Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Feszültségcsökkentési módszerek
Témaindító: elektro007, idő: Feb 24, 2007
Témakörök:
Nincs ötlet, mert a használhatók már elhangzottak. Gyártass olyan trafót, ami a speciális igényeidet kielégíti.
Ez nem játék. Ha játszani akarok, nem ilyen fórumokba írkálok.
Még 1 fontos kérdés. A trafókra a valóban a kimenetén mérhető feszültség van ráírva, vagy mindegyiknél többet mérnék, mint a ráírt? Azaz a 2×9V-os kimenetűn 9,2V körül mérnék, vagy 10V körül mérnék üresjáratban, és terheléskor is? A linkelt 2×10V-os toroid amúgy is 5e Ft felett van + posta, mert 100VA-es, azaz 5A-es. Nem kell ilyen nagy teljesítményű. A hozzászólás módosítva: Márc 19, 2015
Terhelve mindig kevesebbet fogsz mérni. A ráírt feszültség a névleges áramhoz tartozik.
Ez milyen lehet? Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Márc 19, 2015
Egy lehetőség. Régi Piko kisvasutakhoz volt olyan sebességszabályozó trafó, aminél a szabályozó forgógomb a trafó szekunder tekercs menetein forgatta az érintkezőket, hogy hány menetnél legyen a szekunder kimenet. Így a forgógombbal változtatott szekunder menetszám adta a kimenő feszültséget, ami szabályos szinusz. Erős trafó, 1A terhelésre alig esik a feszültsége, de ez utánállítható a forgógombbal.
Így néz ki: Bővebben: Link
Igazából ez DC-t ad, bár ki lehet herélni a szelén egyenirányítót belőle.
És még mindig csak 1 db feszültség, nem pedig 2. A másik kimenete fix 16V AC. A hozzászólás módosítva: Márc 20, 2015
Eddig arról volt szó hogy mindenképpen 11V kell, sem több, sem kevesebb, most meg már jó a 9V is. Ami egyébként sem fog menni, mert a hálózat feszültsége is ingadozik. Ha a trafó mondjuk 225V-nál ad 11V-ot, akkor 222-nél már csak 10,85V lesz, 228-nál meg 11,15V, plusz a terhelés növekedésével is arányosan csökken.
De akármi is menjen róla, teljesen mindegy lehet neki hogy az most éppen 10V vagy 12V.
Visszanéztem két hsz-t is tőled.
Egyikben: Idézet: ,„a lényeg, hogy kb. 10,5-11,3V között legyen” a másikban: Idézet: .„2-3 egyszerű alkatrésszel megoldva, ami kb. 0,2-1A között is stabil 10,8-11V-ot ad” Először 0.8 volt, aztán 0.2 volt lehet az eltérés. Nem semmi. Ha nézed pl. Ge Lee mostani beírását, a SZABÁLYOZÁST nehezen tudod kikerülni. Ha maradsz az eredeti trafódnál, a 11 és 17 voltosnál, a szekunder ágban meg lehetne valósítani, de nem 2-3 alkatrésszel. Ha pedig új trafót veszel, min 63 VA-es kell a lemezesből és csak a 12 voltos lenne jó, de akkor se tudod egyszerűen megoldani azt a kis "feszhézagot". Kérjél többektől is infót, hátha van.. mértem egy 8.5 cm^2-es vasat, 2 x 8 voltos és üres fesz 7,83, 1.2 amperrel terhelve 7.73 volt van rajta, tehát a közte 0.1 volt. Csak azért írom le, hogy lásd, mekkora trafó tudja azt, amit szeretnél és ahogy látod te is, boltban nem kapsz 11 voltost. Egy 35 VA-es beöntött, 16V 2 amperes trafónál ugyanez már 0.8 voltos változást okozott, ami átszámolva 0.53 volt difi lenne, tehát hasonló teljesítményű nem lenne sehogy okés neked. A hozzászólás módosítva: Márc 20, 2015
Idézet: „A trafóm másik szekundere 11V-os, a 17V-os ágából is 11V-ot akarok csinálni, mert 2 független kimenet kell. Van még egy ilyen trafóm, de ha az 1. trafóm 17V-ját a 2. trafó 17V-os szekunderébe kötöm be, akkor mit mérek a 2. trafó másik szekunderén? ” Na, most akkor miről is beszélünk? Mert erre nem válaszoltál, mikor rákérdeztem. Ha van még egy ilyen trafód, akkor azt is bekötöd (nem a szekundert, hanem a primert mint a másiknál) a 230V-os hálózatra és máris van még egy 11V-os és 17V-os kimeneted, ami ugyanolyan. Zárjuk már rövidre ezt a témát...
Az is írta nem fér el 2 trafó. De jó lenne már ejteni tényleg.
Idézet: „Kifogytatok az ötletekből?” Még mielőtt azt hinnéd, hogy a topik látogatói túl kevesek a problémád megoldásához, azt azért elárulnám, hogy szinuszos tápfeszültség torzítatlan szabályzása, stabilizálása elektronikus megoldásokkal korántsem egy hétköznapi rutinfeladat, és nem intézhető el pár alkatrésszel. Idézet: „Hogyan változtatják különböző elektromos eszközökben a váltófeszt trafó nélkül?” Például úgy, hogy a konstruktőr előtt nem titok a felhasználás célja és annak megfelelően gondolkodik, leginkább kikerülve ezt a dolgot és más úton megvalósítva, sokkal egyszerűbben, gazdaságosabban. Gyakorlatilag példát is nehéz lenne találni a speciális igényedre. Szerszámgépeknél például torzulhat a szinusz, sok készülékben először DC lesz belőle stb. lehetne sorolni. Idézet: „Még 1 fontos kérdés. A trafókra a valóban a kimenetén mérhető feszültség van ráírva, vagy mindegyiknél többet mérnék, mint a ráírt?” A névleges bemenőfeszültségen, névleges terhelés esetén mért feszültséget szokás megadni. Ezzel máris lesz egy kis problémád, mert a jó stabilitáshoz nagyobb teljesítményű trafó kellene, de ha az nincs kellően leterhelve, akkor esetleg azért nem lesz pont annyi, amit elképzeltél. Mindent összevetve, a szekunder letekerése, "finomhangolása" talán az egyetlen, ami személyre szabottan neked bejönne.
Szia!
Látom napok óta nincs számodra megfelelő válasz. Van egy jó és egy rossz hírem. A jó: én tudok választ adni. A rossz hír: amiket írtál feltételeket, azok alapján NEM lehet megodani ezt a feladatot. Probléma megoldva! Kérem a lájkokat!
Sziasztok!
Segítségeteket szeretném kérni! A feladat komoly, kíváncsian várom, hogy oldanátok meg a következő problémát. Adott egy Angliai gép, aminek a tápfeszültsége maximum 3X415V lehet. Ha jól tudom az itthoni hálózat jócskán túl van ezen a feszültség értéken. Kb. 3x440V-ról tudok. A gép maximális teljesítménye 21kW. Hogyan lehetne a lehető legegyszerűbb módon a feszültséget kb. 20V-al csökkenteni ekkora áram/teljesítmény mellett? Köszönöm válaszotokat! Tibi
Szia!
A problémád meg is van oldva, mert nálunk 230/400V-os a hálózat.
Szia!
Ez fázisonként kb. 30A-et jelent. Vegyél 3db 230/24V-os 750VA transzformátort, és ebből készíts háromfázisú autótranszformátort, úgy hogy a fázisoknál legyen a 24V-os tekercs. A 24V-os tekercsek másik kivezetésénél a névleges vonali feszültség 362V lesz, ami 10%-os feszültség emelkedéskor 398V-ra megy fel. Ha ezt a csökkentést túlzottnak tartod, 3db 230/12V-os 400VA-es trafóval 380V-osra mérsékelheted a vonali feszültséget, de ez 10%-os feszültség emelkedéskor már 418V-ra megy fel, ami a megadott határérték felett van. Nyilván készíttethetsz egyedi szekunder feszültséggel transzformátort, de akkor általában többe kerül.
Sziasztok!
Szeretnék kérni egy kis segítséget transzformátor feszültség csökkentésével kapcsolatban! Van egy trafóm 400 voltos (csöves erősítőhöz Anód fesznek) ezt szeretném minimum 250-re lecsökkenteni több ötletem is volt de egyik sem jött be ha valaki tud valami kézenfekvő megoldást (NEM ÚJ TRAFÓT!!!) azt szívesen várom!
Lehet tenni fojtót a trafó elé vagy ellenállás osztót a trafó után. Előbbi gazdaságosabb. Az értéket ki kell kísérletezni. Terhelésfüggő.
Legegyszerűbb másik trafót betenii.
A váltó 400V, vagy ez egyenirányítás után ennyi?
Lehet ha a transzformátorodat pontosabban ismernénk, pl megcsapolások többet segítene. Amúgy eléggé újra tekerés/új transzformátor szaga van. Esetleg elé egy 230/110V os másik transzformátor. Szinte minden egyszerűbb módszer terhelésre változó kimenő feszültséget ad, ami adott esetben eléggé kellemetlen következményekkel járhat.
Beírhattad volna a "nem bejött " ötleteidet, hogy ne legyen további felesleges ötlet.
A cél, a fogyasztás sem mindegy, mit lehet vagy célszerű alkalmazni a szekunder megbontása nélkül. Gondolom, egy nagyfesz tranyós vagy fetes áteresztő ( disszipatív ) táp már volt a gondolataidban, de ott el kéne fűteni a felesleges és elég sok veszteséget. Szerintem biztos meg tudnád oldani a szekunderből való letekerést. Kérdés persze még az is, hogy amit le tudott adni 400 volton, 250-en elég lesz-e a drótkeresztmetszet miatt.
Vegyél stabilizátor csövet vagy zeener diódát 47+'100+100+100+ ellenállás és a második 100v os ról veszed le az anódfeszt ...
Esetleg olyan nyilvánvaló dolog mint a letekerés? Ha egy mezei trafóról van szó, ahol alul van a 230V-os primer és rajta a 400V-os szekunder, akkor ez a legkézenfekvőbb megoldás, már ha nincs impregnálva az egész.
Köszönöm a válaszokat! Nos a trafó pontos értékeit nem tudom ezt kaptam csak annyit tudok hogy egy szekunderes és kb olyan 150-200ma tud! Amin gondolkodtam az egy feszültség osztó de elvetettem. A tranzisztoros megoldás pedig a túl nagy disszipáció miatt nem igazán hajlok rá és a LEGFONTOSABB: NEM AKAROK LETEKERNI BELŐLE! Ez volt nekem is az első ötletem ez a 400v jó lesz csak nem a mostani csöveimhez de attól még terveim vannak vele. Nem vagyok annyira jártas a szakmában hogy mivel lehetne még lecsökkenteni valahogy mert azért hogy teszteljek egy pár kapcsolást azért nem vennék egy 250-300voltos trafót mert elég ritka ahol meg van ott POFÁTLAN ÖSSZEGEKET MONDANAK!!!
De még egyszer köszönöm mindenki válaszát!
Minden ősrégi csöves rádióban éppen olyan trafó van, mint amilyent szeretnél.
Kaqkk javaslata a járható út, de használhatsz régebbi trafós töltők trafóját is szembefordítva, a megfelelő feszültségre kötve (nem erről a trafóról).
A vezetékek keresztmetszetéről nem tudunk semmit a mostani transzformátorban. Titok a kívánt terhelhetőség is. Ha a szekunderek egymástól függetlenek, akkor a jelenlegi 400V tekercsre a 230V hálózatot kötöd, akkor a jelenlegi primer szekunderként megközelítőleg azt a feszültséget adhatja egyenirányítás után, amit keresel.
Vagy kisebb trafóval lehet feszültségcsökkenő sutótranszformátort csinálni próbára...
Ezen én is rágódtam, de úgy éreztem, szó sem lehet egy második, autótranszformátorról. A primerrel sorbakötött Graetz+tranzisztor kombó egy optocsatolóval megoldhatná problémát, de a hűtés ára talán kiadna egy transzformátort.
Üdv! olyan merült fel bennem, hogy 24Vot akarok elvinni 100méteres távolságba éshogy nekelljen nagyobb keresztmetszetű vezetéket vennem így a trafót túlméretezem kb 30V-ra és ez lenne a kérdésem, hogyha ellenállásal csökkentem a feszültséget az jó lenne-e?
Mérd meg a 100 méter kábel ellenállását és úgy méretezd a feszültség növelését.
Természetesen ez a maximális áramnál igaz, mert kis terhelésnél nagyobb fesz jelenik meg. Ellenállással ne akarjál feszt csökkenteni. A hozzászólás módosítva: Júl 2, 2016
|
Bejelentkezés
Hirdetés |