Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Második akku leválasztása
Témaindító: Kruzslecz Mihály, idő: Okt 26, 2008
Sziasztok! Az lenne a kérdésem, hogy a mellékelt kapcsolás (vagy ha az nem, akkor hogyan kéne megoldani) jó-e arra (kocsiban, ugye járó motor melett 14v van) hogy erről a 14v-ról töltsön egy 12v-os aksit (mondjuk 30 Ah)? Innen van a kapcsolás. Előre is köszi!
A hozzászólás módosítva: Máj 29, 2015
Szia! A 14V éppen jó a 12V-os akkumulátorhoz.
Hello! István azt mondja.. Nem kell a feszültséget korlátozni, maximum a töltőáramot, ha szükség van rá. De nem ezekkel, és nem így. De egyszerűen párhuzamosan is mehet a két aksi. De rátenni akkor illik a pótakut, mikor a motor még nem jár..
(És mereven polaritás helyesen, mert nagy füst, nagy korom lenne.)
Köszi, akkor csak simán párhuzamosan megy rá, viszont még azt hogyan tudnám megoldani, hogy ebbe a pótakkuba csak töltés jöhessen, és ez ne tápláljon visszafelé? Mert ugye diódának nagyon nagy az ellenállása, van itthon 10A-es stokky diódám, de annak is 250 ohm.
Vagy esetleg van itthon egy ilyenem, ha ezt beraknám nem lenne jó? Mert akkor pl beállítom 13V-ra és akkor stabil a töltés. Csak azt nem tudom, hogy ez max 3A-t bír és ugye az akku felvesz többet is, hogy nem-e fogja kinyírni ezt a modult?
Amit mérsz, az nem Ω mértékegység.
Az ebay-es link pedig csak feszültséget szabályoz, és nincs benne maximalizálva a 3A, tehát áramkorlát is kell.
Akkor egy stokky dióda is elég, és nem fogja nagyon levenni a feszültséget? De ha csak stokky diódát teszek, akkor sincs áramkorlát, az nem baj?
Ha már az Ebay -ról válogatsz, miért nem akkutöltő modulok közül?
Mert ez sürgős, nem tudom megvárni amíg megjön, de egy olyan modulom viszont van itthon.
A második akku kérdése sokkal bonyolultabb annál, hogy azt az otthon található dolgokból össze lehessen hozni.
Biztosítani kell a második akku töltésénél a lehetőleg állandó töltő áramot, de mindenképpen korlátozni kell. Ezt a feladatot látja el az előző rajzon az izzó. A visszafelé folyó áramot is meg kell akadályozni, hogy önindítózásnál nehogy leégjen a két akkut összekötő kábel. Ez azonban azt jelenti, hogy a második akkud soha sem lesz 100 % -ra feltöltve. Ehhez egy olyan áramkör kell, ami az akku töltését, (töltési végfeszültség, töltőáram szabályzást) korrekt módon megoldja, viszonylag széles bemenő feszültség tartományban. Azonban azt is biztosítania kell, hogy 11 V alatti bemenőfeszültség esetén ne működjön, hogy az autó akkuját ne merítse le annyira, hogy az ne tudjon elindulni. Tehát bonyolult, erre a célra tervezett áramkörre lesz szükséged.
Már néhány napos a dolog, de ennyire nem vészes a helyzet azért szerintem. Ahová a töltésjelző izzó van bekötve, ott kell figyelni a feszültséget, és ha felmegy, akkor jár a generátor, van töltés, meg kell húzni egy relét, ami összeköti a két akkut. Régi Kadettemben nemes egyszerűséggel oda volt kötve egy relé tekercse a segéddiódahídra, így csak akkor lehetett bekapcsolni a csomagtérajtó üvegjének fűtését, ha már járt a motor. Köbzoli rajzán a dióda állandó alultöltöttségre és így gyors szulfátásodásra ítéli a második akkut. A dióda helyére kell tenni a relé érintkezőit.
Bocsi hogy csak most tudok visszaírni, de nagyon elfoglalt voltam... Az lenne még a kérdés, hogy milyen relét tegyek, mert tudtommal egy sima 12v-os relé már 9.5v-ra is meghúz. Illetve, hogy mekkora áramot tudjon az a relé? És ha megtartom az izzót is és a diódát is, és még plussz kap egy relét az nem lenne jó? (biztosra akarok menni, hogy csak az egyik irányba megy az áram) Előre is köszi!
Egyet árulj el nekem! Mire jó ez az egész? Mert nem nagyon értem...
![]()
Nem igazán értem, mire gondolsz, ha az a kérdés, a másik akksi egy lakókocsiban van, és azt szeretném megoldani, hogy menet közben töltse azt is, de a kocsi akksiját ne tudja leszívni, illetve a generátort se nyírja ki.
Hello! Évekkel ezelőtt készítettem egy ilyen áramkört. A cél ugyan nem ez volt, hanem hogy a lakókocsiban a hűtő csak akkor járjon, ha megy is a generátor. Ezt Te is nyugodtan használhatod. A relé érintkezőjével sorba kötöd az izzót, és mehet a pótaksira. Dióda nem kell, mert akkor nem képes feltölteni a generátor a pótaksit teljesen. A lámpa megakadályozza hogy komoly viszáram vagy töltőáram legyen, de 13,V alatt az elektronika úgy is lekapcsolja az aksit. (Már amennyiben arra állítod.)
A relé lehet egy gépkocsi relé, az 30A áramot is képes kapcsolni. Itt meg az izzó miatt nem is lesz akkora. A hozzászólás módosítva: Jún 7, 2015
Köszi, ez nekem is jó ötletnek tűnik, még annyi, hogy az baj-e ha az izzó 12v 55w-os? És a reléből nem elég 10A? (Olyan 8A-nél nem szeretnék nagyobb töltőáramot, mert a hátramenő kábel nem fogja bírni)
A hozzászólás módosítva: Jún 7, 2015
Egy 55W-os izzón akkor folyik 4,6A, ha 12V van rajta. Bár az izzónak hidegen kb. 5-ször kisebb az ellenállása, de a kis feszültség különbség miatt az áram még is kisebb lesz még ennél is. Tehát a 10A-es relé bőven megteszi.. (Valamelyik "aksis topikban"l tettem fel egy karakterisztikát ezzel kapcsolatban, ott látható..)
Meg is van itt.. Igaz nem 55W, de arányosan kileshető.. A hozzászólás módosítva: Jún 7, 2015
Az izzó úgyis korlátozza az áramot 2-3A környékére, úgyhogy elég a 10A-es relé is.
Én mondjuk ilyen kis töltőárammal azért nemnagyon számítanék sok jóra, ha lakókocsiról van szó, abban elég nagy akkuk szoktak lenni tudtommal, amit a töltés nélküli időszakban eléggé le is lehet meríteni. Ha jár a generátor, akkor nyugodtan mehet párhuzamosan mindenféle áramkorlát nélkül a két akku, a generátort nem fogja tönkretenni - vagy ha igen, akkor annak úgyis rövid időn belül meszeltek volna enélkül is. Cserébe legalább rendesen fel lesz töltve, és nem csak valamennyire. Vagy legalább valami nagyobb izzót tennék be, létezik 140/100W-os H4, na annak a két izzószálját párhuzamosítanám ![]()
És ha az 55w-os h4-es izzónak a tompított és a refi szálát kötöm párhuzamosan, akkor elvileg duplázódik a tőltőáram?
Szokásos qkacoskodásom :
Ha a második akksi a lakókocsiban van (gondolom nem pakolgatod át a csomagtartóba amíg utaztok) hogyan oldod meg az áram eljuttatását a vontatótól-a vontatmányig ? A szabványos 7 pólusú csatlakozóban nincs "helye" az akkutöltésnek. Ha másmilyen csatlakozód van ( 19 pólusú) abban gyárilag benne kellene lennie ennek is ... Ha átalakítasz, vagy csinálsz másik csatlakozást is akkor pl az itt leírt megoldással küldhetsz delejt a lakókocsiba. * feltételezem a lakókocsi közlekedési világítása nincs összeköttetésben a belső "lakó" áramkörökkel .
Üdv!
A két akku összekapcsolására van gyári megoldás, semmi áramkorlátozás... Csatoltam képeket a reléről, ill. a csomagolásán lévő bekötési rajzról. Egyszerűen a töltésjelző lámpára (a generátor segéddiódáira) és a testre kötik a relé tekercsét, az érintkezők pedig simán összekötik a két akkut. Így csak járó motornál van összekötve a két akku. Természetesem megfelelő áramú generátor kell, hisz, attól, hogy van töltés és a töltésjelző lámpa kialszik, még merülhet az akkumulátor. Üdv! Tomi
Sziasztok.
Az lenne a kérdésem, hogyan tudnám megoldani egy gépjárműben lévő 2 db akkumulátor egyidejű töltését külső áramforrásról úgy, hogy a két akku független maradjon használat közben? Az egyik akkuról a gépjármű saját hálózata megy, a másikról a beépített eszközöké. Kb 10-20 amperrel lenne töltve a két akku. Köszönöm a válaszokat.
Kettő darab nagyáramú diódán keresztül vezesd a + ot a két akksira de ez csak akkor működik ha a töltő nem automata , ha automata akkot töltéskor egy "párhuzam kapcsolóval össze kell kötni a két akksit , majd a töltés végén a kapcsolót ki kell kapcsolni .
tudnál ajánlani diódát?
milyet pontosan? köszönöm
Túl automata töltő esetén, lehet a dióda is bezavar. Ha nem ennyire intelligens, az összekötés lehet felesleges (esetleg káros mert eltérő állapotú akkukat összekötni elég veszélyes is lehet) , a rendelkezésre álló áramon legfeljebb eleinte nem egyenlően osztoznak. (arra azért figyelni kell a max töltőáramot egyik akkun se lépje túl.
Válassz katalógusból én olyan 30-50 A os skottky diódát próbálnék először .
A két dióda éppen azért kell hogy a két akku töltés közben is el legyen egymástól "szeparálva" de és ezt én is írtam hogy automata töltőkkel ez nem működik (mivel az akksi feszültsége a töltő felé sem jut vissza tehát a töltő nem érzékeli a rákötött akksikat)
A hozzászólás módosítva: Nov 26, 2015
Nem értem a töltőzést és a 2db 50A-es diódát. Azt írta gépjárműbe kell, a töltő így a generátor. Indítózás közben pedig 150A egy pillanatra, ha kis benzines és 350A, ha dízel. De már az izzítás is simán 80-100A akár több tíz másodpercig, bár ahogy melegszik ez csökken.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |