Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Egyfázisú villanymotor fordulatszám szabályozása
Témaindító: mikado, idő: Okt 25, 2005
Témakörök:
Jogosítvány nélkül max 300W-os motorral ellátott kerékpárt lehet vezetni.
Kétlem, hogy ezt az indoklást elfogadják, ha benzinmotor is ketyeg rajta.
Utcámban lakik egy biztosúr, majd ha kész a gép megérdeklődöm tőle hogy mit szól hozzá ő mint rendőr. Ha minden jól sül el akkor marad az aggregátor áramából a világításra és egyéb dolgokra is.
Szerintem ennek szerelés előtt kéne utána nézni, nehogy hiába legyen minden. És inkább hivatalosan kéne, nem "egy" rendőrtől. Mi van ha jön egy másik az utcán és ő máshogy gondolja/tudja?
Üdv!
Egyfázisú villanymotor (230V, 0.6A) fordulatszámát szeretném szabályozni PWM-mel. Valami olyasmire gondoltam, hogy két FET-et egymás mellé teszek, az egyik Drain-jénél a másik Source-e lenne, így egymás mellett, egymással szembe, és a kettőt egyszerre kapcsolnám ki és be. Működőképes ez így? Mire figyeljek?
Aszinkron vagy kefés motor?
Valamikor régen feltalálták rá a triacos szabályzót, ami kefés motorhoz jó, aszinkronhoz korlátozottan. Felesleges FET-eket durrogtatni.
Szia!
Ez így biztosan nem jó. A kettő antiparalel kötött fet a parazita diódák miatt gyakorlatilag rövidzárként viselkedik, nem pedig kapcsoló elemként. Lehet kettő fettel váltóáramú kapcsolót készíteni, de nem párhuzamosan, hanem sorba kell kötni őket, célszerűen a drain-jüknél közösítve. Így az egyik irányban az egyik parazita dióda vezet, a másik fet pedig vezérelhető, a fordított irányban a másik parazita diódája vezet és az egyik vezérelhető. Lehet IGBT-t is használni, de akkor feltétlenül olyan típust kell választani, ami beépített reverz diódát tartalmaz. Lehet egy diódás híd és egy fet kombinálásával is váltóáramú kapcsolót készíteni. Ha motort akarsz így vezérelni, akkor gondoskodnod kell a motor áramának elvezetéséről a kapcsoló kikapcsolásakor, amit vagy valamilyen komolyabb túlfeszültség-védelmi áramkörrel, vagy egy "aktív szabadon futó áramkörrel" oldhatsz meg, ami lehet másik kettő fetből felépített kapcsoló. Ellenütemben kell vezérelned őket, értelemszerűen kis szünetidővel, azaz ilyenkor is kell túlfeszültség védelem. A megoldás előnye, hogy az áram közel szinuszos lefolyású, de egyébként sokkal egyszerűbb a már említett triakos megoldás.
Aszinkron motorról van szó. 230V-os, pát A-t vesz fel.
És a "kapcsolót" nekem AVR-ről kéne vezérelnem, ami most azt jelenti, hogy 5V-os egyenáram. De persze használhatok megfelelő logic level gate-es FET-et, és akkor lehet ez a vezérlő feszültség magasabb is, viszont még mindig csak egyenáram. Ezen információk fejében hogyan használjam a triak-ot?
Triak vezérlése optotriakkal
A hozzászólás módosítva: Szept 9, 2016
Amit erbe írt, olvastad?
Idézet: „aszinkronhoz korlátozottan” Attól is függ, hogy mennyire használható a triakos szabályzó asszinkron motorhoz, hogy mit hajt. Állandó terhelés esetén (pl ventilátor) még csak, csak működik, de üresjáratban felpörög a szinkron fordulatszám közelébe. Egyébként a korrekt megoldás, frekvencia váltó.
Sziasztok!
Nemrég kipurcant a mosógépünk,egy német Miéle masina. A motort kimentettem,10 kapocs van rajta. (sarukat pont rá lehet dugni) Típusa Miéle Mrt 34 606/2,300w,300-14000 U/min fordulattal. Kipattant egy ötlet az agyamból rögtön amint meghalt a mosógép. Elektromos kukorica morzsoló!, lehetne belőle. Régi tekerős morzsolónk van,meg itt ez a motor. A nulla tudományommal rágányoltam a vezetékeket, nem megy, (hálózati áramról) összevissza dugdostam már és nem megy,kondenzátorával sem. Körülnéztem a neten,áttam hídalást is kell bedugni és nem kell kondi sem. Már megy. Jobbra-balra csak marhára gyorsan! 5 volttal is pörög lassan és marhára gyenge,aztán 24 voltos akkus csavarozó töltőjéről is próbáltam,pont megfelelő a sebessége de gyenge. Kézzel meg lehet fogni. Vajon hogyan tudnám a mosási sebességet bekötni? És az elég erős lenne a morzsoláshoz?
Szia!
Építs egy triakos szabályzót, például ezt: Bővebben: Link.
中國是我的 ez nekem kínai.
csupán a bekötéssel nem lehet babrálni?
Nem, de ezt Te is megállapíthattad volna, ha a "köbzoli" által adott linken elolvasod a hozzászólásokat. Ha kérdezel és kapsz jó választ, akkor fogadd el. A bekötéssel lehet babrálni, tönkre lehet tenni a motort, de jó eredményt nem kapsz. Kis feszültséggel lassan megy, de nincs ereje, 230 V feszültséggel van ereje de nagyon gyors, ezeket Te írtad. Ez a motor nem darálóhoz készült.
A hozzászólás módosítva: Szept 17, 2016
A mosási sebesség a motorra jutó feszültség csökkentésével van megoldva. A feszültségcsökkentést triakos kapcsolással lehet a legegyszerűbben megoldani, ezért ajánlottam ezt. De vehetsz kínai készre gyártott eszközt is és akkor nem kell építgetned.
A hozzászólás módosítva: Szept 17, 2016
Gondoltam hátha egy másik szakember tud ilyen megoldást.
Szóval nem. ha az áttételt megoldom bírná a motor huzamosabb ideig? A hozzászólás módosítva: Szept 17, 2016
https://www.conrad.hu/hu/fordulatszam-es-teljesitmeny-szabalyozo-tr...9.html
Hmm,bár ez nem kínai nem túl drága. A potméter is egy ezres hozzá, Mivel nem értek hozzá hogy összerakjak egyet lehet beruházok egy ilyenre.
A régi keverőtárcsás mosógépek motorja éppen erre a feladatra való. 130 W-os, ~1400 fordulatú. A saját kis ékszíjtárcsájával és a morzsolón egy automata mosógép nagy tárcsájával megfelelő a fordulata. Régebbi változatok biciklikereket használnak gumi nélkül lapos szíjjal.
De láttam már olyant is, hogy fából esztergáltak nagy ékszíjtárcsát.
Aki szakember már megírta a megoldást. A motor ismeri az elektrotechnikát, annak megfelelően működik. A huzamos ideig való működés is kérdéses, mert nem arra tervezték, hogy darálót hajtson. A mosógép motor a centrifugálás kivételével lassú fordulaton, szakaszosan működik.
Kedves Elektronikások!
A következő problémával küzdök. Van egy Bosch GKS 66 CE körfűrész, amelynek a fordulatszám szabályzója elromlott (1 607 233 030 kód alatt fut a Bosch-nál), viszont az új nagyon drága (kb. 22EFt). Kibontottam az elektronikát abból a kék "valamiből", amit ráöntöttek, de több alkatrészről lehozta a jelzéseket, amit nem lehetett megmenteni. Van esetleg arra ötlet, hogy egy ilyen lágyindító + fordulatszabályzó elektronikának van-e kapcsolási rajza? Vagy esetleg javított már közületek ilyet valaki? Előre is köszi a segítséget és a válaszokat! Üdvözlettel: olika76
Szerintem egy kidobott porszívóból termelj ki egyet.
Köszönöm az ötletet, de szeretném megtartani az eredeti panelt, hogy minél könnyebben menjen vissza a helyére. Végső esetben persze mást kell majd belerakni...
Köszönöm a linket, de sajna az IC-t nem találom. Továbbá első körben az eredetit szeretném rendbe rakni.
Még kutakodom...
Nem építeni szeretnék, csak érdeklődöm. Egy aszinkron motor fordulatszámának szabályzására a frekvenciaváltó az egyik "legkorrektebb" megoldás?
Természetesen egy fázisból csinál 3-at, és így egy 3 fázisú motort szabályoznák vele.
A legelterjedtebb, nem véletlenül. A mechanikus áttételnél kapott nyomaték többlet, (alacsony fordulatszám esetén) itt természetesen nincs, ezt mindenképpen figyelembe kell venni. Mindemellett megvannak az előnyei is...
Sziasztok!
Az alábbi kapcsolásba milyen típusú diac kell?? Mert DB2-est nem találok, csak DB3 mat.
Szia!
Mindegy milyet rakol bele, a DB3-as is jó. (nincs is nagyon választék belőlük.)
A rajzon hiányzik a poti középső pontjának bekötése, az egyik szélére kössed, ha fordítva szabályoz akkor a másikra.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |