Fórum témák
» Több friss téma |
Szia. Tudom, csak azt nem hogy ezzel mire célzol? IC102 micsoda?
A hozzászólás módosítva: Máj 13, 2014
A képen amit feltettél azon van TL431, bekarikáztam.
Észre sem vettem, 8 lábú tokot kerestem.
Így már egyszerű, az a lényeg, hogy a TL431 fesz referencia 2.5V-ot kapjon. Akár így 12V is kivehető, vagy tetszőleges feszültség. Igazából UV LED-eket akarok róla meghajtani, akkor lehet felhúzom 11V-ig, vagy addig amennyi jó lesz, és akkor nem kell előtét ellenállásoznom. De ha a többi feszültség alkatrészeit benne hagyom, az nem lehet gond, nem? A hozzászólás módosítva: Máj 13, 2014
Idézet: „Igazából UV LED-eket akarok róla meghajtani, akkor lehet felhúzom 11V-ig, vagy addig amennyi jó lesz, és akkor nem kell előtét ellenállásoznom.” Szóval az UV ledeknek 11-12Volt kell? Érdekes. Én úgy tudtam valami 1-2V max és már kakaón világít.
Ha ennyire gyenge a 9 voltot, ellenőrizd le, mit tud az 5 volton.. nehogy az legyen, hogy vmi baja van a tápnak és semmire se jó. Azt még megjátszhatod, a TL átállításával mennyire tudod felhúzni, hogy tudja a "fél amperedet"..
Azért nem hinném, hogy normál esetben 5-10 watt se jöjjön ki belőle összesen. Egyébként a 9 volt meddig 9? Mekkora terhelésig? Tettél az 5 voltra vmi előterhelést? Mondjuk 50 mA-t...
3.3-3.5V azoknak a nyító feszültsége. 3db sorba az már 11 V majdnem
UV led hogy menne 1-2 voltról??????? 3-4 volt környékén, mA-től függően....( jeges kakaón.... )
Optóban az infra nyit 1..1,2 voltra. A hozzászólás módosítva: Máj 13, 2014
Ha az utána lévő kondi 10V-os, akkor valószínűleg ez a tekercs 5V-ra van méretezve. Ebből ha nagyobb feszültséget veszel ki, egy bizonyos áram értek fölött csökkenni fog a feszültség, de erősen, egészen az eredetileg tervezett feszültség környékére. A többi alkatrészt azért venném ki, hogy ne fogyasszanak feleslegesen. Vagy legalább lekötném a a trafóról. Ha megnéznéd a trafót, keresd meg a legvastagabb huzalt, nézd meg, ebből melyik feszültség volt előállítva, ha több ilyen tekercs is van, akkor kialakítástól függően lehet párhuzamosan, sorosan kötni őket. Sok lehetőség van. Mit is akarsz terhelni? Eddig 9V-ról volt szó. Most 11V. Ne kösd sorosan a LED-eket, csak annyit, amihez 5-6V nyitófeszültség kell (vegyük azt, hogy eredetileg 5V-ra van tervezve a tekercs), ekkor le tudsz venni nagyobb teljesítményt. Vagy ha valami kisfogyasztású eszközhöz kell a nagyobb feszültség, az járható út.
A legjobb lenne, ha nem a feszültséget, hanem az áramot korlátoznád a TL431-gyel, ekkor a hatasfokod is szuper lenne! A hozzászólás módosítva: Máj 13, 2014
Közben az EEL-19 trafót megnéztem, az típustól függően 12-20W-ot tud. Tehát nekem az elég.
A tápegysége jó, csak a DVD-ket nem olvasta. Nem próbáltam, csak fogtam, és megterheltem a korábban írt értékkel. De akkor valószínű nem azt figyelte a TL431, mert akkor utánaszabályozott volna, nem?
Ezért nézd meg, mit tud 5 volton.. aztán hátha azt felhúzhatod 8-9 voltra.
A ledek meg mehetnének abban az esetben 2 sorba, 2 párhuzamba ebből.. Vagy simán külön előtétezve annyit, amit kibír az 5 volt.. A hozzászólás módosítva: Máj 13, 2014
Akkor lehet inkább lejjebb veszem a feszültséget, és akkor 3.2-3.5V-ra állítom be. De így majd kell ~2A. (100Db LED-et kell meghajtanom)
Áramot állíts be, ne feszt, bocs...
A ledek fényereje különben nem lineárisan nő a mA-rel, tehát vhogy mérd meg, mi elég és arra lődd be mindet... A hozzászólás módosítva: Máj 13, 2014
Legyen inkább 7V 1A. De nincs ott másik, terhelhető tekercs? Van ott 25V is, meg 12V. LEDet érdemes minél többet sorosan kötni, ellenállással beállítani az áramot, így lesz minimális a disszipáció. Terheld be a tekercseket még a stabilizálás előtt, meérj áramot, feszültséget, és kiderül, hogy hogyan járnál a legjobban. Lehet nem is kell semmi átalakítás, csak egy dióda, kondi, egy előtétellenállás, és a LEDek, meg persze a TL431 az ellenállásaival. Vagy sorbakötöd azokat a tekercseket, amik egymástól függetlenek, és ugyanolyan keresztmetszettel vannak megtekerve, és erre akasztod a LEDeket.
A hozzászólás módosítva: Máj 13, 2014
Késöbb megnézem, s megírom, hogy mire jutottam.
Egyenlőre még a LED-ek sincsenek a kezemben.
Folytatnám a gondolatot: tehát ha meg van egy jó nagy feszültségű tekercs a sok kicsiből, leméred, hány Volt jön ki belőle. Ha pl. 30Volt, akkor a TL431gyel beállítasz 20V-ot, ekkor ez terhelhető lesz maximálisan, amit tud az IC, trafó, és stabil is lesz.
A feszosztót módosítottam, illetve tettem be egy potit, és kicseréltem az ellenállásokat a poti előtt. Így 4.8-7,06V-ig szabályozható. Ez elvileg két LED sorba kapcsolására elég lesz. 8 ohmmal terheltem, így 0,86A folyt át rajta hosszabb távon. Bírta. Ha 4 ohmmal terheltem, akkor csak 6.92V-ot bírt kiadni (1.7A), felette letiltott. Szóval ~11W kivehető belőle. Nekem ez a 100Db LED-re elég lesz. (az kb 7W lesz)
A másik kérdésem, szoktatok kapcsolóüzemű tápegységet is építeni? Például PC tápegységből kivett trafókat felhasználva, meg az onnan származó alkatrészekből? (nem átalakítani kellene, hanem újat építeni) Megtetszett ez a kapcsolóüzemű tápegység, mert sok benne a lehetőség, és olcsóbb mint egy trafó, nem mellesleg kisebb, könnyebb, laposabb. Ha hobbycélra lehet építeni, az szuper.
1. részre: jóbban jársz, ha áramgenerátorosra alakítod át. A ledeknek is tuti lesz
2. részre: ajánlom az "Egyszerű kapcsolüzemű tápegység" című cikket. Ott PC táp standby trafóját használják fel, és egyszer cél-IC-ket. Kezdőnek jó dolog, és ha visszalapozol, látni fogod, hogy páran utánépítették már, vagy hasonlót csináltak. Építeni amúgy nem igazán éri meg, mert kínából kapsz egész jó készeket, potom áron. De ha fúr a kíváncsiság, akkor hajrá!
Tényleg jobb, de áramgenerátorossá hogyan tudom átalakítani?
Azt ne felejtsd el, hogy a te paneled ha max 7 voltot ad ki, az ajánlott kapcsolásban kb. 1 volt elveszik az áramgenerátor 1...1,5 ohm-os tagján, tehát 2 soros LED már rizikós lesz...
Próba.. Az én uv-ledemen pl. 10 mA-nél 3.16 volt esik. A hozzászólás módosítva: Máj 14, 2014
Úgy, hogy a lekapcsoláshoz (szabályozáshoz) szükséges feszültséget nem a kimenet feszültségéből, hanem a kimeneten folyó áramból képzett feszültségből (pl. söntön ejtve) veszed.
Lapozz vissza, mintha már tettek volna fel ilyen rajzot nemrég, de érdemesebb visszarajzolni valamelyik gyári Kínait, azokban elég egyszerű megoldások rejlenek. Vannak nagyon egyszerűek is 1db tranyóval önrezgő megoldással, de azok nincsenek leválasztva, tehát csak olyan helyre jó ahol a LED közvetlen érintés ellen védve van. Természetesen ezt nem szokták feltüntetni rajta, csak akkor derül ki ha belenéz az ember...
Itt egy klasszikus megoldás, de szerintem neked nem ez kellene. Áramgenerátorral sorba kötött ledeket lehet hajtani.
Inkább MC33201 féle IC-vel... rail to rail...
Van a HE-Store-ban is rail to rail 358, de az LMV, nem LM... de a táp sok neki...
A hozzászólás módosítva: Máj 14, 2014
Az áramgenerátor jó ötlet, de annyit nem barkácsolok vele.
2 LED sorba, és egy 1ohm/1W-os ellenállás LED csoportonként, és azokkal beállítom a LED-enkénti 15-20mA áramot. Mivel stabil a feszültség, és nem probléma, ha a LED-ek gyári paramétereiből a kis mértékű eltérés nem fog problémát okozni. De ha újat építenék, akkor maradna az opamp, de így nem lesz benne.
Helló!
Szeretnék építeni egy kapcsoló üzemű tápot, ami tud +-30V ot és legalább 3-3A-t. Esetleg tud valaki egy jó kapcsolást? Bontott alkatrészeim vannak trafókból bőven, csak egy jó kapcsolás, vagy nyákterv is jó.
Ez így kevés:
- Mire kell? erősítő? - Stabilizáltak kell lennie. Igen-nem esetén cimopata cikke/ skory oldala -> rezonáns táp igen-igen esetén stab. rezonáns tápos cikkem, de ennek előolvasmánya az előző. Szóval addig ne vágj bele, amíg az előzőek közül nem építettél |
Bejelentkezés
Hirdetés |