Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC-DC konverter
 
Témaindító: Placi84, idő: Nov 10, 2005
Témakörök:
Lapozás: OK   94 / 132
(#) FDAssasin hozzászólása Aug 27, 2016 /
 
Srácok, látom nagyon belelendült a dologba mindenki, köszi a tanácsokat! de a kérdés még mindig az, hogy hogy rakjam össze azt az 555-ös áramkört hogy ne kelljen a gombot nyomkodnom légyszi valaki küldjön egy kapcsolást ami működőképes NPN tranzisztorral.
Viszont írtatok itt áramkorlátozó ellenállást. Na azt hogy oldjam meg? 9kW-os ellenállást még nem láttam, az átlagos pedig megsülne, nem? Ha pedig túl nagy ellenállást rakok rá, akkor órák kellenek majd a kondi töltéséhez. Szóval miről nem tudok? Van olyan ellenállás amit hasonló célokra találtak ki?
A hozzászólás módosítva: Aug 27, 2016
(#) Ge Lee válasza FDAssasin hozzászólására (») Aug 27, 2016 /
 
A tranyót felejtsd el, FET vagy IGBT kell oda. Az 555-ösnek mezei astabil beállításban kell menni, találsz rá kismillió rajzot a neten. Korlátozni a töltés áramát kell, ha a kisütést korlátozod akkor pont az az energia veszik el amire szükséged lenne.
Nem ártana impulzustűrő fóliakondi, de abból nem olcsó összerakni nagy kapacitást. Elkóból egyszerűbb, csak az meg nem fogja szeretni ha közvetlenül kisütögeted, el fog csöppenni.
De ha megvan hogy mit akarsz csinálni akkor inkább arra kellene rákeresni, biztos megoldották már valahogy a feladatot, annak buktatóival együtt.
(#) FDAssasin válasza Ge Lee hozzászólására (») Aug 27, 2016 /
 
Ez a bajom. Honnan tudom hogy melyik 555-ös kapcsolás jó? Nincs 2 ugyanolyan. Töltésáramot korlátozhatok, de a fesz. nem fog felmenni 300Voltra? Mert akkor ha belerakok egy ellenállást, annak annyi, vagy nagyon sokáig töltene a kondi, a nagyon kis áram miatt.
Egyébként rákerestem már, elektrolit kondenzátorokat használnak. Viszont régi kamerák vaku áramkörével töltik a kondikat, ami nekem nincs. Így jött a booster ötlete és ezért jöttem ide
(#) Kovidivi válasza FDAssasin hozzászólására (») Aug 27, 2016 /
 
Inkább keress egy booster nyákot, amin van áramkorlát. Beállítod a max. áramot mondjuk 1A-re, a feszültséget meg 300V-ra, vagy amennyire akarod, rárakod a kondit, az pedig elkezdi tölteni. Eszembe jutott valami: invertert kellene keresned, azok általában áramkorlátosak és 230VAC-t adnak. Fogj egy ilyet, 12V-ról, egyenirányítva kapsz 320VDC-t. Erre rárakod a kondit, egy külön áramkör pedig rásüti a kondit a tekercsre. Ha nagyon akarsz, rakhatsz 300V-ra áramgenerátort, az már egyszerűbb, és akkor az invertered sem fog elszállni. Máshogy nem kezdenék bele. Ebayen vannak kis méretű nyákok, nem is kell neked, csak 20-50W-os. Kicsit tovább tart a töltés, de cserébe nem vesz fel az akksiból 10-20A-t.
(#) toto válasza Kovidivi hozzászólására (») Aug 28, 2016 /
 
Vettem egy ilyet:
DPS5005
Még nem teszteltem szét, épp csak annyi időm volt, hogy rádobtam egy 19 voltos laptop-tápot, és DMM-mel mértem a kimenetet. Röviden: én nem használnám egy drágább áramkör tápellátására/javítására. A feszültség szabályzása lomha: megterheltem 6V kimenetnél 2 amperrel, a DMM-et beállítottam a min/max érték kijelzésére. Leesett 3 voltra a kimenet egy pillanatra, utána visszakúszott közel 6 voltra. Ráadásul, amikor az áramkorlátot beállítottam 100mA-re, és ugyanazzal az ellenállással leterheltem, képes volt 0,6A-re felugrani az áram, mielőtt belépett az áramgenerátor, és beállította volna a kimenetet 100 mA-re.
Nekem olyan érzésem van, hogy itt egy mikrokontroller látja el a feszültség- és áramszabályzási feladatot, és az A/D-ja elég lassú. Ez így ebben a formában nem igazán alkalmas komoly munkára, a fiókban fogja végezni. Kár, mert ránézésre jópofa kis cucc.
A melegedésről: nagyobb teljesítményen nem is mertem kipróbálni, mert leszedtem a pirinyó kis ragasztott hűtőbordát. Akkor láttam, hogy 3 félvezető van alatta: két power FET kinézetű, meg egy még kisebb. A hűtőborda az egyik FET-hez hozzá sem ért, mert a másik mintha kicsit magasabbra került volna a forrasztás során, és így a 3 félvezető nincs egy síkban. Hűtés nélkül pedig ki tudja, meddig bírná a FET.
(#) Kovidivi válasza toto hozzászólására (») Aug 28, 2016 /
 
A uC csak a kijelzőt hajtja meg, mér, számol, és feszültség referenciát szolgáltat a kapcsolóüzemű résznek. Nem is lenne ideje a FET-et nyitni-zárni, azt az analóg rész végzi. Ettől függetlenül simán lehet lomha az egész. Esetleg azt kipróbálhatnád, hogy 60W-tal beterheled, és nézed mennyire melegszik. Elvileg nem lehet neki túl sok. A borda a FET-hez hogyan kapcsolódik? A FET előlapjára van szorítva, vagy a fordítva van beültetve, és a hátlapja ér a hűtőbordához? Köszi a tapasztalatokat.
(#) toto válasza Kovidivi hozzászólására (») Aug 28, 2016 /
 
Ha jól lenne tervezve - ahogy írod - akkor szerintem nem szabadna ilyen túllövéseknek lennie az áramszabályzásban.
Keresnem kell itthon egy nagyobb teljesítményű laptop-tápot, hogy 60 wattal meghajtsam. Megpróbálom...
A hűtőbordáról készítettem egy képet, remélem ez választ ad a kérdésedre.
A hozzászólás módosítva: Aug 28, 2016
(#) Kovidivi válasza toto hozzászólására (») Aug 28, 2016 /
 
Az analóg részt is könnyű elbaltázni, hogy túllövést produkáljon. Lehet, hogy alapból gerjedt az egész, és ezzel a lassítással sikerült megszüntetni azt. Köszi a képet. Ez a hűtés nagyon kevés ekkora teljesítményhez. A terhelési tesztre kíváncsi lennék, ha lesz időd valamikor. Ha félsz, hogy tönkremegy, készíts videót is, és utána lehet reklamálni.
Amit én tervezek hasonló készülék 48W-ot tud maximum, de lehet nem engedek 40W-nál többet kivenni. 4A-t is bírna, de inkább 3.5A-nál meghúzom a határt, plusz mérem a befolyó áramot és feszültséget is, így ki tudom számolni, hogy mennyi hő képződik, ezt pedig 8W-nál limitálva majdnem örök életű lesz a szerkezet. Extraként rakok bele egy DS18b20-at is, így megfőni sem tud majd semmi. Kicsit túl lesz biztosítva, lehet...
A hozzászólás módosítva: Aug 28, 2016
(#) toto válasza Kovidivi hozzászólására (») Aug 28, 2016 /
 
Olyasmit tervezel, mint amit Attila86 a "Digitális labortáp" topicban? Azt sajtáltam, hogy nem fejezte be a konverter IC zaja miatt. Te milyen konverter IC-t használsz hozzá?
Egyébként ebben a DPS5005 tápban az tetszik, hogy be lehet egy olyan áram értéket is állítani, amit ha elér, akkor az áramgenerátoros üzemmód helyett teljesen lekapcsolja a kimenetet. Néha jól jön egy ilyen funkció.
(#) Kovidivi válasza toto hozzászólására (») Aug 29, 2016 /
 
Egy Ebay-es buck-boost convertert szeretnék használni. Teszteltem, elég jól terhelhető. Elég adni neki 12-24V között bármit, és a kimeneten lesz 0-36V-unk. Remélem nem fog az egész gerjedésbe átmenni, elég hajlamos rá az áramkör. Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2016
(#) David1912 hozzászólása Aug 29, 2016 /
 
Üdv!egy olyan kérdésem lenne telefonhoz szeretnék power bankot csinálni adott 7 db 18650 es aksi párhuzamosan összekötve hogy tudnám a 4v -tot 5v-ra feltornázni egyik aksi sorosan ? Vagy valamien kapcsolás ? Előre is köszönöm a segítséget !
(#) David1912 hozzászólása Aug 29, 2016 /
 
Ezután persze egy stab ic !
(#) RoliNyh válasza David1912 hozzászólására (») Aug 29, 2016 /
 
Pl egy ilyennel:

0.9 - 5V to 5V Step up...

És nem kell utánna stab ic.

Minden 18650 -es cellát párhuzamosan kell rákötni, de ezzel visszatölteni a Li-Ion cellákat már nem tudod, arra külön áramkör kell...

Ha kell töltő áramkör is hozzá, akkor meg vehetsz komplett power bank nyákot:

18650 power bank modul...
A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2016
(#) David1912 hozzászólása Aug 29, 2016 /
 
Köszönöm!
(#) toto válasza Kovidivi hozzászólására (») Aug 29, 2016 /
 
Elkezdtem tesztelni a DPS5005-öt melegedés szempontjából. Nem akartam egyből megsütni 60 wattal, ezért egy 36 wattos halogén izzóval kezdtem. 19V a bemeneten, 12V 3A a kimeneten. A hűtőborda hőmérséklete néhány perc után 40 fokon állt meg. Folyt köv.
Egyébként igazad volt. Megnéztem egy másik DC-DC konvertert, ami 8 ampert bír, és van áramkorlátja is LM358-cal kialakítva. Sajnos az is hasonlóan viselkedett. Rövidzárkor képes volt a beállított áramkorláthoz képest jelentősen túlfutni (fura módon legtöbbször megállt a beállított értéknél, csak ritkán futott túl), 3 amperes terhelés rákapcsolásakor a beállított 12V leesett majdnem 3V-ig. Ez számomra elég meglepő és kiábrándító.
(#) Buvarruha válasza toto hozzászólására (») Aug 29, 2016 /
 
Azt megjegyezném, hogy, ha a terhelés izzó, akkor ne csodálkozz, hogy leesik a feszültség, mivel a 12V izzók hidegen gyakorlatilag rövidzárak. 100W izzóval egy 30A-es PC tápot is le lehet kapcsoltatni, ha menet közben dugod rá. Amúgy a kapcsolóüzemű konverterek köztudottan lassan reagálnak a tranziensekre, a puffer növelésével lehet kompenzálni egy bizonyos mértékig.
(#) toto válasza Buvarruha hozzászólására (») Aug 29, 2016 /
 
Ezt az izzós terhelést tényleg nem gondoltam át, de mi mást használhatnék, ami van itthon, és kibír 30-60 wattot?
A puffer növelésével szerintem pont a rövidzárvédelmet gyengítjük.
(#) erbe válasza toto hozzászólására (») Aug 29, 2016 /
 
Nincs semmi baj az izzós terheléssel.
Tegyél rá 230 V, 100 W-osat! Ha már működik, tegyél rá még egyet!
12 V-hoz legalább 42-48 V-os izzóval kezdjél. Esetleg még a régi hagyományos 24 V-os fényszóróizzó (busz, kamion,...) is megfelelhet. Egyszerűbb a kívánt áramterhelést biztosító rezsó vagy vasaló használata. 12 V-on olyan kicsi lesz az ellenállásváltozása, hogy észre se veszi a táp.
(#) toto válasza erbe hozzászólására (») Aug 29, 2016 /
 
A vasaló nem igazán jó, mert megmértem, és a 29 Ohmos ellenállása túl nagy ide. A 230 voltos izzó is hasonló kategória (40 W -> 100 Ohm hidegen, kellene vagy 20 belőle párhozamosan, 100 wattos nincs itthon), 42-48 voltos izzót még szerintem nem is láttam, a 24 voltos kamionizzóból sincs túl sok itthon.
(#) kameleon2 válasza toto hozzászólására (») Aug 29, 2016 /
 
Kanthal huzal. Nekem is van tekercsben és 0.9Ohm /méter. Elég vastag.
(#) Buvarruha válasza toto hozzászólására (») Aug 30, 2016 /
 
Döglött hajszárítóból lehet kibontani fűtőszálat például, vagy bármiből ami fűtőszállal működik. Nekem vannak ilyen célra 5-10W ellenállásaim. Az igaz, hogy a pufferrel még nagyobb is lehet az áram rövidzár esetében, de ezért is akadok ki amikor a hírdetésekben labortápnak nevezik az eBay-es DC-DC konvertereket és árulják felárral...
A hozzászólás módosítva: Aug 30, 2016
(#) Kovidivi válasza toto hozzászólására (») Aug 30, 2016 /
 
Szia. 36W-tól még nem szabad túl sokat melegednie, 90% hatásfoknál 4W hő, 80%-nál 9W hő keletkezik. 100W felett kezdődnek a problémák, amikor már nagyobb áram is folyik, és valahogyan 11-25W hőt kellene elvezetnie az SMD tokokon keresztül. Rövid ideig persze kibírja a nagyobb terhelést is, de órákig tesztelve szép meleg lenne a táp. Bár én úgy gondolom 24$-ért jö ajánlat.
(#) toto válasza Kovidivi hozzászólására (») Szept 1, 2016 /
 
A mostani DPS5005 tesztem adatai: Ube=23,9V, Uki=22V, Iki=2,8A. Ezekkel az értékekkel összejött a 60W. Ismét 40 fok körülire melegedett a hűtőborda, mindezt olyan 8 perc után érte el.
A kimeneti teljesítmény ugyan nagyobb lett, de az áram kissé csökkent az előző teszthez képest, ezért lehet, hogy nem ment fentebb a hőmérséklet. No meg a be- és kimeneti feszültségek közelebb vannak egymáshoz a mostani tesztben, így feltételezem, hogy a DC-DC konverter hatásfoka jobb ebben az esetben.
(#) Buvarruha válasza toto hozzászólására (») Szept 1, 2016 /
 
Nem feltétlenül jobb a hatásfoka, ha alacsony a feszültségkülönbség, mert így nagy a kitöltési tényező.
(#) helltp hozzászólása Szept 1, 2016 /
 
Sziasztok!

Akkuról szeretnék járatni atmega328-at. Valami step-down IC-t keresek ami kis helyet (SOP-8 max) foglal, kevés alkatrész kell hozzá, és a lehető leghatékonyabb. Nem kell túl nagy teljesítménye legyen, egy darab atmega328 fog róla menni, egy TTL IC a 74-es sorozatból meg egy led. A bemenet 2db 3,7V-os Li-Ion akku sorba kötve, így a névleges 7,4V-ból kellene nekem 5V-ot előállítani. Sajnos eddig egyáltalán nem foglalkoztam a hatékonysággal így egyáltalán nem vagyok képben és ahogy nézem az interneten millió gyártó millió eszköze van ami erre való, csak nem tudom melyik felelne meg nekem a legjobban, és melyik az amelyiket egyáltalán be tudom szerezni itthon.
(#) Kovidivi válasza helltp hozzászólására (») Szept 2, 2016 /
 
Ha egy celláról járatnád az AVR-t, nem kellene semmi step up. Esetleg egy LDO 3.3-3.0V-ra, hogy stabil legyen a feszültség, de ide sem kell step down, mert az AVR nagyon keveset fogyaszt (főleg alvó módban), és a konverter alap áramfelvétele több lenne, mintha csak egy lineáris szabályzót használnál.
toto: jobb a hatásfok, ha közelebb van a kimeneti és bemeneti feszültség. Sőt, megkockáztatom, hogy mikor max. feszültséget állítasz be, a félvezető ki sem kapcsol. Gondolom a kimeneti dióda helyett is FET van, így is növelve a hatásfokot. Ha tudsz nagyobb terhelést rárakni, majd írd meg, kíváncsi vahyok, hol van a határa ennek a mini tápnak. Köszi az eddigi infókat!
(#) alexride hozzászólása Szept 2, 2016 /
 
Sziasztok!

Egy olyan feladathoz keresek megoldást, hogy dodgem kocsikon 60V-tól 80V-ig lehet feszültség és ebből kellene nekem állandó 12V a lámpákba LED-eknek. Ezelőtt próbálkoztak előtét ellenállással de ugyebár ha kicsit feljebb vették a feszültséget akkor máris kimentek a lámpák. Tehát a fentebb említett feszültség tartományban kellene a bemenetnek lennie és állandó 12V kimenet kell. A terhelés 1,5-2A szerintem a maximum és egyenáram természetesen.
(#) dB_Thunder válasza alexride hozzászólására (») Szept 2, 2016 /
 
Vannak cél ic-k, de azok nagy része nem bírja el ezt a magas feszültséget, illetve az áram sem kevés így hirtelen!
Igazából az nem értem, hogy az azonos teljesítményű egységeket, miért nem sorba kötitek, akkor mehetne az egész 24voltról, fele árammal. [off]Én itthon led szalag világítást csináltam meg ugyanígy /off]
Azért van pár találat!
(#) alexride válasza dB_Thunder hozzászólására (») Szept 2, 2016 /
 
Négy darab öt centis LED szalaggal lesz megoldva egy kocsi. Valóban egyébként lehet sorba kötni és akkor 48V is lehet ha jól számolok az áramfelvételt pedig saccoltam csak. Vagy ha maradunk a 24V-nál az is kijön megfelelő kötéssel ugyebár. Ezek a konverterek akkor ha jól értem változó feszültség ellenére is mindig 12V-ot (vagy amilyet nézek) adnak le? Mondjuk nem tudom hol találnék ilyet számlaképes eladótól illetve 20+ kocsi van így az ár is húzós de akkor ha nincs más megoldás, esetleg építhető kapcsolás akkor utána járok.
(#) Buvarruha válasza alexride hozzászólására (») Szept 2, 2016 /
 
Sima tranzisztoros áramgenerátor nem lenne jó? Bővebben: Link
Következő: »»   94 / 132
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem