Fórum témák
» Több friss téma |
Hát nem igazán ilyesmire gondoltam,mármint nem az nem tetszik hogy egy zsebszámoló gépet kell buherálni szétszedni,hanem hogy még ütögessem be hogy /60 és akkor lesz ott az eredmény.
Mikrovezérlőt nem tudok programozni,bár biztos meg tudnám tanulni csinálni de ennyire nem akarok belefolyni a dolgokba hacsak lehet,igen elég lenne az 1-2%-os pontosság,a legfrankóbb az lenne ha csak egy egyszerű áramkörről lenne szó amit meg tudnék én is csinálni és egy alkatrész lista hozzá,bár ez lehet nem megoldható.Egy gépen lenne a 4 digites kijelzővel ellátott mérő és állandóan mutatná annak a bizonyos tengelynek a fordulatát.Ennyiről lenne szó.
Ha megfelel az RPS akkor nem kell beütnöd semmit, csak akkor, ha RPM-ben mérsz.
Hát, én még nemigen láttam a gyakorlatban a másodpercenkéni fordulatszám használatát.
laacika: Ha optikai úton szeretnél fordulatszámot mérni, és azt folyamatosan kijelezni, akkor nem nagyon van más választásod, mint a mikrovezérlő, és reflex optokapu használata. Ha lehet mechanikai kapcsolat a tengely, és a mérőkészülék között, akkor egy tachogenerátor megoldja a gondodat, mert egy fordulatszámban hitelesített feszültség mérővel megoldhatod a feladatot. Elég egyszerű, használhatsz analóg, és digitális kijelzésűt is. Mivel a tachogenerátor a fordulatszámmal lineárisan összefüggő feszültséget ad, a skálázást az áttétellel, és/vagy feszültségosztóval megvalósíthatod. A hozzászólás módosítva: Szept 18, 2013
Azt igazán nem tudom eldönteni, hogy mit láttál a gyakorlatban, de ha az RPS (revolution per secundum) fogalom létezik, akkor nyilván használják is.
Köszi,de most megint olyan sok kinai dolgot irtál le nekem,a tachogenerátor elve egyszerűnek tünik,de ebből hogy lesz nekem fordulatszám mérőm?Az a baj hogy ez nekem még édes kevés ahhoz hogy belekezdjek.
Tessék ennél olcsóbb akkor sem lesz ha te magad csinálod .( 530ft+ szállítás)
A hozzászólás módosítva: Szept 19, 2013
A tachogenerátor egy precízen kivitelezett egyenáramú, külső gerjesztésű generátor. Nem olyan nagy dolog, legegyszerűbb esetben pl. egy modell motornak megforgatod a tengelyét, a kapcsain a fordulatszámmal arányos feszültséget fogsz mérni. A tachogenerátor elviekben ugyanilyen, csak precízebb felépítésű, és több pólusú kivitelben készül, és hitelesítve van a fordulatszám / feszültség görbéje.
Ha nem fontos a nagy pontosság, akkor egy ilyet magad is elkészíthetsz egy modellmotorból (vagy egy akkus fúró motorjából) ha szerzel egy fordulatszám mérő stroboszkópot, amit hitelesnek tekintesz. Ha a generátorra egy voltmérőt teszel amivel méred a generátor által szolgáltatott feszültséget, a stroboszkópról leolvasod a feszültséghez tartozó fordulatszámot, kész is a mérési összeállítás. Egy hátránya van a dolognak, hogy a tengelyednek, aminek a fordulatszámát mérni akarod, mechanikai kapcsolatban kell lenni a generátoroddal. Nem tudom, mi a kínai ebben.
Az lehet,de ez autókhoz és motorokhoz való!!Vagy távedek hogy csak azokhoz lehet használni??
Azokhoz hírdetik de az autóban is fordulatszámot mér , nálad is ....
Oké oké,csak nekem kicsit fura hogy ennek a kütyünek a trafótól a nagy fesz kell,én esetemben mit kötök arra a bizonyos vezetékre?
Ezt nem olvastam de mostmár én is látom
Hello! Ha nem tudsz/akarsz mikrokontrollert programozni, meg lehet kerülni a problémát, ha mechanikusan meg tudod oldani.
- A fordulatszám mérés időalapja a perc. Ha 1 ford/perc kijelzést szeretnél, akkor egy percig kell számlálni a fordulatot. - De ha tudsz a mérendő tengelyre egy 60 fogas tárcsát építeni, akkor azt egy optokapuval, lehet érzékelni. Így nem kel egy percig mérni, csak egy másodpercig. Vagy is a frekvenciát kel mérni, mert annak meg a másodperc az időalapja. - Tehát hozzá lehet kötni egy frekvenciamérőt és fordulatszámot fog mutatni. Frekimérőt számtalan fajtát találsz a hálón, többek között itt a HE-n is. - Természetesen a két utolsó digit elmaradhat, szintúgy a bemenő fokozat, és az időalap generátorból is csak az 1Hz-eset kell kiépíteni/bekötni. - De kompakt digit frekimérőket árulni is szoktak. Vagy ICM7226B-vel elég egyszerűen építhető, ha még kapható. üdv!
Köszi válaszod,megoldható lenne a mechanikus fogaskerekes megoldás,de én ennek igy nem fogok nekifogni.
Szevasztok,
Idézet: „ha szerzel egy fordulatszám mérő stroboszkópot, amit hitelesnek tekintesz.” -Ez nékem is kellene, csak nem értem hogyan segíthet hitelesíteni a tachogenerátort? -A stroboszkóp egy műszer amely optikailag kimutatja egy mozgó tárgy helyzetét az impulzus érkezése pillanatában, gyakran használják a benzinmotorok gyujtásbeállításánál... -Ki lehet bővítve egy analóg vagy digitális fordulatszámmérővel, amely az ipulzusokat a megszakítórol vagy a gyujtáskábelről szenzorral szedi le mérni... Idézet: „Ha a generátorra egy voltmérőt teszel amivel méred a generátor által szolgáltatott feszültséget, a stroboszkópról leolvasod a feszültséghez tartozó fordulatszámot, kész is a mérési összeállítás.” -És honnét vesszük a stroboszkópal társított fordulatszámmérő számára a jelet? Idézet: „Nem tudom, mi a kínai ebben.” Nem is kínai, számomra mongol...
Akkor nehéz lesz. Az ilyen dolgok megértéséhez némi műszaki ismeretre szükség lesz. Próbálj meg egy szervizbe bekéredzkedni, és vegyél alaposan szemügyre egy ilyen stroboszkópot.
A stroboszkópnak nemcsak indított, szinkronizált üzemmódja lehetséges szerintem, azon kell lennie egy gombnak, ahol a villanások sűrűségét, frekvenciáját állíthatod. Ez általában, mivel az ilyet fordulatszám mérésre használják, fordulatszámban van hitelesítve. Ha addig tekergeted, míg a tengelyen levő jelet állni látod, akkor a villogások frekvenciája megegyezik a tengely fordulatszámával, és a forgatógomb skálájáról, vagy a műszer kijelzőjéről közvetlenül leolvashatod a fordulatszámot. Ha előgyújtást akarsz mérni, akkor a villogást szinkronizálni kell gyújtással (a motor fordulatszámával) és akkor a tengelyen levő jel látszólagos elmozdulásából közvetlenül a gyújtásszöget olvashatod le. Mindkét mérés ugyanannak a műszernek más más üzemmódja, ha van lehetőséged, figyeld meg egy autószerelőnél. A stroboszkóp maga a fordulatszám mérő, ennek a beállító gombjáról (vagy kijelzőjéről) olvashatod le az aktuális fordulatszámit, a feszültség mérő (multiméter) által mutatott értékről pedig tudni fogod, hogy milyen fordulatszámhoz tartozik. Mivel a kis generátor feszültsége a fordulatszámmal lineáris kapcsolatban van, elég két fordulatszámon elvégezni a mérést, a többit kiszámolhatod. De a proli007 megoldása igen leegyszerűsíti a dolgot, a másodperc/perc átszámítást elvégzi a 60 fogú tárcsa, ezekután már csak egy frekvencia mérőre van szükséged, ami mutatni fogja a fordulatszámot. Persze ennek a bemenetére is kell egy érzékelőt faragnod, akár egy reflex infrakapu, akár egy hall elemes érzékelőt. Ilyet kitermelhetsz pl egy floppiból is. Ha ez is kínai, vagy mongol, vagy hottentotta, akkor nem fogod tudni saját magad megoldani a problémádat, dehát nem is neked kell, remélem laacika értette. A hozzászólás módosítva: Szept 20, 2013
Sziasztok, kedves forumozók, új vagyok itt és volna egy kérdésem hogy amit gondolok, megvalósitható vagy csak álmodozom. Remélem megfelelö topikot választottam a kérdésemhez. Szeretnék egy fordulat szabályzós felsőmarón percenkénti fordulatot mérni optikai uton elöállitott jel bevitele számitogépbe valamejik porton (soros, LPT, USB) keresztül, és mivel órajel adva van valamijen program kiszámolná és ki írná egy kis ablakba a monitoron a jelenlegi fordulatszámot. Kerestem a net-en hasonlo témát sikertelenül. Létezik-e erre a célra megfelelö elérhetö program es rajz. A kivánt RPM mérése néhány száz tól 30 - 40 ezerig lenne szükséges. Nagyon megköszönném ha valaki tudna segiteni, jó irányba terelni, vagy lebeszélni mert nem oldható meg.
Elöre is köszönöm a hozzászólásokat. >sse4
Sziasztok!
Érlelem magamban a gondolatot, hogy építenem kellene egy fordulatszámmérőt. Nézegettem itt az optikai megoldásokat, de nem tudom hogy a fotoellenállásos, vagy infrás megoldás mennyire érzékeny. Pl. ha egy 4mm tengelyre teszek egy fehér szigszalag csíkot (2-3mm), azt még érzékelné-e akár 20-30000 fordulatnál is. A lézeres megoldás működhetne spéci fényvisszaverő nélkül?
Hello! A fotoellenállást el lehet felejteni, lassú. Meg a fehér szigetelő szalagot is. Reflexiós érzékelés helyett egy optokaput választanák, ha valami stabilnak mondható megoldásra van szükséged. " spéci fényvisszaverő nélkül" Pont azt akarod megspórolni, amitől esetleg működne a dolog?
A fényvisszaverővel csak az a bajom, hogy nem tudom hol lehet kapni, mibe kerülne. Lézer, fototranzisztor van itthon, csak egy prizma kellene a teszthez (vagy tükörrel kipróbálom ). Most arra gondoltam teszek rá 3 ledből stroboszkópot meg egy jack aljzatot ahova hall vagy optokapu dugható.
Több probléma is van, amiket érdemes szétválasztani:
Sávszélesség: A fotoellenállás sávszélessége 1Hz nagyságrendű, ezért alkalmatlan, ahogy Proli is írta. A fototranzisztorok sávszélessége kb. 10kHz-től indul, és max. néhányszor 100kHz, ami általában elég (a 20-30000 1/min megfelel 333-500Hz-nek). Foto diódákkal lehet Mhz-es tartományba érzékelni, de ezt inkább kihagynám az egyéb problémák miatt. Érzékelési szög: A reflexiód érzékelőkkel már 2-3mm-es csík is keskeny lehet, legalábbis gondos mechanikai kialakítás szükséges. Sík tárcsán kb. 5mm széles fekete-fehér sávozást már trükközés nélkül is lehet érzékelni. Fény hullámhossza: Az egyes fototranzisztorok/fotodiódák más-más hullámhosszon érzékenyek. Ennek érdemes pontosan utána járni. Általában a látható tartományon kívül esik. Értelemszerűen a lednek is lehetőleg ott legyen a maximuma, ahol az érzékelőnek van. Prellezés miatti tévesztés kivédése és a fordulat irány érzékelése miatt 2db érzékelő kell, 90°-kal eltolva. Amit Proli ajánl, a kapus-tárcsás megoldás sokkal jobb, de bonyolultabb a mechanika. Ha strobószkópot készítesz, akkor a sávszélességedet csökkented, bár így a fogyasztás csökkenthető, vagy a fényintenzítás növelhető. Alternatíva lehet az optikai egerekben lévő képfeldolgozó mozgásérzékelő felhasználása. Azzal valószínűleg megoldható egy 4mm-es tengely figyelése is, de a felületét valamivel be kell vonni (pl. papírral körbe ragasztani), mert a fényes felületen nem működik jól. További alternatívák lehetnek az induktív illetve kapacitív elven működő érzékelők.
Igen, mindenképpen olyat szeretnék, amire többféle jeladó csatlakoztatható (opto tárcsával és hall elem mindenképp). Az ellenálláson én is csodálkoztam, de ha propeller mérésre jó volt. Szerintem infra fototranzisztorom van, majd kipróbálom piros lézerrel. Visszaverő csíknak megfelelhet amit az autókon használnak?
A hobbielektronika újság , 2003-as évjáratában volt róla szó, építési tanácsokkal.
Én sima fehér írólapot használtam, lézer nyomtatóval nyomtam rá a cikkeket/sávokat. Az iparban alumínium lemezere festett fekete sávokat láttam, amit használtak. Biztos jó a fényvisszaverő csík is, de szerintem nem lét kérdés.
A piros lézer és az infra fototranzisztor hullámhosszát nézd meg, mert lehet hogy nem a legjobb párosítás.
Sziasztok!
Ha már ismét feléledt ez a topik, kérdezném , hogy nincs-e valakinek leírása R/C modell fordulatszámmérőhöz. Fontos lenne, hogy beállítható legyen a légcsavartollak száma. Köszi.
Kipróbálgattam, KP-2012 fototranzisztorom van nem sokat ír az adatlap, egy helyen találtam hivatkozást 940nm-re. Tökéletesen működik a vörös lézerrel egy gombelemet használva tükörnek, de megy piros leddel is és a fehér asztali lámpát is érzékeli. Ezek után a nagy kérdés az, hogy a prizma mennyire jól veri vissza a fényt. Sajnos az újságban szereplő cikket sehol nem találtam meg. Két dolog jutott még eszembe: esetleg ledet használni fényérzékelőnek, vagy a képen levő infra adó-vevőnek hátha nagyobb a teljesítménye, csak nem tudom a bekötését (mobilokban ezek tudtak pár centit).
Tisztázni kellene, hogy milyen céllal kell ez a fordulatszám mérő.
Eddig úgy értettem, hogy valamilyen kis hajtásszabályzót szeretnél készíteni, és ahhoz keresel fordulatszám érzékelőt. Ilyen esetben a lehető legközelebb igyekszünk tenni a sávos felülethez az adó/vevő párost. Régebben ilyen célú érzékelővel kísérleteztem, ha jól emlékszem, legjobban az IRL81A és LPT80A adó/vevő párossal voltam megelégedve. Ezeket elégé közel tudtam egymáshoz és a sávozott felülethez helyezni, hogy biztosan jól érzékeljék a papíron lévő sávokat. A cikkben azonban egy általánosabb mérőkészülék van leírva, ami különféle elveken lehet használni. Ilyen mérésnél meg biztonsági okokból minél messzebb szeretnénk maradni a mérendő tengelytől. A KP-2012P3C fototranzisztornak én is csak nagyon gyenge adatlapját találtam. Az hogy működik más hullámhosszon is, különféle színű fényekkel rendben is van, de a legérzékenyebb 940nm-en lesz. Ezért célszerű 940nm-es infra leddel megvilágítani a felületet. A mobilokban, laptopokban lévő infra adó-vevő ilyen célra szerintem alkalmatlan. A vevő részben általában benne van egy sávszűrő, ami csak a kommunikáció frekvenciájának megfelelő keskeny sávot engedi át, és ezt is általában már feldolgozva, digitális jelként adják ki.
Nem, kimondottan ilyen univerzálisat szerettem volna, azért is gondolkodtam többféle bemenetben (gyakorlatilag ugyanilyen jack dugóra gondoltam). Szabályozáshoz kellene, de nem akarok mindegyik mellé kijelzőt rakni. Amelyik motorral most próbálkozok, abban van is hall elem, így csak rádughatnám erre és lenne kijelzésem, csak arra gondoltam mi van ha olyan motorom lesz amin nincs..
Nem egészen értem. Úgy szét szórtad a gondolataidat, hogy abban már csak Te tudsz eligazodni. De a gondod sem értem. Egy hárompólusú csatira kivezeted a GND-t az 5V-ot és egy digitális bementet, ami ellenállással van felhúzva az 5V-ra. Ehhez aztán bármit illeszthetsz, opto - Hall vagy akármit..
|
Bejelentkezés
Hirdetés |