Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Autóelektronika
Témaindító: sufni-tunning, idő: Ápr 19, 2008
Témakörök:
Én is a reed-reléset használom, bár nem ezt a zsugorcsöveset, hanem ami egy műanyag csőbe van beépítve, de ennek nincs sok jelentősége. Nekem ezzel a megoldással sosem volt gondom, az állítási lehetőség meg sokszor jól jön. Tekergetni kell bátran (gondolom, hogy nem a led vezetékét tekered, hanem amin keresztül fut az irányjelző árama), viszont nem mindegy, hogy melyik irányba tekered. Nem kell vezetékekeket cserélgetni, egyszerűen a tekerés irányát megfordítod, és egyszercsak elkezd villogni. 2X21 wattal is szokott működni megfelelő beállítással.
Amit először kaptam zsugorcsőbe volt bújtatva így azt nem akartam szétkapni. Ma újrapróbáltam és ugyanúgy nem megy akárhova kötöm. Rendeltettem egy másik fajtát ami már dobozos kivitelű, viszont ott is úgy írta, hogy közös szálára kössem ami a bajuszkapcsoló és a relé között van, de olyan nincs, mert 2 külön szálon van a kivezérlése a bajuszkapcsolóból és 2 szálon jön ki a reléből is. ( a relén van egy kb 8 lábas csatlakozó) Így ma amikor megjött a másik megpróbáltam, hogy akkor csak az egyik oldalra kötöm rá próbaképp (mivel csak 1 darab volt a csomagolásban) és ezzel tökéletesen működik. Holnap megjön a másik és a ledhez vezető szálakat közösítem.
köszönöm a segítséget
Nem kell szétkapni, a zsugorcső köré kell tekerni a vezetéket.
Egyénként az ilyen megoldásnál is megoldható egy darabbal, ha megkeresed az irányjelző biztosítékát, és oda kötöd be.
igen, írta is, de hiába tekertem köré nem csinált semmit se
Na majd meglesem holnap, hogy hol van a biztosítéka.
Másik irányba is tekerted?
igen, minden irányba próbáltam.
Nem mindegy hogy hová tekered és milyen sűrűn a meneteket. Nézd már meg, hogy mágnessel működik-e egyáltalán. Csak ki kellene hámozni egyet, hogy mi van a zsugorcső alatt.
megnézem és lefotózom
Hali. A helyzet a következő:
Lefirkáltam hogy is néz ki a dolog. A bal oldalsó fekete vezeték a műszerfalban a minusz. A jobb oldlasó piros, a +12V. És a hiányzó alaktrészek így vannak bekötve, ahogy a képen. Előröl: Bejön a jel, rögtön egy ellenállás húzza fel a 12Vra. Tettem egy 10K. Azután jön egy ismeretlen értékű zener dióda, és egy ellenállás. Ezeket kihagytam, és a zöld vezeték szerint, áthidaltam az egészet. A tranzisztor bázis előtt, R2 és C1. Ezeket kihagytam a körből, ezért van bekeretezve kékkel. Tranzisztor egy sima NPN. A kollektora megy a visszajelző LED katód lábára. Itt az alatta lévő ellenállást és kondit, szintén kihagytam, azért van kékkek keretezve. A LED anódja egy előtét ellenálláson keresztül meg egy a +12V ba. Ide tettem egy 470R. Így összerakva működik a visszajelzés. (ki-be kapcsol) Legalább a zener diódát, és az utána lévő ellenállást kellene bele tenni nem?
Szia, Az R1 a bázis áramot, a Zener a feszültséget korlátozza. R1=20-100 Ohm környéke, A Z pedig 3-5V körül, hogy mégse kerüljön a 12V a bázisra. Az RC tagoknak zavarszűrő szerepe van, 1K, és 100nF megfelelő szerintem. Örülök, hogy sikerült megoldanod!
Kösz a tanácsot, majd kiprobalom. Zener mehet 5v1 is?
Szia, Elnézést, de előző hozzászólásom részben igaz, így helyesbítek. Az akkor igaz, ha a Z másik lába a földön van, rajta az áram akkor indul, mikor a feszültség eléri a Zener feszültségét. Ezért a mögötte lévő elektronika védelmére, vagy adott referencia feszültség előállítására használják. Ebben az esetben a Tr bázisára csatlakozik, ami 0,6-0,7v körül, már teljesen kinyit. Ilyen kis feszültség hosszabb vezetékben szerencsétlen körülmények között indukálódhat, így instabil működést okozhat. A soros Zener, csak a nyitó feszültsége felett nyitja ki a tranzisztort, elkerülve a téves működést. Értékét a tranzisztor maximális bázisfeszültsége szabja meg, ami az adatlapján megtalálható.
Ilyen Tranzisztort használok. Nemigen értem mit, és hogyan számoljak belőle. Meg tudnád így mondani a zener értékét?
Szia, Az adatlapról: "VEBO,emitter-base voltage open collector - 6 V, az érdekes. Tehát amit saccnak írtam az jó, még az 5,1V megfelelő, de elég a 3,6V-os Zener is. Ik=Ic+Ib, tehát egy normál led kb 20mA-t fogyaszt a bétát vegyük 200-nak átlag esetben, tehét 3,1V és 1KOhm soros ellenállás esetén 3,1mA, ami 600mA-es Kollektor áramot engedélyezne, ha a soros ellenállás nem lenne a led előtt. Z=3,1V, R=1Kohm jó lesz szerintem.
Nos, kipróbáltam. A a műszerfalra adok tápot, az ABS jelző világít. Ha a bemenő jelet lehúzom a minuszra, a visszajelző elalszik. Ez így oké.
Ha csatlakoztatom a műszerfalat a motorhoz, a visszajelző nem világí, se így, se úgy. Ha a zener dióda és az R1 nem volt benne, és csak át volt hidalva mindkét alaktrész, akkor működött. Tehát valami nem jó értékű még.
Nem ártana az R2-t sem beépíteni, ez húzná földre a tranzisztor bázisát. Én pl 10k-t raknék be próbának.
A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2015
Benne van minden alkatrész, egyébként is miért lehúzni a földre...?
Épp az hogy fel kell húzni +12Vra, és ha jön a jel, ami minusz, akkor kapcsol le a visszajelző.
Sziasztok!
Van egy Daewoo Lanosunk. Olyat csinál, hogy hiába adjuk rá a gyújtást, nem történik semmi. Régebben legalább elég volt, hogy a kulcsot többször is elforgattuk aztán beindult a motor, de már nem. Gyújtáskapcsolóra gyanakodtunk, hogy az lenne rossz, ki is cseréltük, de még mindig ugyanez. Néha jó, de legtöbbször, csak a kalapács segít, ha megütögessük az önindítót. Önindítót kiszerelve, a motor része az jó. Szénkefék még elég jó állapotban, mint a kommutátor is. Meg is csiszoltunk minden érintkezőt, hátha. Multiméterrel mérve a reléje az kap feszültséget, de nem történik semmi sem. Lehetséges, hogy a reléje romlott el, és néha jó néha nem?
Nem elég egyértelműen írod le a hibát. Mi az, hogy gyújtás ráadásra nem történik semmi? Nem gyulladnak ki a kontroll lámpák a műszerfalon? Arra gyanakszom inkább, hogy csak az önindítózás nem működik. Ha ez így van és ütögetésre javul, akkor egyértelműen az önindítóban van a hiba. Nem a motorrészében, hanem a behúzómágnesben. Az abban lévő kapcsoló kapcsolja ugyanis a motorra az áramot. Ha az be van égve, vagy szorulás miatt nem tud behúzni és ezért nem kapcsol nem megy a motor sem.
Az önindítózás nem működik.
A behúzómágnest megmértem. Elvileg a szervízkönyv szerint fel kéne venni 20-30A-rt is. Nálam kb 5A-t vesz fel és nem csinál semmit sem.
Szia, Annak hallhatóan kattanni kell, illetve a 2 nagy csavart belül összekötni. Ha nem kattan, akkor áramot sem kap a motor, valamint a fogaskerekek sem kapcsolódnak össze. Lehet, csak újra kell forrasztani a sarura/csavarra menő vezeték forrszemét.
Kiszerelt állapotban mérted azt az áramot? Ha igen, akkor nem feltétlenül rossz, mert csak a tartótekercs árama folyik ilyenkor. Feltételezve, hogy a motorra menő vezetéket nem testelted le.
Nem kattan. De ha meg van ütögetve az oldala akkor igen.
Ami érdekesebb, hogy ha ráteszem a tápot, akkor felvesz 5-6A-rt, de ha megütögetem akkor 15-20-at és kattan is. Motorja nincs rákötve. De a 2 érintkező az össze van zárva, amikor kattan.
Akkor egyértelműen a behúzó mágnes szorul valamiért. Vagy maga a mágnes rozsdás vagy koszos, vagy a kar kopott és akad ami a bendixet mozgatja. Esetleg a bendix mozog nehezen a tengelyen.
Abban a mágneskapcsolóban 2 tekercs van, egy behúzó, és egy benntartó. A behúzó erősebb, több áramot vesz fel, ennek az egyik vége a motor bemenetére van kötve, behúzás után a tekercs mindkét végén +12V van, tehát akkor már nem folyik rajta áram. A másik tekercs egyik vége testre van kötve, abban indítózás közben végig áram folyik, ez elég, hogy a már behúzott vasmagot ott tartsa. A tekercsek másik vége egybe van kötve, ez megy a gyújtáskapcsolóhoz. A leírásod alapján a behúzó tekercs egyik végén elengedhetett a forrasztás, ezért nem vesz fel áramot csak ütögetésre, szerintem azt a 2 forrasztást ellenőrizd a behúzótekercsen.
Simán előfordulhat szorulástól is ilyen hiba, de akkor felvenné a behúzó tekercs is a maga nagyobb áramát.
Persze teljesen ugyanez a jelenség, ha a motor áramkörében van szakadás (pl. kopott kefe, szakadt forgórész), mert ezeken keresztül kapja az erősebb tekercs a testelést. Ez gyakori hiba, de mintha korábban azt írtad volna, hogy ezt kizártad.
Nincs szorulás. Könnyen mozog a bendix.
A 4 db kefe a motorban még elég jó állapotúnak tűnt. Igaz, mintha egy kicsit egyoldalas lenne. De ráadva a feszültséget az minden esetben forog. |
Bejelentkezés
Hirdetés |