Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   92 / 153
(#) Digerist hozzászólása Okt 8, 2014 /
 
Igen egy kisebb akura gondoltam és lessz vele fékez ve is.
(#) Digerist válasza zosza18 hozzászólására (») Okt 8, 2014 /
 
Szia!
Amit fentebb is veséztünk, az jó Neked is, csak a FET legyen olyan típusú, ami bírja a feltételeid. Az áramkörnek csinálsz egy segédtápot, a FET meg már boldogul a 100V-al. Nem egy bonyolult áramkör, de mégis cél IC. Függ attól, hgy mire akarod használni, mit kötöl rá...?
Nézd meg.


Ezzel az írásoddal többet tanultam mint amit idáig. kösz
(#) Peti.Janka válasza zosza18 hozzászólására (») Okt 9, 2014 /
 
Összeraktam dugaszolós próbapanelen a kapcsolást az IR2121 -ig. A kimenetre egy ledet raktam. Szkópom még nincs (tegnap rendeltem mérgembe egyet )
így csak műszerrel bírtam mérni. Az 1K potit minusz felé tekerve nem bír 2 % alá menni, illetve a poti kb 50 % nyí útján szabályoz 2-100%-ig. Így mindkét végétől kb 1 negyednyit el kell tekerni mire valami történik. 144 Hz-et mérek kicsi ingadozással minden tartományban. a 100 K poti 2 % ról elviszi KB 8-10 százalékra az alját, d lágy indítást még nem sikerült összehoznom. Mi lehet a hibák oka?
A hozzászólás módosítva: Okt 9, 2014
(#) zosza18 válasza Peti.Janka hozzászólására (») Okt 10, 2014 /
 
Ezért erőltettem a próbapanelt, így lehet kísérletezni.
Nekem most ami kész lett, az 0-98%-os, a poti utolsó 1 ötöde nem csinál semmit. A freki az jó, ha 10K-s ellenállás és 1µF-os kondi van betéve. (Ezzel a párossal általában 100-150Hz-ig terjed a freki, függ a kondi valós értékétől.) A lágyindítás annyira alap, hogy nem szabad nem működnie. Nézd meg, hogy jó helyre raktad-e ott az alkatrészeket és a kábeleket.
(#) polgiy válasza zosza18 hozzászólására (») Okt 22, 2014 /
 
Szeretném után építeni ezt a kapcsolást. Egy lada ablaktörlő motor fordulatát szeretném szabályozni. Az lenne a kérdésem hogy ez a kapcsolás így bírná e?
Illetve a BUK553 helyett mit lehetne használni? Mert a boltban nincs ilyen alkatrész ahogy néztem. Valamint ha a fenti kész kapcsolási képet nézem az MBR1545 nincs benne a kapcsolásban. Helyette mit kell betenni? Elnézést a buta kérdésekért de nagyon hobbi elektronikás vagyok.
(#) zosza18 válasza polgiy hozzászólására (») Okt 22, 2014 /
 
Szia!
A FET-ek közül olyant válassz ami elbírja a terhelő feszültséget és áramot! A dióda is benne van abba, csak nem TO220-as, hanem sima dióda.
Pl.: IRF540, 640... de kismillió van még.
Az 1µF-os kondi helyére pár nF-os kondit tegyél, akkor nem fog sípolni a motor.
A HEStore-ba a FET-eknél, a keresésnél be tudod állítani a szűrőt és akkor ott már látod mi lenne jó neked, amit kapni is lehet.
Ha kell küldök NYÁK-tervet másikat hozzá, amin már javítottam azokat az apró hibákat, amik voltak.
A hozzászólás módosítva: Okt 22, 2014
(#) polgiy válasza zosza18 hozzászólására (») Okt 23, 2014 /
 
Szia!
Köszönöm a segítséget. Így már jobban fogok haladni.
Megköszönném ha fel tudnád tenni a javított NYÁK-tervet. Annak meg még jobban örülnék ha lenne nyomtatható rajz is. Tényleg csak hobbi szinten állok az elektronikával, és nem az erősségem a tervezés.
230V-os motorra esetleg nincs valami kapcsolásod? De ahhoz majd megkeresem a megfelelő topikot.
(#) zosza18 válasza polgiy hozzászólására (») Okt 24, 2014 / 1
 
Szia!
Itt vannak a rajzok .lay formátumba és JPG formátumba. Remélem így már boldogulsz. Ezt 2 hete építettem, tökéletesen működik azóta is, nincs vele semmi gond.
A 230V-os kapcsolás más téma, keress rá.
A hozzászólás módosítva: Okt 24, 2014
(#) polgiy válasza zosza18 hozzászólására (») Okt 26, 2014 /
 
Köszönöm kedvességed. Így már boldogulni fogok.
(#) polgiy válasza zosza18 hozzászólására (») Okt 26, 2014 /
 
Illetve lenne még egy buta kérdésem.
A k08k80 helyre teszek IRF540-es fetet. De azM20200-as helyre mit tegyek? és ha csak sima diódát azt merre kell pozicionálni?
(#) zosza18 válasza polgiy hozzászólására (») Okt 26, 2014 /
 
A FET helyére azt teszel amit akarsz, a dióda helyére is. A MBR dióda anódja közös, a sima dióda katódja megy középre, az anódja meg valamelyik másik lyukba. Annyit csak tudsz, hogy kell bekötni a diódát és akkor már nem is kérdezel ilyeneket.
Az anódot kötöd a PWM - OUT-ra a katódot meg a PWM + OUT-ra.
(#) don_peter hozzászólása Nov 8, 2014 /
 
Uraim, szeretnék segíteni egy srácnak itt a fórumon és szeretném magam vissza ellenőrizni..
PIC PWM vezérlésről van szó.
Ha egy olyan eszközt pl.: "motort" akarok meghajtani ami nem PWM vezérlésű, akkor ott a "motor" előtt a PWM négyszögjelet ki kellene simítanom szinusz jellé nem?
Ha jól tudom, akkor a simításhoz egy ellenállás és egy kondi kell..
Jól akarok segíteni vagy hibás az elméletem?
(#) Sebi válasza don_peter hozzászólására (») Nov 8, 2014 /
 
Mi az, hogy "nem PWM vezérlésű motor"? Ha DC motorról van szó - legyen az PM, vagy soros motor - a szabályzás egyik lehetűsége a PWM. (Ami egyenfeszűltség ki-be kapcsolgatását jelenti.) Hol van itt színusz? Ha arra gondolsz, hogy a kapcsoló jelet szűrnéd, az nem ajánlatos és szükségtelen is.
(#) don_peter válasza Sebi hozzászólására (») Nov 8, 2014 /
 
Azt mondod, hogy a sima DC motort vagy ventilátort normál sima PWM vezérléssel lehet hajtani?
Úgy tudtam, hogy kicsit szűrni kell a jelet a motor előtt egy ellenállás és egy kondi segítségével.
Akkor ezek szerint a PWM jelet felerősítve egy tranzisztoron át nyomhatom simán rá a motorra és az szépen egyletesen fog dolgozni?
(#) Sebi válasza don_peter hozzászólására (») Nov 8, 2014 / 1
 
Így van. A kapcsolófrekvenciát kell jól megválasztani, hogy lehetőség szerint ne legyen hallható, bár ha megfigyeled, a kézi akkus fúrógépek is sivalkodnak...
(#) don_peter válasza (Felhasználó 15355) hozzászólására (») Nov 8, 2014 /
 
Aham... most már világos.. Köszönöm a segítséget...
Javítottam a segítség nyújtásomat is..
Nem tudom mért volt ez bennem, de mind ha egyszer ezért rám szóltak volna, de akkor hibásan...
Még jó, hogy rákérdeztem...


Vagy lehet a LED-nél kell a kondi és az ellenállás?
Ellenállás nyilván az áramerősség korlátozására a kondi pedig a lámpa vibrálásának kiszűrésére...
Lehet én kevertem csak össze a dolgokat...
A hozzászólás módosítva: Nov 8, 2014
(#) don_peter hozzászólása Nov 10, 2014 /
 
Uraim, lehet butaságot kérdezek, de úgy gondolom egy kérdést megér.
Gondolom a válasz igen lesz, de azért biztos ami biztos.

Motor PWM vezérlésnél, ha mondjuk nem a pozitív hanem a negatív részt szaggatom az pontosan ugyan azt eredményezi mint ha a pozitívval csinálnám?
Ez azért érdekes mivel nyilván a nem közvetlen PWM vezérlésű motorokat felerősített PWM jellel kellene hajtani, így kiváltva mondjuk egy N-csatornás MOSFET-el a meghajtását.
Csatolok egy ábrát is..
(#) polgiy válasza zosza18 hozzászólására (») Nov 10, 2014 /
 
Ma sikerült megcsinálnom a kapcsolást végre.
Viszont van egy kis problémám vele. Mégpedig az hogy a led melletti 10 ohm-os ellenállás elég. É az 1k-s poti csak dúrván a fél és a kétharmad állások közt működik. Egy opel fűtőventilátorra kellene végül is. Kipróbáltam egy nagyon kis teljesítményű motorral is. 1Akörül. 12V-on. Azzal nem égett el az ellenállás, de melegedett. És itt tudtam a poti működését kipróbálni. Szerinted mit ronthattam el?
(#) don_peter válasza (Felhasználó 15355) hozzászólására (») Nov 10, 2014 /
 
Negatív testelésű?
Ezt hogy kell érteni?
Néztem a P-csatornás FET-et, de az negatív feszültséget szereti...

Szabadonfutó dióda hová megy?
A motor pozitív és negatív lába közé pozitív irányban? (egyenirányító)
Pont mint a relé esetében...?
(#) zosza18 válasza polgiy hozzászólására (») Nov 10, 2014 /
 
Azt készítetted el amit feltettem Neked? Működnie kell, mert szombaton is készítettem egyet belőle biguli ablaktörlőhöz és elsőre kifogástalanul működött. Jól kötötted be? Az a 10Ohm-os ellenállás a Vcc lábra megyen, ami arra utal, hogy nagy áramot kér valami miatt. Átnézted a fólia oldalt, nem-e maradt valami zárlat a sávok között? A poti is amiatt rakoncátlankodik tuti, mert nekem az is kb. 15-85%-os tartományban dolgozik, szóval az nagyon nem jó amit írtál. Nézd át nincs-e zárlat valahol.
Egy hiba van a rajzon, amit elfelejtettem pótolni. A NYÁK tervet nézve, az 1K-s poti melletti 100nF-os kondi alsó lába nincs bekötve a GND-re. Pótolni kell!
(#) polgiy válasza zosza18 hozzászólására (») Nov 10, 2014 /
 
Átnéztem. nem találtam zárlatot. de akkor holnap átnézem tüzetesebben még egyszer.
Az a kondi nekem is feltünt. Le is kötöttem GND-re.
Azt mondjuk nem tudom hogy a fűtőmotor hány ampert vehet fel. de 15-től többet egy kevéssel. De sajna csak addig mér a mérőm.

(Azt készítettem amit nekem tettél fel)
A hozzászólás módosítva: Nov 10, 2014
(#) zosza18 válasza polgiy hozzászólására (») Nov 10, 2014 /
 
Nézd át jól és ha még akkor se találsz semmit, akkor szólj és összerakok megint egyet. Akkor le tudom mérni Neked, hogy hol milyen értékek vannak.
(#) polgiy válasza zosza18 hozzászólására (») Nov 10, 2014 /
 
Rendben. ha elérek odáig jelentkezem. Csak még nem tudom mikor jutok megint oda.
Köszönöm.
(#) ferci válasza don_peter hozzászólására (») Nov 11, 2014 / 1
 
Így néz ki a negatív testelés.. viszont azt ne felejtsd el, hogy a fet vezérlése ( zárása ) a source-hoz képest legyen, nehogy maradjon a meghajtás miatt 1..2 volt ( Ugs threshold..)

PFET.JPG
    
(#) polgiy válasza zosza18 hozzászólására (») Nov 11, 2014 /
 
Megnéztem még gyorsan a kapcsolást. Zárlatot nem találtam. De arra lettem figyelmes hogy 6V-on olyan 5és 9 A közt nem ég el az ellenállás ott működik szépen. De ha lejjebb tekerem a potit csökken a fordulat ugye és olyan 3 A körül megint csak elég. 12V-on meg mindegy hogy mit csinálok. Teljesen feltekert potival megy, de ha elkezdem csökkenteni már füstöl is a 10 Ohm-os ellenállás. Holnap ha tudok csinálok egy másik nyák-ot. Hátha valamit benéztem. Csak ic-m és fetem nincs pluszban.
(#) mr.Cara hozzászólása Nov 20, 2014 /
 
Üdvöletem !
Érdeklődnék, hogy valaki megépítette-e ezt a kapcsolást ? Egy egyszerű mechanikához kellene, csak ki kellene egészíteni végállásokkal. Arra gondoltam, hogy BC547 előtti 4k7 ellenállások LM324 felőli végére egy-egy mikrón , és egy-egy 1k ellenálláson keresztül adok test potenciált a megfelelő irányból. Vajon sikerül kinyírni a 324-est ? Esetleg más ötlet ?
Köszi mindenkinek !
(#) Sebi válasza mr.Cara hozzászólására (») Nov 20, 2014 /
 
Legyen két db-ból a 4k7: 2k2+2k2. A kettő közt adhatsz talajt veszélytelenül.
(#) mr.Cara hozzászólása Nov 20, 2014 /
 
ÁÁÁ ! Köszi !
(#) BODHEAD hozzászólása Nov 21, 2014 /
 
Szia zosza18. Érdeklődnék hogy a kapcsolás jó e amit lentebb felraktál,egy Saab 9000-es belső fűtés motorhoz. 12V 40A.
(#) zosza18 válasza BODHEAD hozzászólására (») Nov 21, 2014 /
 
Szia! Igen jól működik, több példányban remekelnek már. A FET és diódából olyat válassz, ami írja a terhelésed! Én Citroenbe csináltam ilyent fűtőmotorhoz, fent van az is valahol.
Következő: »»   92 / 153
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem