Fórum témák
» Több friss téma |
Szia István.
Ha nem élnél oly messze tőlünk én nagyon szívesen segítenék neked a gyakorlatban is. Neked nem elektronikus kapcsolási rajzokra van szükséged, hanem egy jó rotorra. Utána pedig egy jó generátorra. Kb. egy hete elküldtem neked a Hallenga féle rotor komplett rajzát. Azóta semmi reakció. Pedig azt nem kellene külső segítséggel elindítani. Az elindul a széltől. Már amikor az van!
Szia btoti.
Én soha nem említettem, hogy Te vagy bárki más bármit fitogtana. Bár a tudásunkra legyünk büszkék, azt nem kell véka alá rejteni. Nekem is van szabályzás a szélkeréken. Kettő is. Az egyik mechanikus, megfelelő nagyságú szélnél kifordul a szélből. A másik elektronikus, kis szélnél engedi felpörögni a rotort majd a beállított értéknél kapcsolja rá a terhekést. Ennyi kell, de ennél több nem.
Szia sziriusz.
Én akkor csak a hibás képletről "vitatkoztam" veled. Tedd közzé a mostanit és megint megvitatjuk. De ahogy egyszer (jogosan) megjegyezted, nem nagyon érdekelt senkit itt a fórumon akkor sem.
Szia Jocó21!
Legalább egy ember megnézi, hogy mit készítettem. Ez is haladás. (Remélem lesz rá időd, nem úgy mint utoljára, mert a válaszod azóta is várom a rossznak minősített, vagy rosszul beírt képletemre).
Szia joco21!
Érdeklődnék, mire is utalsz? Valamilyen szabályt megsértettem? Ha így lenne nem volt benne semmi szándékosság. Üdv Laci
"Beestél" ide, és olyan dolgokról írtál amit itt már mindenki tud, és amit sokszor megbeszéltünk. Én csak arra céloztam, hogy illik elolvasni a fórum szabályzatát és magát a fórum hozzászólásait is mielőtt bármit is teszel a fórumon.
Szia sziriusz.
Én úgy emlékszem, hogy akkor valamiféle egyezségre jutottunk. Van egy elvágott rotorom (három lapát), átszámolom a programoddal, azon meg fogom próbálni a pótlemezes megoldást. Azt szeretném elérni, hogy előbb induljon és a nyomatéka egy kicsit legyen nagyobb kis szélsebességeknél. Majd beszámolok róla, de ahhoz még várni kell mert most még hideg van kint dolgozni.
Szia! Én kijavítanálak,mert a léptető motorok állandómágnesesek...
És nagyon jó a hatásfokuk,sokan használják generátornak! Nekem is van vagy 10 db,sajnos a legnagyobbak is csak kb 15W-ot tudnak. Ha lenne nagyobb léptetőmotorom,gondolkodás nélkül építeném be a szénkefés "generátorom" helyére. És még valami,pár százas fordulaton már 20V felett van az üresjárati feszültségük. Ezek a nagyobb méretűek.
Szia futlaci.
Hát erről beszéltem. Amint látod Barret már kijavított , mert tévedtél.
Szia!
Talán nem is válaszként kellett volna írnom, inkább csak a felvetésedhez kapcsolódva. Igazán arra akartam célozni, hogy van egy határ ami felett elkerülhetetlen a szabályzás további (néha egyáltalán valami) teljesítmény kivételhez. Amit Te magad is csinálsz, én is és sokan mások is. Ez is általában a már milliószor elmondottak ismétlésére, hogy egy jó szélkerék is csak a hozzá jól választott (és nem akármilyen) generátorral használható. Tovább javítani finomítgatásokkal, áttétel variálással, szabályzással csak a valamin lehet. Amikor egy felvetődött problémáról többen hasonlóan vélekedünk, sőt azt mondjuk, hogy az nem lesz jó (egy lapát, egy kinézett generátor, statika, bármi) - lehet, hogy van valóságalapja, lehet, hogy figyelembe kéne venni. Valamennyien jó szándékkal tesszük a véleményezést, ötletelést. Nem hiszem, hogy különösebb baj lenne ezzel, csak úgy sejtem, hogy ugyanazok a jelenségek "buggyantották" ki belőlünk ezeket a gondolatokat. Futlacit azért ne rémisszük el, nem vagyunk mi sem vademberek. Több ezer hozzászólás elolvasása nem biztos, hogy bárkitől elvárható (Tőlem se várja el senki!). Kicsit mindenképp óvatosabban kellet volna beugrania a Ringbe. A Stepping motorokat pl. legtöbben az egyik legjobb generátornak tartjuk. Magam is ezt használtam első mérőmodellemhez.
Szia btoti.
Egyetértek az általad leírtakkal, de az a rengeteg elektronika amiről beszéltek, az a szélgép működéséhez szerintem nem kell. Azért vagyok türelmetlen (persze ehhez nincs jogom veletek szemben), mert hosszú hónapok óta nincs újabban üzembeállított szélgép, ill. arról fotó. Csak igen sok értekezés. Ehhez viszont jogotok van.
Szia!
A magam részéről a télnek tudom be. Az én igen huzatos satupadosomban csak ház körüli tényleg életmentő barkácsoláshoz van lelki és fizikai erőm. Én azért a szoba melegének illegalitásában készülök a jó időre (NTC-szélmérő, analóg optTSR-szabályzó, e-bike BLDC-hub generátor, a mérőlapátok és az e-bike kerékre rögzítésük terve kész, stb...). Bár amennyire valóságos képet adhat egy fórum keresztmetszete, én is lelohadni vélem a tényleges építési tempót. Hátha a tavasz meghozza az építési és fotózási kedvet is, és legalább arányaiban csökken a kemence melletti elmélkedés.
Ahány féle léptető motor van, aszerint mindenkinek igaza van. A kisebb pozicionáló motorok szerkezetükből adódóan csapnivaló hatásfokúak generátorként, de rettentő jó a ragadásuk. A nagyobbak már inkább szervo vagy BLDC motor kategória, ezek nem ide-oda rángatózó mütyürök, hanem általában egyirányban stabil fordulatszámmal hajtó teljesítmény motorok (lézernyomtató, fénymásoló). A még nagyobbak méginkább szervomotornak számítanak, pl. robotkar pozicionáló, CNC orsó meghajtó, ...
A lényegre tapintottál ezzel a mondattal: "De sajna itt csak néha fú a szél"
Nálunk szerintem helytől és az oszlop magasságától függően 2,5-5 méteres rotor átmérő az, aminél már lehet azzal kalkulálni, hogy érezhető hasznot fog adni a szélkerék. Ez a deszka lapát a nagyobb átmérőjű szélkerék készítéshez ad egy új lehetőséget. A táblázatról: azért dobtam össze, hogy Istvánnak segítsek, ne az oszlopon derüljön ki, hogy nem indul a kerék. A már eddig is meglévő részletek összeollózása kellett hozzá.
Reméljük, hogy elindul majd a kerék, de lenne egy nagy dilemmám.
A propeller egy darab deszkából készült, így hát nincs az a centrifugális erő, ami szétrepítené. Egy gonddal kevesebb, de veszélyesen felpöröghet és a generátor tekercse átüthet, a megnövekedett feszültség miatt. Mi lenne, ha az lenne a viharvédelme, hogy egy bizonyos fordulat fölött lekapcsolná a dinamó gerjesztését és hagyná, had menjen a fordulat a világba? Minden tengely csapágyon fut, ott nem lehet gond. Az áttétel fogasszíj, ami a kocsiban akár 7000 fordulatot is kibír, nagyobb erőkifejtésnél és bírja. Már csak az a kérdés, ha szabadon felpörög, mekkora lehet a tengely irányú erő? Ha sok, olyankor mi szokott törni?
Egyszerűbb kifordítani a szélből.
Minek komplikálni?
Ez tényleg igaz.
Szia István
"...had menjen a fordulat a világba..." olvasva örülök, hogy nem a szomszédomban alkotsz, egyébiránt sajnálom, mert lehet, hogy "faragnál" nekem lapátokat amíg készítenék neked egy gyufásdoboznyi méretű elektronikát és átnyújtanánk egymásnak a kerítésen. Vajon mi törhet? Az acél tengely, vagy a deszkalapát? Ha már ilyen akkor inkább kifordítani, kibillenteni szerintem is.
Idézet: Valami ilyesmi. „Ha sok, olyankor mi szokott törni?”
Az egyik szomszédomban még lakhatsz, de a másikban Isten őrizz! Az a temető. Akkor se tennélek ki veszélynek, ha az egyik szomszédban laknál, mert most is elébb kérdeztem, nem lőttem. A válaszaitokat köszönöm. Döntöttem. Ferde csap. Sziriusztól már meg is kaptam az útmutatást, hogyan csináljam. Lefényképezem és megmutatom, ha kész lesz. Amúgy faraghatnák neked is lapátot. Küldj egy rajzot, kifaragom magamnak, ami jó neked, bizonyára jó nekem is. Majd megmutatom a fényképét, azután meglátjuk.
Örülök, hogy Te is jó lábbal keltél ma. Kicsit aggódtam.
Sajnos a barkács alkalmi barter ügyletekben nem sok realitást remélek a távolságok miatt. Félek, hogy marad a virtuális szomszédság. Az már csak apróság, hogy nekem inkább hajtogatni kell a lapátokat a vawt-k miatt. Így konkrét jó lapát tervem, rajzon sincs hawt-khoz. Ha lenne már rég nyilvánosságra hoztam volna. Sziriusz úgy emlékszem, hogy nagy mester kifordítás, kibillentés témában (is). A fényképen meg szokásunk szerint majd diskurálunk. Az alkotás szabadsága szuverén jog (amíg nem a szomszédomtól repül át a szélkerék).
Ma a ti órátok szerint 15,30 órakor ahogy mentem munkába, nem hallottam a propellerem hangját. Gyanús volt a dolog. Amikor haza jöttem, az anemométer elegendő szelet mutatott ahhoz, hogy a szélgépem levezető kábele végén a ledek villogjanak, de nem villogtak. Felmentem a szélgéphez, és a propeller le volt esve, de sértetlen volt. Egy 6-os csavar tartotta a helyén. Holnap meglátom, mi szakadt, hogy a propeller ilyen simán földet ért. Csak holnap tudom leengedni a herkentyűt, hogy kiderüljön az igazság. Megosztom veletek a tapasztalatom.
Itt a magyarázat:
Idézet: „Egy 6-os csavar tartotta a helyén.” 2,5 m átmérőjű szélkereket néhány 6-os csavarra bízni elég nagy könnyelműség. Nem írtad ugyanis, hogy körben legalább 10 db 8-8-as csavar fogta.
Egy 8-10 cm átmérőjű palacsinta volt a propeller hátánál, és egy 6-os csavar tartotta a közepén.
Nekem 1,9m átmérőt 16-os csavar tart...
Eddig még nem volt gond vele. Én mindent többszörösen túlméretezek! Eddig engem igazol a dolog...
(Tegnap festettük falra az ördögöt.) Én is amondó vagyok, hogy a lehetőségtől függően 1 db 16-s, de inkább min. 3 db 10-12-s. Bármilyen már m-s nagyságú szeles szerkezetben 8-s csavar alattiakat inkább felejtsük el és kerüljük az 1 db-l rögzítést. De utólag mindig okosak vagyunk.
„De utólag mindig okosak vagyunk “ És egy tapasztalattal gazdagabbak. Ma ki akartam cserélni a szélgépem egy másikkal, amit azért vettem le, mert kicsi a fordulata, de az alkotás mellett döntöttem. Építem a 220 voltos dinamósat.
Igencsak jól döntöttél, bár nemigen van hozzá közöm.
Kifordítós lesz? És közben hátha belebotlasz egy még jobban hozzáillő generátorba is.
Szia István.
Az enyém így van rögzítve. 4db M8-as domborúfejű kapupánt csavar. A minősége 5.6. Bőven elég. |
Bejelentkezés
Hirdetés |