Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Nosztalgia - elektroncsövek, és (h)őskori technikák
Témaindító: ZLED, idő: Feb 17, 2007
Témakörök:
AD1-el. Vagy 300B-vel vagy 811-el. Keress rá a közvetlen fütésű triódákra. Nézd meg az AD1 adatlapját, és ennek megfelelően keresgélhetsz. De több információval többet segíthetünk. Lehet, hogy nem csak a foglalatot kell cserélni, hanem mást is az áramkörben. Fütéskörröl nem is beszélve.
A hozzászólás módosítva: Júl 19, 2015
Értem köszönöm!
Üdvözletem!
Egy régi Orion 177/A rádióban szeretnék elektroncsövet ill. csöveket cserélni illetve hangszórót pótolni. Az eredeti hangszóró gerjesztett típusú volt . Kérdésem hogy működne e állandó mágneses hangszóróval ill. hol tudnék hozzá való csöveket beszerezni? A csövek típusai: ech4; ef9;ef8;ebl1;az1. Az ech4 cseréje volna leginkább szükséges mivel a tetején lévő fémkupak levált.
Nincs elöttem a rajza, de müködnie kell állandó mágneses hangszoróval is (természetesen a gerjesztő tekercs helyét vagy át kell kötni vagy egy ellenállással pótolni. Mivel a gerjesztőtekercs fojtó tekercs szerepet is betölt a tápkörben, lehet, hogy jobb szürést kell alkalmazni.
Csövek: ebay, vatera, börze, apróhirdetés itt vagy máshol. A hozzászólás módosítva: Ápr 10, 2016
Idézet: „mivel a tetején lévő fémkupak levált” Ha nem levegősödött le, akkor vissza lehet ragasztani...
Igen de úgy látom mintha egy vezeték is lenne a kupakhoz csatlakoztatva.
A vezetéket a kupak tetején kidugod és a kupakhoz forrasztod
De a vezeték majdhogynem tőben szakadt le az üvegcsöcsnél .
Nem tudom hogy az üveg nem reped e meg ha pákával melegítem ?
találtam egy rajzot :
http://oldradio.tesla.hu/rajzok/radio/orion%20177%20a.djvu
Mivel így használhatatlan szinte, sokat nem veszthetsz. Alaposan tisztitsd meg a kilógó vezeték csonkot és gyorsan forraszd meg. Próbálkozhatsz befütött csőnél forrasztani (csak a fütés menjen), ekkor talán belülről fel melegszik az üvegbúra és a kivezetés is, nem olyan nagy a hősokk. De ez a kivezetés eredetileg is forrasztva volt...
a kapcsolási rajz orion 177/a
Köszi megpróbálom esetleg egy kis folyasztó szert rakok rá.
Ha nem sikerül mivel lehet helyettesíteni az ECH 4 es csövet?
Hirtelen azt mondanám ECH21 vagy ECH81. Természetesen a foglalat, bekötés nem azonos.
Biztos, hogy mindegyik cső rossz? Ha a fűtések jók, nem levegős, ha az emisszió 50%-os, használható lehet. Gerj. hangszóró ügyben keress meg privátban!
Nem biztos csak hát kb.45 éve nem lett bekapcsolva s egy padláson porosodott.Úgy rémlik hogy azért került anno talonba mert nem működött s apám nem akarta megjavítani.
Elég poros koszos állapotban van meg a hangszóró is hiányzik s így még nem mertem áram alá helyezni.Lehet hogy csak ez a cső a ludas .
Hangszóró, vagy műterhelés nélkül semmiképpen se kapcsold be, sőt még úgy sem! Javasolom, hogy olvass sokat vissza a "muzeális.." topic-ban, ott sok jó tanácsot lelhetsz, és többen vannak, akik a kérdéseidre válaszolnak.
Sziasztok.
Bent a suliban van egy régi elektroncsöves rádió adónk. Már egy ideje szemezek vele, hogy jó volna közelebbről is megnézni. Senki nem használja, csak be van állítva arccal a falnak egy sarokban. Ma végre közelebbről is megtekinthettem. Egy elég ritka példány lehet, mert szinte semmi nincs az interneten róla. Egy TESLA KUV-020 adó, pár helyen pár rádióklub történetében találtam rá utalást, hogy valamikor ők is használtak ilyet. Ennek ellenére nem lehetett túl gyakori. Konkrét dokumentumot csak egyet találtam róla, ezt: Noví vyrobky 1956. Sem fénykép, sem más adat nincs a neten. Én most jól körbefényképeztem, fel is teszem a képeket. Sajnos nagyon hiányos, több elektroncső is hiányzik, nem beszélve más passzív alkatrészekről, szerelvényekről. Maga a készülék kb. 150-200kg lehet.
És a maradék. Ez a pár kép csak egy kis válogatás, összesen 171 kép készült, persze nem mind lett jó.
Szeretném rendbe tenni ezt az adót, szépen dolgozna a 80 méteres amatőrsávon. De ez egy nagyon hosszútávú munka lesz, mert mint visszább mondtam szinte semmi nincs róla a neten. Komoly kutatómunka lesz kideríteni róla valamit.
Szia.
Nagyon jó kis készülék lehetett a maga idejében. Nagy kár, hogy ilyen darabos állapotban van. Kár érte. Viszont örülök, hogy alákaroltál a dolognak és megpróbálod feljavítani, rendbe tenni. Kitartás hozzá! Viszont ami jó, hogy eddigi ténykedéseid, kitartásod nézve, biztos lesz előremozdulás. Kár, hogy nem ismerem ezt, nem tudok neked adni hozzá semmilyen pótlást.
Én találtam valamit, persze lehet hogy ezt Te is. Bővebben: Link. Ha még létezik ez a Tesla gyár, biztosan tudnak valami dokumentummal segíteni.
Remélem sikerül. Az biztos, hogy nem két nap lesz. Aminek örülök, hogy a VFO modul (006. kép) hiánytalan és a 012. képen lévő fő táp is teljes egészében (kivéve pár biztosítékot) megvan. Sajnos a 007. képen lévő modulból hiányzik egy transzformátor, ez tűnik a legnehezebbnek elsőre. Illetve több helyen látni, hogy hiányoznak apró alkatrészek, amik nem tudom mik voltak. Most egyenlőre kiporoltam az egészet és az állagmegóvás veszi kezdetét. Ahogy időm engedi nekiállok nyomozni.
Egy kis legenda róla, nem biztos, hogy igaz: Ezt az adót valamikor a révkomáromi hajógyár használta a hajókon lévő rádiók tesztelésére. Feltehetően a 50-es évek második fele és a 60-as évek derekán. Valamikor "A hajógyár" volt a ma már nemlétező Csehszlovákia egyik legnagyobb gyára, átlagosan 3000 munkással, de a csúcs a 70-es években volt kb. 5000 dolgozóval. Elsősorban szovjet exportra gyártottak óceánjáró hajókat, amiket egészben nem tudtak levinni a Dunán így félkészen indították útnak őket (hajóhíd, torony stb. nem volt elkészülve, hogy az egyik alacsony híd alatt átférjenek). Gyakorlatilag útközben a cél felé szerelték véglegesre őket. A SOSKN-MSZKI iskola (ide járok, valamikor a hajógyárhoz tartozott, ő alapította, saját magának képezte a munkaérőt) gyakorlati oktatásának egy nagy hangár ad otthont, megépülése óta itt üzemelt a hajógyár rádiós szobája pár évtizeden keresztül. Az antenna is még megvan a forgatóval együtt. Ezeket holnap fogom átvizsgálni, sajnos szegény delta-loop nagyon szakadt állapotban van. A rádiós szoba is még megvan, bár pár éve beázik a tető, üresen áll. A rádióvevő még nem került elő, mint ahogy sok más készülék sem, ennek az utódja, sem más tartozéka. A hozzászólás módosítva: Jún 19, 2017
Megtaláltam, visszább már be is linkeltem. De köszönöm, hogy megnézted te is!
Sajnos nem ilyen egyszerű, a TESLA volt Csehszlovákia legnagyobb elektronikával foglalkozó gyára. Rengeteg az országban szétszór üzem, részleg (ez az adó a TESLA HLOUBĚTÍN gyáregységében készült). Az egyszerű rádiótól, tévétől a ipari méréstechnikán át a katonai technikákig mindent gyártottak. Izzók, elektroncsövek, fénycsövek, aktív, passzív alkatrészek. Gyakorlatilag terítették a teljes piacot. Persze az más kérdés, hogy hány kicsi vagy épp nagy gyár készített TESLA logóval készüléket, hasonlóan ahhoz, mint ahogy Magyarországon minden exportra szánt készülékre ORION logó került. Ennek ellenére amit lehet felkutatok.
Sok sikert a felújításhoz!
Érdekes történet, biztosan van benne igazság. Jó kis történelmi visszatekintés a régi idők üzemeire, gyáraira.
Idősebb kollégákat kerdezném ennek a nem mai darabnak a meghatározására!
Köszönöm!
Szerintem ez egy OQQ 501/3000 cső lesz így első ránézésre.
A mai napon hazaért hozzám az utolsó darabja is az adónak, már "csak" a rendbetétel van hátra. A családi autóval háromszor fordultunk mire minden darabot sikerült elhozni. Sajnos közben találtam még pár hiányzó alkatrészre utaló nyomot. Aminek örülök, hogy a gyár még megvan, TESEA Hloubětín. Hamarosan írok nekik egy e-mailt, hogy meg vannak-e még nekik a régi dokumentációk és esetleg megosszák-e velem a szent cél érdekében.
Sajnos közben egy szomorú hírt is kaptam, azért nem találtam meg a rádióvevőt és a többi tartozékot, mert kb. 10 évvel ezelőtt mindent kidobtak csak ez az adó maradt, ez is csak azért mert olyan nehéz volt, hogy senkinek nem volt kedve levinni a negyedikről.
Sziasztok!
A mai napon kaptam egy kupac csövet, de néhányról le van kopva a típusa... Tudna valaki segíteni? (A képek minősége miatt elnézést kérek, valami gáz van a kamerámmal...)
Rengeteg hasznosság
Érdemes belenézni, nagyon jó útmutató csövekhez, mérésekhez, projektekhez. |
Bejelentkezés
Hirdetés |