urbánelektronika csöves előfokát lehet-e használni hozzá? Van különbség a bassz, meg a szóló előfok között? Lehet hogy fura kérdés, de amatőr vagyok. Most tervezem egy keverőerősítő építését. Mikrofon, reverb, line, gitár. Ha valakit érdekel, felteszem a kapcsolásokat. Innen van a GK előfokom, és az működik, elvileg ezek is jók. A GK elöfokkal voltak földelési problémáim, amikor hozzáértem a húrokhoz. Ezt úgy oldottam meg hogy betettem egy x nanos kondenzátort az előfok kimenetére, egy picit halkult, de megszűnt a probléma. Ez így jó, vagy hülyeséget csináltam?
Szia Bassmester.
Megcsináltam az RFT-ket, textilszéllel, új erős membránnal, pillével,tekerccsel, szobai hangfal lett belőle. Viszont beszereztem egy Marshall 5506 kombót. Ezzel kapcsolatban lenne kérdésem Hozzád, mert Te értesz is hozzá ![]() Nem nagyon ismerem ezt a kombót, de úgy érzem lehetne több mélytartomány benne, mert az RFT-k sokkal jobban lemennek. Ebben a kombóban pedig 15-ös 100W-os celestion van, ami nem hiszem hogy rosszabbul szólna ![]()
Szia!
Sajnos így nem tudok érdemben hozzászólni a jelenséghez... Mérésekre, vagy legalább alapos meghallgatásra lenne szükségem hogy képben legyek.
Azért köszönöm. Átnézem a csatolókondikat akkor, mást nem tudok én sem.
Helló mindenkinek. Tervezek egy erősítőt amihez még nem találtam végfokot. Az egyik csatorna egy Fender Bassman basszus csatornája lenne a V1B utáni 220kOhm-os ellenállásig, a másik csatorna pedig egy Orange AD200B (csatoltam) előerősítője lenne. (Lehet, hogy kissé át fogom tervezni az Orange előfokot, hogy kicsit "ércesebb" hangja legyen.) Abban kérném a segítségeteket, hogy egy ilyen összeállításhoz milyen 50 Watt körüli csöves végfokot ajánlanátok? Előre is köszönöm!
Erre vártam
![]() ![]()
Üdv mindenkinek!
Most tervezgetek egy tanzisztoros erősítőt saját használatra. Alapvetően 3 bemenete lenne egy a basszernak, hozzá tartozó torzítókkal (fuzz); egy sima dinamikus mikrofonnak (300 ohm ) énekhez (ide esetleg jöhet egy keverő, hogy több mikrofont is bírjon, később leírom miért) és egy bemenet a házi készítésű szájharmonika mikrofonomnak (dinamikus) a hozzá tartozó effektekkel (delay, wah, overdrive, stb.). A célja az lenne, hogy kiszolgáljon engem egy koncerten, ahol nincs PA, esetleg utcazenélés közben (veszprémi vagyok, és az Utcazene Fesztiválon már szeretném is használni), sőt a banda többi tagján is segítsen akik énekelek, vagy fúvós hangszeren játszanak. Itt kezdődnek a nehézségek. A sima énekmikrofon keverővel az egyszerű. A basszusgitárhoz most rakok össze egy előerősítőt, szerintem az is rendben lesz, a hozzá kapcsolódó fuzz effekthez már van nyákom, de összerakni nem volt még időm. A harmonika mikrofonom saját készítésű, alapvetően BlueSalt rendszerű, az egyik egy tárcsás telefon hangszóró betétjével (kb. 25 ohm ) működik, a másik egy régi kamerából kimentett mikrofon, szerintem szén vagy elektret, mivel sima gitárerősítővel nem, de számítógéppel tökéletesen működik. Van egy olyan kapcsolási rajzom és nyákom is ami tudja kezeli mind a kettőt, persze egyszerre csak egyet. Illetve van egy összerakott dinamikus mikrofonhoz való előerősítőm, amit még nem teszteltem. A hozzá kapcsolódó effekteket külön pedálsorral vezérelném. Az overdrive-ra több jó tervet is találtam, a wah effektet mozgatható vasmagú induktivitással tervezem, a delay-re van egy jó kapcsolási rajzom. A legproblémásabb dolog a végfokozat, a táp és a hangszóró. A végfokozatra talán ez jó lenne, megtaláltam a neten mint basszusgitár erősítőt is. Szintén előnye, hogy a basszusgitár előerősítő és a végfok is egy tápról mehetne. Szóba jött még ez az A-osztályú cuccos is, de ez agresszív dobos mellett még próbán sem elég. A Quad 405 is szóba került, ennek az egyetlen előnye az, hogy van hozzá megfelelő tápom. Az utóbbi kettővel a legnagyobb gondom, az, hogy nem kifejezetten zenész holmik. A tápot egy trafóval szeretném megoldani, jelenleg van egy 200 VA-s +-30-as trafóm mellé gondoltam egy feszültségszabályzót ami 9V-ot csinál az effekteknek és az előfokozatoknak (esetleg egy másodikat 24V-al). A hangszóróval szintén gondjaim vannak. Az első választásom elsősorban harmonikához ez a hangszóró lenne, de a basszusgitárt nem vinné szépen, sőt a hangomat sem biztos, mivel leginkább a basszus tartományban mozog. Szeretném megoldani egy hangszóróval, de talán a két hangszórós megoldás célszerűbb lenne. A második hangszórónak van itthon egy autóba tervezett Blaupunkt mélynyomóm 500 W folyamatos terhelhetőséggel, sajnos a hangokat a leírása szerint mindössze 500 hz-ig adja le, ezért szerintem nem lenne jó választás egy ilyen kombóban. Végső megoldás lehetne, egy ilyen hangszóró. Amiről a véleményeteket szeretném kérni: Az előfokok használhatóak-e, vannak-e jobb előerősítők? Milyen effekteket érdemes még beépíteni? Milyen legyen a végfokozat? Milyen legyen a táp? Melyik hangszóró(kat) válasszam? Bocsi, tudom, hogy sok erősítős téma van és kisregényt írtam, de szerintem ez megért egy új topic-ot.
Üdv!
Úgy vettem észre, hogy, 100%-osan egyik témába sem illik bele, mivel ez egy összetettebb szerkezetnek ígérkezik, és a basszer erősítő témakörbe icike-picikét offnak éreztem, ezért indítottam új témát (arról nem is beszélve, hogy a szájharmonika erősítő szintén teljesen más téma). Egyébként köszönöm az ajánlott topicokat! Kb. 2 hónapja kezdtem el olvasni a torzítósat, de még a feléig se jutottam el.
Szia! Az ST151 végfok olcsó és rendkívül strapabíró.
Köszönöm az ötletet, a trafóm talán jó is lesz hozzá, sőt szerintem csak 1-2 tranzisztort meg a kondenzátorokat kellene hozzá beszereznem
Ez érdekes téma mert a harmonikát nemcsak fújják, hanem szívják is
![]() A gerjedés és az impedanciák miatt lehet külön téma a harmonikaerősítő (látnád a facebook csoportban kialakult vitákat ![]() Amúgy teljesen jó haditerv, hogy szépen külön megtervez az ember mindent, aztán amikor összeszereli az egészet akkor meg hallgathatja a Kossuth Rádiót a saját zenésztudománya mellé (megtörtént eset). ![]()
Szia! A 60V -al üzemelő előfok amit linkeltél és a hozzá tartozó 60 W -os végfokot megépítettem, én kellemesen csalódtam benne. Annak ellenére ,hogy szimpla tápos és kondenzátorral van a hangszóróhoz csatolva szépen muzsikált. TIP 142 és 147 -es végtranzisztorokat használtam benne. Nagy bordát raktam rá ,de az szinte semmit nem melegedett. Ha az mellett döntesz arra figyelj ,hogy a nyugalmi áram tranzisztora kerüljön a hűtőbordára a végtranyókkal.
Én is összeraktam próbanyákon, de a tesztelés még várat magára, mivel a végtranyók között lévő 2 0,47 ohmos 10 wattos (!) ellenállás felizzott és megsült, amint bedugtam.
Szóval át kéne néznem, hogy mit kötöttem el. Annyit még szeretnék róla kérdezni, hogy színpadra, közönség elé kiállnál vele? ![]()
Már szerepelt ilyen körülmények között! A két utolsó képen is látható ,DE arról szó sincs ,hogy én rá akarlak beszélni ,vannak ettől különb kapcsolások. Megépítettem ,szól hangosan és szépen nekem megfelel. Van egy videó amikor a teteje meg a hátlapja nem volt direkt felrakva és a haver nyúzta egy torzítópedálon keresztül gitárral. Bővebben: Link
Szép lett, gratulálok hozzá! Igazából azért építettem meg, mert volt hozzá szinte minden alkatrészem, és ki akartam próbálni, hogy milyen a hangja.
Voltak negatív tapasztalataim a legtöbb ember által istenített tda 7294-el, szóval ic-set nem nagyon akarok építeni, de pl. ez a 60 w-os végfok már elsőre megtetszett. Most eldőlt, hogy mindenképpen megépítem, és ha színpadra nem is viszem, mert találok valami jobbat, de legalább gyakorolni jó lesz.
Szia!
Azért az IC-ket ne írd le ilyen könnyen, ajánlom neked az LM3886-ot, ami fényévekkel jobb a TDA7294-nél. Igaz az ára kicsit borsosabb ,de komolyan, kimérve és hangra is különb az előbb említettnél. Igaz ,az ekkora tokú monolit IC-ktől 30Wnál többet várni botorság (illetve lehet, csak az egekbe szökik az intermoduláció, tranziens intermoduláció, amiben az lm3886 például kimagaslóan alacsony értékeket produkál, a jelzett szintig), de pl hidalva, párhuzamosítva, egy egy IC-t "csak 30W-ig" igénybe véve nagyon szépen muzsikál. Én a gitár erősítőimbe csak a 3886-ot használom, ha megadja az ember a módját, azt a 10 alkatrészt minőségiből választja, akkor csodákra képes. Ellenállásnak 0,6W fémréteget szoktam betenni, csatolónak WIMA MKP-t, a visszacsatolás dc blokkolójába 10µF-es WIMA MKS4-est, ha kell több darabot...A pufferem meg EPCOS 4000uF, vagy 2x4000µF oldalanként (nem kell több,mert a tápfeszültség elnyomsi tényezője gyakorlatilag 100dB felett van, a 7294 jóval 20dB -el ez alatt kullog, egyszer tesztelésre és otthonra kis hangerőre csináltam egy 3886-ot oldalanként 1milifarád pufferrel, gyakorlatilag nagyon közel kellett hajolnom a 4 darab celestion v30-as lökővel szerelt ládához, hogy halljak tápfesz brummot), ez egy automatizálásban használatos elkó, 140 fokos, minden finomsággal, low esr, stb...EPCOS B41605 A nem invertáló kapcsolást szoktam megépíteni, megfűszerezve pár aprósággal, mint a hangszóró árammal arányos feszültség visszacsatolása (megnövelve a kimeneti ellenállást, áramgenerátorosabb lesz így a hangszóró hajtása, frekvenciafüggő damping stb..tudom nem tökéletes, de működik) persze épeszű keretek között kell használni, nem úgy ,mint a nagy gyártók cuccaiban, ilyen marshall pl ,ahol olyan ordenáré nagy kimeneti ellenállást lőnek be ezzel a visszacsatolással, hogy szegény hangszóró győzzön csak lengeni...Veszélyes is, mert gyakorlatilag bizonyos magas frekvenciáktól a hangszóró induktivitása miatt a kisebb frekvencián még negatív visszacsatolás már pozitívvá válik és jön az általad is említett rádió...(a rohadt hangszóró milyen jó induktivitás több MHz-en, egyszer egy gyönyörű 10MHz -es színuszt értem el így, rajzolni nem lehett volna szebbet. Bezzeg ,ha rádiót akarnék csinálni, tuti nem lenne jó a ferritem, vagy a tekercselés módja... ![]() ![]() A hozzászólás módosítva: Dec 29, 2012
Az ic-k tökéletesek egy csomó dologra. Sokkal egyszerűbbek velük a számítógépek, delay effekt is egyszerűbb vele, de azért én nem tenném bele őket a komolyabb erősítőkbe. Persze elmegy rockhoz, metálhoz, meg egy csomó egyéb stílushoz, de én leginkább bluest szeretnék játszani vele, és még nem találkoztam zajtalan ic-vel, és mindenhol a tranzisztorokat (meg persze a csöveket) ajánlják komoly erősítőkbe.
Van 2 tervem végfokra, mind a kettő 60 w-os. Most arra várok, hogy hátha mutat valaki egy 80-120 wattos tranyós végfokot.
Ahogy érzed! Nekem bejött mindenre...zaj? Próbáltad már ezt a 3886-ot? Épp ezt ecseteltem, hogy 20dB -el jobb a tápfesz elnyomása, mint a 7294-nek, tehát ami a tápból jön, azt 10x jobban nyomja. A ládám 4 darab, egyenként majd 100dB/W/m érzékenységű hangszóróból áll, szerinted azon nem hallanám, ha valami zaj jönne egyébként, mármint alapzaj az IC-ből? Én megvallom nem hallom, de azt igen, ha pl egy mks kondenzátort kicserélek mkp-re a jelútban...Amúgy nem trógerkedek, a kedvedért megmutatom miket csinálok, nem a levegőbe beszélek! Amúgy csak tippet adtam, hogy tudsz egyszerűen és olcsón egy jó IC-set csinálni, ha gondolod,csinálj tranyósat, a Te döntésed! De azért is gondoltam ,mert ha egy egyszerű kapcsolás összerakásával gond van, akkor nem biztos, hogy egy összetettebb menne gond nélkül...Nem kételkedek persze a képességeidben! De az IC-sek "plug and play" dolgok. A nem tenném bele őket egy KOMOLY erősítőbe azért fájt...Nem azért, de tényleg. Csak 3 ilyen fejet kell most csinálnom, van akinek csak a tiszta csatorna tetszett, holott mint látszik a kezelő szerveken is, inkább a torzra van kiélezve. A zajzár áramkörömet is kedvelik ,volt aki a gyári csövesébe kért egyet belőle... meg egyet előfoknak rack-be is kell gyártanom, csak torz csatornát. Valószínűleg komolytalan embereknek készül, komolytalan hangszerekkel. Lukács Petának is bejött pl a magyar felirat rajta...Emellett csöveseim is vannak, meg hibrid is...Hát ez van. Most készül a következő generációs, mert túlléptem a "hibákon", amik ebben a kis félvezetősben voltak. Igaz, ez inkább amolyan rock-metál...arra jó lesz ez is... Zs.
![]() Idézet: „és még nem találkoztam zajtalan ic-vel, és mindenhol a tranzisztorokat (meg persze a csöveket) ajánlják komoly erősítőkbe.” Ez így eléggé sommás itélet, különösen basszusgitár esetében, hozzáértve az egy napos pályafutást a fórumon... Én konkrétan elismerem, hogy nemhogy zajtalan IC-vel, de még tranzisztorral és elektroncsővel sem találkoztam, ami azt illeti... De ettől lehet neked igazad, csak győzzél meg róla bennünket ![]() Idézet: „Jé a Jani barátom a dobok mögött!” És akkor sok boldog névnapot neki is, ha még nem haragszik ennyivel megkésve...
A zaj nem az IC-ben van, hanem azon kívül keletkezik
![]() Ha blues-os soundot akarsz, akkor elsősorban a hangszórót kell nagyon jól kiválasztanod hozzá. Kb 80%-ban ezen múlik minden. Ha ez megvan akkor építs egy jó kis csöves előfokot és illessz hozzá egy félvezetős végfokot, ami éppúgy lehet ícés mint tranyós vagy fetes, 60-120 vagy akárhány wattos... Nálam egyszerű a szisztéma, 100W-ig szimpla TDA 7294, 200W-ig hidalt TDA 7294... és nincs zaj. A végfokon múlik a legkevesebb, már ami a hangzást illeti. Több gyártó van aki ícés végfokokat (TDA, LM, stb...) alkalmaz kimondottan jazz-re, akusztikusra ajánlott drága kombóiban, sőt még D-osztályú is előfordul itt-ott (pl.:Roland).
Ha figyelmesen elolvasod a hozzászólásomat akkor felfedezheted benne azt az apróságot, hogy nem csak basszusgitáron játszok (sőt a basszer csak a másodlagos hangszerem).
Valóban egy napja regisztráltam, csak azért, hogy segítséget kérjek, de ez nem azt jelenti, hogy 1 napja foglalkozom a témával. Több ic-s cuccom van itthon, és egyik sem szól olyan jól mint a legrosszabb tranyós cuccom. Valószínűleg ez azért van, mert nem vagyok hajlandó 3000 Ft-ot kiadni egy sima műveleti erősítőért, amikor legalább olyan jó építek tranzisztorokból, negyedáron. Valóban az csövek is torzítanak, de az emberi fül számára az elektroncső torzítása a legszebb. ![]() Idézet: „amikor legalább olyan jó építek tranzisztorokból, negyedáron.” Várjuk a cikket ![]() |
Bejelentkezés
Hirdetés |