Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Kapunyitás gombnyomásra olcsón! - avagy automata kapu házilag
Témaindító: szabi83, idő: Feb 2, 2006
Hello! Nem ismerem azt a vezérlőt...de van rajta kettő biztosíték! Azok rendben vannak?
A hozzászólás módosítva: Okt 1, 2016
Üdv! Adott egy kétszárnyú kapunyitó 4 gombos távvezérlővel. 1. gomb 2 szárny nyitás, 2. gomb kiskapu nyitás(1 kapuszárny nyílik). Kültéri villanyt szeretnék a távirányító maradék két gombjával fel és le kapcsolni. Technikai akadálya van (kiépítés), hogy a kapunyitó vevőjétől vezéreljem a kültéri villanyt. Találtam olyan villanykapcsolót amibe be van építve a vevő. Kérdésem az, hogy egy távirányítóval tudom-e kaput is, meg a villanyt is kapcsolni (1 adó 2 vevő)? Ha ezzel a kapcsolóval nem lehet, akkor hogy tudnám megoldani? Köszönöm előre is a segítséget!
villanykapcsoló
Üdv!
Köszi, de nem erre gondoltam. 1 adóval (távirányító) tudok-e kettő különböző (vevő) dolgot irányítani?
Szia!
Lehet,feltéve hogy az egy adó jelét mindkét vevő tudja fogadni.
Vagy is a vevők frekvenciája és kódolása azonos az adóéval..
Egy Einhell EFA 1200 kapunyitóval van gondom, az egyik tolómotor nem működik (bemozdul egy pillanatra és megáll) rendesen NORMÁL üzemmódban.A tanulási folyamat sikeresen befejeződik és az első indításnál mindkét szárny becsukódik de a következő indításnál csak az egyik szárny üzemel rendesen.Bekötést és tolókart egymással felcseréltem és a rossznak vélt tolókar is rendesen működött, szerintem csak a vezérlő elektronika lehet a hibás.
Az eredeti elektronikát kiküldtem Németországba javítani mert azt egy villámlás tönkretette de ezt az uj vezérlést kaptam helyette, most a nemet gyerek nem ismeri el hogy hibás ez a panel, szerinte a vérérlessel minden rendben.Ez az új vezérlés meg nem működött rendesen 1 percet sem, mi okozhatja ezt a leállást meg akkor is ha leválasztom róla a terhelést?Miért működik rendesen a betanításnál mindkét szárny és használati üzemmódban csak az egyik szárny?
Üdv!
Köszi. A frekvencia azonos az tuti, de a kódolásban nem vagyok biztos. Hogy tudnám azt megnézni?
Ha nálad van mind kettő, legegyszerűbb ha megnyomod. A kódolást azért írtam, mert ha az nem azonos a kettő között, hiába egyezik a frekvencia, nem fogja értelmezni a kódot és nem hajtja végre. Mert pld. pont így lehet elkerülni, hogy több egyforma szerkezetet külön lehessen vezérelni. Címeket is küld a távrángató, a vevő pedig figyeli, neki szól-e.
Sziasztok!
Szeretnék építeni egy egyszárnyú kapu nyitó rendszert, ehhez szeretnék kérni tőletek egy részletes leírást, alkatrészlistát. Egy 36v-os antenna tolómotorral szeretném megépíteni de meghallgatok más opciót is. Költségkeretem max: 20000. Tápegységem viszont csak 12v-os számítógép táp van, vagy 230V-om . Várom a lehetőségeket. Üdv. mindenkinek
Sziasztok!
Én is építeni szeretnék, de csak vezérlést. Programozási tudásom meg van, viszont elektronika területén még csak autodidakta módon tanulok (YouTube, circuits.io) Most vásároltam komplett kétszárnyas kapunyitó és garázskapunyitó rendszert (független). - Proteco Leader 4 (2 szárnyas) Link - Twist230 vezérléssel Link - Proteco Libra Link - 4 csatornás vezérlő (Slave Light 4csatornás, (kapu,garázs,garázs világítás, külső világítás)) Link Ezeket szépen beszereltem, működik minden, amit ez a rendszer tud. Viszont kevesebbre programozták, mint amire elvárnám. A legfőbb gondom hogy a két kapuszárnynak nem azonos szögben kell kinyílnia a nyitások 20%ban (80% úgy használjuk h kb 95° és 95° nyit, viszont ha testvérem jön haza akkor neki ki kell nyílnia az egyik szárnyak 120°-ig mert oldalra áll) Tehát jelenleg tök feleslegesen nyílik ki az egyik szárny olyan sokáig, és szeretném megoldani h csak az egyik távirányítójával jobban kinyíljon. Elkezdtem tervezni hogy egy Arduino-val vagy Raspberry Pi 3-mal építek egy saját programozású vezérlést. Ennek több oka is van amikre most nem térnék ki részletesen (de pl egy egyedi kijelző h a házból is lehessen látni hogy ki vannak e nyitva a kapuk mert nem lehet rálátni, internetről vezérelhető legyen - miért?? - mert nem csak a kapukat kapcsolgatnám, hanem lámpát, fűtést stb és pl a múltkor elkerültem a futárt és beengedtem volna mert csak le kellett volna tennie a csomagot(kamerán megfigyelve), de számtalan jó ötletet be lehet építeni)) Sok mindenre rájöttem már de vannak homályos foltok. Tehát adott 2db 230V-os 2 tekercses kapunyitó motor(szerkezettel). Kérdések: - Miért kell összekötni a kondenzátorral a fázisokat? - Hogyan tudom azt megoldani hogy a zárás/nyitás ciklus végén belassuljon a motor (kevesebb váltóáramot kapjon) - Hogyan tudom (kis)potméterrel szabályozni a motor erőt? (ahogy az adott vezérlésen is van) Sejtem h ez összefüggésben van az előző kérdésemmel. Van már egy kezdetleges programozásom: Link: https://circuits.io/circuits/3086306-kapu További gondot az ugrókódos vezérlés leprogramozása fog okozni (de az még jóval odébb van) Ha készen leszek a vezérléssel szeretném nyílt forrásként kezelni, hátha más is hasonló nehézségekkel küzd. Válaszaitokat előre köszönöm!
Szia
Elég egyedi elvárásod van, ilyen problémával még nem találkoztam De én úgy oldanám meg, hogy lenne egy végállás kapcsoló, ami megszakítaná a motor nyitó áramát 90 foknál, ha a 120 fokos nyitást akarnám akkor egy relé áthidalná ezt a végállés kapcsolót és nyilna 120 fokig. üdv
Az egyfázisú motorokban van egy fő fázistekercs és egy 90 fokban elfordított segédfázistekercs, ennek egy kondenzátor tolja el a fázisszöget 90 fokkal, ezért kell a kondenzátor. Aminek a mérete teljesítmény és frekvenciafüggő, éppen ezért nem lehet frekvenciaváltóval sem szabályozni az egy fázisú asszinkron motorokat, így a lassításra, potméterrel való állításra ezek a motorok alkalmatlanok. Vagy három fázisú motor kell (léteznek frekvenciaváltók egy fázisról hármat előállítók) vagy a pl. fúrógépekben lévő univerzális soros motor fordulatát lehet szabályozni, de gondolom ennyire már nem is lesz olyan nagy a probléma.
A hozzászólás módosítva: Nov 24, 2016
Szia!
Először: Nem jól választottál vezérlőt. Ha ilyen terved volt, ebből kellett volna vegyél kettőt: Bővebben: Link Ez tud lassítást is, átprogramozható a vevő, hogy mely gombokra reagáljon. Tehát kivitelezhető amit szeretnél. Másodszor: A kétszárnyú kapuk vezérlése arra az alaptézisre épít, hogy a kapuszárnyak egymásra csuknak. Ezért időeltolással nyitnak-csuknak a szárnyak. Tehát a független nyitáshoz nem záródhatnak egymásra. Harmadszor: A nyílókapuk többsége idő-vezérelt, ezért a nyitóteleszkópoknak nyitáskor is és záráskor is ütközniük kell. Nyitáskor teljesen jó az, hogy véghelyzetig megy. Záráskor azonban a kapunak fizikai ütközőre kell érkeznie. Kifelé toláskor (kapu zárása) ugyanis szétnyomhatja a motor a teleszkópot. Többször kellett már eltérő nyitási szögű kapuszárnyakat motorizálnom. Nem ördöngösség. Úgy kell a motort a kapuoszlophoz, valamint a kapuhoz rögzíteni, hogy a teljes nyitáskor (teleszkóp teljes behúzása) a kívánt szögre nyíljon, de be is tudjon teljesen zárni. Ha a rövidebb pályát bejáró kapuszárny motorja teljes zárásnál csak pl. 2/3-ig megy ki, és ott ütközik, ez nem okoz problémát. Az időket úgy kell beállítani, hogy a teljes bezárás, illetve a teljes kinyitás után a motor még kb. 3 másodpercig zúgjon. Ettől nem lesz semmi baja, viszont akkor is végbe megy a teljes nyitás-zárás, ha valami lassítja a mozgását. (pl hó) A felszerelésnél ügyelni kell arra, hogy teljes nyitás esetén se érje el a motor és a kapu a párhuzamos helyzetet. Legfőképp pedig ne forduljon túl. Ellenkező esetben a motorok sérülhetnek. De akár a kaput is leszakíthatja a zsanérról. Ha két független vezérlőt használsz, az infrákat az egyikről kell üzemeltetni. Az infra kapcsoljon egy két-áramkörös relét, és ez a relé zárja a vezérlő kontaktuspontjait. A két vezérlő nem közösíthető. Viszont mivel ezekben a vezérlőkben van start-stop bemenet, az elképzelésed további részének nincs akadálya. (A galvanikus leválasztásra itt is ügyelj.) Ha van még kérdésed, írj!
Szia.
Nem akarlak elszomorítani, de ennyiből elég nehéz lesz kihozni. A nyílókapuk esetében a tolókaputól eltérően nem a kapu súlya ez elsődleges szempont, hanem a kapuszárny mérete. A gyári motorok általában 250-350 Kg-os tolóerővel rendelkeznek. Minél nagyobb szárnyat kell nyitni, annál hosszabb löketű teleszkóp kell. Ettől csak a csuklópántos és a földbe rejthető kapunyitó motorok térnek el. Ellenben, ha van megfelelő 230V-os nyitószerkezeted, tudom ajánlani ugyanazt a vezérlőt, amit kingfred-nek. Az belefér a költségkeretedbe. Nem tudom, milyen kapuról van szó, de infra sorompót erősen ajánlott használni. De az már megint csak plusz költség.
Hello! Én meg nem ajánlom, mert van olcsóbb és univerzálisabb annál ! Ez rengeteg más távirányítóval tud együttműködni (fix és ugrókódossal egyaránt)...
Helló!
Köszönöm, hogy válaszoltál kérdésemre. Adtál pár olyan ötletett/praktikát amire nem is gondoltam h figyelni kell. Tényleg nagyon jó ötlet lett volna 2 db 1motoros vezérlő, ez eszembe se jutott. Most jön a téli időszak (teszt) és a kapu is olyan h alacsonyan van így biztos kell még a hó miatt a pár dolgot módosítani a kapunkon. Ennek ellenére még mindig szeretném megépíteni a saját vezérlőmet, és a hozzászólásod sokban segített hogy milyen problémák(feladatok) várnak még a megvalósításban. Írok ha elakadok
Szia!
Igen bennem is felmerült ez, de akkor plusz vezetékeket kell beépítenem. Bár lehet ez lesz. Még a vízmentes megoldást kell átgondolni ebben az esetben.
Szia!
Köszönöm, talán megértettem. Gyakorlatilag ez segít beindítani a motort és gondoskodik jelenesetben a helyes indulási irányról. Érdekes h ezt nem a motorba építették, bár elég nagy darab. Viszont a jelenlegi vezérlés képes lassításra, így valahogy biztos megoldható, hogy lassítson, illetve van rajta "motor erő" szabályzó (ami digitálisan szabályoz). Ezt a rejtélyt szeretném megoldni, h lehet megvalósítani A jelenlegi vezérlőről itt vannak nagy felbontású képek: Link: Képek A hozzászólás módosítva: Nov 27, 2016
Nem tudom, ismered-e a 230V-os motorok fázishasításos szabályzását.
Ezzel a módszerrel a kondenzátoros asszinkron motor fordulata nem, viszont a nyomatéka szabályozható. Persze csak bizonyos határok között. Ha annyira leszabályzod, hogy a fordulat is változzon, károsodhat a motor. Lassításhoz a frekvenciát kell szabályozni. De nem frekvenciaváltóval. Ki kell hagyni minden második szinuszhullámot.
Valahogy mégis változik a fordulatuk, függetlenül a terheléstől
Nem ismerem (de jó lenne megismerni)
A nyomatékot mindenképpen szabályozni kell. A szinusz hullám kihagyása nagyon jó ötlet. Tegnap tanulmányoztam a meglévő vezérlést, és jó pár dologra rájöttem. A lassítás valószínűleg a MOC3023 optocoupler (optocsatoló) és egy BT138 triac végzi. Ha jól olvastam ez egy dimmer, aminek a működését még meg kell értenem.
Az asszinkron motorokban egy forgó mágneses mező jön létre. Ennek a mezőnek a sebességét kizárólag a frekvencia határozza meg. Ez a mágneses mező hozza mozgásba a kalickás forgórészt. Minden ilyen motornak van egy úgynevezett csúszása. Azaz még terheletlenül is lassabban forog a forgórész, mint a mágneses mező.
Ha gyengíted a mágneses mezőt, (pl. fázishasítással) esni fog a motor nyomatéka. Ha a terhelés kisseb mint a max nyomaték 75%-a, (általában így illik méretezni a motorokat) akkor a fordulat nem fog addig változni, míg a nyomaték ez alá az érték alá nem csökken. Csakhogy ilyenkor az következik be, hogy megnövekszik a csúszás, (lassul a motor) ami álltal megnő az áramfelvétel. Ez pedig a motor túlmelegedéséhez vezethet. Ilyenkor egy jó vezérlés rögtön le is kapcsolja a motort.
Az alap fázishasító úgy működik, hugy egy ellenálláson és egy vele sorba kötött potméteren keresztül töltődik egy kondenzátor. A kondi és a triak között egy ún. Diak található. Ez többnyire 33V- nál nyit ki. Ez gyújtja be a triakot, ami egész addig nyitva marad, amíg polusváltás nem történik. A kondi a potival egy késleltetést valósít meg ami a triak minél későbbi begyújtását , és ezzel minél kevesebb energia áteresztését oldja meg.
Digitális vezérlés esetén figyelni kell mikor van a pólusváltás a hálózaton. Ekkor indítani egy időzítőt, majd a mellékelt képen látható módon meghajtani a triakot. Így megvalósíthatod egy PIC-el a fázishasítást is, és a szinuszhullám kihagyását is. A dimmer az az eszköz, amit fentebb írtam. Csatolok arról is egy rajzot. A hozzászólás módosítva: Nov 28, 2016
Ha 30%-os fáziselvételnél kisseb szabályzástól megváltozik a fordulat, akkor a kondi nem bírja. Rövidrezárt forgórészű 230V-os motor reagálhat ennél elöbb, de mindenképpen fokozott melegedéssel jár együtt. Ezt a fajta szabályzást kommutátoros motorokhoz és izzólámpákhoz találták ki.
Olyan durván tud beleavatkozni az asszinkron motorok működésébe, hogy a három fázisú motorok lágyindítója csupán az egyik fázist babrálja. Komoly zúgás kiséretében pörögnek fel ilyenkor a motorok.
Sziasztok!
Tudnátok nekem segíteni olyan kapcsolásban, amivel két relét tudnék ki-be kapcsolni, egy kapcsolóval, vagy a távirányító egy gombjával? A folyamat ez lenne: Első impulzus első relét meghúzza, Második impulzus első relét elejti. Harmadik impulzus második relét meghúzza, Negyedik impulzus második relét elejti. És kezdődik elölről valami olyasmi mint a garázskapuk működtetése egy kapcsolóval.
Szia!
Ez stabil áramkörökből elég macerás. De egy 300Ft-os PIC-el gyerekjáték. Ha tudsz PIC-et programozni, vagy valaki a közeledben, készítek nekedcrajzot, meg programot. |
Bejelentkezés
Hirdetés |