Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Feszültségcsökkentési módszerek
Témaindító: elektro007, idő: Feb 24, 2007
Témakörök:
Idézet: „Ha itt nem tudtok segíteni, akkor hol, kik tudnak?” Segítünk, vázold fel pontosan a problémát. Mi adott, mihez kell, stb... Én pl. alkatrész nélkül is megoldom neked: tekerj le a trafó szekunder tekercséből. De most akkor hány volt kell pontosan? Mert először 11V AC -t írtál, utána meg 12V -os stab ic -vel akartad megoldani. Akkor jó a 12V DC is? A hozzászólás módosítva: Márc 19, 2015
Ha nem számít a hatásfok akkor teszel valami előtétet (izzó, kondenzátor, másik trafó szekundere, akármi) a trafó primerjével sorosan, ami csökkenteni fogja a feszültséget a szekunderen, és némileg a kialakuló maximális áramot is.
Ha hozzá lehet férni a trafó primerjéhez, akkor pedig meg kell toldani arányosan x menettel, és máris kevesebb lesz a szekunder feszültsége.
Itt mindenki egyenfeszre adott megoldást, de nem fogok semmit egyenirányítani. Diódákat és stab IC-ket nem köthetek váltófeszre, marad az ellenállás. Nagy ellenállást se akarok bekötni, ne fűtsön ott. Gondoltam van olyan megoldás váltófeszre is, mint egyenfesznél a step down konverter, rajta 1 kis trafóval, valami. Nincs ilyesmi? Nem akarok külön 17V/11V trafót berakni, de ilyen nem is létezik.
Az 1. üzimben leírtam minden fontos dolgot arról, hogy mit akarok. Lényegtelen hogy mihez kell a 11V váltófesz. A trafó primer, vagy szekunder oldalához tilos nyúlni, mert van 1 másik kimenete, ami másmilyen feszültségű, ezt már simán használom így másra. A hozzászólás módosítva: Márc 19, 2015
Ha nem fontos a szép szinusz jel, akkor itt egy egyszerű megoldás.
A 11V annyira lesz stabil, amennyire a bemenő 17V (semennyire), a pontos érték a dióda-párosok számával beállítható. Fűteni is fognak, diódánként kb. 0,7..1W -tal.
A feszültségcsökkentő alkatrészek nem torzíthatják el a szinusz jelet.
Erről a képről kéne több infó, hogy honnan van a kép, mi az oldal címe, stb. Mennyire fog ingadozni a feszültség a terhelés változásával? Lennie kéne valami régi jól bevált módszernek az AC feszültség trafó és fűtés nélküli csökkentésének.
Idézet: „A sorba kötött ellenállás nem jó, mert terhelésfüggő a feszültségcsökkentés. 7811-es stab IC nincs sehol, 7812-es meg nem jó, mert a 12V túl sok, ehhez is kéne ellenállás az 1V-os csökkentéshez, ami nem jó.” Már megbocsáss, de Te emlegettél 7812, meg hasonló stabilizátor áramköröket. Ezek csak egyenfeszültségről működnek, innen gondoltuk, hogy egyenfeszről van szó. Egy szóval sem említetted, hogy váltófeszültségre gondolsz. (olvasd vissza hogy mit írtál) Ha így áll a helyzet, akkor készítened (inkább készíttetned) kell egy a szükséges teljesítményre egy 17/11 V xx A trafót, és a gondod meg van oldva. Olyan nagyon más lehetőséged nincs, bármennyire is nem tetszik. De vajon mi lehet az a titokzatos áramkör, aminek pontosan 11 V váltófeszültségre van szüksége? Miből gondolod, hogy ha forgatod a primer tekercsre adott feszültég fázisát, akkor változni fog a szekunder feszültség? A hozzászólás módosítva: Márc 19, 2015
Idézet: „A feszültségcsökkentő alkatrészek nem torzíthatják el a szinusz jelet” Ezek szerint te jobban tudod, de én azért mellékelem a soros diódás feszültségcsökkentő kimenetén lévő jelalakot. Idézet: „Mennyire fog ingadozni a feszültség a terhelés változásával?” Fog, terheléstől függően. Ez csak egy soros feszültségejtés, nem stabilizál semmit. Idézet: „Erről a képről kéne több infó, hogy honnan van a kép, mi az oldal címe, stb.” Én rajzoltam, ezen az oldalon van csak. Idézet: „Lennie kéne valami régi jól bevált módszernek az AC feszültség trafó és fűtés nélküli csökkentésének.” Van, pl. triakkal, folyásszög változtatásával. De azt sok táplált áramkör nem szereti. Ezért kérdezték, hogy mihez kell. A régi, jól bevált módszer neve pedig transzformátor. A hozzászólás módosítva: Márc 19, 2015
Nem véletlen ez a nickem itt. Gondoltam, hogy van sok olyan alkatrész, aminek mindegy hogy DC-t, vagy AC-t kötök rá, mint az ellenállásoknál. Itt tapasztalt emberek vannak, gondoltam 1 órán belül lesz min. 2 megoldás. A nyitóüzimből látszott, hogy minden AC.
Nem a feszültség fog attól változni, hogy felcserélődik a trafó primeren a fázis és a nulla, hanem ettől a szekunderen is fel fog cserélődni a fázis és a nulla. A feszültség a fázis és a nulla között 230V, a szekunderen meg 17V. Ha csak a szekunder egyik ágába teszek sorban pl. egy ellenállást, és éppen úgy dugom be a tápfeszt, hogy ez az oldal lesz a nulla, akkor mit értem el az ellenállással? A 0V-ot nem csökkentheti tovább 6V-tal. Attól még a másik, ellenállás nélküli, most éppen fázis ágon 17V-ot kap a kapcsolásom. Érted? Bárhogyan is dugom be, akkor is 11V-nak kell keletkeznie a 17V-ból. Ez megoldható valahogy trafó nélkül? Ha a szekunder kimenet mindkét ágába sorbakötök 1-1 ellenállást kb. 0,3-0,4 A-hez számolva, akkor mi lesz? Nem akarok min. 10e-ért külön 17/11V-os trafót csináltatni, meg hely se lenne neki. 2 trafó sorbakötése nem az igazi. A sok diódás kapcsolásodnál már 1-2 sorbaközött ellenállás is jobb. A nem torzíthatják a jelet részt úgy értettem, hogy nálam nem torzíthatják, azaz nem megengedett. Sajnos kétértelmű lett a mondat. A hozzászólás módosítva: Márc 19, 2015
Jajj.
Ne haragudj, de szerintem inkább kezdd el az alapok áttekintésével. Ha nem érted az AC mivoltát, akkor egyelőre ne is kezdj bele semmilyen feszültség csökkentésbe. Ne értsd félre, nem elhajtani akarlak, de magadtól is rá fogsz jönni a "butaságodra", ha egy picit is utánajársz az AC-DC témakörnek (pl wikipedia vagy bármi). Még egyszer hangsúlyozom, nem akarlak elhajtani és ne is vedd sértésnek, mivel mind segíteni akarunk neked, de nálad komoly hiányosságok vannak egyelőre (ami könnyen és gyorsan orvosolható). Üdv.: PLaci
Milyen hülyeségeket írtam? Írd le. A váltófesz 2 oldala rész a 15:58-asban nem helyes?
A hozzászólás módosítva: Márc 19, 2015
Nincs olyan, hogy "ez az oldal" mindig 0, a másik meg mindig fázis.
Az váltakozó feszültség (amiről te beszélsz) nagysága (amplitúdója) és iránya (polaritása) periodikusan változik. Ennek frekvenciája általános esetben 50Hz. Így hiába dugod be mindig "így", a trafó szekunderén a feszültség polaritása mindig változni fog (50x másodpercenként), de mivel ez még mindig AC, így nem beszélünk polaritásról. Effektív feszültséggel és frekvenciával jellemezzük (17V és 50Hz). Wikipédia Üdv.: PLaci A hozzászólás módosítva: Márc 19, 2015
Erősen hiányosak a váltóáramú ismereteid, nézz utána.
A hálózati váltófeszültséget két vezetéken kapod. Az egyik a nullavezető, a másik a fázis. Téves, nem 0V, hanem nullavezető. Nem ugyanaz a kettő. Ha nem lenne rajta semmi, akkor minek kellene? A feszültség a kettő között mérhető. A nullavezető és a fázis között. Tök mindegy, hogy így, vagy úgy forgatva dugsz rá egy fogyasztót, a feszültség a két vezeték között ugyanannyi lesz. A sorba kötött ellenállásnál pedig mindegy, hogy a trafó tekercsének melyik kivezetésére teszed. A hozzászólás módosítva: Márc 19, 2015
Ezt értem, de hogyan csinálok a 17V-ból 11V-ot plusz trafó nélkül?
Az a hülyeség, hogy trafónál fázist, meg nullát emlegetsz, ráadásul ezt a szekunderbe is belekevered. Trafónál ilyen nincs. Mindegy hogyan dugod be, a szekunder galvanikusan le van választva a hálózatról.
Engem kezd irritálni a viselkedésed, nem tudsz az egészről semmit, mégis be-be szólogatsz, amikor a téves elképzelésedről állítjuk, hogy nem jó úgy. Amíg nem írod meg, mi ez és mihez kell, nem fog menni további segítség. Egyébként még működhet egy dupla szekunderű trafóval is a letranszformálás, csak legyen egy 17 és egy 11V-os tekercse.
Kibökhetnéd már, hogy mit szeretnél? Commodore tápot, kutyaházat esetleg atomsilót?
Alapvető hiányosságok lévén, szerintem a kezdő kérdések topicban kezdj, mert ez itt már erősen OFF. Üdv.: Placi
Nem szóltam be senkinek, elmagyaráztam már, hogy az a mondat véletlenül kétértelműre sikerült.
A trafóm másik szekundere 11V-os, a 17V-os ágából is 11V-ot akarok csinálni, mert 2 független kimenet kell. Van még egy ilyen trafóm, de ha az 1. trafóm 17V-ját a 2. trafó 17V-os szekunderébe kötöm be, akkor mit mérek a 2. trafó másik szekunderén? A másik, meg hogy sehol sem találok új 2 kimenetes nem NYÁK-os, nem toroid, hanem sima vasmagon átmenő csavarral lecsavarozható 230/11V-os trafót, csak 9 és 12V-osak vannak. A hozzászólás módosítva: Márc 19, 2015
1: Használd a "Válasz" linket, mert nem tudjuk, kinek írsz,
2: Írtunk már pár ötletet. a.) Tekersz a trafó primerjére... Nem nyúlhatsz hozzá, ejtve b.) Letekersz a szekunderből... Szintén nem nyúlhatsz hozzá, ejtve c.) Soros dióda komplexum d.) Másik trafó e.) Triakos folyászszög vezérlés, mint pl. a kézi fúrógépeknél. Nem 2-3 alkatrész és nem biztos, hogy a "Lényegtelen hogy mihez kell" fogyasztód szeretni fogja. f.) Egyenirányítod, aztán csinálsz hozzá egy szabályzott 50Hz -es invertert, a megfelelő teljesítményben. Ez már nagyon nem 2-3 alkatrész Más lehetőséged nem nagyon van... A soros ellenállásokkal nem lesz stabil a 11V váltód. Egy ellenálláson mindig a rajta folyó áramtól függ a feszültség. A hozzászólás módosítva: Márc 19, 2015
Idézet: „Nem szóltam be senkinek” Nem, csak tűzzel-vassal bizonygatod a hozzáértőknek az általad elképzelt, valóságot messze elkerülő fizikai képtelenségeket. Hülyeségeket, na.. Egyébként ezt az egészet tényleg át kellene majd vinni a kezdő topicba. A hozzászólás módosítva: Márc 19, 2015
Mindig mindenkinek írok, ezért nem választ nyomok.
Kezdő vagyok, látszik a nickemből is, nem kell elzavarni, mert néha hülyeséget írok. Ha profi lennék a témában, nem kéne itt írnom. Úgy látszik csak 1 megoldás van. Kell 230V primerű, és 2-szer szekunder 11V-os lecsavarozható trafó, de ilyen nem létezik. Miért nem? Ha veszek 2×12 V-ost, és letekerek a szekunderekből, lehet 11V-om? Van olyan alkatrész AC-re, mint DC-nél a stab IC? Hogyan változtatják különböző elektromos eszközökben a váltófeszt trafó nélkül? Nem használhatok 1-nél több trafót, mert nincs hely, pláne úgy nem, hogy mindkettő 2 kimenetes, és mindkettőből csak az egyiket használom. A hozzászólás módosítva: Márc 19, 2015
Ha van még egy ilyen trafód, akkor kösd be azt is, és a 2 független 11V-os kimenet előállt.
Az, hogy névlegesen 11V-os egy trafó, az egy dolog, aztán, hogy mennyit ad üresjáratban és mennyit a névleges terhelés alatt, az meg egy másik. Mi a fene lehet az, aminek pont 11V váltó kell? Nem vagyok meggyőződve arról sem, hogy amit írtál 1A helytálló, nem illik az eddigi képbe egy pontosnak tűnő adat.
Nem árulod el, hogy mire kell, de ha az az eszköz egyenirányítással kezdődik, akkor megint feleslegesen járatjuk a szánkat. Ha nincs kapcsolat a 2 terhelés között, akkor megint mehetnének egy 11V-os trafóról, ha elbírja. Nem akar senki elzavarni, csak vannak a fórumnak szabályai, válasz gomb, megfelelő topic...aztán vannak a kérdezésnek is; megfelelő adatok közlése, a válasz elfogadása...
Igazán leírhatnád már, hogy mihez kell az az atom pontos 11V... Talán már rég megkaptad volna a választ.
Egyébként a trafó szekundere is terhelés függő, meg a hálózat sem pontos, szóval nem nagyon látni, hogy miért kell annyira pont 11V, úgysem annyi az... Vagy csak annyi a gondod, hogy 2 egyforma feszültség kell és mivel az egyik 11V, hozzá akarod csökkenteni a nagyobbat? A hozzászólás módosítva: Márc 19, 2015
11,2V-ot ad üresjáratban, kb. 0,2A-es terheléssel kb. 0,1V-ot esik a feszültség. Jó nekem ez a trafó 1 dologhoz, de 2-höz kell. A multimétert egyszerű AC-re állítani, ezt nem rontottam el.
Nem kell nagyon pontos feszültség (nem értem miért nem olvastok vissza, és miért ezen kell lovagolni), a lényeg, hogy kb. 10,5-11,3V között legyen, azaz nem lehet 9,0, vagy 12,0V. Lehet hogy jó lenne a 10V is, de még 2×10V-ost se találtam. Max. 2×1A-t kéne bírnia. Steelbirdnek: igen, 16:27-es üzim. A hozzászólás módosítva: Márc 19, 2015
Mos már tényleg nagyon kíváncsi vagyok mihez kell
Légyszi-légyszi!
Ilyesmi trafó kéne, a 2×11V 2×1A az 22VA. Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Márc 19, 2015
Írtam már, hogy nem lehet se toroid, se NYÁK-ba forrasztható, csak lecsavarozható sima trafó, nem lehet műgyantával kiöntött sem.
Makrainál sincs semmi 9 és 12V között. Mi van akkor, ha a 17V-os szekunderből letekerek annyit, hogy olyan hosszú legyen, mint a másik szekunder? Nem nagy az esélye, hogy úgy meg tudom csinálni, hogy ne csináljak menet, vagy másmilyen zárlatot, hogy ne sérüljön meg a rézdrót lakkozása. A hozzászólás módosítva: Márc 19, 2015
Amit te linkeltél, az is ki van öntve, a toroid pedig lecsavarozható.
Nem hosszra kell megegyezniük, hanem menetszámra. Tekerj le 10 menetet a nagyobb feszültségű tekercsből, aztán mérd meg, mennyit változott. A hozzászólás módosítva: Márc 19, 2015
Kifogytatok az ötletekből?
Többet ne várj, ez nem a barkochba topic.
Ha megmondod a célt, akkor tudunk érdemben segíteni. Persze lehet jön majd valaki, aki tovább játszik veled... |
Bejelentkezés
Hirdetés |