Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Fúrógép fordulatszám szabályozó
Nem tudom mi alapján rajzoltad ezt a rajzot ( és ne a NYÁK-kal legyél egyenlöre elfoglalva, hanem a müködési elvekkel), de ez aligha fog müködni. Ebben a kapcsolásban a D3 dioda majdnem nullára huzza le az R1,D2 közös pontját, azaz ott csak negativ feszültség lehet.
A D2 másik vége meg a poti kapcsolata igényel némi "reviziot", stb. Mielött kinyirnál még egy marék alkatrészt vagy magadban tennél kárt a kisérletezések közben, nézz körül a piacon - vannak, kész, nyomogombba, poti köré épitett szabályzok.
Szia Massawa.
A legutóbbi hívatkozásod szerinti "AC Motor Speed Controller Circuit" lenne a legjobb. Kérlek homályosíts fel: 1. mi az a DIAC, illetve használhatom-e az áramkörben a csatolt PDF szerinti BR100/03 típust? 2. jó lesz ide a BT136 TRIAC? 3. jól gondolom, hogy L1 tekercs árama is 10A körüli legyen? hdcc
Az a rajz, amit legelőször kaptál éppen olyan jó lett volna, mint a többi, csak te rosszul rajzoltad át. A diak egy olyan háromrétegű félvezető, amely a vezetési feszültségén hirtelen elkezd vezetni. A gyors átmenet miatt ideális triak vagy tirisztor gyújtására használni. A triakot és a zavarszűrő tekercset érdemes az üzemi áram fölöttire tervezni.
Na meg lassan nagyon off lesz itt a téma. A hozzászólás módosítva: Máj 12, 2014
O.K. köszi, kezdem érteni. Kérlek nézd meg a csatolt áramkört, ráírtam hogy milyen alaktrészt tennék hová. Jó lesz így?
Jobb lenne egy 10 vagy 16A-es triakot választani, mert jobban bírják az indítási áramlökést és nem kerülnek sokkal többe.
Ez jó lenne? BT138-600 TRIAC 600V 12A/95ap Igt/Ih<70/30mA
Bocsi, PWM-mel kezdődött a dolog, de kiderült, hogy ez nem PWM kérdés.
Hogy mit szeretnék? A fúró fordulatszabályozó kapcsolásit (amit a legutóbb beillesztettem, típusokkal) szeretném jóváhagyatni egy Hozzáértővel.
Jóvá van hagyva és a 12A-es triak is jó. Csak ez a téma megint nem az.
A hozzászólás módosítva: Máj 12, 2014
Vettem a zsibin egy külsőre tip-topp Bosch CSB 620 2E fúrógépet.
Ott helyben ki tudtam próbálni, 5e-ért még tekert is rendesen, annyi volt a nyűgöm hogy az indító kapcsoló csak a végállásban kapcsolt be, semmit sem szabályzott. Gondoltam majd otthon szétkapom és kitakarítom, volt már hasonló esetem hogy a potmétere volt tiszta dzsuva. Na szétkaptam, tényleg vastagon zsíros, poros a szénpálya meg a leszedő. Gyönyörűen kitakarítottam, érintkezőket stabilra jusztíroztam, összeraktam, .... és UGYANAZ! Akkor nézem a neten a robbantott rajzát, és megáll az eszem! Ebbe nem került elektronika, csak a kapcsolóban levő végállású érintkzőt használják kapcsolóként (ON-OFF Switch)! Volt-e már valakinek hasonló "szerencséje"? Most azon agyalok, ha mégegyszer szétkapom, berakok egy triacos szabályzót a bent lévő beépített szénpályás potijára. Vagy tudtok valami forrást, ahonnan elfogadható áron kapok egy rendesen megszerelt hasonló szabályzós kapcsolót?
Épp ilyesmit vadászok.
De nagyon rafkósak ezek a "speed controlok" , mert szerintem ezek is csak kapcsolnak. Most akkor sebességszabályzó vagy trigger kapcsoló?
Megrendelem, de ha nincs benn, megy a Te fúródba!
Miből gondolod? Az enyémen is rajta a vezérelt tirisztor jele, mégsem az
Sajnos ennek a tipusnak az a baja, hogy egy pillanat alatt kapcsolová alakul
Sajnos egy elb...tt konstrukcio, igen nehéz vele valamit kezdeni a mechanikus felépités miatt. Egyszerüen ocska a triac benne és hiányoznak vagy rosszak az induktiv védöelemek. Igy a motor az elsö inditás pillanatában is kinyirhatja. Ha visszanézed a korábban berakott kapcsolásokat, mindegyikben ott az az ivcsökkentö induktivitás - ebbe meg valami SMD felismerhetetlen valami van valoszinü ugyanilyen okbol, csak éppenséggel az elsö szikra megöli. A hozzászólás módosítva: Máj 14, 2014
Ebben valoban nincs, én a korábbi az e-bay linken bemutatott kapcsolorol beszéltem (piros gombbal). Abban van triac, de sajnos sokban csak addig, mig ki nem probálja valaki, utánna meg simán átszublimál kapcsolová.....
Elgondolkodtam a dolgon és ma megint szétkaptam ezt a szabályzós kapcsolót.
Mert mégiscsak annak kell lennie, ha egyszer azt a potis csúszkát beletették. Massava ahogy említette, ebben is lehetett valamikor egy vezérelt triac, csak meghalt, minden jel arra mutat. Arra gondoltam, hogy esetleg a felgőzölt beépített potmétert felhasználva kanyarítok hozzá egy szabályzó áramkört. De olyan a kialakítása, hogy ez reménytelen feladat lenne. Úgyhogy morogva nekiálltam ismét összerakni. Azért az nem egy egyszerű feladat, kíváncsi lennék a gépsoron milyen célszerszámmal rakják össze a 3 rugó által szanaszét feszített belsőt a házába. Esetleg aki hasonlóval kínlódik, és csak a poti részt kellett kitakarítani mert a többi még működik, adok egy tippet kínlódásaim nyomán. A legnagyobbik visszatérítő rugó olyan erővel nyomja szét összerakáskor az alkatrészeket, hogy szinte képtelenség normálisan visszatuszkolni. Ezért a műanyag házba fúrtam egy akkora lukat, hogy a rugó beférjen. Így már össze lehet kényelmesen illeszteni, majd mikor a burkolatba megy vissza, akkor kell bedugni a rugót - így csak fele úton kell küzdeni vele A ház burkolat ugyanúgy megfogja és ellentart mint a belső kifúrt műanyag. Aztán elgondolkodtam, hogy megoldom én ezt az egészet egy kis 3x4 cm-es panellal, ami elfér a nyélben kényelmesen. A potit meg kivezetem és lesz egy külső szabályzó gomb. Ha belegondolok, a jó öreg bolgár fúróm is ilyen volt, és jó 25 éve szolgált becsülettel.
Köszi már készül a kiváltás, de elteszem a linket mert még jól jöhet!
Bocsi de kicsit félhomály volt fotózáshoz épp
Sikerült megoldani egy egyszerű triacos kapcsolással pár hsz-el feljebb látható és most ismét szabályoz. Igaz nem nyomatéktartó, de majd ennyit elnézek neki. Van egy másik AEG, amiben U211B van, most várom hozzá a német ebayről az IC-t, mert a kínai úgy tűnik nem bírta (írtam is a hamis félvezetős topicba, de senki sem reagált rá ) Na az utánszabályoz rendesen.
Affenébe, csak most szólsz? - már összeraktam )
Elfér az ott, lesz még több is benn. Idézet: „Igaz nem nyomatéktartó, de majd ennyit elnézek neki.” Nem kell ilyen nagyvonalunak lenni, mert ha valoban azt a kapcsolást épitetted meg, annak elvben bizony nyomatéktartonak kellene lennie, mert a motor EMF-je csökkenti a C3 kondin a feszültséget és igy a triac korábban kapcsol, amitöl több áram jut a motorba - azaz felszabályoz = nyomatéktartás.
Igen azt én is olvastam, de akkor sem hittem el mikor olvastam, meg akkor sem vártam el tőle mikor megépítettem .
Ahhoz egy kicsit komolyabb elektronika kell sajnos.
Nem biztos. Az U211-s precizios vezérlö, ami nagyon felesleges egy furogepbe stb.
A te áramköröd teljes mértékben képes a nyomaték kompenzaciora, ha sikerül összehangolni az elektronikát a motorral. Ez gyakorlatban azt jelenti, hogy el kell egy kicsit szorakozni azzal a 2-3 alkatrésszel ami ebben részt vesz. Ennek az egyszerü áramkörnek az az egyetlen hátránya, hogy a motorok nem egyformán viselkednek az EMF szempontjábol, igy minden motorhoz egyedien kell hozzáigazitani ( nekem 3 esetben sikerült - egy esetben nem , de szerintem ott a motor volt ocska). Ezt küszöböli ki meglehetösen bonyolultan az U211 meg a marék alkatrész és a tacho, ehhez hasonlo hajtásom az esztergapadon van. Ott aránylag fontos a pontos fordulatszám, ami nem változik nagyon a terhelésre.
Sziasztok!
Megépítettem a május 12-én kitárgyalt fúró-fordulatszabályozót. Egyelőre egy 230V-os izzóval próbáltam ki... Nem értem mi a baj. A poti végállásaiban semmi sem történik, középállásában elkezd villogni az izzó olyan 4-6 Hz frekivel. Úgy tűnik, valamiért nem akar nyitni a triak... Mi lehet a gond? Van 5letetek? hobbydcc
Az eredetije meg elég értelmezhetetlen.
Május 12-én később került fel egy másik rajz, én azt építettem meg. A fúrógéppel működik hibátlanul, izzóval nálam is felvillant a szabályzási tartomány elején, de a fúróval megy szépen. Esetleg a poti értékével, meg a határoló ellenállással lehet játszani hogy ne legyen holtjátéka a potinak.
Köszi a hozzászólásokat, Massawa & Szpisti!
Melyik a határoló ellenállás? Mekkora potit rakhatok ebbe az áramkörbe?
A határoló az R2. Csináld meg az eredeti értékű alkatrészekkel: Bővebben: Link.
Köszönöm szépen, hétvégén megpróbálom ! hdcc
|
Bejelentkezés
Hirdetés |